Permalänk

Montera HDD i Laptopp

Har köpt en ASUS X515EA-EJ905W med W10, troligen den enda laptoppn med plats för en 2,5 HDD på marknaden. Ingen värsting precis men räcker för frugan, den ska ersätta en laptopp 20år med W7 . Tänkte clona HDD med W7 och stoppa in, om det fungerar får framtiden utvisa. Vid öppnande av den så finns ett fack för en 2,5 , men överrasknigarnas tid är inte förbi, det finns inga kontakter att ansluta till. Kontaktade ASUS-support Sverige med förfrågan för en vecka sedan, inget svar till dags dato, tydligen är det något nytt som dom inte vet något om. Oavsett det så har jag trålat nätet med några nummer som sitter i facket för HDDn. Fick en träff, men inte på en ASUS-sida utan en annan plats, någonstans i Asien. Där var en info om hur man monterade, men det viktiga var att det ska vara ett montagekit som tydligen ska köpas separat. Har försökt hitta en ASUS för att fråga om var den finns att köpa. Vid sökning på ASUS support Globalt så hamnar jag bara i Sverige och där vet dom inget tydligen. Vet någon av er någonting om detta kit eller har någon länk till ASUS ( huvudkontor) Just nu kommer jag inte längre.

Länk till där jag fick info om kittet """ https://nuc.tw/asus-x515-sata/ """ Den är på ett asiatiskt språk men gick att översätta med högerknappen på musen

MVH Thommy

Permalänk
Inaktiv

Du har säkert en jättebra orsak till varför du vill stoppa in en HDD i en ny dator men jag måste ändå fråga, varför?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av litenovis123:

Har köpt en ASUS X515EA-EJ905W med W10, troligen den enda laptoppn med plats för en 2,5 HDD på marknaden. Ingen värsting precis men räcker för frugan, den ska ersätta en laptopp 20år med W7 . Tänkte clona HDD med W7 och stoppa in, om det fungerar får framtiden utvisa. Vid öppnande av den så finns ett fack för en 2,5 , men överrasknigarnas tid är inte förbi, det finns inga kontakter att ansluta till. Kontaktade ASUS-support Sverige med förfrågan för en vecka sedan, inget svar till dags dato, tydligen är det något nytt som dom inte vet något om. Oavsett det så har jag trålat nätet med några nummer som sitter i facket för HDDn. Fick en träff, men inte på en ASUS-sida utan en annan plats, någonstans i Asien. Där var en info om hur man monterade, men det viktiga var att det ska vara ett montagekit som tydligen ska köpas separat. Har försökt hitta en ASUS för att fråga om var den finns att köpa. Vid sökning på ASUS support Globalt så hamnar jag bara i Sverige och där vet dom inget tydligen. Vet någon av er någonting om detta kit eller har någon länk till ASUS ( huvudkontor) Just nu kommer jag inte längre.

Länk till där jag fick info om kittet """ https://nuc.tw/asus-x515-sata/ """ Den är på ett asiatiskt språk men gick att översätta med högerknappen på musen

MVH Thommy

Googlar du:
ASUS X515 Sata cable så får du fram massor med träffar, de flesta från Ebay/Aliexpress.
https://www.aliexpress.com/item/1005002733481845.html

För att hitta Hårddiskvaggan så googlade jag på Asus X515 HDD Caddy:
https://en.accessoires-asus.com/laptop/hard-disk-caddy/modele...

Ett kitt som troligen är rätt:
https://www.ebay.com/itm/144660933598

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Googlar du:
ASUS X515 Sata cable så får du fram massor med träffar, de flesta från Ebay/Aliexpress.
https://www.aliexpress.com/item/1005002733481845.html

För att hitta Hårddiskvaggan så googlade jag på Asus X515 HDD Caddy:
https://en.accessoires-asus.com/laptop/hard-disk-caddy/modele...

Ett kitt som troligen är rätt:
https://www.ebay.com/itm/144660933598

Tack för info och länkar, men begriper inte varför ASUS-support inte kunde/ville få fram info, när det gick
på någon/ra timmar via forumet

Permalänk
Medlem

Hej.
Ville bara kolla med dig.
Har inte den datorn en plats för en NVMe enhet?

Ser det ut så här i datorn...
Lagringsenheten är innanför den röda rektangeln.

Om den finns där, klona över allt till den istället.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Erik.:

Hej.
Ville bara kolla med dig.
Har inte den datorn en plats för en NVMe enhet?

Ser det ut så här i datorn...
Lagringsenheten är innanför den röda rektangeln.

Om den finns där, klona över allt till den istället.

<Uppladdad bildlänk>

Det finns ju redan plats för SATA-lagring om man nu önskar komplettera.

Däremot håller jag med, iom det finns lagring i datorn så är det väl inte så mycket som säger emot att man likväl kan klona till NVMe-disken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gissar att Windows 7 saknar drivrutin för nvme?

Vet inte varför Windows 7 är så viktigt men ett alternativ kan vara att köra det i en virtuell maskin ifrån Windows 10. Alltså att man har en virtuell disk som en fil på nvme-disken. Då kan man också komma runt problem med drivrutiner genom att emulera äldre hårdvara i den virtuella maskinen.

Permalänk
Medlem

Varför fortsätta med Win 7?
Nya datorn kommer ju fresh installed med antagligen win 11.
Kopiera över saker ni vill spara från gamla datorn bara.
Dumt o köra Win 7 som inte är kompatibelt med allt idag och är EOL så de får inga säkerhetsuppdateringar. Lätt för virus o malware o ransomware att ta sig in.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Som DavidtheDoom säger något om NVMe. Det har jag inte aning om vad det är och hur man laddar den.
Sen det med W 7 , det är frugan som ska den nya och hon är inte ett dugg intresserad av att surfa runt på nätet. I den gamla W 7 har hon en del spel och annat som intresserar och dom fungerar inte i W 10 eller W 11. I övrigt är jag måttligt förtjust i den senaste Windows. När jag startade upp den nya Laptoppen så gick det inte att komma förbi Mirosoft på något sätt, utan det måste anmälas ett Microsoftkonto. Jag vill inte ha ett sådant då regelverket för det och godkännande av det, gör att jag godkänner att Microsoft får ta del av allt som jag gör med datorn och surf på nätet. Jag vill vara en fri människa och inte sitta fast i något.
Hur tar man sig ur det : Går det att säga upp sig från kontot på ett bra sätt. Finner det att ingen bestämmer över sin dator, utan det är MIcrosoft som byggt in en massa olika PRG som sätter stopp för egen manöver.
Har en Dos 6,1 + W 98 + XP och använder dom sporadiskt, samt har många PRG för dessa.
Kan tyckas att jag är lite mossig, men är inte beroende av allt nytt som tillverkare av någon produkt ska dyvla på oss genom en massiv reklam om hur bra det är. Många är av den ullen att dom ska ha det senaste oavsett kostnad.
Nog om detta, kan det finnas något intresse för äldre interna delar, såsom diskstationer ( 1,44 MB 5,5 tum, CD, DVD ) så har jag ett X-antal av dessa + 1,44 mb disketter

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenovis123:

Som DavidtheDoom säger något om NVMe. Det har jag inte aning om vad det är och hur man laddar den.
Sen det med W 7 , det är frugan som ska den nya och hon är inte ett dugg intresserad av att surfa runt på nätet. I den gamla W 7 har hon en del spel och annat som intresserar och dom fungerar inte i W 10 eller W 11. I övrigt är jag måttligt förtjust i den senaste Windows. När jag startade upp den nya Laptoppen så gick det inte att komma förbi Mirosoft på något sätt, utan det måste anmälas ett Microsoftkonto. Jag vill inte ha ett sådant då regelverket för det och godkännande av det, gör att jag godkänner att Microsoft får ta del av allt som jag gör med datorn och surf på nätet. Jag vill vara en fri människa och inte sitta fast i något.
Hur tar man sig ur det : Går det att säga upp sig från kontot på ett bra sätt. Finner det att ingen bestämmer över sin dator, utan det är MIcrosoft som byggt in en massa olika PRG som sätter stopp för egen manöver.
Har en Dos 6,1 + W 98 + XP och använder dom sporadiskt, samt har många PRG för dessa.
Kan tyckas att jag är lite mossig, men är inte beroende av allt nytt som tillverkare av någon produkt ska dyvla på oss genom en massiv reklam om hur bra det är. Många är av den ullen att dom ska ha det senaste oavsett kostnad.
Nog om detta, kan det finnas något intresse för äldre interna delar, såsom diskstationer ( 1,44 MB 5,5 tum, CD, DVD ) så har jag ett X-antal av dessa + 1,44 mb disketter

Är inga problem att kringgå konto på win 10 eller 11.

https://youtu.be/U4o8Ow6KETg

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenovis123:

Som DavidtheDoom säger något om NVMe. Det har jag inte aning om vad det är och hur man laddar den.
Sen det med W 7 , det är frugan som ska den nya och hon är inte ett dugg intresserad av att surfa runt på nätet. I den gamla W 7 har hon en del spel och annat som intresserar och dom fungerar inte i W 10 eller W 11. I övrigt är jag måttligt förtjust i den senaste Windows. När jag startade upp den nya Laptoppen så gick det inte att komma förbi Mirosoft på något sätt, utan det måste anmälas ett Microsoftkonto. Jag vill inte ha ett sådant då regelverket för det och godkännande av det, gör att jag godkänner att Microsoft får ta del av allt som jag gör med datorn och surf på nätet. Jag vill vara en fri människa och inte sitta fast i något.
Hur tar man sig ur det : Går det att säga upp sig från kontot på ett bra sätt. Finner det att ingen bestämmer över sin dator, utan det är MIcrosoft som byggt in en massa olika PRG som sätter stopp för egen manöver.
Har en Dos 6,1 + W 98 + XP och använder dom sporadiskt, samt har många PRG för dessa.
Kan tyckas att jag är lite mossig, men är inte beroende av allt nytt som tillverkare av någon produkt ska dyvla på oss genom en massiv reklam om hur bra det är. Många är av den ullen att dom ska ha det senaste oavsett kostnad.
Nog om detta, kan det finnas något intresse för äldre interna delar, såsom diskstationer ( 1,44 MB 5,5 tum, CD, DVD ) så har jag ett X-antal av dessa + 1,44 mb disketter

Du kan närsomhelst efter att du gått igenom startup guiden ändra till lokalt konto. Kan dock inte säga att jag inte känner att jag sitter fast i något även om jag använder MS konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenovis123:

I övrigt är jag måttligt förtjust i den senaste Windows.

Förstår känslan, och vill man ha W7 så kör på.

Det skulle vara intressant om du får in W7 på den nya burken oavsett om det klonas in på en NVMe, SSD eller HDD.
Själv skulle jag testa en SSD.

Fick en gammal Lenovo 3000 N200 med Vista, upgraderade den med bättre RAM och en SSD.
Installerade W7 på den utan problem, bra flyt med W7.
Sen hoppade jag från W7 till W10.
Skulle inte ha gjort det, det blev sirap av det.
Det blev lite bättre när jag fick fatt på de senaste drivrutinerna för skärm och grafik, men segt ändå.

En annan tanke.
Har du kollat så W7 funkar på den nya datorn med all ny hårdvara i.
Funkar W7 med nyare modernare hårdvara?
Inte så säker på det, men du med andra kan rätta mig, så lär jag mig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenovis123:

Som DavidtheDoom säger något om NVMe. Det har jag inte aning om vad det är och hur man laddar den.
Sen det med W 7 , det är frugan som ska den nya och hon är inte ett dugg intresserad av att surfa runt på nätet. I den gamla W 7 har hon en del spel och annat som intresserar och dom fungerar inte i W 10 eller W 11. I övrigt är jag måttligt förtjust i den senaste Windows. När jag startade upp den nya Laptoppen så gick det inte att komma förbi Mirosoft på något sätt, utan det måste anmälas ett Microsoftkonto. Jag vill inte ha ett sådant då regelverket för det och godkännande av det, gör att jag godkänner att Microsoft får ta del av allt som jag gör med datorn och surf på nätet. Jag vill vara en fri människa och inte sitta fast i något.
Hur tar man sig ur det : Går det att säga upp sig från kontot på ett bra sätt. Finner det att ingen bestämmer över sin dator, utan det är MIcrosoft som byggt in en massa olika PRG som sätter stopp för egen manöver.
Har en Dos 6,1 + W 98 + XP och använder dom sporadiskt, samt har många PRG för dessa.
Kan tyckas att jag är lite mossig, men är inte beroende av allt nytt som tillverkare av någon produkt ska dyvla på oss genom en massiv reklam om hur bra det är. Många är av den ullen att dom ska ha det senaste oavsett kostnad.
Nog om detta, kan det finnas något intresse för äldre interna delar, såsom diskstationer ( 1,44 MB 5,5 tum, CD, DVD ) så har jag ett X-antal av dessa + 1,44 mb disketter

Håller med om Microsoft-konto men som nämnt går det att ta sig runt men det blir krångligare för varje ny version och varje uppdatering. Jag köpte Windows 11 Professional och det gick att ta sig runt (tror man fick välja konto med egen domän). Inte helt självklart hur man tog sig dit men det gick att skapa enbart lokalt konto och köra så utan något Microsoft-konto. Windows fortsätter tjata om att man borde ha Microsoft-konto "för högre säkerhet" men jag tänker tvärtom och gör allt för att undvika det. Det är speciellt efter större uppdateringar av Windows som den försöker få mig att gå igenom proceduren att skapa Microsoft-konto men "hoppa över" är en bra knapp.

Jag kör mest Linux just för frihetens skull, att kunna bestämma över datorn själv. Men visst har man program som bara funkar på Windows kanske Linux inte är något alternativ. Jag har dual boot så jag kan köra Windows också för de program som funkar dåligt i Linux. Virtuella maskiner är också ett alternativ för att leka med andra operativsystem men där emuleras hårdvaran åtminstone delvis.

Sedan kan det vara hårdvaran som styr också, att man har riktig hårdvara som saknar stöd i nytt Windows. Har ett gammalt videocapturekort för PCI-buss. Har inte hittat något bättre kort för att överföra gamla videoband, och varför köpa ett nytt när det jag har fungerar tänker jag. Men det funkar dåligt på nyare Windows än XP. Där gick det faktiskt bra att byta till Linux så jag har en gammal dator med PCI-slot som jag kan köra vid behov. Drivrutiner för detta kort funkar på nytt Linux (drivare inbyggt i kärnan) men inte på nytt Windows. Samma sak med en del äldre grafikkort. Open source i Linux funkar men supporten för hårdvaran i Windows har upphört eller är begränsad på ett eller annat sätt. Visst man får vara beredd att använda andra programvaror i Linux. För mitt capturekort slutade det med att jag körde ett kommando i terminalen för att spela in video. Fördelen var att det blev enkelt när man väl klurat ut kommandot. Det funkade sedan bättre i Linux än det någonsin gjorde på Windows. Sådant gillar jag. Men en del hårdvaror får aldrig något stöd i Linux. Dessa försöker jag undvika numera, låter bli att köpa sådant som har dåligt stöd i Linux om jag kan undvika det.

Permalänk

Jepp håller med på allt angående Microsoft, dom är för stora och skiter i brukarna, det gäller för dom att stänga in allt i Windows med diverse PRG så dom kan kontrollera dig och gärna till 100 %. I framtiden så kommer säkert Microsoft att totalt stoppa det som inte är Windows, ävensom att dom fick ge sig i dag, lite med det att ta till sig Linux som jag läst lite om.
Vi får se vad som går att göra med W 7 i den nya, har beställt montagekit för min HDD, men var lite lång lev på den. Går det inte, får jag köpa en renoverad äldre från något ställe, men tycker priserna är lite höga. Det med den inre NVMe begriper jag inte och det med att gå runt konto ska jag prova när Lapptoppen är preparerad.
Får återkomma hur det gick, delarna kommer i april skeppas från Cina, fungerar det så köper jag en till lika och lägger på hyllan för framtiden

PS har en hel del PRG på 1,44 för dos

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av litenovis123:

Jepp håller med på allt angående Microsoft, dom är för stora och skiter i brukarna, det gäller för dom att stänga in allt i Windows med diverse PRG så dom kan kontrollera dig och gärna till 100 %. I framtiden så kommer säkert Microsoft att totalt stoppa det som inte är Windows, ävensom att dom fick ge sig i dag, lite med det att ta till sig Linux som jag läst lite om.
Vi får se vad som går att göra med W 7 i den nya, har beställt montagekit för min HDD, men var lite lång lev på den. Går det inte, får jag köpa en renoverad äldre från något ställe, men tycker priserna är lite höga. Det med den inre NVMe begriper jag inte och det med att gå runt konto ska jag prova när Lapptoppen är preparerad.
Får återkomma hur det gick, delarna kommer i april skeppas från Cina, fungerar det så köper jag en till lika och lägger på hyllan för framtiden

PS har en hel del PRG på 1,44 för dos

Det brukar gå att skapa lokalt konto på maskinen om du startar maskinen och inte ansluter till internet vid uppstart av Windows konfigurationen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Nu har jag redan en gång startat den och då kopplade den upp sig själv mot Microsoft direkt. Det var omöjligt att gå förbi det med konto. Jag stängde ner allt men den PRG bara gick in i konto. NU ligger den i hyllan och väntar på delar.

Permalänk

Hej igen. Nu är det tillbaka på ruta 1. Har monterat HDD med cloning av W7. Datorn hittar den fint och går att läsa utan problem, allt finns med. Nu när jag ska ändra i BIOS för att ställa om vilken disk som den ska starta från. Trycker F2 och då kommer upp alla uppgifter på ASUS , finns en text för att gå till BIOS, men där finns inte HDD med, bara SSID är där. Frågan gäller hur jag kommer åt HDD för start eller är det kört.

Permalänk

Undrar lite om man ska clona W 7 till SSID som sitter orginal i datorn för att få till det. Men det var inte min mening från början utan att ha 2 st versioner av W i den. Som infos har jag en dator med XP i och C partionen, ville lägga in W 8 på nästa HDD. Vad gör W då, jo flyttar XP så den blir HDD 2 och W 8 gör HDD 2 till 1 och C Där är Microsoft i ett nörskal. Skit med dom och ska bestämma vad jag vill göra med mina datorer.

Permalänk

Nu är HDD på plats och clonad W7. går in i BIOS och tittar för att starta 7:an . Inte F-N finns den där, något ska tydligen till med skrift. Har även upptäckt att 10:an har bitlocker på en partition. Läste om att gå in via Start och sedan ändra i konfigurationen. Inte fanns det något där att ändra. Läste senare det inte finns i W10 home. Hur i H-E får jag då bort locker. Det är på SSD som det sitter.
Är det bara att installera om W10

Permalänk

Nu har jag kollat min dator och med W11 och ingen bitlocker. Däremot så är den clon från W7 part 2 lockad. J-A Microsoft som jag kackar i USB

Permalänk

Var i H-E är mina ikoner och program. ?????? Hej igen, är tillbaka på ruta 1 med min andra ASUS.
Historia . En ASUS med W10 i och ca 100 tal ikoner på skärmen, en del kopplade till program som genväg. Dessa ikoner var genvägar till uppgifter som är reggade i vissa filer och är nu ca 2 - 3 år gamla och används för statetstik och koll.
Nu helt plötsligt så fick dator/microsoft fnatt och fick för sig att sätta upp ett Microsoftkonto ( HAR INTE GODKÄNT DET ) Stängde snabbt ner datorn, den dog och startade den igen, inte F-N slutade den upp med att konstruera ett konto, så nu sitter jag med en dator och ett microsoftkonto som bara säger """ LOGGA IN PÅ KONTOT """ alla ikoner och program är borta. Det blev 5 st ikoner kvar på skärmen efter att Microsoft gjort sitt. Har inte vågat clona eller installera om något, då allt ev. kan gå förlorat. Finns det någon med kunskap om att få tillbaka allt som var innan så kan jag åka 10 mil från Stockholm med datorn för stt få ev. hjälp. Naturligtvis kan det medföra en kostnad, men den tar jag. Är så förbannat trött på Mirosoft nu och är nästan i desperat läge att kasta ut allt och återgårgå till papperrhantering igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenovis123:

Var i H-E är mina ikoner och program. ?????? Hej igen, är tillbaka på ruta 1 med min andra ASUS.
Historia . En ASUS med W10 i och ca 100 tal ikoner på skärmen, en del kopplade till program som genväg. Dessa ikoner var genvägar till uppgifter som är reggade i vissa filer och är nu ca 2 - 3 år gamla och används för statetstik och koll.
Nu helt plötsligt så fick dator/microsoft fnatt och fick för sig att sätta upp ett Microsoftkonto ( HAR INTE GODKÄNT DET ) Stängde snabbt ner datorn, den dog och startade den igen, inte F-N slutade den upp med att konstruera ett konto, så nu sitter jag med en dator och ett microsoftkonto som bara säger """ LOGGA IN PÅ KONTOT """ alla ikoner och program är borta. Det blev 5 st ikoner kvar på skärmen efter att Microsoft gjort sitt. Har inte vågat clona eller installera om något, då allt ev. kan gå förlorat. Finns det någon med kunskap om att få tillbaka allt som var innan så kan jag åka 10 mil från Stockholm med datorn för stt få ev. hjälp. Naturligtvis kan det medföra en kostnad, men den tar jag. Är så förbannat trött på Mirosoft nu och är nästan i desperat läge att kasta ut allt och återgårgå till papperrhantering igen

Har du gått in i

C:\användare\dittnamn\

o kolla om ditt gamla konto är där som mapp. isf ligger dina genvägar o allt där under skrivbord mappen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Ingen stans finns dom försvunna filerna/PRG, undrar om dom finns i molnet eller på microsoftkonto. Löste om en annan som var förbannd över att microsoft uppdaterade och därmed raderade eller gömde filer/PRG.
Nu har jag en sak kvar och det är att ändra i BIOSEN för att starta med min 1 TB HDD som sitter i klar och finns där. F>underar på nu eftersom det är lika med noll på skärmen med ikoner, om man ska behöva starta om på ruta 1 igen. Kan inte hitta något om att gå tillbaka till en lägre W. Hela W7 finns på disken som clon, men den finns inte som tillval i BIOSEN, utan ska skrivas in som ett allternativ. Ska nog ringa ASUS i veckan och se vad jag får för svar. Återkommer.

Permalänk

Hej pterkommmer nu. Fick till det med en HDD i datorn. Clonade W7 till den inga problem. Men datorn jittar den inte i BIOS så det går inte att starta upp W7, sätter jag en annan HDD som även den clonats med W7 i USB så finns den med i BIOS och kan starta via den W7. Så inget fel på cloning och programvara där.
Ävensom att jag försöker clona W11 till en yttre HDD, så går det inte, den där J-A bitlocker sitter på C i SSD-disken och säger att en adminastör blockerar. Har sökt på nätet hur man plockar bort det och finner då att jag ska hitta deaktivering av det i kontrollpanel. Men inte F-N finns något där som går att använda.
Vad är kontentan, bara formatera om C och starta om från ruta ett igen. Vill inte köpa ett nytt W11 utan ha det samtidigt i datorn, men vill välja vad som ska köras. Det är frugan som ska ha den här dotorn och köra W7 med allt som finns i den.
Hade lite tur med att jag hade clonat gammala datorn på W7 för den sa upp sig totalt och är död.
Har en dator till och den kom med W10, Microsoft fick för sig att uppdatera till W11 och sätta in bitlocker, har inte provat att ta bort det i den ännu, samma med den, blockerar cloning och jag vill ha en clonad disk med W10 eller W11 i backfickan om det händer något. Har något som heter säkerhetskod ( 48 siffror ) för bitlocker, men vägrar att inte trassla med det förän jag har en
kopia av minst W10. Är fundersam på om jag clonar W10 eller W11 så följer bitlocker med och det vill jag inte ha. Så fort jag kommit ur bitlocker ska jag radera något som Microsoft kallar Microsoftkonto som dom skapat utan att fråga mig om.
Microsoft är för stora och anser sig göra vad dom vill med programen, skiter i vad brukaren tycker.

Permalänk

Återkommer, det gick bra att få in extra HDD clonad med W7 i datorn, bara ett litet aber datorn hittar inte HDD för att bota från. I menyn för botningen så finns inte HDD med. Har en extern HDD med clon W7 som kopplas USB och då finns den med i menyn. Någon som vet hur jag får in den extra interna HDD i menyn.