PLEX, backup, emulator, VM(?), nedladdning i ett

Permalänk

PLEX, backup, emulator, VM(?), nedladdning i ett

Hejsan, för ett tag sedan så köpte jag på mig en del saker som nu bara legat, tanken var att projektet skulle bli någon slags hemmaserver(?).

Det jag har hemma är
NUC i7-8700T 16gb
NAS Synology

Tanken var då att NUCen skulle var hjärnan och NASen lagring. Angående mjukvara då, hur ska jag ta mig till, vilket operativsystem ska jag installera på NUCen?

Det jag vill åstadkomma är då att ha en PLEX-server med filmer på NASen, men servern ska vara på NUCen ifall jag behöver transcoda. Jag har redan betalat för life på plex.

Sen tänkte jag skapa mitt egna cloud med antingen NUCen till NASen eller bara använda Synologys egna appar, vad är bäst? Mest för mobil och kamera. Skulle även vilja skapa åtkomst åt andra familjemedlemmar då de även ska kunna ha sin "backup" där.

Hade även i tanke att ha den som en server som kan emulera konsollspel för att sedan spelas på TVn som har en mibox.

Vill även ha ett par instanser av ett helt OS, (sandlåda?) där jag kan göra allt men remotely på en windows-miljö på en dator från hemmet. Tänkte då främst kunna komma åt det från en iPad eller androidplatta och ha windows on the go så att säga. Men varje OS skulle då inte behöva bruka så mycket resurs då det endast skulle handla om simpel browsing eventuellt lättare spel. Antar att det är VMs jag ska vända mig till här? Behöver jag mer RAM för detta eller är det antal kärnor som är viktigast?
Tänkte mig något med Teamviewer och wake-on-lan, så den inte behöver vara igång 24/7.

Till slut skulle jag även att det här systemet ska klara av att tanka ner filer på distans, ie att jag med mobilen kan be den att dra ner önskad fil från önskad hemsida/server.

Någon som kan hjälpa här med hur jag ska ta första steget efter inköp av hårdvara?

la till några till kriterier och ändrat termer
Permalänk
Medlem

Du behöver en hypervisor, dvs ett OS som är byggt för att virtualisera maskiner.

Personligen är jag ett stort fan av Proxmox, men det finns många andra, tex VirtualBox, VMware, Hyper-V, KVM osv.

Till sist, ett råd för din kommande googling: kalla NASen för vad den är, nämligen lagring, inte "minne" (det brukar syfta till ram-minnet hos de flesta).

Ram brukar ta slut snabbare än CPU för de flesta usecases. Såhär ser min resursfördelning ut i Proxmox (4 cpu betyder en faktiskt cpu men 4 kärnor):

Jag kör på en OptiPlex 9020 med en i5-4590.

Detta är tjänsterna jag kör:

Permalänk
Skrivet av izzie:

Du behöver en hypervisor, dvs ett OS som är byggt för att virtualisera maskiner.

Personligen är jag ett stort fan av Proxmox, men det finns många andra, tex VirtualBox, VMware, Hyper-V, KVM osv.

Till sist, ett råd för din kommande googling: kalla NASen för vad den är, nämligen lagring, inte "minne" (det brukar syfta till ram-minnet hos de flesta).

Ram brukar ta slut snabbare än CPU för de flesta usecases. Såhär ser min resursfördelning ut i Proxmox (4 cpu betyder en faktiskt cpu men 4 kärnor):
https://i.imgur.com/t5jH7pX.png

Jag kör på en OptiPlex 9020 med en i5-4590.

Detta är tjänsterna jag kör:
https://i.imgur.com/HkUHkRg.png

Aright, något tips för att hitta i jungeln av OS vad som är bäst för mig?

Kan ändra i texten, tack för att du pekade ut det dock

Oj, ok då ska jag försöka hitta lite mer ram, kan tänka mig att man lätt lägger till fler "tjänster" som drar med ram

Permalänk
Medlem

Jag kan också passa på att rekommendera Proxmox. Kör det på en Lenovo med i5 8400T och 32GB RAM. Funkar riktigt bra och stabilt. Har många VMs inklusive Plex, PiHole, Home assistant, Windows 11, och lite till. Kul att labba med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag kan också passa på att rekommendera Proxmox. Kör det på en Lenovo med i5 8400T och 32GB RAM. Funkar riktigt bra och stabilt. Har många VMs inklusive Plex, PiHole, Home assistant, Windows 11, och lite till. Kul att labba med.

Antar att Plex körs i container/docker-liknande? Hur fungerar automatisk uppdatering av bibliotek?

Permalänk
Medlem

proxmox ftw! jag kör the usual services under proxmox på en nuci3, samt en egen celeron box med opnsense router i proxmox

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu Server 20.04 LTS på min NUC 7 med Docker och Docker Compose för att rulla de tjänster jag nyttjar (inkl Plex).
Har Traefik som Reverse Proxy som automatiskt assignar Lets Encrypt Cert till de containers som deployas funkar kalasbra. Rekommenderar varmt att gå all in på Containers så långt det är möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Antar att Plex körs i container/docker-liknande? Hur fungerar automatisk uppdatering av bibliotek?

Kör det i en Debian VM faktiskt. Efterklokt så hade jag kunnat köra det i en container, definitivt, men Plex var bland det första jag satte upp medan jag började lära mig. Och varför laga nått som fungerar?

All media ligger på en NAS, och har aldrig haft några problem med uppdateringen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Skickar en tumme upp för Proxmox!

Finnes här

https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Nästa grej är Plex, hade rekommenderat en linux maskin. För enkelheten Ubuntu/Debian, du spinner upp den som en virtual machine i Proxmox.

Denna ser rimlig ut
https://linux.how2shout.com/install-and-setup-plex-media-serv...

Du behöver öppna SMB eller NFS på din NAS och sedan konfigurera din linux maskin för att ansluta

https://linuxhint.com/mount-smb-shares-ubuntu/

https://linuxhint.com/mount-nfs-ubuntu-22-04 (börja på biten Configure NFS on client)

Har du windowsmaskiner hade jag rekommenderat SMB.

För ditt "moln" så kör antingen Synology eller typ Owncloud som en egen VM

https://owncloud.com/product/
https://doc.owncloud.com/server/next/admin_manual/installatio...

Finns även saker som Seafile
https://www.seafile.com/en/home/

eller Nextcloud
https://nextcloud.com/

Kika lite, det finns massvis

För windows så bör det bara vara att köra in en VM med Windows.
Hade rekommenderat en VPN för att ansluta.

För tanka ner filer så vet jag inte riktigt vad du syftar på.

kommandot wget gör detta i Linux, är det semesterbilder du är ute efter så är detta nog inte rätt forum, det strider mot reglerna och moderatorerna kommer ha dig både på sin SONARR och sin RADARR.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Jellyfin över Plex alla dagar i veckan, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Rekommenderar Jellyfin över Plex alla dagar i veckan, för övrigt.

Du får gärna utveckla det påståendet med lite argument om varför.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Du får gärna utveckla det påståendet med lite argument om varför.

Ja, det var kanske lite snålt skrivet. Plex var bra tidigare, men jag tycker att de lutar sig allt för mycket åt ett onlinekonto; jag förstår inte varför jag ska behöva det. Dessutom känns UI:t ganska bloatat nu för tiden. Ska dock erkänna att jag inte lagt allt för mycket tid på att konfigurera.

Men, smaken är ju som bekant som baken: brun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blind_lie_:

Hejsan, för ett tag sedan så köpte jag på mig en del saker som nu bara legat, tanken var att projektet skulle bli någon slags hemmaserver(?).

Det jag har hemma är
NUC i7-8700T 16gb
NAS Synology

Tanken var då att NUCen skulle var hjärnan och NASen lagring. Angående mjukvara då, hur ska jag ta mig till, vilket operativsystem ska jag installera på NUCen?

Det jag vill åstadkomma är då att ha en PLEX-server med filmer på NASen, men servern ska vara på NUCen ifall jag behöver transcoda. Jag har redan betalat för life på plex.

Sen tänkte jag skapa mitt egna cloud med antingen NUCen till NASen eller bara använda Synologys egna appar, vad är bäst? Mest för mobil och kamera. Skulle även vilja skapa åtkomst åt andra familjemedlemmar då de även ska kunna ha sin "backup" där.

Hade även i tanke att ha den som en server som kan emulera konsollspel för att sedan spelas på TVn som har en mibox.

Vill även ha ett par instanser av ett helt OS, (sandlåda?) där jag kan göra allt men remotely på en windows-miljö på en dator från hemmet. Tänkte då främst kunna komma åt det från en iPad eller androidplatta och ha windows on the go så att säga. Men varje OS skulle då inte behöva bruka så mycket resurs då det endast skulle handla om simpel browsing eventuellt lättare spel. Antar att det är VMs jag ska vända mig till här? Behöver jag mer RAM för detta eller är det antal kärnor som är viktigast?
Tänkte mig något med Teamviewer och wake-on-lan, så den inte behöver vara igång 24/7.

Till slut skulle jag även att det här systemet ska klara av att tanka ner filer på distans, ie att jag med mobilen kan be den att dra ner önskad fil från önskad hemsida/server.

Någon som kan hjälpa här med hur jag ska ta första steget efter inköp av hårdvara?

Jag kör Windows 10 Pro med Hyper-V, Plex kör jag på host, diverse webservrar på en virtuell Hyper-V, en VM kör jag bara för att koppla upp mig mot jobbet för att slippa ihopblandning.

Jag fick för mig att Plex server (i alla fall en gång i tiden) var stabilast på Windows desktop OS. Resten är av lathet, dvs jag orkar inte lära mig andra hypervisors etc. VMs för andra är ju dock egentligen licensbegränsat, kan de leva med någon linux-desktop hade jag lätt valt det. Wake on Lan fungerar kasst, tror att du måste ha den igång hela tiden men det kan ju vara ett väldigt energisnålt läge beroende på hur du konfigurerar.

Jag har 128GB Ram och ligger i princip alltid över 25% nyttjandegrad, samma maskin kör jag en del minnestunga applikationer i desktopläge på som Revit Architecture, då kommer jag över 50% minnesutnyttjande.

Din NUC kommer inte palla vad jag pysslar med men är prestanda inte viktigt så är minne för VMs (beroende på val av OS) viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja, det var kanske lite snålt skrivet. Plex var bra tidigare, men jag tycker att de lutar sig allt för mycket åt ett onlinekonto; jag förstår inte varför jag ska behöva det. Dessutom känns UI:t ganska bloatat nu för tiden. Ska dock erkänna att jag inte lagt allt för mycket tid på att konfigurera.

Men, smaken är ju som bekant som baken: brun.

Har man redan pröjsat för Life förstår jag inte varför man skulle vilja byta, jag är asnöjd med Plex, ser inga svagheter alls för min användning, känns mer som det nu är "poppis" att racka ner på Plex pga kostnaden. UI har noll Bloat för mig, förstår ärligt inte vad du pratar om, låter inte som du använt Plex alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har man redan pröjsat för Life förstår jag inte varför man skulle vilja byta, jag är asnöjd med Plex, ser inga svagheter alls för min användning, känns mer som det nu är "poppis" att racka ner på Plex pga kostnaden. UI har noll Bloat för mig, förstår ärligt inte vad du pratar om, låter inte som du använt Plex alls.

Kul att det funkar för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Antar att Plex körs i container/docker-liknande? Hur fungerar automatisk uppdatering av bibliotek?

I Windows så bevakar den native windows events på en enhet, men även poll/scan, går att starta en manuell scan. Gissar att Native inte fungerar på shares. Downloaders har hooks till plex.

Gissar att en Docker-container inte har samma lyx av events.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kul att det funkar för dig!

Plexklienten finns ju dessutom till Konsoler, streamingboxar, TV-apparater mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Plexklienten finns ju dessutom till Konsoler, streamingboxar, TV-apparater mm.

Ja, alla har olika behov! Rekommenderar också att använda funktionen "Citera flera", så slipper du dubbelposta.

Till TS: Googla upp en tutorial hur man installerar Proxmox, och börja labba! Det är tjusningen med virtualisering, att du kan labba runt ganska friskt utan att sabba för mycket.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mordekai:

I Windows så bevakar den native windows events på en enhet, men även poll/scan, går att starta en manuell scan. Gissar att Native inte fungerar på shares. Downloaders har hooks till plex.

Gissar att en Docker-container inte har samma lyx av events.

Jo jag använder Plex på Windows Server men funderar på att gå över till typ Proxmox vid nästa bygge, eller iaf fler Hyper-V

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lord_dubbdäck:

Kör det i en Debian VM faktiskt. Efterklokt så hade jag kunnat köra det i en container, definitivt, men Plex var bland det första jag satte upp medan jag började lära mig. Och varför laga nått som fungerar?

All media ligger på en NAS, och har aldrig haft några problem med uppdateringen.

Ah OK, vet att Windows har lite problem med att uppdatera bibliotek automatiskt när media inte ligger på samma enhet som PMS men om det funkar bra i ddebianVM kanske det är ettt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Rekommenderar Jellyfin över Plex alla dagar i veckan, för övrigt.

Nackdelen med Jellyfin just nu är ju att de inte har någon klient spelare med HDR stöd inbyggt. AFAIK

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Unraid. Visst licensen kostar $59 men du kan iallafall testa i 30 dagar innan du behöver köpa licensen.
Du har en pool med hårddiskar där den största disken är för redundans och du kan fortsätta att sätta i disk efter behov. Du kan också ha ssd pooler för att cacha data till vanliga hårddiskar etc.
Docker och KVM inbyggt
Zfs kommer med nya versionen 6.12 som just nu är i öppen beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo jag använder Plex på Windows Server men funderar på att gå över till typ Proxmox vid nästa bygge, eller iaf fler Hyper-V

Frågan är vad som fungerar med hw transcoding. Docker känns ju annars grymt men om inte hw transcode fungerar är det inte en option för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Frågan är vad som fungerar med hw transcoding. Docker känns ju annars grymt men om inte hw transcode fungerar är det inte en option för mig.

Med Docker på Ubuntu funkar det fint att HW-transcoda med min NUC7a. Borde ju lira fint i Proxmox också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Oj vad tråden tog fart, skall genast försöka komma ikapp och jag tackar för alla svar! Återkommer med fler frågor nog haha

Permalänk
Medlem

Ska man hw-transcoda i Proxmox så bör du ha två grafikkort; ett dedikerat till hypervisorn (Proxmox) och ett grafikkort till LXC (din virtuella maskin). Det är lite klurigt med setup men det finns fina guider hur man gör en gpu-passthrough.

Väljer du ändå att köra med endast ett grafikkort och ha det dedikerat till din LXC så kommer fysiska outputen (hdmi, displayport) endast skicka ut din LXC's video. D.v.s. det kan innebära problem vid felsökning av Proxmox.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kahwalli:

Ska man hw-transcoda i Proxmox så bör du ha två grafikkort; ett dedikerat till hypervisorn (Proxmox) och ett grafikkort till LXC (din virtuella maskin). Det är lite klurigt med setup men det finns fina guider hur man gör en gpu-passthrough.

Väljer du ändå att köra med endast ett grafikkort och ha det dedikerat till din LXC så kommer fysiska outputen (hdmi, displayport) endast skicka ut din LXC's video. D.v.s. det kan innebära problem vid felsökning av Proxmox.

LXC är container däremot, inte VM. Kan du köra din grej i LXC behöver du inte göra passthrough av hela kortet på samma sätt som du gör med en VM, eftersom containern lever i samma kernel som proxmox.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ah OK, vet att Windows har lite problem med att uppdatera bibliotek automatiskt när media inte ligger på samma enhet som PMS men om det funkar bra i ddebianVM kanske det är ettt alternativ

Den uppdaterar automatiskt med ett visst tidsintervall, ska tilläggas, X antal ggr per dag. Inte att den känner av direkt om det kommer nått nytt.

Skrivet av kahwalli:

Ska man hw-transcoda i Proxmox så bör du ha två grafikkort; ett dedikerat till hypervisorn (Proxmox) och ett grafikkort till LXC (din virtuella maskin). Det är lite klurigt med setup men det finns fina guider hur man gör en gpu-passthrough.

Väljer du ändå att köra med endast ett grafikkort och ha det dedikerat till din LXC så kommer fysiska outputen (hdmi, displayport) endast skicka ut din LXC's video. D.v.s. det kan innebära problem vid felsökning av Proxmox.

Skrivet av Aphex:

LXC är container däremot, inte VM. Kan du köra din grej i LXC behöver du inte göra passthrough av hela kortet på samma sätt som du gör med en VM, eftersom containern lever i samma kernel som proxmox.

Nja, jag har en Intel iGP som jag kör passthrough på, den går att "dela" till min VM. Proxmox använder den för display output och Plex för transcoding. Den pallar inte 4K däremot.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |