6950xt för 8999:- värt det eller vänta ?

Permalänk
Medlem

6950xt för 8999:- värt det eller vänta ?

Hej alla Radeon kunniga!

Jag sitter idag på ett 3060ti men är lite sugen på ett 6950xt mba nu när priset är ganska bra.

Jag spelar lite olika spel men mest Borderlands 3 och tänkte spela Diablo 4 när det släpps.

Cpu är idag bara en 3600x men kommer att bytas ut.
Psu 850w gold.

Är det värt att köpa ett nu tror ni eller ska jag sitta kvar på mitt 3060ti och vänta på att priserna faller ? Va sjukt längesen jag hade ett amd kort så jag är ganska lost

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Hej alla Radeon kunniga!

Jag sitter idag på ett 3060ti men är lite sugen på ett 6950xt mba nu när priset är ganska bra.

Jag spelar lite olika spel men mest Borderlands 3 och tänkte spela Diablo 4 när det släpps.

Cpu är idag bara en 3600x men kommer att bytas ut.
Psu 850w gold.

Är det värt att köpa ett nu tror ni eller ska jag sitta kvar på mitt 3060ti och vänta på att priserna faller ? Va sjukt längesen jag hade ett amd kort så jag är ganska lost

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Det är ett väldigt bra pris och vore en fin uppgradering

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pehrnow:

Hej alla Radeon kunniga!

Jag sitter idag på ett 3060ti men är lite sugen på ett 6950xt mba nu när priset är ganska bra.

Jag spelar lite olika spel men mest Borderlands 3 och tänkte spela Diablo 4 när det släpps.

Cpu är idag bara en 3600x men kommer att bytas ut.
Psu 850w gold.

Är det värt att köpa ett nu tror ni eller ska jag sitta kvar på mitt 3060ti och vänta på att priserna faller ? Va sjukt längesen jag hade ett amd kort så jag är ganska lost

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Är detta de enda spel du ska spela räcker ditt nuvarande, men om du ska gå på en del nya titlar lär dina 8GB vara en rätt stor akilleshäl. Priset på RX:et är ett ok pris, såvida du inte hittar ett 7900XT för samma, då skulle jag tagit det sistnämnda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

4070 beräknas landa på ca 7999kr men lär prestera lite sämre också.

Priset är ok för att vara Sverige. Tar man lägsta priset i usa på 560 dollar gånger dollarkursen plus moms borde 6950 kosta 7000kr men det priset ser vi inte ut att se här.

Betalade 9499kr för 6900XT på black friday för 4 månader sedan så jämfört med det är ju 500kr mindre för 6950XT rätt bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är detta de enda spel du ska spela räcker ditt nuvarande, men om du ska gå på en del nya titlar lär dina 8GB vara en rätt stor akilleshäl. Priset på RX:et är ett ok pris, såvida du inte hittar ett 7900XT för samma, då skulle jag tagit det sistnämnda.

Jag spelar ju faktist inte supermkt så jag har funderat idag på att behålla mitt 3060ti, verkar vara ett helt ok kort ändå , och radeon korten lär ju fortsätta sjunka i pris då nya kommer

Tack för tipset.

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Hej alla Radeon kunniga!

Jag sitter idag på ett 3060ti men är lite sugen på ett 6950xt mba nu när priset är ganska bra.

Jag spelar lite olika spel men mest Borderlands 3 och tänkte spela Diablo 4 när det släpps.

Cpu är idag bara en 3600x men kommer att bytas ut.
Psu 850w gold.

Är det värt att köpa ett nu tror ni eller ska jag sitta kvar på mitt 3060ti och vänta på att priserna faller ? Va sjukt längesen jag hade ett amd kort så jag är ganska lost

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

Slog till på ett 6950XT fast waterforce så vattenblock för 9400kr.

Är det värt? Knappast, är det prisvärt jämfört med annat? Mjo.

Går själv ifrån 5700xt som börjar sagga efter i 1440p, kör du 1080p så finns inte mycket skäl till att uppgradera än.

Angående AMD så är det inga problem, mjukvaran i sig är enligt mig hundra gånger mer modern än Nvidias motsvarighet.

Hålla på och klicka i något som ser ut som Windows 98 utforskaren är ingen höjdare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Slog till på ett 6950XT fast waterforce så vattenblock för 9400kr.

Är det värt? Knappast, är det prisvärt jämfört med annat? Mjo.

Går själv ifrån 5700xt som börjar sagga efter i 1440p, kör du 1080p så finns inte mycket skäl till att uppgradera än.

Angående AMD så är det inga problem, mjukvaran i sig är enligt mig hundra gånger mer modern än Nvidias motsvarighet.

Hålla på och klicka i något som ser ut som Windows 98 utforskaren är ingen höjdare...

Tanken är att kunna köra spel i 1440p Ultra settings , körde lite Borderlands 3 idag och hamnade på average 70fps i badass settings, ja jag har läst att radeons mjukvara ska vara riktig trevlig att ha att göra med

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

För bra pris imo. Jag slog till idag på ett PowerColor Radeon RX 6950 XT 16GB Red Devil från Inet för 9k. Idag får det anses vara billigt även om priset är sjukt jämnfört med för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur länge amd kommer ge drivrutinssupport för 6000-serien?
Hade också gått på rx 6950 xt trots att det är "gammal" teknik nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magma86:

Frågan är hur länge amd kommer ge drivrutinssupport för 6000-serien?
Hade också gått på rx 6950 xt trots att det är "gammal" teknik nu.

Fast nu tar du väl i lite va! Det är ju bara den förra arkitekturen så den kommer inte att försvinna i det första taget. Eller hur tänkte du där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Frågan är hur länge amd kommer ge drivrutinssupport för 6000-serien?
Hade också gått på rx 6950 xt trots att det är "gammal" teknik nu.

Längre än korten är relevanta

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Frågan är hur länge amd kommer ge drivrutinssupport för 6000-serien?

Ett år tidigare än 7000-serien antagligen. Jag menar, du kan ju fortfarande köra med RX480 om du vill och det var ju 6 år sedan. Det är bara att gå in på AMDs site och kolla vilka kort som de har som har "legacy support" drivrutiner.

Vad är det du menar. När de slutar fungera eller när de slutar släppa optimeringar för spel eller vad menar du med drivrutinssupport?

Du kan ju fortfarande använda mycket äldre kort än RX480.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Jag sitter idag på ett 3060ti men är lite sugen på ett 6950xt mba nu när priset är ganska bra.

Verkar som priserna gått ner lite ...

8410kr nu
https://www.computersalg.se/i/8331281/sapphire-nitro-radeon-r...

Jag hade nog själv ändå väntat eller hoppat över en generation snarare, jag gar ett 3080 som räcker mer än väl för det jag spelar. Håll i pengarna och låt priset på marknaden sjunka imo. Om du kan vänta 6 mån så blir det ännu billigare tror jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Frågan är hur länge amd kommer ge drivrutinssupport för 6000-serien?
Hade också gått på rx 6950 xt trots att det är "gammal" teknik nu.

Skrivet av Jalle64:

Fast nu tar du väl i lite va! Det är ju bara den förra arkitekturen så den kommer inte att försvinna i det första taget. Eller hur tänkte du där?

Skrivet av kelthar:

Ett år tidigare än 7000-serien antagligen. Jag menar, du kan ju fortfarande köra med RX480 om du vill och det var ju 6 år sedan. Det är bara att gå in på AMDs site och kolla vilka kort som de har som har "legacy support" drivrutiner.

Vad är det du menar. När de slutar fungera eller när de slutar släppa optimeringar för spel eller vad menar du med drivrutinssupport?

Du kan ju fortfarande använda mycket äldre kort än RX480.

Jag uttryckte mig lite knasigt, ber om ursäkt för det. Menar om det finns någon policy hur länge en grafikkortsserie ska fortsätta få drivrutiner? Naturligtvis blir ju inte en gpu oanvändbar bara för att det inte får nya drivrutiner. Använder fortfarande ett hd 5450 i gamla HTPC:n som fungerar utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Tanken är att kunna köra spel i 1440p Ultra settings , körde lite Borderlands 3 idag och hamnade på average 70fps i badass settings, ja jag har läst att radeons mjukvara ska vara riktig trevlig att ha att göra med

BL3 har väl FSR? Aktivera det och sätt det på quality. Du kommer få en markant prestandaökning med låg estetisk förlust.
Har du det aktiverat så är något galet med ditt resultat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F