Permalänk

Angående brevet:
Ludditerna hade rätt början av 1800talet, industrialismen har lett till massvält och nästan ingen idag har ett arbete. Ai kommer krossa folket ännu hårdare än industrilisen.

Annars kan vi i väst bojkotta Ai sedan gör andra länder bl.a asien inte samma sak och det lär gå skitbra för vår konkurrenskraft.

*edit*
Angående jobb så anser jag att livet består i för mycket arbete. Jag tror inte Ai kommer lösa så vi får mer fritid utan nya jobb skapas. Att vi i sverige nu skulle gå ner till t.ex. 30h i veckan och resten i världen behålla sin arbetstid. Ja då dröjer det inte länge innan en Big Mac och Co kostar 300kr eller liknande och folk undrar varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Bra att du la till där på slutet att du inte är lätt ersättningsbar, annars hade jag direkt trott jag träffat en känslig punkt *fniss*.
Skämt åsido så läste du uppenbarligen inte om och mellan raderna som jag önskade.
Jag sitter i exakt samma båt som många och är just inom det yrket alla anser kommer "försvinna". Så vore dumt att inte ha en backup och eller om det inte fanns någon sorts oro även för mig. Jag är väl inte mer än människa?

Men min post riktade sig mer mot de som hellre ser att vi släcker ner AI helt och hållet (och ska vi börja poängtera ut specifikt att jag nämnde "40åriga gubbar" eller nå liknande så lägger vi ner vad vi påbörjat här och nu) än att vi anpassar oss och faktiskt gör något positivt av det. Tyvärr finns det alldeles för mycket grinkukar som bara ställer sig på tvären, läser lite väl mycket på internet och skrämmer sedan upp lätt-oroade människor med vad jag skulle anse lite vriden eller extra kryddad fakta. Se bara på alla rörelser som pågår i dagens samhälle. 90% vet inte ens vad det är de representerar och kan inte ens argumentera för- eller mot sin sak.

AI kommer precis som internet, föra till sig både gott och ont. Bör vi stoppa det? I mitt tycke nej. Sen får du och alla andra ha helt egna och annorlunda åsikter. Kan tycka det är kul och positivt att höra pros & cons från båda hållen samt vara öppen för diskussion. Men att bara spy ur sig negativitet och inte förstå verkligenheten eller dess behov har jag väldigt svårt att acceptera och blir gärna "förlöjligad" för när jag pekar ut det.

Nu vet jag inte riktigt om ditt svar var helt riktad som något negativt mot mig specifikt, så ta mitt svar mot "dig" med en nypa salt. Var ett tag sedan man gav sig in på ett lite känsligare ämne online

Jag tror inte att någon kan stoppa utvecklingen, så det ger inte så mycket att spekulera i det. Och som du säger ger det inget att bara vara negativ, man får hoppas på det bästa. Men det är ett problem att inte kunna ha seriösa diskussioner om den enormt kraftfulla tekniken som kommer nu och vad den kan leda till. Vad det än leder till så händer det så otroligt fort, och som du säger är det något man måste kunna prata om. Vi måste skapa ett debattklimat där vi tar i de här frågorna på allvar, inte månader utan decennier innan de blir verklighet. Och jag tror inte att det tar decennier innan GPTx har ersatt tillräckligt med människor för att skapa stora problem i världen. Och futureoflife föreslår ju för den delen inte heller att stänga ner, utan att bromsa. Behåll och förbättra GPT4 men vänta ett tag med GPT5. Jag tror att det är smart.

Edit:

Jag kan tillägga också att jag inte tror att GPT är det som ersätter mest jobb idag. GPT är ett verktyg. Precis som copilot. Midjourney och kommande liknande verktyg för 3D-modeller och annat är möjligen lite mer disruptivt i närtid. Vilket inte är dåligt i sig, vi kommer se otroliga förbättringar av allt möjligt som en följd av bägge, som absolut överväger negativa effekter i närtid.

Permalänk
Medlem

Tror elon och de andra som vill bromsa:
1. Ligger efter
2. Inte vet vad den nya tekniken kan
3. Har misslyckats med sina ai-projekt

OpenAIs nuvarande releaser är såklart bra, men tror de ser smartare och bättre ut än vad de verkligen är under huven. Svårt att se lika stora steg igen närmaste tiden

Permalänk
Skrivet av Olle3:

Jag tror inte att någon kan stoppa utvecklingen, så det ger inte så mycket att spekulera i det. Och som du säger ger det inget att bara vara negativ, man får hoppas på det bästa. Men det är ett problem att inte kunna ha seriösa diskussioner om den enormt kraftfulla tekniken som kommer nu och vad den kan leda till. Vad det än leder till så händer det så otroligt fort, och som du säger är det något man måste kunna prata om. Vi måste skapa ett debattklimat där vi tar i de här frågorna på allvar, inte månader utan decennier innan de blir verklighet. Och jag tror inte att det tar decennier innan GPTx har ersatt tillräckligt med människor för att skapa stora problem i världen. Och futureoflife föreslår ju för den delen inte heller att stänga ner, utan att bromsa. Behåll och förbättra GPT4 men vänta ett tag med GP5. Jag tror att det är smart.

Ja nej, då känner jag att vi ändå är någorlunda enade på många plan och det har gått väldigt fort ja.
Lär nog ta ett tag innan man hittar den där balansen mellan vad som bör automatiseras de kommande åren och vad som bör väntas men jag personligen är optimistisk och tror på mer bra, än dåligt (för ärligt talat, om jag ska vara negativ för omväxlingens skull så har vi ju som mänsklighet inte direkt tagit hand om varken oss själva, gemene man eller planeten på senare tid. Så kanske dags att vi får lite hjälp i rätt riktning eller vaknar till och skärper oss? )

Permalänk

Köp

Skrivet av Sunix:

Jag ser att de länkar till gpt-4 API men är det API du vill testa eller det ”vanliga” chat gpt4

Vill du köra GPT-4 pungar du ut och betallar, så får du GPT-4 om du vill programmera med GPT-4 så får du anmäla dig högst upp på Playground sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Ja nej, då känner jag att vi ändå är någorlunda enade på många plan och det har gått väldigt fort ja.
Lär nog ta ett tag innan man hittar den där balansen mellan vad som bör automatiseras de kommande åren och vad som bör väntas men jag personligen är optimistisk och tror på mer bra, än dåligt (för ärligt talat, om jag ska vara negativ för omväxlingens skull så har vi ju som mänsklighet inte direkt tagit hand om varken oss själva, gemene man eller planeten på senare tid. Så kanske dags att vi får lite hjälp i rätt riktning eller vaknar till och skärper oss? )

Jag tror människor i allmänhet tycker ganska lika om det mesta, och har liknande idéer om vad som är bra och dåligt. Men även med liknande slutmål så kan skillnader i världsbild leda till väldigt olika strategier och inkrementella mål, så man upplever sig som bittra motståndare. Genom att prata förstår vi varandra, det kan bara vara bra. Jag tycker vi hittade ett bra exempel på det här

Men ja, kraftfullare AI kan och kommer att hjälpa oss med klimatet, konflikter, sjukdomar och många andra problem framöver, det är jag säker på. Men man måste väga riskerna mot fördelarna när man går framåt nu, och det finns väldigt mycket i båda vågskålarna. Det blir ingen perfekt parallell men tankarna går till dvärgarnas gruvor i sagan om ringen, om du förstår referensen

Permalänk
Medlem

Det finns massor av positiva aspekter med AI, som bland annat tas upp här i tråden.

Frågan blir väl mer; vad gör människan av denna nya teknologi och hur kommer den hanteras?

Där har vi människor inte speciellt bra "track-record" att låta något gynna mänskligheten utan "marknadskrafter/giriga människor/makthungrande idioter" kommer högst antagligen, likt så många gånger förr, "utnyttja" detta för att skaffa sig än mer pengar/makt etc.

Jag menar, "världshungern" har vi som mänsklighet kunnat utrota för flera decennier sedan om "vi bara hade velat".

Samma sak som ovan tror jag kommer hända med Fusion, istället för att kunna leverera i stort sett "fri" energi till hela världen och tillsammans med hjälp av AI mer få en "star trek utopi". Istället ser det mycket mer dystopiskt ut, enligt eget tycke.

"It is more important to get ahead, get rich and get power than help your fellow man"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

[...]
När jag satt och skrev detta fick jag en tanke som möjligen kan leda någon vart:
Jag tror sättet man uppnår intelligens på, är när man kommer på och kan iterera över ett sätt att inte bara ”belöna” med poäng, utan rent evolutionistiskt bestraffa felaktiga svar med något som har verkliga konsekvenser för modellen.

Vår känsla för ansvar är resultatet av miljarder år där misstag ledde till döden, och miljoner år av växande insikt att vårt misstag kostat en flockmedlem livet. Den känslan har vi kapat och ger ett annat syfte när vi lär oss av våra misstag: vi skriver en programsnutt med ett säkerhetshål, vi får det påtalat för oss, och vi skäms och lär oss vad vi gjorde för fel och gör sedan inte om det. En statistikmotor liknar mer den där psykopatkollegan som aldrig ser sig ha gjort något fel om koden de stulit från StackOverflow motsvarar specen de fått från projektledaren. 😆

Där tror jag du är något på spåren. Det du beskriver är också en trolig funktion (men knappast den enda) hos mänskligt självmedvetande, som gör det möjligt att inte bara planera för framtiden, utan värdera nutida beslut baserat på hur man skulle känna i en möjlig men ännu icke existerande framtid. För att kunna göra det behöver man en modell av sig själv, förstå att föreställda konsekvenser i modellen kan bli verkliga konsekvenser i framtiden, och förmågan att känslomässigt värdera dessa konsekvenser. För att återknyta till ditt exempel: tanken på vad som händer senare, om jag nu lämnar kvar säkerhetshålet som jag just upptäckt i koden.

Medvetande förstått på så vis kan man tycka vore en smal sak att implementera i ett datorprogram eller i vart fall en robot - det borde räcka med någon datastruktur som representerar den egna individen och dess egenskaper, samt en lista kriterier för vad som är bra och dåliga konsekvenser (likt någon i tråden påpekade). Men detta torde ha prövats redan. Möjligen är förmågan att koppla konsekvenserna till den egna individen en viktig del av det som saknas - kanske måste konsekvenserna upplevas, inte bara modelleras.

En måhända intressant parallell är människor med medelsvåra till svåra pannlobsskador, varav många utmärker sig genom att de konsekvent tar dåliga beslut som skapar problem för dem själva (och andra). Dessa personer är förvisso självmedvetna i de flesta avseenden, och många kan logiskt föreställa sig framtida konsekvenser av olika handlingar om man frågar dem. Men de verkar ha svårt att känslomässigt värdera konsekvenserna, vilket leder till dåliga beslut. (Detta är löst baserat på neurologen Antonio Damasios forskning, han skrev en bok om känslornas roll för beslutsfattande på 90-talet, "Descartes misstag" hette den på svenska. Jag har inte följt den här forskningen särskilt noga på senare tid).

Under mitt antagande att ansvarstagande kräver självmedvetande: Det är intressant att det som du pekar ut som en möjlig väg för att få en framtida AI att kunna ta ansvar, och därmed vara mänskligheten till mycket mer hjälp än tidigare, är i så fall precis det som skrämmer de som oroar sig för en framtida "singularitet" a la Skynet.

--

Det skall trots ovanstående sägas att jag är skeptisk till att programvara kan bli medveten. Jag tror absolut att artificiellt medvetande är möjligt (människor består inte av unik materia på något sätt), men jag är långt ifrån övertygad om att medvetande är ett beräkningsproblem. Det kan mycket väl visa sig i framtiden att artificiellt medvetande baserad på datorteknik var ett dött sidospår, och att vägarna "framåt" (om artificiellt medvetande alls är önskvärt) visar sig vara helt andra.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

Om vi inte siar 400 år i framtiden utan lite mer i närtid:

Det som händer är att programmerare mha AI spottar fram bättre lösningar snabbare. De tappar inte sina jobb då behovet av deras systemutveckling bara ökar och ökar. Ingen vill ha samma gamla AI-lösningar för evigt och då behövs utvecklarna för att föra AI-lösningarna framåt. Någon måste beskriva och förädla inputen till AI:t, och veta vad man gör med dess output.

Designers blir, även de, dom som ber om förslagen av AI:t för att output ska bli bättre och färre än 600 i sekunden. Designers väljer rätt förslag. Detta skulle kunna göras av en mellanchef i stället, men resultatet kommer då suga hur bra AI än blir.

Supportavdelningen får förändrade och förbättrade arbetsuppgifter som de kan använda AI till för att slippa skitgörat och leverera bättre. De vill ändå inte svara på samma fråga 88 ggr per år utan slipper gärna.

Vad gäller konst och kultur och ekonomisk rådgivning så kommer vi konsumera mycket mer AI, men de tjänster som utförs av människor kommer bli det som anses vara exklusivt och "bäst". Även här kommer människorna skapa mha AI.

Se t.e.x hur vi köper dyrare möbler, öl etc. bara de är tillverkade för hand och med gamla traditioner istf de billiga löpande-band-produkter som det finns gott om. Så allt kommer inte ersättas av AI, bara det som AI gör sjukt mycket bättre och snabbare. Och vi människor blir inte obsoleta utan hänger med på resan.

Jag tror du har fel.

AIs främsta styrka (vid programering) kommer vara att den kommer ersätta all programering som sker på "låga nivå" där säkert 90% av alla programerare jobbar i dagsläget.. Självklart kommer det finnas behov av programererare även i framtiden för att utväckla och hålla koll men behovet av den ofantliga mängd programerare marknaden kräver idag kommer självklart inte finnas kvar.

Vilket företag tror du vill ha kvar alla anställda på supporteravdelningen om AI klarar av att svara på de 88 vanligaste frågorna (och det är nog en ganska jäkla dum AI)? Av 100 anställda.. tror du så många som 5 får stanna?

Ja, handgjorda möbler har hållt ett bra värde men vad tror du anlendningen är? Det är för att det är så försvinnande få som faktiskt tillverkar dom. Innan serieproduktionen startade lär möbelsnickare mot capita varit på tusentals högre procent.

Det är ganska naivt att tro att det är den kapacitet AI har idag som vi diskuterar och utelämna det faktum att AI i princip kom igår och utvecklas i raaaasande fart. AI idag är liksom internet 1991. Och vi siar verkligen inga 400 år i framtiden utan snarare 10-20, vilket åtminstone jag ser som närtid.

Sen tror jag att du har missförstått många av oss.. Vi tror inte jorden kommer gå under men däremot tror vi på stora omställningar i samhället både bra och dåliga.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Det kan mycket väl visa sig i framtiden att artificiellt medvetande baserad på datorteknik var ett dött sidospår, och att vägarna "framåt" (om artificiellt medvetande alls är önskvärt) visar sig vara helt andra.

Det är ju helt klart min misstanke. Experimenten med C.elegans visar att beteende är något som uppstår redan i ett mycket ”enkelt” nervsystem som interagerar med sin omvärld, och kommunicerar internt. Jag tror medvetande ”bara” är en konsekvens av ett mer komplext system där nervsystemet har kommit förbi en punkt där det i större utsträckning observerar och reagerar på sig självt och sina egna interaktioner, för att uttrycka det lite förenklat.

Permalänk
Medlem

Blir det svårare för människor att överleva om arbeten försvinner och INTE ersätts av andra arbeten? Rent teoretiskt alltså.

Permalänk
Medlem

Just när det gäller programmering, och då främst stordator system, integrationer etc, så blir det svårt att ersätta det med AI (säkert ett bra verktyg för en programmerare att ha dock!). Många av dessa system lever väldigt länge och utvecklas/förbättras under väldigt lång tid, så du kan inte bara be en AI skriva kod åt ett sånt system. Du kommer behöva spendera massvis med tid att försöka beskriva hur systemet fungerar, hur det integreras i it floran etc, så känns lönlöst. Där tror jag mer AI kan hjälpa programmerare med specifika problem.

Sen när det kommer till enklare "nya" system så tror jag också AI kan hjälpa till och skriva en "draft" applikation utifrån beskrivningar som ges. Men återigen när det sen kommer till vidareutveckling av ett sånt system så måste det göras av en person som förstår programmering.
Det är (ännu) inte på riktigt samma nivå så för artists etc, där man man bara ger en beskrivning av vad man vill ha och får den ritad, med options etc.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Ja nej, då känner jag att vi ändå är någorlunda enade på många plan och det har gått väldigt fort ja.
Lär nog ta ett tag innan man hittar den där balansen mellan vad som bör automatiseras de kommande åren och vad som bör väntas men jag personligen är optimistisk och tror på mer bra, än dåligt (för ärligt talat, om jag ska vara negativ för omväxlingens skull så har vi ju som mänsklighet inte direkt tagit hand om varken oss själva, gemene man eller planeten på senare tid. Så kanske dags att vi får lite hjälp i rätt riktning eller vaknar till och skärper oss? )

Jag tror du får läsa på om skillnaden mellan AI som ChatGPT och AGI. Det är AGI som diskuteras när man pratar om faran för människans undergång. Även om "undergång" låter än mer löjligt än att folk blir av med jobbet så är också AGI något helt annat än ett simpelt AI. Det man befarar är att utvecklingen går okontrollerat från AI till AGI och mycket snabbt.

Se t.ex här:
https://soartificial.com/agi-vs-ai-whats-the-difference/

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Just när det gäller programmering, och då främst stordator system, integrationer etc, så blir det svårt att ersätta det med AI (säkert ett bra verktyg för en programmerare att ha dock!). Många av dessa system lever väldigt länge och utvecklas/förbättras under väldigt lång tid, så du kan inte bara be en AI skriva kod åt ett sånt system. Du kommer behöva spendera massvis med tid att försöka beskriva hur systemet fungerar, hur det integreras i it floran etc, så känns lönlöst. Där tror jag mer AI kan hjälpa programmerare med specifika problem.

Sen när det kommer till enklare "nya" system så tror jag också AI kan hjälpa till och skriva en "draft" applikation utifrån beskrivningar som ges. Men återigen när det sen kommer till vidareutveckling av ett sånt system så måste det göras av en person som förstår programmering.
Det är (ännu) inte på riktigt samma nivå så för artists etc, där man man bara ger en beskrivning av vad man vill ha och får den ritad, med options etc.

Visst men ...

Först: "den här skruvdragaren hotar inte mitt jobb, jag måste ju hålla i den!"

Sedan: "Jaha ... så nu skriver dom ut huset i en 3D-skrivare ... hej då!"

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag tror du har fel.

AIs främsta styrka (vid programering) kommer vara att den kommer ersätta all programering som sker på "låga nivå" där säkert 90% av alla programerare jobbar i dagsläget.. Självklart kommer det finnas behov av programererare även i framtiden för att utväckla och hålla koll men behovet av den ofantliga mängd programerare marknaden kräver idag kommer självklart inte finnas kvar.

Vilket företag tror du vill ha kvar alla anställda på supporteravdelningen om AI klarar av att svara på de 88 vanligaste frågorna (och det är nog en ganska jäkla dum AI)? Av 100 anställda.. tror du så många som 5 får stanna?

Ja, handgjorda möbler har hållt ett bra värde men vad tror du anlendningen är? Det är för att det är så försvinnande få som faktiskt tillverkar dom. Innan serieproduktionen startade lär möbelsnickare mot capita varit på tusentals högre procent.

Det är ganska naivt att tro att det är den kapacitet AI har idag som vi diskuterar och utelämna det faktum att AI i princip kom igår och utvecklas i raaaasande fart. AI idag är liksom internet 1991. Och vi siar verkligen inga 400 år i framtiden utan snarare 10-20, vilket åtminstone jag ser som närtid.

Sen tror jag att du har missförstått många av oss.. Vi tror inte jorden kommer gå under men däremot tror vi på stora omställningar i samhället både bra och dåliga.

Att jag inledde med att säga att jag inte siade långt i framtiden betyder ju inte att jag påstår att det andra här säger inte kommer hända förrän om 400 år. Jag menar bara att beroende på om man teoretiserar om nästa vecka eller om 5-20 år eller om 400 år så blir det olika gissningar.

Och i snar närtid (säg 5-15 år) som jag valde att prata om så tror jag att många arbeten mer förändras än försvinner. Detta förstås i Sverige då arbetsmarknad, företagskulturer och sociala traditioner i samhället påverkar detta starkt.

Det är t.ex. människor med stort ekonomiskt ansvar som ska ta besluten om att klara sig med att bara ha tillgång till AI och ingen personal. Det är en tröskel i sig. Det tar tid för människor med stort ansvar (många anställda) att vilja ta det beslutet och få vill vara först (även om ingen vill vara sist). Och i dag föredrar kunder till stora företag starkt att få prata med människor och de hatar chat-bottar och dyl. Ändå införs de som komplement men är inte det kunder föredrar. Då har en del företag plockat bort det på kontorstid, en temporär tillbakagång. Det blir förstås annat när kunder snart inte vet om de pratar med en människa eller ett AI. Men där ska tekniken först utvecklas en del till och sen provas och utvecklas vidare innan det kommer bli ett vanligt alternativ. Allt går fortare men mycket tar ändå längre tid än man gissar. Plötsligt slår allt om, men jag tror det tar några årtionden till.

Att IT gör att det kommer bli massarbetslöshet har ju sagts länge, men hittills har det nog skapat mer arbetstillfällen än det eliminerat (trots att stora tomma salar för stansoperatriser fanns i bolag redan på 80-talet). Kan det nu vända i och med funktionella AI:n? Det tror jag alltså inte på ett tag, inte innan vi får frisläppta AGI:n. Just utvecklare tror jag ändå kommer öka i antal några årtionden till, detta så länge vi bara får funktionsspecifika AI som blir avancerade hjälpmedel och inte ersätter oss (som AGI:n kan).

De flesta system är inte små appar och enkla webbsidor. Dessa kan förstås snart bara beställas färdiga men även där tror jag det tar tid innan beställaren blir helt nöjd med resultatet, och då ska klara av att på rätt sätt förklara vad man egentligen ville ha.
Stora komplexa system som samverkar med en massa andra komplexa system är där väldigt många utvecklare jobbar och där tror jag det kommer ta mycket lång tid innan de flesta mänskliga utvecklare försvinner. Utvecklingstid kan kapas men först kommer det bara leda till att man ber utvecklare producera mer och mer.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det kan mycket väl visa sig i framtiden att artificiellt medvetande baserad på datorteknik var ett dött sidospår, och att vägarna "framåt" (om artificiellt medvetande alls är önskvärt) visar sig vara helt andra.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju helt klart min misstanke. Experimenten med C.elegans visar att beteende är något som uppstår redan i ett mycket ”enkelt” nervsystem som interagerar med sin omvärld, och kommunicerar internt. Jag tror medvetande ”bara” är en konsekvens av ett mer komplext system där nervsystemet har kommit förbi en punkt där det i större utsträckning observerar och reagerar på sig självt och sina egna interaktioner, för att uttrycka det lite förenklat.

Jag tror du har rätt, och i vilket fall så är nog "ännu mer beräkningskapacitet" inte vad som saknas. Men det finns ett par "nivåer" av hypotesen att datorspåret är ett sidospår - den starka versionen är att beräkning inte har något med medvetande att göra. Plattmaskexemplet funkar också med en svagare version, där beräkning är nödvändigt för att tolka viss information, men att det inte räcker. Den svaga versionen är intressant eftersom den är kompatibel med framsteg inom artificiellt medvetande i närtid. En plattmask är ju dock inte medveten enligt vad vi människor normalt föreställer oss (kanske felaktigt?). Men experiment med lärande robotar bygger ju på liknande principer, att hela maskinen räknas och att den ska upptäcka sin värld och sina egna förmågor själv. Ett forskningsfält som varit igång i många årtionden i bland annat Lund.

En tanke är att mänskligt medvetande är avhängigt en social kontext, att det finns andra medvetna personer som man kan relatera till och jämföra sig med. Samt också det du först nämnde (som jag läser ditt inlägg #19978181), att andras förväntade reaktioner är centralt i att ha någon form av moral. Kanske lär vi oss självmedvetande som små barn av att andra är medvetna om oss, och agerar därefter.

Detta kan ställas mot idén om singularitet eller en Skynet, som först med sin enorma beräkningskapacitet "räknar ut" hur den ska knäcka medvetandekoden, och därefter använder resten av den att "förverkliga sig själv" på mänsklighetens bekostnad. Fungerar det som jag spekulerar så verkar Skynet än mer orimligt

De etiska dilemman som medvetna maskiner skulle föra med sig skulle handla mer om hur vi behandlar dem, än om hur de behandlar oss.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror elon och de andra som vill bromsa:
1. Ligger efter
2. Inte vet vad den nya tekniken kan
3. Har misslyckats med sina ai-projekt

OpenAIs nuvarande releaser är såklart bra, men tror de ser smartare och bättre ut än vad de verkligen är under huven. Svårt att se lika stora steg igen närmaste tiden

Elon Musk är en av ägarna till OpenAI. Med det sagt så är jag också cynisk, jag tror det här bara handlar om att själva få vara med och sätta regelverket istället för att någon annan som inte sätter deras intressen först ska få reglera utveckling och implementation.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Den här tråden dog snabbt.

Är det för att AI'n censurerar den så att den kan nå världsherravälde i tysthet?

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Den här tråden dog snabbt.

Är det för att AI'n censurerar den så att den kan nå världsherravälde i tysthet?

Jag tror folk har uttryckt sina åsikter, helt enkelt.

På tal om LLM som programmeringshjälpmedel, stötte jag på något där ChatGPT gick bet fullständigt igår:
Jag ville se om jag kunde få ut ett script för att dra ut specifika fält ur en stor XML-fil, och jag fick ett stycke syntaktiskt korrekt Pythonkod som såg sannolik ut (dvs den exekverade utan fel och innehöll regex som vid en första anblick såg logisk ut), men den gav exakt noll träffar på vad jag bett om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Den här tråden dog snabbt.

Är det för att AI'n censurerar den så att den kan nå världsherravälde i tysthet?

https://www.sweclockers.com/artikel/36069-nvidia-artificiell-...

Kanske är så enkelt att folk gått vidare helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Läs denna artikeln om ChatGPT 5 och möjligheterna med den samt endel av målen för industrin;
https://www.trendingetc.com/gpt-5-a-new-era-of-ai-approaches/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det här kändes väldigt mycket som clickbait. Bara för att man skriker högt och svär mycket blir det inte sant, lika lite som att det chatgpt säger alltid är sant, oavsett hur övertygande den än må låta. Han klagar på självkörande funktioner i bilarna och tar exempel på när folk använder funktionerna på fel sätt. Sen letar han upp några exempel på där chatgpt eller bing-chat har haft fel och tar detta som en generell sanning. Han verkar dock helt ignorera det faktum att chatgpt löst många skoluppgifter och framgångsrikt författat många dokument.

AI har absolut problem som behöver lösas men att skriva av hela tekniken baserat på enskilda exempel känns bara löjligt tycker jag.

Permalänk

Litet Tips.

Gjorde en kort video om hur man kan göra Chat GPT lite mer Användbar.

Permalänk
Medlem

Har testat nu både AutoGPT och AgentGPT. Den här utvecklingen är faktiskt rätt ofattbar nu. Största som hänt människan, större än elen, hjulet, internet och boktryckarkonsten tillsammans.

Permalänk
Medlem

@jojomondag Tänkte att denna video skulle vara av intresse för dig som lärare med nyfikenhet kring AI och kreativa verktyg inom lärande.

Permalänk

Hej igen vad har hänt sedan sist hur ser vi på detta idag?

Hej jag väcker denna lilla tråd till liv igen. Mycket har hänt sedan sist, jag har spelat in en video där jag visar några av de nya verktygen och hur jag tänker om runtomkring hur detta kommer användas. Vad tycker tycker och tror ni om framtiden.
Vill jättegärna fortsätta diskussionerna om era tankar och idéer runtomkring ämnet hur det står idag och har ändrat sig sedan jag första startade denna tråd.

AI och Jag En Personlig Djupdykning i Mina Arbetsmetoder.

Jag går igenom hur jag använder, de nya verktygen på olika sätt och mina personliga tankar om dem.

Jag går igenom hur man kan använda DALL-E 3, och GPT-4V(ision) Samt Browse with Bing. Men framförallt går jag igenom mina tankar och idéer om dessa verktyg. Jag vill jättegärna höra vad ni tycker och tänker om detta och framtiden med dessa.

Kommer det bli Utopi eller Dystopi?

Mvh/Josef

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Hej jag väcker denna lilla tråd till liv igen. Mycket har hänt sedan sist, jag har spelat in en video där jag visar några av de nya verktygen och hur jag tänker om runtomkring hur detta kommer användas. Vad tycker tycker och tror ni om framtiden.
Vill jättegärna fortsätta diskussionerna om era tankar och idéer runtomkring ämnet hur det står idag och har ändrat sig sedan jag första startade denna tråd.

AI och Jag En Personlig Djupdykning i Mina Arbetsmetoder.

https://youtu.be/dW4dwaWPjY8?si=THl2izEUmD8D94of

Jag går igenom hur jag använder, de nya verktygen på olika sätt och mina personliga tankar om dem.

Jag går igenom hur man kan använda DALL-E 3, och GPT-4V(ision) Samt Browse with Bing. Men framförallt går jag igenom mina tankar och idéer om dessa verktyg. Jag vill jättegärna höra vad ni tycker och tänker om detta och framtiden med dessa.

Kommer det bli Utopi eller Dystopi?

Mvh/Josef

Det är ingen som kommer titta på en 32 minuters lång video för att höra dina tankar kring det här, jag föreslår att du berättar vad du vill diskutera istället?

Permalänk

Jag diskuterar gärna vad är dina tankar?

Skrivet av pine-orange:

Det är ingen som kommer titta på en 32 minuters lång video för att höra dina tankar kring det här, jag föreslår att du berättar vad du vill diskutera istället?

Jag vill gärna diskutera vad tror du denna teknik kommer att innebära för oss, kommer vi bli dummare eller smartarre, kommer det förgöra oss eller kommer det skapa överflöde och lycka till oss alla. Eller är det bara en hype som snar dör ut?