Förbättrar jag ping hastighet med ny router?

Permalänk
Medlem

Förbättrar jag ping hastighet med ny router?

Hej!

Jag sitter idag med Tele2's C2 hub inkopplat med coax. Haft den rätt så länge vill jag minnas, 3-5 år.

Med dom har jag deras 1200/100 nät. Jag kör trådat från routern till datorn.

Ingame får jag en ping som varierar mellan 30-45. Går detta att förbättra med en ny router? Eller blir det mer som en chansning: "uhhm kanske blir bättre".

Finns det andra sätt att gå? förutom att välja nytt abonnemang med fiber och då få en ny lånad router.

Har ni något tips på bra router isåfall som har coax uttag, wifi och nätverksuttag?

Tack på förhand!

// M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Hej!

Jag sitter idag med Tele2's C2 hub inkopplat med coax. Haft den rätt så länge vill jag minnas, 3-5 år.

Med dom har jag deras 1200/100 nät. Jag kör trådat från routern till datorn.

Ingame får jag en ping som varierar mellan 30-45. Går detta att förbättra med en ny router? Eller blir det mer som en chansning: "uhhm kanske blir bättre".

Finns det andra sätt att gå? förutom att välja nytt abonnemang med fiber och då få en ny lånad router.

Har ni något tips på bra router isåfall som har coax uttag, wifi och nätverksuttag?

Tack på förhand!

// M

Mäter du latens över WiFi?

Jag tror inte att routern i sig bidrar till högre eller lägre ping (om inte något är väldigt fel) utan det är snarare anslutningsteknik (WiFi vs ethernet) samt hur långt det är till noden du pingar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Så tillvida att din router fungerar som den ska så kommer inte en ny router påverka din ping ö.h.t. Du kan eventuellt få bättre ping genom att byta till fiber men det beror lite på vilken operatör och routing som den operatör har till den server du spelar på.

Permalänk
Medlem

Flaskhalsen i det här fallet är nog tyvärr att det är coax.
Är det något speciellt spel du får den pingen i? Är servrarna i utlandet?
En annan flaskhals är hur bra förbindelsen ut mot världen är, och det är något du inte kan förbättra utan att byta tjänsteleverantör eller köra på en VPN med en server nära dig.

Permalänk
Medlem

Prova t ex den här sidan och välj den server som är närmast dig
https://www.netmeter.co.uk/ping-test/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Mäter du latens över WiFi?

Jag tror inte att routern i sig bidrar till högre eller lägre ping (om inte något är väldigt fel) utan det är snarare anslutningsteknik (WiFi vs ethernet) samt hur långt det är till noden du pingar.

Nej, jag kör trådat till datorn från routern. Och siffrorna jag får är från Call of Duty modern warfare 2 egna ping status.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Så tillvida att din router fungerar som den ska så kommer inte en ny router påverka din ping ö.h.t. Du kan eventuellt få bättre ping genom att byta till fiber men det beror lite på vilken operatör och routing som den operatör har till den server du spelar på.

Jo men det tycker jag den gör. Inge strul på så sätt. Men när jag kör Competetive gaming på COD och ser ett helt motståndarlag som har 7-12 i ping och jag & min polare glider mellan 30-45 och han 60-70, lite surt. Nästa år kanske jag byter till Telenors 1000/1000 fiber. Men hade varit skönt att slippa dra om alla kablar och skicka tillbaka router.

Skrivet av pg0n:

Flaskhalsen i det här fallet är nog tyvärr att det är coax.
Är det något speciellt spel du får den pingen i? Är servrarna i utlandet?
En annan flaskhals är hur bra förbindelsen ut mot världen är, och det är något du inte kan förbättra utan att byta tjänsteleverantör eller köra på en VPN med en server nära dig.

Ja frågan är om det är det ändå. Det är ingame från Call of duty. Okej, får se om det blir byte från Tele2 1200/100 till Telenors 1000/1000 fiber efter bindningstiden.

Skrivet av Chibariku:

Prova t ex den här sidan och välj den server som är närmast dig
https://www.netmeter.co.uk/ping-test/

Vad är detta för spännande?

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Ja, Coax har tyvärr lite högre svarstider och det kommer man inte runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Jo men det tycker jag den gör. Inge strul på så sätt. Men när jag kör Competetive gaming på COD och ser ett helt motståndarlag som har 7-12 i ping och jag & min polare glider mellan 30-45 och han 60-70, lite surt. Nästa år kanske jag byter till Telenors 1000/1000 fiber. Men hade varit skönt att slippa dra om alla kablar och skicka tillbaka router.

Ja frågan är om det är det ändå. Det är ingame från Call of duty. Okej, får se om det blir byte från Tele2 1200/100 till Telenors 1000/1000 fiber efter bindningstiden.

Vad är detta för spännande?

Högre bandbredd innebär inte automatiskt lägre latenser (ms). Så vill du spara några kronor så kan 100/100 räcka gott. Fiber skall du självklart ha, det snurrar upp coax på läktaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Viking
Skrivet av Morrreee:

Jo men det tycker jag den gör. Inge strul på så sätt. Men när jag kör Competetive gaming på COD och ser ett helt motståndarlag som har 7-12 i ping och jag & min polare glider mellan 30-45 och han 60-70, lite surt. Nästa år kanske jag byter till Telenors 1000/1000 fiber. Men hade varit skönt att slippa dra om alla kablar och skicka tillbaka router.

Ja frågan är om det är det ändå. Det är ingame från Call of duty. Okej, får se om det blir byte från Tele2 1200/100 till Telenors 1000/1000 fiber efter bindningstiden.

Vad är detta för spännande?

Det beror nog snarare på vart servrarna du spelar på ligger. I CoD har jag aldrig speciellt låg ping (om jag minns rätt). Men i CS kan jag ha under 5 i ping.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När jag bodde uppe i Umeå satt jag på ~30ms i CS:GO, nu i Stockholm sitter jag på 5ms som alla mina Stockholmsvänner. Geografi spelar stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Vad är detta för spännande?

En sida som testar ping mot olika servrar för att utesluta att du har dålig routing mot spelservern.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer inte så mycket ändras, Kabel-TV är känt för att ge högre ping. Det blev bättre med DocSIS 3 som jag är rätt säker på alla nät använder idag. Stabilitet blir också bättre om man har modernare koax kablar. Det innebär att man redan i själva kabel-TV systemet får högre ping än med ett fibernät. Sedan måste man räkna in geografi och kabel-TV tekniken för Internet blivit mycket bättre. 30-35ms är inte så dåligt egentligen om det är kabel-TV, man kan få samma med fiber. Det beror en hel del på hur trafiken routas etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Högre bandbredd innebär inte automatiskt lägre latenser (ms). Så vill du spara några kronor så kan 100/100 räcka gott. Fiber skall du självklart ha, det snurrar upp coax på läktaren.

Hur kan det snurra upp coax på läktaren om inte latenser påverkas? Jag har gått från 150/150 fiber i en gammal lägenhet. till 150/10 coax, sen 600/50 coax och nu 1200/100 coax. Pga priserbjudanden jag lyckats få. Och jag hade mer problem med nätet när jag hade 150/150 fiber än senaste 3-5 åren med Coax. Samma med mina föräldrars fiber i deras villaområde är helt värdelöst, även fast dom har 1000/1000. Så mycket som kan gå/gått snett under hanteringen av fiber, samt fibersvetsningen. Kan vara vad som, mikro/makroböjar som kan spöka och stöka med nätet. Känns som att man kan undvika mycket sånt med coax. Och so far so good! Men hade varit najs med lägre latens.

Eller finns det andra fördelar med fiber i sig? förutom hastighet och ping?

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

När jag bodde uppe i Umeå satt jag på ~30ms i CS:GO, nu i Stockholm sitter jag på 5ms som alla mina Stockholmsvänner. Geografi spelar stor roll.

Bor i Stockholm. Men som sagt, inge fiber.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Tyvärr kommer inte så mycket ändras, Kabel-TV är känt för att ge högre ping. Det blev bättre med DocSIS 3 som jag är rätt säker på alla nät använder idag. Stabilitet blir också bättre om man har modernare koax kablar. Det innebär att man redan i själva kabel-TV systemet får högre ping än med ett fibernät. Sedan måste man räkna in geografi och kabel-TV tekniken för Internet blivit mycket bättre. 30-35ms är inte så dåligt egentligen om det är kabel-TV, man kan få samma med fiber. Det beror en hel del på hur trafiken routas etc.

Okej, får se nästa år när bindningstiden rinner ut. Då får jag gå till 1000/1000 fiber med telenor (Andra alternativet vi kan välja).

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

@Morrreee att använda Internet via kabel-TV även om ping tiderna kan vara högre är i alla fall bättre jämfört med om man bara har 4G som uppkoppling. Nätverksuttag, fiberdosa eller den typen av teknik ute i nätet och även lokalt är bättre än vad Kabel-TV någonsin kommer kunna bli, det finns dock många som inte har någon annat alternativ.

Har du möjlighet till fiber så är det ett bättre val om man har höga krav på prestanda osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Hur kan det snurra upp coax på läktaren om inte latenser påverkas? Jag har gått från 150/150 fiber i en gammal lägenhet. till 150/10 coax, sen 600/50 coax och nu 1200/100 coax. Pga priserbjudanden jag lyckats få. Och jag hade mer problem med nätet när jag hade 150/150 fiber än senaste 3-5 åren med Coax. Samma med mina föräldrars fiber i deras villaområde är helt värdelöst, även fast dom har 1000/1000. Så mycket som kan gå/gått snett under hanteringen av fiber, samt fibersvetsningen. Kan vara vad som, mikro/makroböjar som kan spöka och stöka med nätet. Känns som att man kan undvika mycket sånt med coax. Och so far so good! Men hade varit najs med lägre latens.

Eller finns det andra fördelar med fiber i sig? förutom hastighet och ping?

Det jag menar är att du troligen kommer få mer eller mindre samma latenser med 100/100 som med 1000/1000 om du väljer fiber.
Coax som bygger på fundamentalt annan och föråldrad teknik i botten kan däremot teoretiskt tjäna på högre bandbredd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Coax är lika snabbt som fiber, cirka 2/3 av ljusets hastighet.

Men det kan sitta flaskhalsar lite varstans i nätet som begränsar. Även hur ISP har sin peering spelar stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

När jag bodde uppe i Umeå satt jag på ~30ms i CS:GO, nu i Stockholm sitter jag på 5ms som alla mina Stockholmsvänner. Geografi spelar stor roll.

Leverantör och framförallt uppkopplingstyp spelar nog större roll inom Sverige skulle jag gissa.

Jag bor i Umeå och med Telenor fiber har jag <5 i ping i CS:GO oftast.

Kompisar från Luleå med fiber har dock ofta det tredubbla.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Rekordmedlem

Latensen bestäms till största del av avståndet trafiken ska färdas och har extremt litet samband med bandbredden.
Om du upplevt att latensen påverkats av bandreddsuppgradering på coax kan jag tänka mig att det beror på att man byter till en modernare modulationsteknik på coaxdelen av nätet och inte på bandbredden i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Latensen i Coax/DOCSIS kommer troligen i hur uppströms-kapacitet är tidsmulitplexerad (ATDMA) mellan användarna. Du måste helt enkelt vänta på din tur att få sända data.

Dåliga fiberanslutningar finns också, men där handlar det snarare om att man har en dålig operatör, eller ett stadsnät med onödigt många interna hopp.

Antal megabits har inget med kvalitén på din anslutning.

Permalänk
Medlem

Det man kan förbättra med en ny router är ping under belastning, bufferbloat.
Kör man speedtest så ser man tre olika ping. Den första är obelastat, den andra är download och den tredje är upload.
Jag har Telias F@st router och får 1, 9 och 9. Med en bättre router så kan jag minska ping under last men inte obelastat.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det man kan förbättra med en ny router är ping under belastning, bufferbloat.
Kör man speedtest så ser man tre olika ping. Den första är obelastat, den andra är download och den tredje är upload.
Jag har Telias F@st router och får 1, 9 och 9. Med en bättre router så kan jag minska ping under last men inte obelastat.

Okej!

Aah jag får typ 9, 14 och 18.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.