Reklamera TV - vad gäller?

Permalänk
Inaktiv

Reklamera TV - vad gäller?

Behöver reklamera en TV (Skantic, Netonnets egna märke) som köptes den 5/12 pga. slumpmässiga omstarter och nu senast har halvan bilden blivit svart under några sekunder. Detta när den är kopplad till en ny Apple TV (2022).
Lyckats filma en omstart och har även testat att byta HDMI-kabel (allt enligt butikens önskemål). En nyköpt och certifierad High Speed HDMI-kabel. Inget har hjälpt (mer än att Apple TV börjat pausa när TV:n startar om istället för som tidigare med äldre kabeln fortsätta spela).

Det jag undrar är vad jag kan begära och inte. Helst av allt skulle jag bara vilja ha pengarna tillbaka och köpa en annan TV men jag antar att de kan vilja laga den eller ge mig en ny.

Vad händer då om problemet kvarstår med antingen lagad eller ny enhet?

Är det rimligt att jag ska behöva ombesörja transporten eller kan man, om de ska skicka den på lagning, begära att de leverera hem den?

När jag läser på Hallå Konsument står det: Det är viktigt att du klagar inom två månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre kan du förlora din rätt att kräva något av företaget.

Vad betyder det egentligen? Att efter två månader kan jag inte kräva något av företaget? Jag fattar ingenting.

Jag var inne i butiken för säkert en månad sedan nu och frågade om de kände till problemet eller hade nån lösning. Fick då svaret att försöka filma och testa byta HDMI-kabel utöver "hotet" om en undersökningsavgift om de inte hittar nått fel. Därför tagit tid på mig att försöka filma det utöver byta kabel. Nu är det gjort och nu känner jag att jag inte kan göra mer.

Problemet uppstod för ett bra tag sedan, minns inte när det började men tidigt. I början förstod jag inte vad som hände och jag drog mig väl lite för att jag inte pallar transportera skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

När jag läser på Hallå Konsument står det: Det är viktigt att du klagar inom två månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre kan du förlora din rätt att kräva något av företaget.

Vad betyder det egentligen? Att efter två månader kan jag inte kräva något av företaget? Jag fattar ingenting.

Betyder att ifall du hittar något fel, så behöver du klaga inom 2 månader efter att det hände, annars så har du väntat för länge och kanske inte får någon ersättning/lagning av felet.
(Måste ju dock ske inom garanti/reklamationstiden.)

I ditt fall:
Har TVn hållit på såhär sen du köpte den eller är det något den har börjat med nu?
Om 1: har det ju gått mer än två månader från du köpte den och kan inte räkna med att få ersättning för det, och om 2: så beror det ju på när den började.

Tror att de har rätt att försöka laga felet tre gånger vad jag vet innan de måste erbjuda återköp, om de inte gör det innan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Betyder att ifall du hittar något fel, så behöver du klaga inom 2 månader efter att det hände, annars så har du väntat för länge och kanske inte får någon ersättning/lagning av felet.
(Måste ju dock ske inom garanti/reklamationstiden.)

I ditt fall:
Har TVn hållit på såhär sen du köpte den eller är det något den har börjat med nu?
Om 1: har det ju gått mer än två månader från du köpte den, och om 2: så beror det ju på när den började.

Tror att de har rätt att försöka laga felet tre gånger vad jag vet innan de måste erbjuda återköp, om de inte gör det innan.

Förstår inte riktigt. Vad betyder då 3 års reklamation eller 2 års garanti? Jag kan inte få ersättning eller lagning när det är fel på varan för att man inte inkom inom 2 månader?

Ja, den har hållit på så sedan jag köpte den fast det dröjde väl en månad då Apple TV kom ca en månad efter inköp.

Okej, men ska jag behöva ombesörja transport tre gånger då?

Permalänk
Inaktiv

Om jag inte kan få ersättning eller lagning pga. gått mer än 2 månader så vad är det då de ska göra tre gånger? Ska jag betala för att de ska försöka laga den tre gånger innan jag kan kräva återköp?

Låter jättekonstigt. Då slänger man den ju hellre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Förstår inte riktigt. Vad betyder då 3 års reklamation eller 2 års garanti? Ska man bekosta ersättning/lagning när det är fel på varan för att man inte inkom inom 2 månader?

Ja, den har hållit på så sedan jag köpte den fast det dröjde väl en månad då Apple TV kom ca en månad efter inköp.

Okej, men ska jag behöva ombesörja transport tre gånger då?

Skrivet av anon315148:

Om jag inte kan få ersättning eller lagning pga. gått mer än 2 månader så vad är det då de ska göra tre gånger? Ska jag betala för att de ska försöka laga den tre gånger innan jag kan kräva återköp?

Låter jättekonstigt. Då slänger man den ju hellre.

Reklamationsrätten betyder att du har 3 år har rätt att klaga på fel på varan till försäljaren.
Garantitiden är från tillverkaren där de säger att varan skall fungera under den tiden.
Får du något fel efter att dessa tiderna gått ut så får du antingen kassera varan eller bekosta lagningen själv.

De där två månaderna är ju en "skälig tid" där man bör hinna att säga till om att det är fel på varan. Väntar man längre, så kan man tolka att du accepterar felen och företaget kanske inte längre är villig att ge dig någon ersättning/lagning för felet.

I så fall har kan du nog väntat för länge för att de skall kolla på problemet utan problem och får du hoppas att företaget (Netonnet) är schyssta och hjälper dig ändå.

Allt hänger på hur NetonNet vill fortsätta med ditt ärende om de vill skicka den till lagning, gör byte/återköp av TVn direkt eller inte göra något eftersom det tagit för lång tid från felet upptäcktes.
Men visst så kan det bli så att du kan behöva skicka in den upp till 3 gånger ifall de inte kan laga den första gången.

Permalänk
Medlem

Om du köpt den på distans ska butiken stå för frakt, det ska inte kosta något att reklamera en vara med fel.

Är det butik så kan det finnas möjlighet till ersättning för resa o.s.v.

Du har garanti så du behöver inte tänka på specifika formuleringar i KKöpL.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Om du köpt den på distans ska butiken stå för frakt, det ska inte kosta något att reklamera en vara med fel.

Är det butik så kan det finnas möjlighet till ersättning för resa o.s.v.

Du har garanti så du behöver inte tänka på specifika formuleringar i KKöpL.

Det har du rätt i. Vet inte varför jag snöade in mig på reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det har du rätt i. Vet inte varför jag snöade in mig på reklamation.

Om du ska åberopa garanti i stället för reklamation enligt konsumentköplagen så ska du först läs in dig på vad garantin säger. Det finns inte nödvändigtvis någon övre gräns för hur många gånger de får försöka reparera felet enligt garantin och det är inte heller nödvändigtvis så att garantin ger dig ersättning för frakt, vilket konsumentköplagen gör (om ett fel faktiskt föreligger). Garanti kan vara precis vad som helst.

Jag hade inte bekymmrat mig om att någon viss tid har gått ut. Dels har du uppenbarligen vänt dig till butiken och bett om råd ganska snart efter att du upptäckte felet och du har dokumenterat vad du har gjort för att följa de råden på Sweclockers. Det finns ingen som helst anledning att nämna när du upptäckte felet om du gör en reklamation eller upprättar ett garantiärende - håll dig till vad som är fel och vad du gjort för att utesluta andra fel.

Du har en film som visar att TV:n bootar om under drift, peka på den, skriftligt, gärna med lapp påklistrad på TV:n så att teknikern inte kan ignorera det. Det verkar ju vara ett fel på TV:n som är svårt att upptäcka om man inte sitter framför TV:n ett längre tag, så om du inte lyckas tydliggöra felet är det stor risk att någon latmask bara kommer att ta ut felsökningsavgift och skicka tillbaka TV:n. I nödfall har du foruminlägg från en av sveriges mest erkända bildskärmsexperter att peka på, i den andra tråden.

Om du väljer reklamation och vill ha pengarna tillbaka, begär pengarna tillbaka. Du har ingen rätt till det, men om du inte begär det är chansen mindre att du får det. Jag har svårt att se att ett garanti-ärende skulle kunna ge det utfallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Om du ska åberopa garanti i stället för reklamation enligt konsumentköplagen så ska du först läs in dig på vad garantin säger. Det finns inte nödvändigtvis någon övre gräns för hur många gånger de får försöka reparera felet enligt garantin och det är inte heller nödvändigtvis så att garantin ger dig ersättning för frakt, vilket konsumentköplagen gör (om ett fel faktiskt föreligger). Garanti kan vara precis vad som helst.

Jag hade inte bekymmrat mig om att någon viss tid har gått ut. Dels har du uppenbarligen vänt dig till butiken och bett om råd ganska snart efter att du upptäckte felet och du har dokumenterat vad du har gjort för att följa de råden på Sweclockers. Det finns ingen som helst anledning att nämna när du upptäckte felet om du gör en reklamation eller upprättar ett garantiärende - håll dig till vad som är fel och vad du gjort för att utesluta andra fel.

Du har en film som visar att TV:n bootar om under drift, peka på den, skriftligt, gärna med lapp påklistrad på TV:n så att teknikern inte kan ignorera det. Det verkar ju vara ett fel på TV:n som är svårt att upptäcka om man inte sitter framför TV:n ett längre tag, så om du inte lyckas tydliggöra felet är det stor risk att någon latmask bara kommer att ta ut felsökningsavgift och skicka tillbaka TV:n. I nödfall har du foruminlägg från en av sveriges mest erkända bildskärmsexperter att peka på, i den andra tråden.

Om du väljer reklamation och vill ha pengarna tillbaka, begär pengarna tillbaka. Du har ingen rätt till det, men om du inte begär det är chansen mindre att du får det. Jag har svårt att se att ett garanti-ärende skulle kunna ge det utfallet.

Tack för dina tips och råd.

För att ha allt svart på vitt så började jag skriva ett dokument som jag tar med mig. Så om de insisterar på att skicka den på lagning så ska de känna till felet väl. För vad jag förstår så är det ändå företaget som har bevisbördan.

Hur låter detta?
https://www.dropbox.com/s/ay3iltkqnz7cv72/reklamation_netonne...

Kommer även gå igenom det muntligt och framföra mitt önskemål. Tänkte säga att om jag får pengarna tillbaka/tillgodokvitto så blir det oavsett en dyrare TV då jag inte vill ha samma modell igen.

Om de ändå väljer att skicka den på lagning och skulle få för sig att häva att "inget är fel" (och att jag ska betala en undersökningsavgift). Är det enda jag kan göra då att gå till ARN och få det prövat? Kan jag bestrida avgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag hade inte bekymmrat mig om att någon viss tid har gått ut. Dels har du uppenbarligen vänt dig till butiken och bett om råd ganska snart efter att du upptäckte felet och du har dokumenterat vad du har gjort för att följa de råden på Sweclockers. Det finns ingen som helst anledning att nämna när du upptäckte felet om du gör en reklamation eller upprättar ett garantiärende - håll dig till vad som är fel och vad du gjort för att utesluta andra fel.

Visst det är ju upp till vardera persons moral huruvida man ger ett ärligt svar eller inte. Men när felet upptäcks är ju en väsentlig detalj. Är ju inte mer än rätt att båda parter uppfyller villkor och lagar. Sen ska man ju även utgå från att företagen läser det som skrivs här så det kan ju vara till ens nackdel om man väljer att fabricera ihop något.

Kkl 5 kap. 2 §
"Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). [..] En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid."

Till dig @anon315148 så skulle jag rekommendera att du börjar med att skapa ett ärende för att påbörja processen. https://www.netonnet.se/service/createservicecase

Som det tidigare också nämnts så äger sig företaget rätten till två reparationsförsök för att ordna till felet (förutsatt det är samma fel). Skälig tid för att reparera en produkt kan vara i spannet 2-4 veckor. Men denna skäliga tid är inte lika tydlig som den skäliga tid du som konsument har på dig från att felet upptäckts. Beroende på vad det är för fel och ifall du får låneprodukt etc så går det att rättfärdiga en längre tid för reparation.

Uppstår samma fel en tredje gång så har du rätt till att säga nej till fler reparationsförsök och kräva att köpet hävs*.
* Kkl 5 kap. 10 § Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.

Vid eventuell tvist så kan du anmäla det till ARN. Netonnet har i sina villkor att dom alltid följer den rekommendation som ges av ARN. Sen kan det vara värt att poängtera att ARN är inget domstolsbeslut utan är endast en rekommendation som företagen inte alls behöver följa. Sen är ARN en väldigt lång process, jag skulle då räkna med det tar ett halvår innan ärendet har behandlats.

Slutligen så kan jag tipsa om att du kan ju kontakta konsumentvägledaren hos din kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du ska åberopa garanti i stället för reklamation enligt konsumentköplagen så ska du först läs in dig på vad garantin säger.

...

Om du väljer reklamation

Som påpekas här med viss frekvens, varken konsumenten eller återförsäljaren väljer generellt mellan garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten är lagstadgad genom Konsumentköplagen (KKöpL), garantiavtal är frivilliga. Detta är alltså två separata företeelser som ofta löper parallellt. Kontaktar man (som i detta fall) en butik och säger "Du, den här grejen funkar inte som den skall." har man reklamerat varan och KKöpL är tillämplig, men i vissa fall kan garantiavtalet erbjuda bättre villkor, gälla en längre tid än eller täcka sådant som inte täcks av reklamationsrätten.

Butiken kan aldrig med fog säga "Nejdu, nu valde du att använda garantin så därför kan vi strunta i våra skyldigheter enligt KKöpL." eller vice versa.

Skrivet av anon315148:

För att ha allt svart på vitt så började jag skriva ett dokument som jag tar med mig. Så om de insisterar på att skicka den på lagning så ska de känna till felet väl. För vad jag förstår så är det ändå företaget som har bevisbördan

....

Om de ändå väljer att skicka den på lagning och skulle få för sig att häva att "inget är fel" (och att jag ska betala en undersökningsavgift). Är det enda jag kan göra då att gå till ARN och få det prövat? Kan jag bestrida avgiften?

TVn kommer med all säkerhet skickas till serviceverkstad, det är där den testas och eventuell åtgärd görs, det görs inte i butiken. Bördan att visa att felet existerar ligger alltid på dig som kund, vilket kan vara lite krångligt med intermittenta fel som i ditt fall. Nu har du en video, har dokumenterat och felsökt på egen hand så på den fronten bör du ha ditt på det torra.

Det är osannolikt att företaget skulle häva köpet redan vid första inlämningen, men konstaterar serviceverkstaden ett fel som inte går eller är olönsamt att reparera är det givetvis en möjlighet. Även om de inte hittar något fel kommer de rimligen uppdatera mjukvara och därmed hoppas att felet lösts - de kommer inte avkräva dig någon undersökningsavgift i ett sådant fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IMPANI:

Visst det är ju upp till vardera persons moral huruvida man ger ett ärligt svar eller inte. Men när felet upptäcks är ju en väsentlig detalj. Är ju inte mer än rätt att båda parter uppfyller villkor och lagar. Sen ska man ju även utgå från att företagen läser det som skrivs här så det kan ju vara till ens nackdel om man väljer att fabricera ihop något.

Kkl 5 kap. 2 §
"Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). [..] En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid."

Till dig @janedoe så skulle jag rekommendera att du börjar med att skapa ett ärende för att påbörja processen. https://www.netonnet.se/service/createservicecase

Som det tidigare också nämnts så äger sig företaget rätten till två reparationsförsök för att ordna till felet (förutsatt det är samma fel). Skälig tid för att reparera en produkt kan vara i spannet 2-4 veckor. Men denna skäliga tid är inte lika tydlig som den skäliga tid du som konsument har på dig från att felet upptäckts. Beroende på vad det är för fel och ifall du får låneprodukt etc så går det att rättfärdiga en längre tid för reparation.

Uppstår samma fel en tredje gång så har du rätt till att säga nej till fler reparationsförsök och kräva att köpet hävs*.
* Kkl 5 kap. 10 § Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.

Vid eventuell tvist så kan du anmäla det till ARN. Netonnet har i sina villkor att dom alltid följer den rekommendation som ges av ARN. Sen kan det vara värt att poängtera att ARN är inget domstolsbeslut utan är endast en rekommendation som företagen inte alls behöver följa. Sen är ARN en väldigt lång process, jag skulle då räkna med det tar ett halvår innan ärendet har behandlats.

Slutligen så kan jag tipsa om att du kan ju kontakta konsumentvägledaren hos din kommun.

Vet inte om vi tolkade @KAD olika men jag har aldrig tänkt att ljuga om nått. Felet har funnits länge (sedan start) och jag har redan för flera veckor sedan varit inne i butiken och frågat om problemet. Fick då rådet att filma det samt byta kabel förutom "hotet" om att åka på undersökningsavgift. Har nu lagt massor av timmar på att försöka fånga det på film samt felsöka själv (ny certifierad HDMI-kabel, ta ut batterier ur fjärrkontroll, koppla ur soundbar, testa annan HDMI-port) utan resultat.

Nu känns det dessutom som att TV:n har blivit värre, innan skedde det något mindre frekvent medan nu händer det mer eller mindre varje gång, ibland flera gånger. Plus att halva bildskärmen har blivit svart två gånger vid ett tillfälle och nu kan den även "blinka" till. Detta tänker jag dock inte försöka filma då det är extremt oklart när det dyker upp och jag anser mig inte kunna göra mer nu.

Vill de skicka den på verkstad så får de givetvis göra det. Jag kan väl framför min önskan att istället få pengarna tillbaka och köpa ett annat TV-märke. Inte jättekul att vara utan TV och inte kunna se strömtjänster man betalat för. Blir dock sur om jag får tillbaka den och den påstås vara felfri eller lagad om den inte är det. Därför känns det viktigt med tydlig och skriftlig dokumentation från min sida så att de på verkstan faktiskt förstår att det som sker inte kan undersökas på några minuter nödvändigtvis. Jag vet dock inte vad felet är.

Så tack @KAD för tipset om att dokumentera felet och "klistra på TV" inför ev. lagning.

Angående skapa ett ärende via hemsidan. Är det nödvändigt eller kan jag ens göra det när jag ska komma in med TV till butiken? Det är inte jobbigare att ta TV till butik än till postombud då Netonnet ligger i stan och relativt nära men jag behöver givetvis hjälp med transportera vilket jag har. Kanske skapa ett ärende innan vi åker in så ha de det både där och mitt dokument som de kan klistra på TV?

Skrivet av twit:

TVn kommer med all säkerhet skickas till serviceverkstad, det är där den testas och eventuell åtgärd görs, det görs inte i butiken. Bördan att visa att felet existerar ligger alltid på dig som kund, vilket kan vara lite krångligt med intermittenta fel som i ditt fall. Nu har du en video, har dokumenterat och felsökt på egen hand så på den fronten bör du ha ditt på det torra.

Ja, jag tror väl att de kommer vilja göra det också. Jag syftade inte på att felet existerar utan på att felet är ursprungligt. Enligt Hallå Konsument ligger den bevisbördan hos företaget. Givetvis obegripligt hur jag ska kunna ha orsakat något som förklarar beteendet hos TV.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är tvn som är kass? Jag har samma problem på en tv från samsung men bara när apple tvn används, tänkte också att tvn började sjunga på sista versen. Men sökte lite nu på problemet och hittade följande, har dock inte testat det själv än men du kan ju testa nedanstående.

Turn on both TV and Apple TV
Open Settings in the Home screen
Scroll to Remotes and Devices
In the Home Theater Control group find Control TVs and Receivers
Set that option to Off

Saxat ur följande tråd: https://discussions.apple.com/thread/253736600

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelleboj:

Är du säker på att det är tvn som är kass? Jag har samma problem på en tv från samsung men bara när apple tvn används, tänkte också att tvn började sjunga på sista versen. Men sökte lite nu på problemet och hittade följande, har dock inte testat det själv än men du kan ju testa nedanstående.

Turn on both TV and Apple TV
Open Settings in the Home screen
Scroll to Remotes and Devices
In the Home Theater Control group find Control TVs and Receivers
Set that option to Off

Saxat ur följande tråd: https://discussions.apple.com/thread/253736600

Vad är det för problem du har med Apple TV och vilken årsmodell har du?

I tråden skriver de ju att både TV och Apple TV stänger av sig och något med styrning av fjärrkontroll.
Min TV stänger inte av sig utan startar om och min Apple TV (2022) gör inte det. Apple TV pausar det jag ser på när TV:n plötsligt stänger av sig för att starta om sig själv. Alla fjärrkontroller funkar också.

Min TV är redan nedmonterad och packad. Ska skickas på service imorgon.

Permalänk

Det förekommer en del felaktigheter i tråden. Först och främst, när köptes tvn? Det började gälla en ny KKL i maj förra året om jag minns tidpunkten rätt. Största skillnaden är att det numera är tillverkaren som ska bevisa att felet inte var ursprungligt de första två åren jämfört med första 6 månaderna enligt gamla lagen. Enligt den nuvarande lagen (minns inte om det var likadant i gamla KKL också) så är det konsumenten som får välja mellan reparation eller omleverans. Man kan inte kräva återköp / pengarna tillbaka direkt dock. (https://lagen.nu/2022:260#K5R4)

Det finns heller inget krav på att man måste precisera om man reklamerar enligt KKL eller enligt garantin, det är upp till återförsäljaren / tillverkaren att avgöra vad det faller inom. Det ska räcka med att reklamera. Sen kan ju återförsäljaren / tillverkaren ha dålig koll på vad som gäller och då kan det vara bra att påpeka detta eller i värsta fall specificera att man i första hand vill nyttja garantin och i andra hand reklamera enligt KKL.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad är det för problem du har med Apple TV och vilken årsmodell har du?

I tråden skriver de ju att både TV och Apple TV stänger av sig och något med styrning av fjärrkontroll.
Min TV stänger inte av sig utan startar om och min Apple TV (2022) gör inte det. Apple TV pausar det jag ser på när TV:n plötsligt stänger av sig för att starta om sig själv. Alla fjärrkontroller funkar också.

Min TV är redan nedmonterad och packad. Ska skickas på service imorgon.

Precis så som du förklarar, så gör min tv också. Apple tvn är köpt 2021. Händer bara när apple-tvn används, inte med någon annan källa.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

Vet inte om vi tolkade @KAD olika men jag har aldrig tänkt att ljuga om nått. Felet har funnits länge (sedan start) och jag har redan för flera veckor sedan varit inne i butiken och frågat om problemet. Fick då rådet att filma det samt byta kabel förutom "hotet" om att åka på undersökningsavgift. Har nu lagt massor av timmar på att försöka fånga det på film samt felsöka själv (ny certifierad HDMI-kabel, ta ut batterier ur fjärrkontroll, koppla ur soundbar, testa annan HDMI-port) utan resultat.

Nu känns det dessutom som att TV:n har blivit värre, innan skedde det något mindre frekvent medan nu händer det mer eller mindre varje gång, ibland flera gånger. Plus att halva bildskärmen har blivit svart två gånger vid ett tillfälle och nu kan den även "blinka" till. Detta tänker jag dock inte försöka filma då det är extremt oklart när det dyker upp och jag anser mig inte kunna göra mer nu.

Vill de skicka den på verkstad så får de givetvis göra det. Jag kan väl framför min önskan att istället få pengarna tillbaka och köpa ett annat TV-märke. Inte jättekul att vara utan TV och inte kunna se strömtjänster man betalat för. Blir dock sur om jag får tillbaka den och den påstås vara felfri eller lagad om den inte är det. Därför känns det viktigt med tydlig och skriftlig dokumentation från min sida så att de på verkstan faktiskt förstår att det som sker inte kan undersökas på några minuter nödvändigtvis. Jag vet dock inte vad felet är.

Så tack @KAD för tipset om att dokumentera felet och "klistra på TV" inför ev. lagning.

Angående skapa ett ärende via hemsidan. Är det nödvändigt eller kan jag ens göra det när jag ska komma in med TV till butiken? Det är inte jobbigare att ta TV till butik än till postombud då Netonnet ligger i stan och relativt nära men jag behöver givetvis hjälp med transportera vilket jag har. Kanske skapa ett ärende innan vi åker in så ha de det både där och mitt dokument som de kan klistra på TV?

Ja, jag tror väl att de kommer vilja göra det också. Jag syftade inte på att felet existerar utan på att felet är ursprungligt. Enligt Hallå Konsument ligger den bevisbördan hos företaget. Givetvis obegripligt hur jag ska kunna ha orsakat något som förklarar beteendet hos TV.

Mina råd. Reklamera TV'n till NetOnNet som du tänkt. Tala om för dem att du filmat och se till att de får filmen samt berätta att du bytt kabeln på deras rekommendation. Tala också om att du helst vill häva köpet. De kommer troligen inte att gå med på det rätt upp och ner, men det kan ändå vara bra att ha sagt. Fatta dig kort! Butiken har inte utrymme att skriva hela din historia i sitt system, så genom att fatta dig kort ser du till att de skriver det som är viktigt.

NetOnNet kommer skicka TV'n till verkstad som mest troligt inte kommer att hitta felet på grund av att det bara uppstår ibland. Därför är det bra att ha filmen. Kommer TV'n tillbaka utan åtgärd, eller om det tar längre tid än 3 veckor för verkstaden att hantera detta så återkommer du med ditt krav om att häva köpet och hänvisar till att skälig tid för åtgärd är 3 veckor (enligt utslag i ARN). Att TV'n kommer tillbaka utan att de kunnat hitta felet som du kan bevisa finns med hjälp av filmen gör inte att de automatiskt får 3 veckor till på sig. Och de kan inte heller ta någon avgift för undersökning eftersom du har filmen som bevisar att felet finns, även om de inte kan hitta det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelleboj:

Precis så som du förklarar, så gör min tv också. Apple tvn är köpt 2021. Händer bara när apple-tvn används, inte med någon annan källa.

Fast tråden du länkar beskriver inte samma fenomen. Har du testat och funkade det?

TV:n är nerpackad så känns jävla onödigt att montera upp den igen om det inte hjälper. Fast du menar alltså att det är Apple TV och inte min TV som är boven? Betyder det att även om det inte hjälper så bör jag istället gå tillbaka med Apple TV istället? Om det nu är den som felar. Jag köpte min i december/januari så jag har garanti på även den.

Fan alltså. Ångrar att jag köpte både TV:n och Apple TV nu. Skulle väl köpt en Smart-TV istället.

Skrivet av giplet:

Mina råd. Reklamera TV'n till NetOnNet som du tänkt. Tala om för dem att du filmat och se till att de får filmen samt berätta att du bytt kabeln på deras rekommendation. Tala också om att du helst vill häva köpet. De kommer troligen inte att gå med på det rätt upp och ner, men det kan ändå vara bra att ha sagt. Fatta dig kort! Butiken har inte utrymme att skriva hela din historia i sitt system, så genom att fatta dig kort ser du till att de skriver det som är viktigt.

NetOnNet kommer skicka TV'n till verkstad som mest troligt inte kommer att hitta felet på grund av att det bara uppstår ibland. Därför är det bra att ha filmen. Kommer TV'n tillbaka utan åtgärd, eller om det tar längre tid än 3 veckor för verkstaden att hantera detta så återkommer du med ditt krav om att häva köpet och hänvisar till att skälig tid för åtgärd är 3 veckor (enligt utslag i ARN). Att TV'n kommer tillbaka utan att de kunnat hitta felet som du kan bevisa finns med hjälp av filmen gör inte att de automatiskt får 3 veckor till på sig. Och de kan inte heller ta någon avgift för undersökning eftersom du har filmen som bevisar att felet finns, även om de inte kan hitta det.

Jag skapade ett ärende via hemsidan så lagershopen sa att det går snabbare att fullfölja det än att vi lämnade in den i lagershop. Jag trodde de kunde se ärendet och att jag hjälpte honom när jag skapade ärendet plus tog med mig det utskrivet. Tydligen inte. Så fick åka hem med TV igen och såg sen ett mejl från Netonnet om instruktioner om hur jag returnera TV till serviceverkstad så det är där jag är.

Fast nu menar ju nån här ovan att det är Apple TV som spökar trots allt. Så nu känner jag mig bara förvirrad. Ska jag packa upp den igen och försöka igen... Börjar bli tokig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelleboj:

Är du säker på att det är tvn som är kass? Jag har samma problem på en tv från samsung men bara när apple tvn används, tänkte också att tvn började sjunga på sista versen. Men sökte lite nu på problemet och hittade följande, har dock inte testat det själv än men du kan ju testa nedanstående.

Turn on both TV and Apple TV
Open Settings in the Home screen
Scroll to Remotes and Devices
In the Home Theater Control group find Control TVs and Receivers
Set that option to Off

Saxat ur följande tråd: https://discussions.apple.com/thread/253736600

Ser nu att du skrev att du trodde att TV:n sjunde på sista versen. Hur gammal är din Samsung TV? Kan tänka mig att en äldre TV även om det är Samsung kanske inte fixar nyare Apple TV? Jag har även testat med Xbox original men då det är gammal teknik kanske det är därför sånt funkar men inte en nyare modell av Apple TV?

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Fast tråden du länkar beskriver inte samma fenomen. Har du testat och funkade det?

TV:n är nerpackad så känns jävla onödigt att montera upp den igen om det inte hjälper. Fast du menar alltså att det är Apple TV och inte min TV som är boven? Betyder det att även om det inte hjälper så bör jag istället gå tillbaka med Apple TV istället? Om det nu är den som felar. Jag köpte min i december/januari så jag har garanti på även den.

Fan alltså. Ångrar att jag köpte både TV:n och Apple TV nu. Skulle väl köpt en Smart-TV istället.

Jag skapade ett ärende via hemsidan så lagershopen sa att det går snabbare att fullfölja det än att vi lämnade in den i lagershop. Jag trodde de kunde se ärendet och att jag hjälpte honom när jag skapade ärendet plus tog med mig det utskrivet. Tydligen inte. Så fick åka hem med TV igen och såg sen ett mejl från Netonnet om instruktioner om hur jag returnera TV till serviceverkstad så det är där jag är.

Fast nu menar ju nån här ovan att det är Apple TV som spökar trots allt. Så nu känner jag mig bara förvirrad. Ska jag packa upp den igen och försöka igen... Börjar bli tokig.

Ett enkelt sätt att se om det är Apple tvn som får tvn att starta om är ju att inaktivera att den får styra/stänga av tvn under inställningar (tror det är under fjärrkontroller och enheter).

Men om den fortsatt spela upp medans tvn startat om så borde det inte kunna vara Apple tvn som gör att tvn startar om tycker jag. Hur märker du att den fortsatt spela? Här du ljudet på det som spelas upp?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Ett enkelt sätt att se om det är Apple tvn som får tvn att starta om är ju att inaktivera att den får styra/stänga av tvn under inställningar (tror det är under fjärrkontroller och enheter).

Men om den fortsatt spela upp medans tvn startat om så borde det inte kunna vara Apple tvn som gör att tvn startar om tycker jag. Hur märker du att den fortsatt spela? Här du ljudet på det som spelas upp?

Menar du att göra det som han skrev här under?

Skrivet av Pelleboj:

Är du säker på att det är tvn som är kass? Jag har samma problem på en tv från samsung men bara när apple tvn används, tänkte också att tvn började sjunga på sista versen. Men sökte lite nu på problemet och hittade följande, har dock inte testat det själv än men du kan ju testa nedanstående.

Turn on both TV and Apple TV
Open Settings in the Home screen
Scroll to Remotes and Devices
In the Home Theater Control group find Control TVs and Receivers
Set that option to Off

Saxat ur följande tråd: https://discussions.apple.com/thread/253736600

Permalänk
Inaktiv

Har nu bestämt mig för att låta min farsa ta med sig min Apple TV hem till honom så får han testa den med sin nya Andersson Smart-TV. Enklare än att jag ska packa upp och ner min Skantic TV.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Har nu bestämt mig för att låta min farsa ta med sig min Apple TV hem till honom så får han testa den med sin nya Andersson Smart-TV. Enklare än att jag ska packa upp och ner min Skantic TV.

Det kommer dock inte säga så mycket, det kan ju vara att Apple tvn krånglar med just din modell av tv...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Det kommer dock inte säga så mycket, det kan ju vara att Apple tvn krånglar med just din modell av tv...

Det är ju det jag vill ta reda på. Krånglar inte Apple TV med farsans TV så är det ju min TV och inte Apple TV. Jag försöker alltså utesluta Apple TV nu.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Det är ju det jag vill ta reda på. Krånglar inte Apple TV med farsans TV så är det ju min TV och inte Apple TV. Jag försöker alltså utesluta Apple TV nu.

Nej det kan fortfarande vara Apple tvn som krånglar men med just din tv. Du har fått tips på hur du kan felsöka ytterligare, upp till dig om du vill göra det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Apple TV har ju visssa jobbiga funktioner att den kan kontrollera andra enheter. Ex, du stänger av tvn och apple tvn med kontrollen och den stänger av tvn också. Kan ju vara något med att den skickar sånna signaler fel som spökar med din och min tv-modell.

Därav tänkte jag att du kunde testa att stänga av Home Theater Control i settings.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelleboj:

Apple TV har ju visssa jobbiga funktioner att den kan kontrollera andra enheter. Ex, du stänger av tvn och apple tvn med kontrollen och den stänger av tvn också. Kan ju vara något med att den skickar sånna signaler fel som spökar med din och min tv-modell.

Därav tänkte jag att du kunde testa att stänga av Home Theater Control i settings.

Farsan ska prova den med sin TV också. Händer det för honom också ska jag be honom att stänga av det. Dock är det värt att notera att jag inte rört fjärrkontrollen till Apple TV eller nån annan fjärrkontroll, när TV stänger av och Apple TV stänger ju inte av sig heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej det kan fortfarande vara Apple tvn som krånglar men med just din tv. Du har fått tips på hur du kan felsöka ytterligare, upp till dig om du vill göra det.

Om pappas TV också stänger av sig kan man ju inte klandra min TV?

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Om pappas TV också stänger av sig kan man ju inte klandra min TV?

Nej det stämmer ju men om det funkar som det ska med hans tv så kan du inte dra slutsatsen att det är din tv som är problemet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej det stämmer ju men om det funkar som det ska med hans tv så kan du inte dra slutsatsen att det är din tv som är problemet.

Varför kan jag inte det? Vad mer menar du att jag kan göra?