Telias mobila bredband (4G / 5G ) - Hur oändligt är oändligt?

Permalänk
Medlem

Telias mobila bredband (4G / 5G ) - Hur oändligt är oändligt?

Följande utdrag från Telias nyare sidor angående nät och 5G - med "obegränsad" nedladdning:

"I mobilabonnemanget Telia Mobil Obegränsad ingår obegränsat med surf, samtal, sms och mms inom Sverige. Vad kan du göra med all surf? Ja, om du är vaken dygnet runt under en månad skulle du till exempel kunna se ultramysiga "Love actually" 302 gånger. Ett annat alternativ vore att lyssna på 14 600 låtar, kanske med Frank Sinatra, Kanye West eller Timbuktu. Sugen på sport? Ja, men varför inte se om Champions League-finalen mellan Liverpool och Tottenham 480 gånger."

Antalet låtspelningar/filmvisningar som visas ovan gör alltså gällande att du kan kolla i runda slängar en månad. Konstant. Dygnet runt. Men i verkligheten då?

Jag har också talat med Telia. Den faktiska gränsen, direkt från Telias tekniker, är :
Mobila Abbonemang: 1TB
Mobilt bredband: 1,5TB

Således, officiellt, ovanstående löfte gäller förutsett att du kör lägre definition på videon. Inte så illa dock, folk tittar normalt sett inte på TV dygnet runt. Vad som är värre är om du är i en flerbarnsfamilj med en eller flera PC/spelskonsoler och dessutom vill kunna hitta på film. Datamängden räcker helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Tack för ett inlägg med riktiga fakta om dessa begränsningar.

1Tb eller 1.5Tb ser jag som otroligt mycket data men ska man streama, och annat tungt så måste man hålla koll på sin trafik, det går fort att äta upp den mängden data om man är storanvändare av Internet. Man måste hålla koll på hur mycket trafik man förbrukar. Helt klart värt att ha en 4G router som håller koll på din trafik åt dig med en räknare, då får man med all trafik i sitt LAN och vet vad som drar trafik etc. Sedan får man fördela över månaderna om det är större saker man vill plocka hem för att inte slå mot den där limit som dom satt.

Uppenbarligen om man är familj, flera barn och alla håller på med datorer etc. Tittar på videoklipp osv kommer det äta mycket datatrafik och risken ökar för att man slår i taket. Jag tror många som med 4G idag väntar på eller kommer skaffa fiber om möjligheten finns förutsatt kostnaderna är rimliga, detta problem kommer bli mindre med tiden och dom som drabbas av det kommer minska därefter kanske Telia höjer gränsen i framtiden.

Jag är mest förvånad att vi inte har fått flera WISP möjligheter i landet, i alla fall för folk som bor i gränslandet mellan stad (förort eller relativt tätt befolkat området) och ute i skogarna på landet. WiFi länkar funkar bra och skulle fungera som ett alternativ för folk som inte kan få fiber pga det blir för dyrt om inte staten skjuter till pengar. Det är kostnadseffektivt med en mast och många WiFi länkar men å andra sidan kanske det är bättre med fiber så länge staten är med och supportar via bredbandspengar. Starlink kan fungera för vissa men det är kanske inte en bra permanent lösning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Tack för ett inlägg med riktiga fakta om dessa begränsningar.

1Tb eller 1.5Tb ser jag som otroligt mycket data men ska man streama, och annat tungt så måste man hålla koll på sin trafik, det går fort att äta upp den mängden data om man är storanvändare av Internet. Man inte ladda hem tonvis med data, hålla koll på hur mycket trafik man förbrukar vid spelande. Sänka upplösningen när man streamar till 720p osv.

Helt klart värt att ha en 4G router som håller koll på din trafik åt dig med en räknare, då får man med all trafik i sitt LAN och vet vad som drar trafik etc. Sedan får man fördela över månaderna om det är större saker man vill plocka hem för att inte slå mot den där limit som dom satt.

1,5Tb är helt klart mycket data, förutsett att du inte har fru och barn. Om någon dessutom är gamer så går det förvånansvärt fort med dagens gaming as a service funktioner med konstanta patchar.

Och, återigen, Telia säljer själva spelstreaming. Så, 1-7tb (eller mer, beroende på vad du gör) per device per timme för normala tjänster, ovanpå det OS patchar, spelpatchar, hemlarm etc. Och sen skall vi komma ihåg att Telia är väldigt tydliga i sin marknadsföring, dom vill verkligen driva hem att det är OBEGRÄNSAT.

Sitter själv i en ganska vanlig situation: fiberleverantör (IP Only) utan PTS löfte säljer in löfte om fiber, annan leverantör (Open Infra) med faktiskt PTS löfte kommer senare och ingen granne vågar skriva på pga hot om dubbel betalning från IP Only. Resultat: ingen fiber.

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del som inte har andra alternativ än att köra mobil data.

Är man en sådan och konsumerar media i den omfattning som reklamen för mobila tjänster ger sken av att man kan göra så får man tyvärr välja vilken operatör man använder med omsorg.

Finns andra operatörer som insett att i den värld vi nu lever i idag så är strömmad media stort samt om man använder spel så är det stora uppdateringar hela tiden och därmed har satt mängdgränserna betydligt mer generöst.

Jämfört då med snåla Telia som vanligt alltid är efter i samhällsutvecklingen och fortfarande verkar tro att allt är som på gamla televerkstiden då de fortfarande hade monopol.

Och att prata om att fiber är lösningen, hjälper inte dem rätt många som inte har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Det finns en hel del som inte har andra alternativ än att köra mobil data.

Är man en sådan och konsumerar media i den omfattning som reklamen för mobila tjänster ger sken av att man kan göra så får man tyvärr välja vilken operatör man använder med omsorg.

Finns andra operatörer som insett att i den värld vi nu lever i idag så är strömmad media stort samt om man använder spel så är det stora uppdateringar hela tiden och därmed har satt mängdgränserna betydligt mer generöst.

Jämfört då med snåla Telia som vanligt alltid är efter i samhällsutvecklingen och fortfarande verkar tro att allt är som på gamla televerkstiden då de fortfarande hade monopol.

Och att prata om att fiber är lösningen, hjälper inte dem rätt många som inte har den möjligheten.

Har varit i kontakt med telenor som hävdar att deras motsvarande abbonemang faktiskt är obegränsat, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

@Fjädernylle håller med.

Det är sjukt hur mycket datatrafik som äts upp numera av uppdateringar, nedladdningar till spel, alla som vill streama saker osv. Jag har själv fiber och det är att föredra, inte bara för att man slipper trafikmängden men det är stabilt och alltid samma hastighet. Mobilnätet delar man med andra så det förekommer större variationer men fördelen är att man kan vara mobil, iofs gäller inte det för dom som ska ha fast bredband över mobilnätet hemma.

@Airborne egentligen tycker jag att operatörerna borde samarbeta mer om saker som netflix, steam osv. För att kunna räkna bort den trafiken i systemen. På de sättet om man hade en portal på Internet och loggar in där kunna se hur mycket trafik man förbrukat. Sedan kanske operatörerna kunde utveckla system eller på något sätt begränsa t.ex. Netflix via mobilnätet till endast 720p osv för att spara in trafik och belastning på mobilnätet så fler kunde använda det utan att uppleva det som segt och inte användbart.

Uppenbara problem är folk i tätorter eller mindre städer där man struntat i att bygga ut fibernät, där blir belastningen för hög mot mobilnätet och det funkar dåligt. Det här är iofs kommuners fel och staten som inte skjutit till mer pengar för utbyggnad av fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Fjädernylle håller med.

Det är sjukt hur mycket datatrafik som äts upp numera av uppdateringar, nedladdningar till spel, alla som vill streama saker osv. Jag har själv fiber och det är att föredra, inte bara för att man slipper trafikmängden men det är stabilt och alltid samma hastighet. Mobilnätet delar man med andra så det förekommer större variationer men fördelen är att man kan vara mobil, iofs gäller inte det för dom som ska ha fast bredband över mobilnätet hemma.

Ännu roligare blir det om vi tänker på att Telia säljer in FWA, och att masterna där 5G är aktuella stödjer detta. I Telias fall innebär det (om jag är korrekt informerad), att varje 5G mast har fiber dragen till sig som en del av förberedelserna. Om det stämmer så finns det verkligen ingen som helst anledning i världen att ha begränsning av sina abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Har varit i kontakt med telenor som hävdar att deras motsvarande abbonemang faktiskt är obegränsat, stämmer detta?

Har Telenor och kört ett par månader på ett surfkort utan problem. Inte hundra koll på hur mycket som används då det nollställs varje natt när routern startar om sig men vi är fyra personer som har chromecasts, speldator på em/kväll, surfplattor och telefoner. Kanske ska tillägga att speldator går från morgon till kväll vid helger och lov också då det är grabbens som även spelar med kompisar online ofta.

Har ännu inte märkt av något iaf. Men det stämmer att de säger sig inte ha några begränsningar alls. Men mer än så vet jag inte tyvärr

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken av vad jag själv använder och tittar jag en månad tillbaka så har jag totalt (upp/ner) använt 568 GB data, själv i hushållet.
(VPN:en med kameraövervakningen till "någon-annan-stans" inte inräknad i ovan)

Men de som inte har möjlighet till fiber och behöver ha ett mobilt bredband med 1.5 TB datatak borde klara sig, dock så tror jag att större barnfamiljer eller familjer med mycket internet användning kommer att ha problem med det taket.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Märkligt om ingen i vårt avlånga land anmält Telia för falsk marknadsföring. Telia gör faktiskt en utfästelse som en normalkonsument rimligtvis kommer bokstavstolka:
"I mobilabonnemanget Telia Mobil Obegränsad ingår obegränsat med surf, samtal, sms och mms inom Sverige."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Blev nyfiken av vad jag själv använder och tittar jag en månad tillbaka så har jag totalt (upp/ner) använt 568 GB data, själv i hushållet.
(VPN:en med kameraövervakningen till "någon-annan-stans" inte inräknad i ovan)

Men de som inte har möjlighet till fiber och behöver ha ett mobilt bredband med 1.5 TB datatak borde klara sig, dock så tror jag att större barnfamiljer eller familjer med mycket internet användning kommer att ha problem med det taket.

Om vi använder dig som exempel, och du ensam använder 568 GB, så går det enbart ihop om en enbarnsfamilj håller hårt i datakonsumtionen. Med två barn fungerar det inte.

Samtidigt säger Telia "obegränsad" på flera platser (minst tre) från det att man söker på abonnemang till att man skall beställa. På deras normala vilkorssida nämns inga begränsningar - enbart om du klickar in under särskilda vilkor så dyker det upp. Således uppenbart fall av att försöka flyga under "obegränsad" flagg, utan kommentar. Dom döljer sanningen, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Märkligt om ingen i vårt avlånga land anmält Telia för falsk marknadsföring. Telia gör faktiskt en utfästelse som en normalkonsument rimligtvis kommer bokstavstolka:
"I mobilabonnemanget Telia Mobil Obegränsad ingår obegränsat med surf, samtal, sms och mms inom Sverige."

Jag har, däremot ledde det ingenvart. Nog dags igen.

Edit: ANM 2023/7010

Permalänk
Medlem

PTS använder Telias lila färg. De kanske har blivit uppköpta
https://pts.se/sv/

Permalänk
Medlem

Här har du en graf från Telenor. Obegränsat. Kan säga att detta är från ett obegränsat företagsabonnemang och det är verkligen obegränsat. Aldrig haft problem och har innan månaderna som synts gått över 1000GB flera ggr. Har även innan dess haft ett Telenor på privata sidan och där var det också obegränsat.

Värt att notera att det extra data kort jag använder är kopplat till ett obegränsat telefonabonnemang. Det bör ju vara likadant ifall man tecknar ett obegränsat "Mobilt Bredband"

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

@Fjädernylle det låter bra.

Jag har själv efterlyst detta att man borde i samband med 5G satsa mer pengar från statens sida för att få fram fiber till i stort sett alla 4G och 5G master, punkter som finns. Det kommer ta tid men i långa loppet innebär det mer data till konsumenterna för ett billigare pris samt kapaciteten blir mycket högre för dom stackare som kanske måste köra på 4G/5G under lång tid framöver för att dom väntar på fiber. Det kommer även finnas folk som kommer få vänta årtionden på att få fiber, denna stackars minoritet kommer behöva köra på mobilt bredband under mycket lång tid.

Jag vill minnas att Telia längre tillbaka i tiden pratade om 5G som någon form av WISP lösning, där man t.ex. i någon liten by eller där det är mycket lite folk som bor permanent. Det innebar att man monterade upp en mast och så körde folk lokalt mot 5G för att få Internet. Antagligen lite som det fungerar idag men att det var någon typ av abonnemang som var flatrate och bara var tänkt att användas som fast bredband hemma över 5G.

Om operatörerna ska göra något borde det vara att införa sidor där man kan mata in uppgifter (typ bank-id och kundnummer eller liknande) för att kunna se hur mycket data man förbrukat och hur man ligger till. Även om det finns utrustning som håller koll på det skulle det inte skada att själv kunna hålla koll på förbrukningen även hos operatören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag har också talat med Telia. Den faktiska gränsen, direkt från Telias tekniker, är :
Mobila Abbonemang: 1TB
Mobilt bredband: 1,5TB

Vad händer när du går över gränsen då? Tar det stopp helt, eller throttlas du bara ner till någon mycket lägre hastighet? Inte ovanligt att operatörer av "obegränsade" abonnemang brukar göra just det senare för att på så sätt kunna hävda att uppkopplingen fortfarande har obegränsad data typ.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Verkligen lustigt att något som är "oändligt" kan ha en gräns.

Som att sälja en hårddisk med "oändlig" kapacitet som i själva verket är på 4 TB...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE jag tror det var någon som skrev om det tidigare i forumet, att det gick segt och blev låst till typ 1Mbit eller något sådant.

@Pepsin men det låter ju så bra att säga "obegränsad", ingen vill höra om priset på ett abonnemang där man dessutom måste betala för extra grejer och att det bara ingår 100Gb data.

Permalänk
Medlem

Även Telenor reserverar sig för "extrem" användning.
"Telenor förbehåller sig rätten att vidta åtgärder vid extrem förbrukning (mer än 15 000 minuter, sms och mms per månad)."
https://www.telenor.se/support/priser-villkor-och-blanketter/...

När jag blev drabbad av Telias gräns, fick jag 7 Mbit/s resten av månaden.

Permalänk
Medlem

@robby det är åtminstone OK om man blir begränsad till typ 2-5Mbit som max för att man råkat överskrida gränsen jämfört med att blir helt avstängd. Däremot borde dom kunna förse användare möjligheten att t.ex. swisha en summa mot något betalsystem för att kunna köpa på sig t.ex. 100Gb data till sitt abonnemang. Även via andra betalsystem vore smidigt.

Det kan ju hända att man inte alltid har så bra koll och råkar överskrida gränsen. Då slipper man sitta fast om det är panikviktigt att det är något stort man måste ta hem eller någon annan panik situation som kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vad händer när du går över gränsen då? Tar det stopp helt, eller throttlas du bara ner till någon mycket lägre hastighet? Inte ovanligt att operatörer av "obegränsade" abonnemang brukar göra just det senare för att på så sätt kunna hävda att uppkopplingen fortfarande har obegränsad data typ.

Strypa till runt 5-7 mbit, vilket kanske låter helt ok men på det moderna internet är det i klass med omotiverade brevduvor.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut hos Tre, avsnitt 6.3.

(g) på ett sådant sätt att Tre eller Tres kunder riskerar
att drabbas negativt eller genom ett användarmönster
som mycket kraftigt avviker från det som anses vara ett
normalt användarmönster t ex (i) datavirus och/eller an-
dra skadliga program och funktioner till andra användare
eller (ii) onaturligt stora datamängder och orimligt långa
datasessioner jämfört med en genomsnittlig användning
av Tjänsterna

https://assets.tre.se/dokument/privat/abonnemangsprislistor/a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Strypa till runt 5-7 mbit, vilket kanske låter helt ok men på det moderna internet är det i klass med omotiverade brevduvor.

När jag läste ovan började jag småfnissa och kom ihåg standarden för IPoAC som det går att läsa mer om här RFC 1149.

Man kan nörda ner sig ännu mer här på WikiPedia där det finns länkar till bland annat RFC 2549 IP over Avian Carriers with Quality of Service

Wiki artikeln beskriv hur några faktiskt skickade data via brevduvor... motiverade då antar jag

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

I Telias fall innebär det (om jag är korrekt informerad), att varje 5G mast har fiber dragen till sig som en del av förberedelserna. Om det stämmer så finns det verkligen ingen som helst anledning i världen att ha begränsning av sina abonnemang.

Fiber till masterna har det väl varit länge på de föesta ställen?

Jo, frekvensbanden i luften är fortfarande en delad resurs som ju trots allt är hyfsat begränsad om man jämför med fibern i sig, så det finns anledningar att ha vissa begränsningar ändå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

1 TB räcker till 7,5 timmar Netflix 4K om dan. Så inte så svårt att komma upp i. Speciellt om man har på Auto uppspelning och somnar framför teven

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Fiber till masterna har det väl varit länge på de föesta ställen?

Jo, frekvensbanden i luften är fortfarande en delad resurs som ju trots allt är hyfsat begränsad om man jämför med fibern i sig, så det finns anledningar att ha vissa begränsningar ändå.

Vad gäller samtidig bandbredd: ja
Vad gäller total summa av download: nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

1 TB räcker till 7,5 timmar Netflix 4K om dan. Så inte så svårt att komma upp i. Speciellt om man har på Auto uppspelning och somnar framför teven

1 TB är löjligt lite för att vara obegränsat.
Säg att man drar ned Call of Duty så är 15% av månadskvoten förbrukad redan där.
Det är väl svårt för genomsnittsanvändaren att dra 1 TB på bara telefonen, men om man delar internet med en dator så är det inte mycket bandbredd alls.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag använder en 4G router med ett Telia ”obegränsat” abonnemang som hemnätverk. I verkligheten är ”obegränsat” 40GB/dygn... Väldigt surt att det tar 2-3 dagar att ladda ner vissa stora spel 🙃

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Vad gäller samtidig bandbredd: ja
Vad gäller total summa av download: nej

Absolut, men storkonsumenter kommer också använda en större del av den samtidiga bandbredden. Annars hinner de helt enkelt inte förbruka den totala bandbredden de gör.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Absolut, men storkonsumenter kommer också använda en större del av den samtidiga bandbredden. Annars hinner de helt enkelt inte förbruka den totala bandbredden de gör.

Nja, det här är ju en enkel fråga om trafikhabtering. Du kan extremt simpelt lägga olika nivåer baserat på hur nätet utnyttjas.

Och nej, du förbrukar inte ens LTe nätet för alla andra om du drar mer än ca 33 gb per dygn - och nu snackar vi INKLUSIVE 5G.

Och, återigen, ”obegränsat” är rent uppenbart en lögn i marknadssyfte. Dom har tom en tjänstespecifik beskrivning av vilkoren för tjänsten där det inte nämns, utan drar det under ”extremt bruk” i allmänna vilkor - och det fastän dom har en tjänstespecifik hårt satt gräns sedan flera år.