Airpods Pro blir av med Lightning-kabel

Permalänk
Melding Plague

Airpods Pro blir av med Lightning-kabel

Med EU:s nya krav om laddning över USB Type-C runt hörnet uppges Apple snickra på en uppdaterad version utan den proprietära kontakten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har enbart laddat mina trådlöst, men det är välkommet med one cable to rule 'em all.

Permalänk

Apple byter allteftersom de uppdaterar produkten.
Jag tycker dagens donglefolk är tröga på att ställa krav med att deras apparater ska ha samma kontakt. Bara kolla in olika tillbehör till mobiler främst powerbanks som fortfarande har usb micro. Då säger någon fåne, det kvittar väl det är så sällan man använder detta tillbehör. Och då ignorerar alla extra problem en extra onödig kabel skapar.

Så med det sagt. Apple lär gå över till USB C en produkt i taget, detta lär inte ha någon större påverkan på försäljningen av de kvarstående produkterna med Lightning port. På samma sätt att folk idag inte ens bryr sig så mycket vid inköp om deras nya powerbank, ficklampa, etikettskrivare, trådlösa hörlurar etc har usb micro.

Jag själv ratar nyköp av produkter med usb micro och lighting just nu. Jag vill göra samma sak med usb mini, men kontakten är av konstig anledning typ industristandard idag, så att rata usb micro, ja då får man rata vissa typer av jobb.

Permalänk
Medlem

Tråkigt tycker jag. Har inte haft några problem med glappkontakt med Lightning men däremot med USB C. Föredrar känslan av att koppla i lightning också. Känns mer gediget på något sätt.

Men man har redan blandat eftersom iPaden och MacBook Air har USB C.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tråkigt tycker jag. Har inte haft några problem med glappkontakt med Lightning men däremot med USB C. Föredrar känslan av att koppla i lightning också. Känns mer gediget på något sätt.

Men man har redan blandat eftersom iPaden och MacBook Air har USB C.

Har du några Apple-enheter med USB C? Har de haft problem med glapp?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tråkigt tycker jag. Har inte haft några problem med glappkontakt med Lightning men däremot med USB C. Föredrar känslan av att koppla i lightning också. Känns mer gediget på något sätt.

Men man har redan blandat eftersom iPaden och MacBook Air har USB C.

Har aldrig haft en enhet med lightning men flera med usb-c och har då aldrig haft glappkontakt i mina kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du några Apple-enheter med USB C? Har de haft problem med glapp?

Jag har flera (macbooks) och de har inte glappat än (på flera års daglig användning)

Permalänk

På 15 månader har jag laddat min iPhone en gång med sladd och det var för att vi var tvungna att åka iväg med mycket kort varsel. Min MacBook laddar jag alltid med MagSafe.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur detta kan bli en nyhet på Sweclockers, men men. Själv är jag mer förbluffad över att Apples Magic Keyboard laddas med en medföljande USB-C till Lightning kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Förstår inte riktigt hur detta kan bli en nyhet på Sweclockers, men men. Själv är jag mer förbluffad över att Apples Magic Keyboard laddas med en medföljande USB-C till Lightning kabel.

Superskumt att hårdvarunyheter blir en nyhet på en sajt om hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Superskumt att hårdvarunyheter blir en nyhet på en sajt om hårdvara.

Jo faktiskt.
Man har bytt från ett uttag, på ett tillbehör, till ett annat. Inte någon stor grej att skriva hem om kan jag tycka.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jo faktiskt.
Man har bytt från ett uttag, på ett tillbehör, till ett annat. Inte någon stor grej att skriva hem om kan jag tycka.

Nej, det borde väl inte i sig vara en stor grej, det är väl mer att Apples lightning-kontakt blivit ett mem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Jo faktiskt.
Man har bytt från ett uttag, på ett tillbehör, till ett annat. Inte någon stor grej att skriva hem om kan jag tycka.

Och många tycker konstigt nog likadant.
Vissa kan köpa mobiltelefoner för nästan 20 000kr, om laddkabeln till denna är standard-laddkabeln eller om de måste släpa med en egen i fickan konstant ser dem som irrelevant.
Samma sak gäller som sagt andra saker. Många som köper eltandborsten Oral-B iO 10 för ca 4500kr bryr sig inte ett dugg om att när de är ute på resor också måste släpa med en unik laddare som endast går till tandborstensfodral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och många tycker konstigt nog likadant.
Vissa kan köpa mobiltelefoner för nästan 20 000kr, om laddkabeln till denna är standard-laddkabeln eller om de måste släpa med en egen i fickan konstant ser dem som irrelevant.
Samma sak gäller som sagt andra saker. Många som köper eltandborsten Oral-B iO 10 för ca 4500kr bryr sig inte ett dugg om att när de är ute på resor också måste släpa med en unik laddare som endast går till tandborstensfodral.

Jag har en Philips soniccare eller vad den heter, jag har en manuell plastborste av okänt märke med mig på resor , mest för att elborsten är tyngre/större, mer praktiskt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Sysop:

Jag har enbart laddat mina trådlöst, men det är välkommet med one cable to rule 'em all.

Same, har fått ladda med sladd nån enstaka gång om det varit panik och man inte varit hemma, annars lägger jag dem bara på laddplattan under natten nångång ibland, funkar supersmidigt med trådlöst då

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många som köper eltandborsten Oral-B iO 10 för ca 4500kr bryr sig inte ett dugg om att när de är ute på resor också måste släpa med en unik laddare som endast går till tandborstensfodral.

Jag kan ladda min Braun eltandborste på samma laddare som jag kör telefon och airpods på, det är inget unikt med dessa tandborstar väl?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag kan ladda min Braun eltandborste på samma laddare som jag kör telefon och airpods på, det är inget unikt med dessa tandborstar väl?

Oral-B iO 10, (värstingmodellen) har en unik laddare på sin tandborstfodral bara för att.. -Jag vet inte, jag ser inte poängen varför användare vill ha med en unik laddare bara för eltandborsten när de är ute och reser.

Permalänk
Medlem

De som haft problem med glappande usb-c, det är inte så att ni använt billiga skräp laddare? Jag har bara upplevt detta på en gammal telefon och det visade sig vara kabeln som var problemet och det var en billig rackare. Känner då inte att man kan skylla det på standarden.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Oral-B iO 10, (värstingmodellen) har en unik laddare på sin tandborstfodral bara för att.. -Jag vet inte, jag ser inte poängen varför användare vill ha med en unik laddare bara för eltandborsten när de är ute och reser.

Ok, menar du att man inte kan ladda iO10 med en vanlig trådlös laddare då alltså?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

De som haft problem med glappande usb-c, det är inte så att ni använt billiga skräp laddare? Jag har bara upplevt detta på en gammal telefon och det visade sig vara kabeln som var problemet och det var en billig rackare. Känner då inte att man kan skylla det på standarden.

Tror det kan vara dom som upplever glapp är dels att dom kör nån eftermarknadskabel men främst att skräp/damm tryckts in i porten så det är svårt få in kontakten helt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ok, menar du att man inte kan ladda iO10 med en vanlig trådlös laddare då alltså?

Fodralet måste ha en egen laddare. Vi pratar om en tandborste för ca 4500kr. Sedan går såklart tandborsten ladda utan fodralet.

Men jag har redan ovanför diskuterat att folk i allmänhet inte ser något problem med att deras svindyra produkter inte har samma laddare. Men det är ett superstort problem, om själva produkten skulle väga ett gram mer.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fodralet måste ha en egen laddare. Vi pratar om en tandborste för ca 4500kr. Sedan går såklart tandborsten ladda utan fodralet.

Men jag har redan ovanför diskuterat att folk i allmänhet inte ser något problem med att deras svindyra produkter inte har samma laddare. Men det är ett superstort problem, om själva produkten skulle väga ett gram mer.

Men liksom, vad är då problemet? Den där proprietära laddaren behövs ju inte, då kan jag ju bara ladda tandborsten med samma laddare som jag laddar telefonen med.

Att den följer med som en snabbladdare när man köper den gör inget.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Men liksom, vad är då problemet? Den där proprietära laddaren behövs ju inte, då kan jag ju bara ladda tandborsten med samma laddare som jag laddar telefonen med.

Att den följer med som en snabbladdare när man köper den gör inget.

Vilket bra beskriver det jag har påpekat. Apple kan byta till USB C en produkt i taget, väldigt många kommer inte se något problem alls med att ha en väldigt massa laddkablar och annat i onödan.
Så när de köper deras iPhone 15 med usb c, så köper de även vanliga airpad med lightingladdkabel, till denna köper de en powerbank som de laddar med usb micro. Och de funderar aldrig på om det hade varit smidigare med usb c på allt.

För mig innebär extra laddare hur mycket problem som helst. Laddaren för tandborsten måste man hålla ordning på och den tar plats. Detta vare sig man är ute och reser eller hemma. Jag ser absolut inget fördel alls med att ens saker ska ha olika laddare utan det finns någon poäng med detta. Speciellt inte när man pratar om preniumprodukter som tandborste för 4500kr.

Det finns för mycket dumheter idag som innebär att man måste släpa med sig hur mycket skit som helst, men folk i allmänhet ser inget problem. Jag har traktorer som både har cm och tumstorlek på deras muttrar, vad är problemet säger folk? Bara bära med sig båda uppsättningar nycklar.
Min Polaris ATV har storlek 14 på hjulmuttrar. Men i typ alla krafthylsnyckelsatser ingår ej just storlek 14 då den är så ovanlig. Vad är problemet säger folk? Det är bara köpa en lös hylsa storlek 14 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Speciellt inte när man pratar om preniumprodukter som tandborste för 4500kr.

Ur led är tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

De som haft problem med glappande usb-c, det är inte så att ni använt billiga skräp laddare? Jag har bara upplevt detta på en gammal telefon och det visade sig vara kabeln som var problemet och det var en billig rackare. Känner då inte att man kan skylla det på standarden.

Har haft stora glappproblem med originalladdaren till min mobil, sen har jag blåst/pillat rent uttaget och sladdarna har suttit fast som de skulle igen.. Dvs skit bakom spakarna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Detta är välkommet, men jag ser ännu mer fram emot när allt är trådlöst och laddas trådlöst.

Qi2, blir en övergångsstandard, innan vi börjar se riktigt bra trådlösa standarder och kan ladda enheter via Powerfoyle (eller andra solceller som även kan omvandla inomhus belysning till energi) eller "PoWiFi" eller kanske helt nya spännande tekniker för ändamålet?

Alla proprietära ting tillhör en svunnen tid.

Det är dags att enas i våra gemensamma utmaningar i alla avseenden!