Permalänk
Medlem

Låser tre sina routrar

Har troligen möjlighet köpa en Huawei B535 billigt men den är från början införskaffad hos Tre.
Kan absolut inte hitta någon info om just routrar utan bara telefoner hos dom och nu är ju klockan lite för mycket för att kontakta någon där så testar här då jag har Telenor.

Så är det någon som vet om en router från Tre är operatörslåst?

Permalänk
Medlem

Tre har slutat låsa sina telefoner för länge sen iaf.
Sen om routrarna är låsta vet jag inte. Men att telefoner inte är låsta kanske kan tala lite för att routern inte är låst?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Operatörslås bör hur som helst gå att få upplåsta, i alla fall av den som fått utrustningen som en del av ett bundet abbonemang. Se lag om elektronisk kommunikation, 7 kap 15. Så ställ det som villkor mot säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Tre har slutat låsa sina telefoner för länge sen iaf.
Sen om routrarna är låsta vet jag inte. Men att telefoner inte är låsta kanske kan tala lite för att routern inte är låst?

Jo det va i princip den info jag kunde hitta också. Konstigt nog verkar operatörerna direkt inte nämna nåt om operatörslåst på annat än just telefoner.

Skrivet av KAD:

Operatörslås bör hur som helst gå att få upplåsta, i alla fall av den som fått utrustningen som en del av ett bundet abbonemang. Se lag om elektronisk kommunikation, 7 kap 15. Så ställ det som villkor mot säljaren.

Tror inte säljaren är så intresserad av att hålla på med sånt då hen säljer den för 200kr och den kostar över 1200 ny.

Permalänk
Medlem

Hej,
Dom nya routrarna säljs olåsta. Om det är en som är utav modell äldre kan kundtjänst hjälpa dig genom att ta fram en upplåsningskod som används i web-gränssnittet för routern.

Jag har nyligen gjort detta med en Tele2-router för att kunna använda Telenor.

Permalänk
Medlem

Jag har haft flera 4G routers från Huawei, en med Telia logga, en med Tele2 och en med Tre logga och ingen av dessa var operatörslåsta. Köpte begagnade för att testa saker. T.ex. hade den från Tre möjlighet att köras i bryggat läge vilket inte gick med dom andra enheterna, både Telia och Tele2 enheten hade SIP inställningar om man behöver det.

Det skiljer lite beroende på leverantör och enhet, om jag inte minns fel så hade Tele2 möjligheten att låsa till ett frekvensband som inte fanns i dom andra enheterna men det är för att just Tele2 har detta 4G frekvensband. Osäker men tror det var så.

Det är betydligt äldre 4G routers som kan vara låsta. Tre routern var en Huawei B525s-23a och Telia samt Tele2 routers var Huawei E5186s. Självklart garanterar jag inte att är upplåsta men mina var inte låsta.

Gäller inte samma sak med mobiler numera, att dom inte är operatörslåsta längre.