Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

När du frågar mig var den "magiska" gränsen går tolkar jag det som ett sarkastiskt sätt att insinuera att det är likvärdigt att tro på magi att tro att det är skillnad i designmål mellan RedBook och Yellowbook. Alternativet att du själv faktiskt tror på magi slog mig först nu när du hävdar att det inte var sarkasm.

Enkelt uttryckt är det så att det blir alldeles för ofta bit-fel från Redbook till att det fungerar för generell datalagring, det blir däremot inte det med YellowBook.

Gränsen bedömdes av de som tog fram YellowBook-standarden och utan att veta mer om saken vet vi att Redbook är på ena sidan och Yellowbook på andra.

Genom magi.

Sorry du stängde ju faktiskt av sarkasmen i senaste inlägget så det var onödigt av mig.

I min extremt ansträngda liknelse tänkte jag mig google som representant för den felkorrigering du behöver för att kontrollera mitt felaktiga data.

Ok så att jag råkade skriva "magisk gräns" istället för "din godtyckliga gräns" är alltså anledningen till att du tagit på dig partyhatten istället för att försöka diskutera på allvar? Ber i så fall ursäkt för att mitt språkbruk ställde till det och ska försöka undvika att liknade händer igen.

Och nej den gränsen bestämde inte Sony+Philips för det är inte de som har hittat på detta begrepp. Att man uppfann YB innebär inte att RB är "på ena sidan", det betyder enbart att man skapade en standard med ännu högre feltolerans. T.ex DVD är än mer förbättrad på detta område, innebär det då att YB nu plötsligt inte längre är till för 100% bitåtergivning? Och BR har ju sen än mer förbättringar här så nu är då både YB och DVD inte längre till för 100% bitåtergivning?

Som du kan se i tidigare inlägg i den här tråden så har jag nu dragit ut samma låt från samma skiva med 3 olika datorer, 3 olika cd-spelare och 3 olika mjukvaror och de har alla gett 100% exakt samma data ut.

Det är du som uppfann det så därför också du som borde ha koll på var gränsen går. T.ex så har ju RedBook en feldetektering som vida överstiger vad vi hade på floppydiskar en gång i tiden (och de första floppydisk-kontrollerna till PC hade inte ens feldetektering öht).

Därför undrar jag var gränsen går enligt denna nya definition, annars går den liksom inte att använda (eller ja använda går den kanske men det blir ju då helt godtyckligt och därmed saknar definitionen relevans).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Du har rätt om vi förutsätter att båda sakerna är skyddsjordade eller har någon form av potentialutjämning, saknas det så kan signalen belastas med +50V eller -50V den positiva ledaren kan ha +51V och den negativa ledaren kan ha +50V relativt signaljord

Det kan inte alla signalkretsar hantera.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, om den balanserade utgången flyter komemr den att anta den potential som det den kopplas till och signaljorden är bara nått internt i det som tar emot signalen eftersom den balanserade signalen inte har nån jordreferens utan bygger på differentialssignaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Tillverkaren påstår att det är förlustfritt, det blev jag skeptisk till.

Programmet gjordes för några år sen men är ändå relevat nu.
Vad är det som låter? del 1 av 2 – Snålkodning
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788

Obs radioprogramet sänds inte i hög kvalite, det finns ljudfiler att ladda ner med hög kvalite.

En viss skepsis är sund men just Apple litar jag på när det kommer till sånt här. Inte för att de är några änglar men för att de granskas så omfattande av en arme influencers som tjänar bra med pengar på att upptäcka om Apple gjort något fuffens.

Jag är lite mer skeptisk till radioprogrammet som påstår eller åtminstone insinuerar att alla som lyssnar hör problemet med överkomprimerad musik, och använder en representant för Wimp som en källa.

Här är ett skapligt test man kan köra själv. Ordningen slumpas mellan varje laddning så man kan köra flera varv för att se om man verkligen hör skillnad eller bara råkade gissa rätt.

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

En uppföljningsartikel nämner att det var under 50% av flera 1000 testare som plockade rätt version på varje enskild låt. 80% fick 3 rätt eller sämre av 6. Påståendet från P2 är alltså minst sagt tveksamt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Teknik:

Du har rätt om vi förutsätter att båda sakerna är skyddsjordade eller har någon form av potentialutjämning, saknas det så kan signalen belastas med +50V eller -50V den positiva ledaren kan ha +51V och den negativa ledaren kan ha +50V relativt signaljord

Det kan inte alla signalkretsar hantera.

Nu får du nog ta och förklara lite vad du menar.
Varken jag eller Mrqaffe är riktigt med på vad du pratar om.

Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, om den balanserade utgången flyter komemr den att anta den potential som det den kopplas till och signaljorden är bara nått internt i det som tar emot signalen eftersom den balanserade signalen inte har nån jordreferens utan bygger på differentialssignaler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, om den balanserade utgången flyter komemr den att anta den potential som det den kopplas till och signaljorden är bara nått internt i det som tar emot signalen eftersom den balanserade signalen inte har nån jordreferens utan bygger på differentialssignaler.

signalen i dom balanserade kablarna kan inte flyta med 50V AC eller DC i förhållande till signaljord chassijord
Sitter det en transistor på ingången med referens till 0V signaljord bottnar den direkt (signaljord kan vara samma som chassijord), du får inte skicka in volt över vad audio spesen tillåter.
1volt kan den flyta men samtidigt förlorar du lite av teoretisk möjliga dynamik.
Är ingången en vanlig operationsförstärkare som omvandlar till obalanserad så tål den inte 50V offset
Kolla in bilden
https://www.audiocircle.com/index.php?topic=143327.0
För dom som är intresserade av balanserat och inte vet vad det är, bra kanal ( mrqaffe kan detta redan)
https://www.youtube.com/watch?v=rgfZb1pEIrU&ab_channel=AudioU...
https://www.youtube.com/watch?v=cA7cmrQTXBw&ab_channel=AudioU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Ok så att jag råkade skriva "magisk gräns" istället för "din godtyckliga gräns" är alltså anledningen till att du tagit på dig partyhatten istället för att försöka diskutera på allvar?

Exakt, det är en avgörande skillnad mellan en ärligt nyfiken fråga och ett förlöjligande av mitt påstående skulle jag säga. Dryga frågor riskerar att få dryga svar, men låt oss inte dröja kvar vid det.

Skrivet av F.Ultra:

Att man uppfann YB innebär inte att RB är "på ena sidan", det betyder enbart att man skapade en standard med ännu högre feltolerans.

Nej, det är inte bara en högre feltolerans (men det är förstås också viktigt), det är även att man inte accepterar fel. Redbook accepterar fel.

Alla de andra standarderna du nämner är designade för att inte acceptera fel.

Skrivet av F.Ultra:

Som du kan se i tidigare inlägg i den här tråden så har jag nu dragit ut samma låt från samma skiva med 3 olika datorer, 3 olika cd-spelare och 3 olika mjukvaror och de har alla gett 100% exakt samma data ut.

Vilket är helt förväntat givetvis, fel är sällsynta. Det jag säger är bara att du inte vet om det datat är det faktiskt korrekta datat eller om du har ett konsekvent fel.

Jag gav ett exempel på en snubbe som fick flera olika resultat från en skiva med en av sina 6 läsare. De första rippen från den läsaren som först lyckades läsa skivan överhuvudtaget hade checkummor som såg ut så här:

9DD05FFF rips-cd1-pioneer/rip059/rip.wav
9F8D1B53 rips-cd1-pioneer/rip072/rip.wav
A2EA0283 rips-cd1-pioneer/rip082/rip.wav
A595BC09 rips-cd1-pioneer/rip021/rip.wav

Hur vet han vilken av dessa 4 som är rätt? Spelaren har inte sagt något, den låtsas som det regnar och säger "varsågod" varje gång.

Om skivan vore en dataskiva enligt yellowbook så hade spelaren antingen rättat felen så alla blev samma, eller så hade den sagt "detta kan jag inte läsa". Redbook säger istället "här har du" och du har ju därmed ingen aning om det är rätt eller fel.

Varje rip du gör med samma resultat ökar förstås sannolikheten för att det du har är rätt. Alla ripperprogram gör det du har gjort manuellt fast automatiskt, genom att jämföra dels med flera egna läsningar och även med andras läsningar på internet.

Detta gör de alltså eftersom det inte finns något sätt att veta detta med säkerhet enbart utifrån det som spelaren kommunicerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Exakt, det är en avgörande skillnad mellan en ärligt nyfiken fråga och ett förlöjligande av mitt påstående skulle jag säga. Dryga frågor riskerar att få dryga svar, men låt oss inte dröja kvar vid det.

Nej, det är inte bara en högre feltolerans (men det är förstås också viktigt), det är även att man inte accepterar fel. Redbook accepterar fel.

Alla de andra standarderna du nämner är designade för att inte acceptera fel.

Vilket är helt förväntat givetvis, fel är sällsynta. Det jag säger är bara att du inte vet om det datat är det faktiskt korrekta datat eller om du har ett konsekvent fel.

Jag gav ett exempel på en snubbe som fick flera olika resultat från en skiva med en av sina 6 läsare. De första rippen från den läsaren som först lyckades läsa skivan överhuvudtaget hade checkummor som såg ut så här:

9DD05FFF rips-cd1-pioneer/rip059/rip.wav
9F8D1B53 rips-cd1-pioneer/rip072/rip.wav
A2EA0283 rips-cd1-pioneer/rip082/rip.wav
A595BC09 rips-cd1-pioneer/rip021/rip.wav

Hur vet han vilken av dessa 4 som är rätt? Spelaren har inte sagt något, den låtsas som det regnar och säger "varsågod" varje gång.

Om skivan vore en dataskiva enligt yellowbook så hade spelaren antingen rättat felen så alla blev samma, eller så hade den sagt "detta kan jag inte läsa". Redbook säger istället "här har du" och du har ju därmed ingen aning om det är rätt eller fel.

Varje rip du gör med samma resultat ökar förstås sannolikheten för att det du har är rätt. Alla ripperprogram gör det du har gjort manuellt fast automatiskt, genom att jämföra dels med flera egna läsningar och även med andras läsningar på internet.

Detta gör de alltså eftersom det inte finns något sätt att veta detta med säkerhet enbart utifrån det som spelaren kommunicerar.

Det är extremt svårt att ge ett svar mot "den där killens rip" utan tillgång till rippen och skivan. Det händer nämligen ganska ofta att folk har väldigt koll på det här med lead-in och lead-out vilket gör att de tror att de får olika resultat men tittar man på själva datan så är den identisk trotts olika checksumma.

Och nej Redbook säger inte "här har du", det är bara en konsekvens av val som spelaren har gjort, inte av formatet. Dvs om antalet fel överstiger vad Redbook kan åtgärda så KAN spelaren detektera detta och rapportera detta. Formatet stödjer detta fullt ut, att sen spelare i praktiken inte gör så är för att det skulle vara helt horribelt sett ur användarperspektiv, men det finns inget som helst hinder i RB mot det.

Den enda skillnaden mellan RB och YB är att YB är bättre på detta än RB, vilket inte innebär att RB inte kan det, bara att RB är sämre på det. Och som sagt floppys är ännu sämre på det.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Det är extremt svårt att ge ett svar mot "den där killens rip" utan tillgång till rippen och skivan.

Jag tycker det är busenkelt - han får ju även ett antal "korrekta" (jämfört med AccurateRip) checksummor med samma process och från samma skiva. Alltså gör han inget formellt fel.

Skrivet av F.Ultra:

Och nej Redbook säger inte "här har du", det är bara en konsekvens av val som spelaren har gjort, inte av formatet.

Jag tror det är formatet eftersom varenda tillverkare av rippers skriver saker som påminner om detta (från dbpoweramp)

C2 Error Pointers are a form or error detection. Audio CDs have many layers of error correction and detection. What happens if there is an error which cannot be corrected (recovered)? a CD drive can either pass the audio out as is, with possible pops and clicks, or interpolate the audio, that is silence out the blocks with errors. Either way there is an error and a secure ripper might not be able to detect the error (if a re-read returns the same error...).

Det verkar alltså som at omläsning och jämförelser med andra läsningar är det bästa man kan göra.

Vad har du för anledning att tro motsatsen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

signalen i dom balanserade kablarna kan inte flyta med 50V AC eller DC i förhållande till signaljord chassijord
Sitter det en transistor på ingången med referens till 0V signaljord bottnar den direkt (signaljord kan vara samma som chassijord), du får inte skicka in volt över vad audio spesen tillåter.
1volt kan den flyta men samtidigt förlorar du lite av teoretisk möjliga dynamik.
Är ingången en vanlig operationsförstärkare som omvandlar till obalanserad så tål den inte 50V offset
Kolla in bilden
https://www.audiocircle.com/index.php?topic=143327.0
För dom som är intresserade av balanserat och inte vet vad det är, bra kanal ( mrqaffe kan detta redan)
https://www.youtube.com/watch?v=rgfZb1pEIrU&ab_channel=AudioU...
https://www.youtube.com/watch?v=cA7cmrQTXBw&ab_channel=AudioU...

Jag har aldrig upplevt att det är nått verkligt problem men jag kanske haft tur och bara råkat ut för prylar med fär låg potentialskillnad eller audiotransformatorer, å andra sidan har jag sett system där man använt en separat kabel mellan apparaterna för potentialutjämning och de har också varit tysta, jag tror att det viktigaste är att man inte potentialutjämnar via signalledarna, snarlikt hur man oftast har en separat jordledare till grammofoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tycker det är busenkelt - han får ju även ett antal "korrekta" (jämfört med AccurateRip) checksummor med samma process och från samma skiva. Alltså gör han inget formellt fel.

Vilket då kan bero på att han får olika lead-in och lead-out i de andra fallen, vilket är helt omöjligt att veta utan att titta i filerna. Kan ju också vara att skivan faktiskt är skadad, finns betydligt fler potentiella anledningar än "Redbook kan inte ge 100% återgivning".

Skrivet av 0cool:

Jag tror det är formatet eftersom varenda tillverkare av rippers skriver saker som påminner om detta (från dbpoweramp)

C2 Error Pointers are a form or error detection. Audio CDs have many layers of error correction and detection. What happens if there is an error which cannot be corrected (recovered)? a CD drive can either pass the audio out as is, with possible pops and clicks, or interpolate the audio, that is silence out the blocks with errors. Either way there is an error and a secure ripper might not be able to detect the error (if a re-read returns the same error...).

Det verkar alltså som at omläsning och jämförelser med andra läsningar är det bästa man kan göra.

Vad har du för anledning att tro motsatsen?

Läste du ens ditt eget citat? "What happens if there is an error which cannot be corrected" ja det som händer är ju exakt samma sak som om det skulle hända under Yellowbook, det är bara det att din spelare väljer under Redbook att fortsätta så att iaf delar av låten kan spelas upp medan din spelare under Yellowbook ger upp för det finns ändå ingen chans att du kan köra applikationen ändå.

Dvs exakt samma sak kan och kommer att uppstå under båda systemen, och det är ju fullt möjligt att få ett fel som går odetekterbart förbi Yellowbook (varpå 100% återgivning faller) så skillnaden mellan de två är återigen inte att YB är den enda som garanterar 100% bitkorrekthet (det kan den inte ens garantera så egentligen är det fel på hela premissen från början) utan det skiljer sig i att det ena formatet har bättre felkorrigering och bättre feldetektering.

Att sedan spelaren i det ena läget _väljer_ att gå vidare istället för att bara ge en felkod är ju ett val, inget som har med själva formatet att göra.

Som sagt så hade ju floppies betydligt sämre feldetektering (och ingen felkorrigering öht) än Redbook och de var definitivt designade för att ge bitkorrekt data.

edit:

Kom på att vi ju faktiskt har en overlord numera som man kan fråga om sådant här så jag ställde helt sonika frågan till ChatGPT:

Citat:

Would it be correct to define redbook cd as capable of reporting hearable perfect result instead of bit-perfect results?

Citat:

No, it would not be correct to define Redbook CD as capable of reporting "hearable perfect result" instead of bit-perfect results.

Redbook CD is a digital audio format that uses a specific sampling rate (44.1 kHz) and bit depth (16 bits) to represent audio signals. When a CD is played back, the digital audio data is read from the disc and converted into an analog audio signal by a digital-to-analog converter (DAC).

The goal of a Redbook CD is to faithfully reproduce the audio signal that was originally recorded, and this is achieved by ensuring that the digital audio data is accurately represented and faithfully converted into an analog signal. Therefore, Redbook CD is designed to be bit-perfect, which means that the digital audio data that is read from the disc should be identical to the original recording.

While it is true that the goal of a Redbook CD is to produce a result that is "hearable perfect" in the sense that it should sound as close as possible to the original recording, it is still important to ensure that the digital audio data is accurately represented and faithfully converted into an analog signal. Therefore, the concept of bit-perfect playback is still relevant and important for Redbook CDs.

Citat:

But what if there are too many errors on the disc for the error correction to correct all the errors?

Citat:

If there are too many errors on the disc for error correction to correct all of them, then the CD may not be able to produce a bit-perfect result. In this case, the digital audio data that is read from the disc may not be identical to the original recording, and the resulting audio quality may be degraded.

When a CD player encounters errors during playback, it uses error correction techniques to try to correct those errors. This involves reading the data multiple times and comparing the results to identify and correct errors. However, if there are too many errors on the disc, the error correction may not be able to correct all of them, and some errors may remain in the digital audio data that is converted to an analog signal.

In this situation, the resulting audio quality may be affected, and it may not be possible to achieve a bit-perfect result. However, it is still important to ensure that the error correction mechanisms are functioning properly and that the digital audio data is accurately represented as closely as possible, even if it is not a bit-perfect result.

Citat:

But it does not have checksums as the yellowbook format has

Citat:

You are correct that Redbook CD does not have checksums as the Yellow Book format has.

The Yellow Book standard is an extension of the Red Book standard and includes additional features for data storage, including checksums to ensure data integrity. Checksums are mathematical calculations that are performed on data to detect errors or corruption in the data. They provide an additional level of data validation beyond the error correction techniques used in the Redbook CD format.

In contrast, Redbook CD does not include checksums as a part of its standard. Instead, it relies on error correction techniques, such as the CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code) method, to detect and correct errors in the data. While these techniques are effective at correcting many errors, they may not be able to correct all errors in cases where there are too many errors on the disc.

Overall, while Redbook CD does not have checksums like the Yellow Book format, it still uses error correction techniques to ensure accurate playback of digital audio data.

Citat:

So in summary one can conclude that they are both designed to be bit-perfect just that Yellowbook might be better at achieveing that?

Citat:

In general, both Redbook and Yellow Book CD standards are designed to produce bit-perfect results, meaning that the digital audio data that is read from the disc should be identical to the original recording. However, there are some differences between the two standards that can affect the accuracy of the playback.

Yellow Book CDs include additional features, such as checksums and additional error correction techniques, that are not present in the Redbook standard. These features provide additional data validation and error correction capabilities that can help to ensure more accurate playback of digital audio data. As a result, Yellow Book CDs may be better equipped to achieve bit-perfect playback than Redbook CDs, especially in cases where there are many errors on the disc.

However, it is still important to note that both standards are designed to achieve bit-perfect playback, and both use error correction techniques to ensure accurate playback of digital audio data. Ultimately, the accuracy of the playback will depend on a variety of factors, including the quality of the disc, the playback equipment, and the conditions under which the playback is performed.

"Therefore, Redbook CD is designed to be bit-perfect" se där ja, vår overlord har svarat

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig upplevt att det är nått verkligt problem men jag kanske haft tur och bara råkat ut för prylar med fär låg potentialskillnad eller audiotransformatorer, å andra sidan har jag sett system där man använt en separat kabel mellan apparaterna för potentialutjämning och de har också varit tysta, jag tror att det viktigaste är att man inte potentialutjämnar via signalledarna, snarlikt hur man oftast har en separat jordledare till grammofoner.

Du måste ha någon jordreferens eller en trafo i signalvägen, PA där kan du ha rätt jag har inte någon erfarenhet av PA.

För hemma bruk så är det nog lämpligast med jordledaren i kabeln, skulle en extern jordledare gå av så kan slutsteget ge full effekt i 50Hz
Det är 2 balanserade kablar går en jordledare av så tar den andra jordledaren över och stereon skyddas, jag skulle inte koppla som vinylspelaren, vinylspelaren har i sig en balanserad signal pickupen är som en trafo, går den externa jordledaren av så kan du bara få in millivolt.

Sen finns problemet med en ej korrekt ansluten kabelskärm och jordledare till kabeln du kommer att dra in HF högfrekventa störkällor i onödan och om slutsteget är mindre bra konstruerat kan det orsaka ojud.
Se EMC det viktigt med en skärm runt kabeln och den ska anslutas i varje ände till chassit, googla.
FM rundradio kommer att koppla perfekt till en oskärmad eller ojordad kabel du får in alt i förstärkaren, kolla hur lång antennen är på FM radion.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av F.Ultra:

Vilket då kan bero på att han får olika lead-in och lead-out i de andra fallen, vilket är helt omöjligt att veta utan att titta i filerna. Kan ju också vara att skivan faktiskt är skadad, finns betydligt fler potentiella anledningar än "Redbook kan inte ge 100% återgivning".

Läste du ens ditt eget citat? "What happens if there is an error which cannot be corrected" ja det som händer är ju exakt samma sak som om det skulle hända under Yellowbook, det är bara det att din spelare väljer under Redbook att fortsätta så att iaf delar av låten kan spelas upp medan din spelare under Yellowbook ger upp för det finns ändå ingen chans att du kan köra applikationen ändå.

Dvs exakt samma sak kan och kommer att uppstå under båda systemen, och det är ju fullt möjligt att få ett fel som går odetekterbart förbi Yellowbook (varpå 100% återgivning faller) så skillnaden mellan de två är återigen inte att YB är den enda som garanterar 100% bitkorrekthet (det kan den inte ens garantera så egentligen är det fel på hela premissen från början) utan det skiljer sig i att det ena formatet har bättre felkorrigering och bättre feldetektering.

Att sedan spelaren i det ena läget _väljer_ att gå vidare istället för att bara ge en felkod är ju ett val, inget som har med själva formatet att göra.

Som sagt så hade ju floppies betydligt sämre feldetektering (och ingen felkorrigering öht) än Redbook och de var definitivt designade för att ge bitkorrekt data.

edit:

Kom på att vi ju faktiskt har en overlord numera som man kan fråga om sådant här så jag ställde helt sonika frågan till ChatGPT:

"Therefore, Redbook CD is designed to be bit-perfect" se där ja, vår overlord har svarat

Det är intressant att lyssna på fel för i praktiken så hör man ingen direkt skillnad eller så är det avbrott i musiken som är så pass långa att man reagerar på dem, har aldrig hört ett fel från en cd som upplevs som att ljudkvaliten påverkas och jag vet inte heller någon annan som uppfattat fel som förändringar i ljudkvaliten.
Jag tror det är ett extremt hypotetiskt fall att man får en typ av fel som låter musiken spela utan hack men påverkar ljudet på andra sätt.

Och en del verkar ju gilla LP, där är det konstant störningar i ljudet, begränsad dynamik och mono i basen och ändå påstår en del folk att de tycker det låter bättre fastän det inte låter som det man försöker återge låter, En del spelar ju dessutom rippade lpskivor, då kombinerar man väl det sämsta av analogt och digitalt, visserligen blandar man inte in inte felkorrigering på cd men jitterproblem kan det finnas även i det läget utöver alla lp-relaterade problem.

Men den rippade lpn tycker en del alltså kan återges närmast perfekt av det digitalaljudsystem de ratar att använda från början för att det är för dåligt.
Världen är underlig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Du måste ha någon jordreferens eller en trafo i signalvägen, PA där kan du ha rätt jag har inte någon erfarenhet av PA.

För hemma bruk så är det nog lämpligast med jordledaren i kabeln, skulle en extern jordledare gå av så kan slutsteget ge full effekt i 50Hz
Det är 2 balanserade kablar går en jordledare av så tar den andra jordledaren över och stereon skyddas, jag skulle inte koppla som vinylspelaren, vinylspelaren har i sig en balanserad signal pickupen är som en trafo, går den externa jordledaren av så kan du bara få in millivolt.

Sen finns problemet med en ej korrekt ansluten kabelskärm och jordledare till kabeln du kommer att dra in HF högfrekventa störkällor i onödan och om slutsteget är mindre bra konstruerat kan det orsaka ojud.
Se EMC det viktigt med en skärm runt kabeln och den ska anslutas i varje ände till chassit, googla.
FM rundradio kommer att koppla perfekt till en oskärmad eller ojordad kabel du får in alt i förstärkaren, kolla hur lång antennen är på FM radion.

Man måste inte ha en jordreferens i en balanserad signalkedja och det är sällan problem när man går över till en obalanserad enhet heller om man inte har skyddsjord och signaljord hopkopplade för då blir det ibland problem pga att man klan få 2 olika jordpotentialer, risken för problem kan även beror på hur nätdelen är konstruerad men de problem du nämner har jag inte råkat ut för eller hört talas om att någon råkat ut för, varken inom pa eller hifi utan det brukar bli brum och inte nått som styr ut ett slutsteg maximalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Läste du ens ditt eget citat? "What happens if there is an error which cannot be corrected" ja det som händer är ju exakt samma sak som om det skulle hända under Yellowbook,

Nej det är det inte, de hanterar felen olika. De säger att Redbook ger från sig det felaktiga datat antingen med saknad information eller med interpolerad information utan att säga att det är fel. Därför finns det mängder med klagomål över rippade CD-samlingar där användarna upptäcker 10-15% felaktiga spår när de jämför med AccurateRip.

Hoppas du skämtar om ChatGPT? När jag frågar fick jag följande:

Citat:

"Red Book may silently return incorrect data if it can be concealed, while Yellow Book may fail or return corrupted data, providing explicit error reporting to the user."

Ganska snäll overlord ändå som säger det frågaren vill höra? Du verkar åtminstone konsekvent i ditt förtroende för opålitliga källor.

Åter till min fråga som du duckar hela tiden - De som gör rippningsprogram säger allihop att felsäkerheten uppnås genom att läsa flera gånger och jämföra resultaten.

Varifrån tar du stöd för påståendet att det inte fungerar så? En enkel fråga som du borde kunna besvara utan ChatGPT kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste inte ha en jordreferens i en balanserad signalkedja och det är sällan problem när man går över till en obalanserad enhet heller om man inte har kyddsjord och signaljord hopkopplade för då blir det ibland problem pga att man klan få 2 olika jordpotentialer, risken förs problem kan även beror på hur nätdelen är konstruerad men de problem du nämner har jag inte råkat ut för eller hört talas om att någon råkat ut för, varken inom pa eller hifi utan det brukar bli brum och inte nått som styr ut ett slutsteg maximalt.

PA är en sak men hemma ska du använda en vanlig kabel med kabelskärm och jordledare.

Läs vad jag har sagt, du får inte föra in mer spänning än vad audiostandarden tillåter, vi pratar om hemprylar inte stryktåliga PA prylar.

för varje offsetvolt du för in minkar sen dynamiken signal till brus minskar.

Sen blir det inga jordslinor med ojordade slutsteg och jordade kablar.
Jag har inte hört att någon rekommenderar att kapa jordledaren till balanserade kablar för hemmabruk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

PA är en sak men hemma ska du använda en vanlig kabel med kabelskärm och jordledare.

Läs vad jag har sagt, du får inte föra in mer spänning än vad audiostandarden tillåter, vi pratar om hemprylar inte stryktåliga PA prylar.

för varje offsetvolt du för in minkar sen dynamiken signal till brus minskar.

Sen blir det inga jordslinor med ojordade slutsteg och jordade kablar.
Jag har inte hört att någon rekommenderar att kapa jordledaren till balanserade kablar för hemmabruk.

Jag är inte med dig för dina jättestora spänningsskillnader är väl endast nått som kan påverka om man kopplar kablar med apparaterna påslagna och annars är det bara potentialutjämningsströmmen genom signalkabeln som i praktiken kan skapa problem, det är svårt att förstå och förklara det med bara text.

Rekommendationer att bryta jorden vet jag inte om man kan kalla det utan det är bara nått man brukar göra för att testa om man har problem, det brukar funka om man har brum och på många prylar finns det en "ground lift" omkopplare som separerar signal och chassi/skyddsjord och ibland om man ska lösa potentialproblem i en stereo så går man via en di-box och de har också ofta möjlighet att bryta jorden om man har kablar där den är kopplad i båda ändarna men i en del kablar är skärmen bara inkopplad i sändaränden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej det är det inte, de hanterar felen olika. De säger att Redbook ger från sig det felaktiga datat antingen med saknad information eller med interpolerad information utan att säga att det är fel. Därför finns det mängder med klagomål över rippade CD-samlingar där användarna upptäcker 10-15% felaktiga spår när de jämför med AccurateRip.

Hoppas du skämtar om ChatGPT? När jag frågar fick jag följande:

Ganska snäll overlord ändå som säger det frågaren vill höra? Du verkar åtminstone konsekvent i ditt förtroende för opålitliga källor.

Åter till min fråga som du duckar hela tiden - De som gör rippningsprogram säger allihop att felsäkerheten uppnås genom att läsa flera gånger och jämföra resultaten.

Varifrån tar du stöd för påståendet att det inte fungerar så? En enkel fråga som du borde kunna besvara utan ChatGPT kan jag tycka.

Inkludera frågorna, du verkar grym på formuleringar som ett AI förstår. (Ingen sarkasm eller Ironi, ärligt imponerad)

Min poäng är att även om Redbook har en sådan definition så är det fortfarande inte i CD-skivan det görs, det görs av CD-läsarens firmware, man kan följa Redbook till punkt och pricka eller hantera allt som data. Dvs när du får ut interpolerad eller felaktig data så är det medvetet för att klara en realtidsuppspelning, om man kopierar en CD-skiva oavsett format kan man behandla det som vilken data som helst som demonstrerats i tråden genom att bara kopiera skivan med ett linuxprogram. Jag minns inte exakt hur det var då men rätt säker på att det fanns en lista på CD-spelare med firmwares som gjorde just detta. Idag skrivs det ju speciell firmware för BD-rom för att kunna få ut krypterad bitsäker information.

EAC var väl för de som hade en CD-Audiospelare i datorn som inte klarade detta vad jag minns. "Rippning" gjordes väl hela skivor för att få metataggar rätt. Kopierade man ett spår till datorn ser jag inte hur operativets verify plötsligt skulle slås av. Testa själv en xcopy med /V på ett spår från en audio-cd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Min poäng är att även om Redbook har en sådan definition så är det fortfarande inte i CD-skivan det görs, det görs av CD-läsarens firmware, man kan följa Redbook till punkt och pricka eller hantera allt som data. Dvs när du får ut interpolerad eller felaktig data så är det medvetet för att klara en realtidsuppspelning

Jag tror man måste vända det resonemanget. Redbookdata är kodat med tanken att det skall läsas i "musikalisk realtid" (1x) av en spelare som inte kan/hinner felkorrigera, därför inkluderar den inte informationen som behövs för att verifiera läsningen fullt ut. Det vore meningslöst att ha med det eftersom det ändå inte kan användas.

Om det hade funnits någon sådan information hade förstås samtliga avancerade rippers använt den informationen som facit istället för att rippa flera gånger och göra jämförelser, håller du inte med om det resonemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror man måste vända det resonemanget. Redbookdata är kodat med tanken att det skall läsas i "musikalisk realtid" (1x) av en spelare som inte kan/hinner felkorrigera, därför inkluderar den inte informationen som behövs för att verifiera läsningen fullt ut. Det vore meningslöst att ha med det eftersom det ändå inte kan användas.

Om det hade funnits någon sådan information hade förstås samtliga avancerade rippers använt den informationen som facit istället för att rippa flera gånger och göra jämförelser, håller du inte med om det resonemanget?

Jo man måste vända resonemanget om det skall jämföras med ip över ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om det hade funnits någon sådan information hade förstås samtliga avancerade rippers använt den informationen som facit istället för att rippa flera gånger och göra jämförelser, håller du inte med om det resonemanget?

Det begränsades medvetet och nära all firmware gjorde "rätt" de som slank igen fick firmware-uppdateringar. Påstående var att binär data på något sätt inte är helt säkert, jo om man vill, det vill man när man strömmar komprimerad (flawless eller inte) musik, ett bitfel kan leda till att musiken stannar för att det blir fel i avkodaren.

Målposterna är så långt ifrån originallögnerna att det är löjligt. Kan vi inte konstatera att företaget medvetet försöker luras kan vi inte diskutera detta, oavsett hur firmwares var på cd-spelare för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte med dig för dina jättestora spänningsskillnader är väl endast nått som kan påverka om man kopplar kablar med apparaterna påslagna och annars är det bara potentialutjämningsströmmen genom signalkabeln som i praktiken kan skapa problem, det är svårt att förstå och förklara det med bara text.

Rekommendationer att bryta jorden vet jag inte om man kan kalla det utan det är bara nått man brukar göra för att testa om man har problem, det brukar funka om man har brum och på många prylar finns det en "ground lift" omkopplare som separerar signal och chassi/skyddsjord och ibland om man ska lösa potentialproblem i en stereo så går man via en di-box och de har också ofta möjlighet att bryta jorden om man har kablar där den är kopplad i båda ändarna men i en del kablar är skärmen bara inkopplad i sändaränden.

https://mediadl.musictribe.com/media/PLM/data/images/products/P0176/2000Wx2000H/DI20_P0176_Top_XL.png

Du måste ha någon jordreferens inte ens balanserade kablar kan hantera offset volt AC DC över ca 5V
Ingen med förstånd använder Behringer DI20 i en bra hemmastero det är som att sätta kinesdäck på en Ferrari.
Rotel 1090 eller Bryston slutsteg som kostar en månadslön, då sätter man inte dit något som distar.(jag äger inte dom men skulle vilja ha dom)

Jorden skall gå i kabeln i första hand, lös jordslingor där felet uppstår.
Hemma stereo ska inte ha balanserat, ljudet blir inte bättre och det är dyrt, det kan finnas undantag som gör att balanserat behövs.

Utan EMC problem alltså störkällor så kan obalanserat överföra ljud utan förlust DET FINNS INGEN FÖRSÄMRING AV LJUDET i obalanserade kablar, med en bra kabel, typ RG 62.
Balanserat blir som att gå över ån efter vatten totalt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det begränsades medvetet och nära all firmware gjorde "rätt" de som slank igen fick firmware-uppdateringar.

Det där verkar vara en "urban legend" som inte stämmer men som många har trott på så länge att de tar det som fakta. "En viss plextor flashad med en viss firmware som egentligen hör till en pioneer men hexredigerad så att..." viskas det om i forumtrådar från typ 2005, likt jakten på den helige graal.

Vad jag kan se är det en myt. Det finns spelare som är bättre än andra på att kringgå kopieringsskydd och annat men inga kan ge garantier. Återigen tror jag det beror på att det helt enkelt inte finns data som kan ge garantier på en skiva som är skriven enligt redbook.

Skrivet av Mordekai:

Påstående var att binär data på något sätt inte är helt säkert, jo om man vill, det vill man när man strömmar komprimerad (flawless eller inte) musik, ett bitfel kan leda till att musiken stannar för att det blir fel i avkodaren.

Påståendet är att man inte kan garantera resultatet när man läser redbook-skivor utan att jämföra datat med andra källor. Om du inte vill diskutera sidospåret är det förstås fritt fram att låta bli. Att produkten är en bluff avklarades väl på sidan 1 typ, i alla fall för oss två.

Jag tycker personligen sidospåret är mer intressant än huvudämnet och intressantast av allt är hur man kan misslyckas med att övertyga tillsynes intelligenta människor om även det mest uppenbara (enligt en själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är intressant att lyssna på fel för i praktiken så hör man ingen direkt skillnad eller så är det avbrott i musiken som är så pass långa att man reagerar på dem, har aldrig hört ett fel från en cd som upplevs som att ljudkvaliten påverkas och jag vet inte heller någon annan som uppfattat fel som förändringar i ljudkvaliten.
Jag tror det är ett extremt hypotetiskt fall att man får en typ av fel som låter musiken spela utan hack men påverkar ljudet på andra sätt.

Och en del verkar ju gilla LP, där är det konstant störningar i ljudet, begränsad dynamik och mono i basen och ändå påstår en del folk att de tycker det låter bättre fastän det inte låter som det man försöker återge låter, En del spelar ju dessutom rippade lpskivor, då kombinerar man väl det sämsta av analogt och digitalt, visserligen blandar man inte in inte felkorrigering på cd men jitterproblem kan det finnas även i det läget utöver alla lp-relaterade problem.

Men den rippade lpn tycker en del alltså kan återges närmast perfekt av det digitalaljudsystem de ratar att använda från början för att det är för dåligt.
Världen är underlig

De som brukar föreskpråka LP versionen framför CD-versionen även när den är digitaliserad brukar hänvisa till att de två är mastrade på olika sätt där CD-versionen ofta är normaliserad volymmässigt och därmed saknar dynamik medan man lagt ner mer krut och mer rent hantverk på LP-versionen. Var ju tom så att någon guitar hero version av Metallica (tror det var Metallica) hade bättre mastrat ljud än CD-versionen där CD-versionen var helt död dynamiskt sätt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej det är det inte, de hanterar felen olika. De säger att Redbook ger från sig det felaktiga datat antingen med saknad information eller med interpolerad information utan att säga att det är fel. Därför finns det mängder med klagomål över rippade CD-samlingar där användarna upptäcker 10-15% felaktiga spår när de jämför med AccurateRip.

Hoppas du skämtar om ChatGPT? När jag frågar fick jag följande:

Ganska snäll overlord ändå som säger det frågaren vill höra? Du verkar åtminstone konsekvent i ditt förtroende för opålitliga källor.

Åter till min fråga som du duckar hela tiden - De som gör rippningsprogram säger allihop att felsäkerheten uppnås genom att läsa flera gånger och jämföra resultaten.

Varifrån tar du stöd för påståendet att det inte fungerar så? En enkel fråga som du borde kunna besvara utan ChatGPT kan jag tycka.

Nej den chatten är helt korrekt återgiven, varför skulle jag lägga ner sådan enorm tid att hitta på all den textmassan? Jag lade med exakt de frågor som jag ställde så att vem som helst kan gå in och se att de får samma svar. Och nej jag ser inte den som en seriös källa (vad är det med dig och alla dessa anklagelser) utan det var mer en rolig grej att testa nu när AI är så på modet.

Silent corruption kan du få på samtliga lagringsformat som existerar i världen, det beror enbart på hur stort felet är och exakt hur det manifesterar sig. Så återigen är enda skillnaden mellan RB och YB att YB är bättre på det, inte att RB inte klarar av det.

Vidare så har jag inte duckat den frågan öht, du verkar dock inte acceptera mitt svar. Dvs det är skillnad på Redbook som format och vad en cd-spelare gör i praktiken när den läser av Redbook, hela poängen från min sida (och som jag skrivit om och om igen) är att spelaren väljer i praktiken att producera data trotts att den får info om att antalet fel överstiger vad den kan korrigera.

Men den måste inte göra så, den skulle precis som när den tolkar Yellowbook, bara rapportera ett felmeddelande och stoppa där. Och det valet gör den för att det är så slutanvändaren vill ha det, ingen vill ha en spelare som helt hoppar förbi en hel låt istället för att bara interpolera eller göra ett litet hopp i en sekund i ljudet.

Det är därför som ripparna måste läsa om och om när de får signal om att antalet C2 överstiger spec och varför de måste göra det för varje sektor för spelare som inte rapporterar C2 (eftersom de inte då vet om C2 överstiger spec eller inte).

Dvs det verkar som om du inte riktigt insett att jag pratar om Redbook som format, inte hur det praktiskt hanteras av slumpvis cd-spelare. Dvs du kan utan problem tillverka en cd-spelare som läser av Redbook och som ger felmeddelande när antalet C2 överstiger spec, då får du en spelare som stoppar vid fel exakt som en cd-spelare som läser av Yellowbook. På samma sätt kan du ju faktiskt tillverka en cd-spelare som helt skiter i att kontrollera checksummorna i Yellowbook och svarar med interpolerande bitar där.

Precis som det var med floppy-diskar en gång i tiden, de hade (på PC) en crc-16 för varje 512-bytes sektor, men det var långt ifrån alla diskkontrollers som faktiskt läste av den crc:en utan glatt gav tillbaka felaktig data även vid singla bitfel vid inläsning.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Nej den chatten är helt korrekt återgiven,

Du missförstod, jag menar inte att du skulle ha hittat på detta, jag menade precis

Skrivet av F.Ultra:

Och nej jag ser inte den som en seriös källa

detta. Det lät som du menade att ChatGPT var någon sorts facit.

Skrivet av F.Ultra:

Silent corruption kan du få på samtliga lagringsformat som existerar i världen

Absolut, har aldrig påstått annat.

Skrivet av F.Ultra:

Så återigen är enda skillnaden mellan RB och YB att YB är bättre på det, inte att RB inte klarar av det.

Nej skillnaden är att Rb tillåter att fel passerar obemärkt. Återigen, varifrån tar du dina påståenden? När tänker du svara på den enkla frågan?

Skrivet av F.Ultra:

Vidare så har jag inte duckat den frågan öht, du verkar dock inte acceptera mitt svar.

Ditt svar är enbart ett påståeende. Jag frågar var du tar påståendet från. Du har aldrig svarat på det.

För att fortsätta på den "kula grejen":

0: Please fact check the following statement in swedish

0: normala musik-CDskivor kan inte läsas på ett sådant sätt att man kan garantera att det som blev läst är helt identiskt med det som skrevs på skivan. Vissa fel kan passera obemärkt, så det enda sättet att verifiera en läsning är att jämföra den med flera andra läsningar

Citat:

The statement appears to be generally correct.

The statement in Swedish translates to "Normal music CDs cannot be read in such a way that one can guarantee that what was read is completely identical to what was written on the disc. Some errors may go unnoticed, so the only way to verify a reading is to compare it with several other readings."

This is consistent with the limitations of the Red Book CD standard, which is designed primarily for audio playback rather than data storage. As a result, it does not include the same level of error correction and verification mechanisms as data CDs, and it is possible for errors to go undetected during the reading process.

Lite synd att ChatGPT inte är facit för något, den framför ett väldigt övertygande argument som stämmer 100% med det jag har kommit fram till själv. :-/

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej det är det inte, de hanterar felen olika. De säger att Redbook ger från sig det felaktiga datat antingen med saknad information eller med interpolerad information utan att säga att det är fel. Därför finns det mängder med klagomål över rippade CD-samlingar där användarna upptäcker 10-15% felaktiga spår när de jämför med AccurateRip.

Hoppas du skämtar om ChatGPT? När jag frågar fick jag följande:

Ganska snäll overlord ändå som säger det frågaren vill höra? Du verkar åtminstone konsekvent i ditt förtroende för opålitliga källor.

Åter till min fråga som du duckar hela tiden - De som gör rippningsprogram säger allihop att felsäkerheten uppnås genom att läsa flera gånger och jämföra resultaten.

Varifrån tar du stöd för påståendet att det inte fungerar så? En enkel fråga som du borde kunna besvara utan ChatGPT kan jag tycka.

Inkludera frågorna, du verkar grym på formuleringar som ett AI förstår. (Ingen sarkasm eller Ironi, ärligt imponerad)

Jag fick aldrig se din fråga som gav detta svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej skillnaden är att Rb tillåter att fel passerar obemärkt. Återigen, varifrån tar du dina påståenden? När tänker du svara på den enkla frågan?

Vad tror du att CIRC på Redbook skivor används till? Hela 25% av informationen på en Redbook skiva är felkorrigerings/detekterings-koder. Hur tror du att spelaren kan använda C1 och C2 till att korrigera fel om den inte kan detektera förekomsten av fel?

Rippare som EAC läser data om och om igen därför att tidigare/äldre och billiga cd-läsare inte gav tillgång till C1/C2 informationen så ripparen hade ingen möjlighet att veta om spelaren gav tillbaka data som var korrigerade eller ej samt om antalet fel hade stått i taket för vad C1/C2 kan korrigera för. Detta har jag nu skrivet säkert tio ggr så när ska du sluta undra varför ripparna gör på detta viset? Kör du EAC på en spelare som rapporterar C1/C2 så slutar den att läsa blocken om och om igen, utan gör det då enbart när den detekerar ovanligt mycket C1/C2 korrigeringar (vilket tyder på att skivan har en repa just där).

Och t.ex cdparanoia (som inte använder någon databas med kända checksummor som EAC gör) har en flagga, -X, som gör att han gör just det du efterfrågar, dvs helt raderar ett spår om C1/C2 indikerar att skivan är för skadad för att man ska kunna återskapa låten till 100% bitidentiskt. Mycket märkligt att den kan det om det nu är helt omöjligt med Redbook.

Varför påstår du att jag inte svarar på en fråga som du inte ställt tidigare?

Skrivet av 0cool:

Lite synd att ChatGPT inte är facit för något, den framför ett väldigt övertygande argument som stämmer 100% med det jag har kommit fram till själv. :-/

Fast det är det inte, det är bara som du frågat chatgpt om det finns fel som Redbook kan råka slinka förbi. Ställ frågan om det kan förekomma fel som Yellowbook kan låta slinka förbi istället och den bör svara att det är precis så.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teknik:

Du måste ha någon jordreferens inte ens balanserade kablar kan hantera offset volt AC DC över ca 5V
Ingen med förstånd använder Behringer DI20 i en bra hemmastero det är som att sätta kinesdäck på en Ferrari.
Rotel 1090 eller Bryston slutsteg som kostar en månadslön, då sätter man inte dit något som distar.(jag äger inte dom men skulle vilja ha dom)

Jorden skall gå i kabeln i första hand, lös jordslingor där felet uppstår.
Hemma stereo ska inte ha balanserat, ljudet blir inte bättre och det är dyrt, det kan finnas undantag som gör att balanserat behövs.

Utan EMC problem alltså störkällor så kan obalanserat överföra ljud utan förlust DET FINNS INGEN FÖRSÄMRING AV LJUDET i obalanserade kablar, med en bra kabel, typ RG 62.
Balanserat blir som att gå över ån efter vatten totalt meningslöst.

Baslanserat eller inte ska inte påverka ljudkvaliten i bra miljö men har man brumproblem så gör det det och jag har inga fördomar mot Behringer för många av deras produkter funkar bra oavsett vilka prylar man kopplat dem tillsammans med. Dina odffsetproblem är inget jag själv upplevt eller hört talas om att någon haft problem med, jag har dessutom svårt att tekniskt sett förstå hur de skulle kunna bli ett verkligt problem om inte elnätet elerl nån apparat är felaktigt, jag förstår att en hög offset kan bli ett problem men jag kan inte förstå hur den ska kunna uppstå i verkligheten om inget är direkt trasigt och den typen av problem tycker jag tillhör en egen kategori.

Skrivet av F.Ultra:

De som brukar förespråka LP versionen framför CD-versionen även när den är digitaliserad brukar hänvisa till att de två är mastrade på olika sätt där CD-versionen ofta är normaliserad volymmässigt och därmed saknar dynamik medan man lagt ner mer krut och mer rent hantverk på LP-versionen. Var ju tom så att någon guitar hero version av Metallica (tror det var Metallica) hade bättre mastrat ljud än CD-versionen där CD-versionen var helt död dynamiskt sätt.

Jo det är tyvärr otroligt svårt att få lpförespråkarna att fatta att lp formatet är ett mycket sämre format och att skillnaderna beror på att man valt att lagra olika versioner av musiken på lp respektive cd.
Formatdebatten var het på 80 talet och tyvärr lever lpkramarna kvar i stället för att man kritiserar mastringarna, cd är ett total överlägset format och när sedan dvd audio kom så hade vi ett format som överträffar hörselsinnet så ljudkvalitetsmässigt var man framme vid ett format som duger tills hörselsinnet evolverat på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Baslanserat eller inte ska inte påverka ljudkvaliten i bra miljö men har man brumproblem så gör det det och jag har inga fördomar mot Behringer för många av deras produkter funkar bra oavsett vilka prylar man kopplat dem tillsammans med. Dina odffsetproblem är inget jag själv upplevt eller hört talas om att någon haft problem med, jag har dessutom svårt att tekniskt sett förstå hur de skulle kunna bli ett verkligt problem om inte elnätet elerl nån apparat är felaktigt, jag förstår att en hög offset kan bli ett problem men jag kan inte förstå hur den ska kunna uppstå i verkligheten om inget är direkt trasigt och den typen av problem tycker jag tillhör en egen kategori.

DET KAN BLI HÖG OFFSET VOLT OM DU AVSIKTLIGT TAR BORT SKYDDSJORD SIGNALORD OCH LÅTER APPARATERNA FLYTA, DÅ ÄR DOM TRASIGA.
Förnuftiga personer tar inte bort jordskyld eller signaljord problemet är där för inte så vanligt.

Pröva att mäta spänningen mellan apparater som inte är anslutna till varandra audioprylar datorer och kolla hur många volt du har AC från chassi till chassi.
Vid en av mina datorer jag fick 95V till vattenburet element Mitt eluttag saknad skyddsjord , 10V på en annan pryl.
Mellan mina apparater är det späningsskilnader då jag inte har jordat och vissa har endast ojordade kontakter.

Behringer är ok bra i förhållande till pris men ingen sätter in en Behringer DI20 i signalvägen till sin fina stereo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

De som brukar föreskpråka LP versionen framför CD-versionen även när den är digitaliserad brukar hänvisa till att de två är mastrade på olika sätt där CD-versionen ofta är normaliserad volymmässigt och därmed saknar dynamik medan man lagt ner mer krut och mer rent hantverk på LP-versionen. Var ju tom så att någon guitar hero version av Metallica (tror det var Metallica) hade bättre mastrat ljud än CD-versionen där CD-versionen var helt död dynamiskt sätt.

Skrivet av mrqaffe:

Jo det är tyvärr otroligt svårt att få lpförespråkarna att fatta att lp formatet är ett mycket sämre format och att skillnaderna beror på att man valt att lagra olika versioner av musiken på lp respektive cd.
Formatdebatten var het på 80 talet och tyvärr lever lpkramarna kvar i stället för att man kritiserar mastringarna, cd är ett total överlägset format och när sedan dvd audio kom så hade vi ett format som överträffar hörselsinnet så ljudkvalitetsmässigt var man framme vid ett format som duger tills hörselsinnet evolverat på nått sätt.

Ni har rätt CD är bättre i alla avseenden men mastringen på cd kan vara fruktansvärt illalåtande.
Vinyl kan därför ha bättre ljud mycket spelades in innan snålkodning och kompression började användas.
EN bra vinylspelare låter nästan som masterbandet tänker främst på ortofon om 40 pickuppen (den som jag har kunskap om)
Sen finns det även cd spelare som låter illa som pioneer legato link.

En del fina musikverk spelas en gång in på rullbandspelare som hade lite brus, det lades sen på vinylen, när cd kom tog dom fram brusreducering utrustning som tog bort bandbrus men dom tog även bort rumsakustiken i inspelningen.

Aldrig någonsin har vi haft så bra utrustning som i dag och aldrig någonsin har vi förstör inspelningarna så mycket som vi gör i dag.
Den som vill kan i dag göra inspelningar av akustisk musik själv med extremt bra ljudkvalité, köp line audio cm4 eller Omni1 A-B mickning stereo
Ljudkort ex motu m2
Spela upp det hemma så flyttar orkestern hem till er och ni blir förbannade för nu kommer ni att inse hur dåliga dom flesta inspelningarna faktiskt är.

Line audio cm4 kan även användas som gaming mic inte idealisk det ska vara ca 40cm till ljudkällan och den tar även upp ljud runt om men ljudkvalitén är underbar fantastisk mick om ni vill spela in en gitarr eller något.