Stökig start för The Last of Us till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Såg du inte att han skrev /s?

Nope. Då hade jag inte reagerat på samma sätt, så klart. My bad.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

har det kommit några patcher än eller är det fortf ovärt att ens köpa och försöka spela?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Visst, releaset är skräp, men folk får också lära sig chilla lite. Självklart så kommer det fler patchar.

Nödvändigt att folk säger ifrån. Konsumentupplysning behövs när Sony inte ens skickat ut recensionsex innan release (antagligen pga hur trasigt spelet är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

har det kommit några patcher än eller är det fortf ovärt att ens köpa och försöka spela?

En igår, en idag. Oklart om den hjälpt nån vad mig anbelangar och den idag innehöll mest "slå på mer saker i spelet för att felsöka och hjälpa de som försöker förstå problemen"...

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunk:

Nödvändigt att folk säger ifrån. Konsumentupplysning behövs när Sony inte ens skickat ut recensionsex innan release (antagligen pga hur trasigt spelet är).

Ja. Men det behöver inte bli rena dårhuset som det blir på vissa ställen.. det går att överreagera med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Angående 30-serien varandes det som är fel, här borde vara källan till detta:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Under "Open issues":

"[The Last of Us Part 1] Game may randomly crash during gameplay on GeForce RTX 30 series GPUs [4031676]"

Bytte kommentar mot källhänvisning
Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Är det någon som sitter på liknande prestanda som min i sign och som testat spelet? Sugen på att lira men orkar inte med krascher och problem. Isf väntar jag med köp tills det är åtgärdat.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk

3070 här. Tappat räkning på crashar. Inställningar i spelet har ingen påverkan, likaså de två patcharna. Enda som gjort det någorlunda spelbart är att byta https://www.techpowerup.com/download/nvidia-dlss-dll/]DLSS .dll till 2.5.1[/url]. Kunde lira ett par tre timmar iaf innan det crashade igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Är det någon som sitter på liknande prestanda som min i sign och som testat spelet? Sugen på att lira men orkar inte med krascher och problem. Isf väntar jag med köp tills det är åtgärdat.

Jag har liknande specs. 12900k, DDR5 och 4090. Jag är en av vad det verkar, få, som inte har några som helst problem. Kör allt i Ultra i 3440X1440 och det pendlar mellan 110 fps upp till 160 fps. Detta utan DLSS. Med DLSS quality, 20-30 fps extra.
Har nu kört med DLDSR i 5160X2160 och DLSS på performance en stund, och då pendlar det mellan 70 fps till ca 120.

Spelet ser helt sjukt bra ut i den högre upplösningen.

Gjorde en filmsnutt i 5160X2160 med DLSS på quality, detta i HDR, men du borde få transcode utan HDR om du inte har en sån skärm.

https://www.youtube.com/watch?v=nWP9QK_kIqQ

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Fick det äntligen spelet att ladda klart shaders och kunde spela någon timma igår
Märkte att den gick upp i ca 9 gig ram och sen crashade spelet, då la jag in lite mer virtuellt minne från 8gig till 16 på windowsdisken och 8gig på disken jag installerat spelet på. Efter detta fungerade spelet.

Spelar på High i 3440x1440 med ca 60-90 FPS, för mig ligger CPU på max (3600x).

Permalänk
Medlem

Man har förståelse för dem, dom har bara haft 10 år för att tänka på en PC portning av detta spel 👍

Permalänk
Medlem

Stängde jag av DLSS, så slutade det att krascha för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jupp.

Open Issues:

***
[The Last of Us Part 1] Game may randomly crash during gameplay on GeForce RTX 30 series GPUs [4031676]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Man har förståelse för dem, dom har bara haft 10 år för att tänka på en PC portning av detta spel 👍

Nu var det ju iofs inte 10 år sen The Last of Us Part 1 släpptes första gången, snarare 7 månader... (om man nu ser första release som startskott för PC tankarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Spelet har inte ens ray tracing...

Hehe ja det blev lite snabbt skrivet där, skulle va Ultra och inte RT. Börjar bli så van med diskussioner om RT hit å dit..

För övrigt har jag spelat endast ca 3 timmar än så länge, allt maxat på Ultra i 4K. Har sett nån framedrop här å där men i övrigt perfekt flyt och noll krascher. Underbart vackert spel.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Angående shader cachen så verkar det som att spelet använder det ram som finns för att sen gå över till pagefilen tills kompileringen är klar. Det kan förklara varför det tar så lång tid för vissa och går snabbare för andra.

Jag hade endast 16.1gb på min C: disk (samsung 970 evo 250gb) så när mina 16gb ram var slut svällde pagefilen tills ledigt utrymme nådde 0 vilket ledde till krasch efter 30min 25-27%.

Rensade disken så det fanns 86.6gb ledigt och raderade psolibs mappen för att börja om på 0 igen. Kom till 78% innan det krashade denna gången, inte för att utrymmet tog slut utan någon annan anledning nu. Startade spelet igen och slutförde cache byggandet. Allt som allt tog det ~23min! Spelet använde alla 16 trådar från min 3700x vid kompileringen.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd

8GB VRAM RIP

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Well specifikt för ultra då, 1080p-4k sak samma. Resultaten i sig är ganska intressanta då högre resolutioner som tar mer vram ändå aldrig riktigt förintar performance som specifikt ultra gör på 8GB eller mindre. Tyder på att någon del i Ultra preset konstant behövs men inte får plats i 8gb vram. Samtidigt som den högre vram användningen i t.ex ultra 4k fortfarande fungerar bra på ett 10gb vram kort som 3080. Så inte ens använt antal gb i vram är en generell hård spärr utan kanske duger till att hamna i vanliga ramet och hämtas över pcie-buss då det behövs.

På det sättet är det synd att en ddr5-plattform användes och kanske även ett pcie3 test kan vara intressant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Jupp.

Open Issues:

***
[The Last of Us Part 1] Game may randomly crash during gameplay on GeForce RTX 30 series GPUs [4031676]

Vad jag ville visa var mer än så, nämligen svar från NVIDIA (se bild). "Fix will be released" är bra mycket bättre än identifierat open issue (som i sin tur är bra mycket bättre än "added additional tracking for developer tracking purposes" i releasenotes, vilket i min värld är "vi vet inte vad vi letar efter och behöver mer debuginfo!"

TL;DR: det rör på sig, trots allt. Fix utlovad (bild på svar från mitt bidrag till att uppmärksamma på problemet med krasherna)

tillägg
Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Angående shader cachen så verkar det som att spelet använder det ram som finns för att sen gå över till pagefilen tills kompileringen är klar. Det kan förklara varför det tar så lång tid för vissa och går snabbare för andra.

Intressant! För mig var just shader cachen nåt som kändes problemfritt (och relativt snabbt avklarat insåg jag när jag upptäckte vilka tider och problem andra hade). Så har jag också 64GB RAM...

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morr:

Vad jag ville visa var mer än så, nämligen svar från NVIDIA (se bild). "Fix will be released" är bra mycket bättre än identifierat open issue**

Aha, ja det var bättre. Fortfarande inte installerat min Deluxe Edition av TLOS då jag inte vill att upplevelsen ska förstöras av krasher eller buggar. Hoppas Nvidia och spelutvecklarna får ordning på spelet inom kort då jag är ordentligt sugen på att lira

Permalänk
Medlem

Jag har inte kommit jätte långt än, men det känns allmänt dåligt optimerat.
Har en 5950x/3090/32gb ram pc, och det är tungt ändå att driva spelet. Väldigt flaxig FPS.
Märkt också att spelet inte utnyttjar GPUn fullt ut heller.
Ofta ligger den och tuggar på 60-75% gpu load. (utan någon CPU core som ligger max, och alla prestanda inställningar i windows satt på max)
Får hoppas någon ny patch löser det hela.
Fler som haft liknande problem?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag kör 4K HDR och behöver DLSS för att komma över 60fps. Utan DLSS så pendlar jag mellan 45-65 fps.
13600K, 4080, 32GB 6000 CL36 DDR5

GPU peggar 100% så inte CPU begränsad.
För klen dator helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag kör 4K HDR och behöver DLSS för att komma över 60fps. Utan DLSS så pendlar jag mellan 45-65 fps.
13600K, 4080, 32GB 6000 CL36 DDR5

GPU peggar 100% så inte CPU begränsad.
För klen dator helt enkelt

Jo men min gpu "peggar" inte alls, till skillnad från alla andra spel!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag har inte kommit jätte långt än, men det känns allmänt dåligt optimerat.
Har en 5950x/3090/32gb ram pc, och det är tungt ändå att driva spelet. Väldigt flaxig FPS.
Märkt också att spelet inte utnyttjar GPUn fullt ut heller.
Ofta ligger den och tuggar på 60-75% gpu load. (utan någon CPU core som ligger max, och alla prestanda inställningar i windows satt på max)
Får hoppas någon ny patch löser det hela.
Fler som haft liknande problem?

9900k, 4k, dlss quality och ultra/high. Når 100% utan problem för mig.

Permalänk
Medlem

Remaken gjordes väl först till Ps5 som har 16gb vram, det lär väl inte vara super optimerat till kort som har hälften, som jag förstår det så kraschar spelet när det går en bit över 8gb vram.
Nvidia har kanske varit lite snåla med vram på senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jo men min gpu "peggar" inte alls, till skillnad från alla andra spel!

Låter jättekonstigt.Jag får usel framerate med 100% GPU användning så måste din fps vara väldigt trist.
Har du uteslutit thermal throttling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Låter jättekonstigt.Jag får usel framerate med 100% GPU användning så måste din fps vara väldigt trist.
Har du uteslutit thermal throttling?

Yes!
Är någon bugg, googlar man på det, så är det fler som har samma problem ser det ut som.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Remaken gjordes väl först till Ps5 som har 16gb vram, det lär väl inte vara super optimerat till kort som har hälften, som jag förstår det så kraschar spelet när det går en bit över 8gb vram.
Nvidia har kanske varit lite snåla med vram på senaste.

Ne, ps5 har 16gb gddr6 som processorn och grafiken får dela på så 8gb bör räcka om man tummar på lite inställningar.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX