Veckans fråga: Köper du in datorer och datorutrustning på din arbetsplats?

Permalänk
Avstängd

Inköp av våra vanliga arbetsdatorer styrs centralt, normalt finns det några modeller att väja på beroende på behov men för oss utvecklare är det bara den fetaste som duger, och knappt det. Vi fick tidigare välja mellan några olika skärmar också (2 24'' 16:10, 2 27'' 1440p eller en 34'' UW), men har nu flyttat till ett mindre kontor utan fasta platser så man får helt enkelt ta vad som står vid skrivbordet man väljer eller som är över, men det är samma uppsättningar som förr.

Det man får köpa själv är mus, tangentbord och headset.

Sen har vi köpt in saker som gått utanför den centrala IT-organisationen. Till exempel behövde vi en bra testrigg och en kille köpte en på sitt privata kreditkort utan någon form av godkännande i förväg, för sådär 35K, och skrev en reseräkning på summan. Han fick igenom den men det krävdes en del motivering. Sen köpte vårt devops-team in ett antal av Intels fetare NUC-modeller, de i storleken som en VHS-kassett ungefär, för att ha som testmaskiner, en till varje team plus ett antal till specifika personer med mer löpande behov. Dessa var dock godkända av företagsledningen i förväg, men inte IT och de får inte kopplas in på företagsnätet. Nu har vi bytt dessa mot några virtuella maskiner i "molnet" som startar vid behov och går på löpande räkning. Det funkar rätt bra så länge det bara är mjukvara som ska testas på dem, men om/när man behöver koppla in någon hårdvara så funkar de ju inte tyvärr.