m.2 på Asus Z97i Plus

Permalänk
Medlem

m.2 på Asus Z97i Plus

Hej

Beklagar nisch-fråga här, men om någon råkar veta: jag planerar köpa ny dator nästa år, men på min befintliga (som har ett Asus Z97i plus moderkort, mini-itx) behöver jag mer snabb lagring och funderar på om jag kan köpa en m.2 SSD (bara 2,5" installerat nu) så att jag kan också använda disken i nya pcn.
Enligt specs så har detta moderkort en m.2-plats, men så läser jag lite oklara grejer i trådar som att den platsen delar bandvidd med PCIe-porten och dylikt. Är det något jag bör tänka på här eller är det bara att köpa en hårddisk och i värsta fall maxar jag inte potentialen nu?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

M.2-porten delar inte bandbredd med något annat på det moderkortet, men som på de flesta Z97-moderkort så är den begränsad till 10 Gb/s (1,25 GB/s). Så du kommer inte få ut full hastighet, men i övrigt är det inget problem att använda vilken M.2 SSD du vill.

Tillägg: Fast nu såg jag i manualen att det står "This motherboard features the M.2 slot, which shares bandwidth with PCI Express x2 slot to speed up data transfer up to 10 Gb/s.". Moderkortet har dock ingen PCIe x2-port, så jag misstänker att de bara råkat klistra in någon standardtext där. Men M.2-porten borde inte behöva dela bandbredd med något annat eftersom moderkortet ändå bara har en enda PCIe-port, så det är inte direkt någon brist på bandbredd.

Permalänk

Hade likadant moderkort förut. Fick endast ut 10Gb/s men var inga problem med att stoppa i en M.2 disk

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha! Vi provar väl då!

Permalänk
Skrivet av perost:

M.2-porten delar inte bandbredd med något annat på det moderkortet, men som på de flesta Z97-moderkort så är den begränsad till 10 Gb/s (1,25 GB/s). Så du kommer inte få ut full hastighet, men i övrigt är det inget problem att använda vilken M.2 SSD du vill.

Tillägg: Fast nu såg jag i manualen att det står "This motherboard features the M.2 slot, which shares bandwidth with PCI Express x2 slot to speed up data transfer up to 10 Gb/s.". Moderkortet har dock ingen PCIe x2-port, så jag misstänker att de bara råkat klistra in någon standardtext där. Men M.2-porten borde inte behöva dela bandbredd med något annat eftersom moderkortet ändå bara har en enda PCIe-port, så det är inte direkt någon brist på bandbredd.

tippar att de syftar på att pci-e banorna är delade mellan samtliga portar iom att cpuerna var rätt så begränsade på antal banor de hade back then. och relativt säker på att z97 chipset inte har några egna pci-e banor inbyggda.

många cpuer hade bara 16 banor och satte man då i ett m.2 kort så snodde den 2/4 banor (vad nu var max för den porten) från den totala poolen så resterande pci-e portar fick färre att jobba med vilket fick x16 platsen att hoppa ned ett snäpp till x8 bandbredd.

t.ex 4790k som är bland de snabbaste cpuerna kompatibla med z97 hade bara totalt 16 pci-e banor. (tar inte xeon eller andra server cpuer i kalkylen som gick att köra på dessa som generellt hade betydligt fler pci-e banor)
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/80807/in...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att de syftar på att pci-e banorna är delade mellan samtliga portar iom att cpuerna var rätt så begränsade på antal banor de hade back then. och relativt säker på att z97 chipset inte har några egna pci-e banor inbyggda.

många cpuer hade bara 16 banor och satte man då i ett m.2 kort så snodde den 2/4 banor (vad nu var max för den porten) från den totala poolen så resterande pci-e portar fick färre att jobba med vilket fick x16 platsen att hoppa ned ett snäpp till x8 bandbredd.

t.ex 4790k som är bland de snabbaste cpuerna kompatibla med z97 hade bara totalt 16 pci-e banor. (tar inte xeon eller andra server cpuer i kalkylen som gick att köra på dessa som generellt hade betydligt fler pci-e banor)
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/80807/in...

Z97 har 8 PCIe 2.0-banor, se Intels specification. Det är därför Z97-moderkort brukar vara begränsade till just 10 Gb/s på M.2-porten, de kör PCIe 2.0 x2.

Permalänk
Skrivet av perost:

Z97 har 8 PCIe 2.0-banor, se Intels specification. Det är därför Z97-moderkort brukar vara begränsade till just 10 Gb/s på M.2-porten, de kör PCIe 2.0 x2.

Inte superinsatt i m.2 diskar och dess portar då sata är good enougt för mig och betydligt smidigare att installera.

Men mycket möjligt att det är så. La aldrig någon energi på att äns kolla på m2 porten på mitt z97 modem

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows