Spelmässan E3 återupplivas inte i sommar

Permalänk
Melding Plague

Spelmässan E3 återupplivas inte i sommar

Utan speljättarna på plats på mässgolvet blir tillställningen inte av. Det står klart när arrangörerna meddelar att inte heller årets E3 går av stapeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh! Känns som att hårdvara/spel mässor till stor del spelat ut sin rätt redan. Dom flesta håller bara egna events istället.
Visst, tråkigt för dom som gillar att gå på mässan. Men som vanlig "konsument" så känns det som det spelar mindre roll faktiskt.
Speciellt E3 där det sista åren kändes som nästan alla stora releases släpptes dagarna innan, för att få mer "utrymme" i media.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Visst, tråkigt för dom som gillar att gå på mässan. Men som vanlig "konsument" så känns det som det spelar mindre roll faktiskt.

Som vanlig konsument har jag inte lojalitet nog någonstans för att rikta min uppmärksamhet till deras egna event, men tyckte alltid det var kul att få en stor dos av "allt nytt från alla håll" i ett och samma event.

Jag har aldrig varit till E3 men besökte TGS några gånger. Min favorit var alltid indie-utvecklarna som verkligen kunde få lite ramp-ljus. Sen är det alltid kul med all cosplay och stämningen över lag etc. Mycket "kultur" som dör för några större aktörers marginella vinst imo.

Tråkig utveckling men förståerligt från företagens perspektiv.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Synd, tittar ibland om tidigare E3 som var minnesvärda. Har särskilt sett Sonys presentation 2015 och 2016 flertal gånger.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Synd, även om man inte varit på mässan själv har man ju sett en del innehåll därifrån genom åren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dom kom på att det är billigare att streama sin egen presentation på sina egna villkor. Saknar inte E3

Permalänk
Medlem

Visst är det kul med stora event med många släpp.
Kan också va skönt o sprida ut släppen.
Youtube va alltid roligt när E3 va igång, 100+ nya videos som dränkte bort allt annat man va subbad till

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Varför har de stora jättarna dragit sig ur E3?

Permalänk
Medlem

Tråkigt, det var alltid trevligt att samla massa stora släpp och avslöjanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Dom kom på att det är billigare att streama sin egen presentation på sina egna villkor. Saknar inte E3

Skrivet av Viceroy:

Varför har de stora jättarna dragit sig ur E3?

Troligtvis detta.
Nintendo kör ju nintendo direct.
Sony kör Sony direct?
Microsoft har väl kört developer direct?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Varför har de stora jättarna dragit sig ur E3?

Ingen vill resa för att titta på en presentation live längre. Apples utvecklar-konferens WWDC - som brukade sälja slut på sekunder tills de började lotta ut chansen att köpa biljetter - gick över till ett live-event 2020, och den verkar fortsätta som det även om pandemin är över. 2023 blir också online, med bara en presentation eller två på plats (om man vill - de sänds online också). Alla har lärt sig att det går lika bra att titta på presentationer hemifrån.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Troligtvis detta.
Nintendo kör ju nintendo direct.
Sony kör Sony direct?
Microsoft har väl kört developer direct?

Skrivet av mpat:

Ingen vill resa för att titta på en presentation live längre. Apples utvecklar-konferens WWDC - som brukade sälja slut på sekunder tills de började lotta ut chansen att köpa biljetter - gick över till ett live-event 2020, och den verkar fortsätta som det även om pandemin är över. 2023 blir också online, med bara en presentation eller två på plats (om man vill - de sänds online också). Alla har lärt sig att det går lika bra att titta på presentationer hemifrån.

Låter som rimliga förklaringar även om båda känns som tråkiga anledningar. Eller så är det bara jag som är nostalgisk.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Riktigt tråkigt, men förståeligt. Hade som bucket list-grej att åka till E3 och är glad att jag fick göra det en gång i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Dom kom på att det är billigare att streama sin egen presentation på sina egna villkor. Saknar inte E3

Alla mina minnen från stora händelser som skapat enorm hype har kommit från live shower och inte från förinspelade presentationer som streamas.

Så jag tror också att dom får vad dom betalar för.

Hursom tråkigt att som konsument aldrig mer få sånna händelser och minnen från shower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Låter som rimliga förklaringar även om båda känns som tråkiga anledningar. Eller så är det bara jag som är nostalgisk.

Du får trösta dig med att det är bättre för klimatet att vi inte alla reser lika mycket.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Alla mina minnen från stora händelser som skapat enorm hype har kommit från live shower och inte från förinspelade presentationer som streamas.

Så jag tror också att dom får vad dom betalar för.

Hursom tråkigt att som konsument aldrig mer få sånna händelser och minnen från shower.

Och sen blev man superbesviken när spelen släpptes.

Permalänk
Medlem

Alla dessa stora jättar har ju redan i sina respektive egna events sin E3.

Så det är bara skillnaden att dom inte står på E3 utan håller sina egna events som sin egen E3.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tråkigt, en del av orsaken jag brukar välja semestern från början av juni är ju så att man ska kunna sitta upp sena kvällar och kolla på E3 mässan men visst om de stora aktörerna kör sitt eget race så spelar väl inte så stor roll i slutändan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Inte direkt förvånande, men likväl trist.
Någonstans saknar jag tiden när man satt uppe sent och tittade på presskonferenser och följde alla presentationer hela dagarna under en väldigt intensiv vecka.

Med det sagt är det fullt förståeligt att det inte direkt är kostnadseffektivt för bolagen att hyra enorma lokaler med jätteproduktioner när de kan göra det på egen hand i streams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Meh! Känns som att hårdvara/spel mässor till stor del spelat ut sin rätt redan. Dom flesta håller bara egna events istället.
Visst, tråkigt för dom som gillar att gå på mässan. Men som vanlig "konsument" så känns det som det spelar mindre roll faktiskt.
Speciellt E3 där det sista åren kändes som nästan alla stora releases släpptes dagarna innan, för att få mer "utrymme" i media.

Precis vad jag tänkte skriva.
Tillverkare/utvecklare är så kåta på att dominera nyhetscykler att dom t.o.m. sabbar sina egna event med timade "läckor"....

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Hoppas ESA också faller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Goda nyheter. Hoppas ESA också faller.

Hur kan det vara goda? nu är du bara elak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Synd, tittar ibland om tidigare E3 som var minnesvärda. Har särskilt sett Sonys presentation 2015 och 2016 flertal gånger.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ja, MS öppnade målet och Sony körde över MS totalt det året

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig