Grafikkort är dyra - men vad får vi för pengarna?

Permalänk
Medlem

Grafikkort är dyra - men vad får vi för pengarna?

Har läst ändlöst många kommentarer kring att ''Grafikkort är dyra'' ''Grafikkort kostar lika mycket som en dator för 10 år sedan'', ja ni fattar jargongen här och innehållet av den kan väl ingen ha undvikit som läst en nyhetsartikel med nya släpp från Nvidia.

Jag har i några trådar svarat användare som anser att grafikkorten är hutlöst dyra och att prissättningen är fel och jag blir sällan mött med motargument när jag förklarar min syn och ståndpunkt i saken, och det är just det jag gillar. Att behöva argumentera och kanske gräva lite djupare för att motargumentera eller helt enkelt lära mig något nytt.

Det enda jag kan vara enig i med de som tycker priset är fel är att det är högt men jag tycker också att jag som konsument får mycket mer av allt idag än för 10 år sedan för samma summa eller till och med mindre.

Jag tänker att jag bemöter argument jag fick och ett argument jag stötte på för någon dag sedan med hur jag reflekterar kring ren prestanda, FPS, grafik och givetvis priset.

Skrivet av Användare:

Det som ska jämföras är hur en dator för 10 000:- för 5-10 år sedan klarade spelen som fanns för 5-10 år sedan, jämfört med hur en PC för 10 000:- idag klarar de senaste spelen.

T.ex. hur klarade en 10 000:- PC från 2015 Witcher 3 på max inställningar jämfört med hur klarar en 10 000:- PC idag Witcher 3 Remastered med allt på max inklusive ray tracing?
Hur klarade en PC från 2018 av Far Cry 5 på max vs hur klarar en 10 000:- PC idag av Hogwars Legacy på max?
osv.

Skrivet av Användare:

Nä? Prestanda per krona har gått ner stadigt sedan Turing. Mer prestanda för mer pengar är inte samma sak som "mer prestanda för pengarna".

Så vad fick vi egentligen för 8 år sedan när till exempel Witcher 3 släpptes? Jag själv håller inte med om att man fick en dator som klarade av att köra Witcher 3 på Ultra i 1080p för 10tkr så jag tänker hänvisa till ett bygge jag gjorde (Med hjälp av SweC) i 2015.

Plus ett GTX 970 á 3290:-, chassi Fractal Design Refine R5 á 1200:- och till sist en 250GB SSD för 1078:-.

Sammanlagt tittar vi på 13655:- och jag fick säkerligen inte det bästa priset på grejerna men det var nog nära tänker jag.
Och den burk jag tänker jämföra med för att styrka mitt argument att vi faktiskt får mer idag för vad vi betalar för än för 8 år sedan är den här, från komponentkoll. ett 6700XT, i5 13400F 1TB M2 och 32Gb ram för 13744:-

Så den gamla burken verkar få runt 70 FPS i Witcher 3, Ultra @ 1080p enligt den här videon och resultaten verkar vara snarlika oavsett video där prestandan testas.

Burken från komponentkoll enligt den här videon får följande:
CP 2077 @ 1080P Ultra, average FPS 84
RDR2 @ 1080P Ultra, average FPS 85
Hitman 3 @ 1080P Ultra, average FPS 137

Forza 5 @ 1440p, RT / TAA ON, average FPS ~80

Enligt den här videon: (Dock med i5 12400f)
RDR2 @ 1440p Ultra-High, average FPS 80
Forza 5 @ 1440p Extreme, average FPS 87
Elden Ring @ 1440p maximum, average FPS 60

Så med den faktan jag har hittat så kan jag konstatera följande:
Jag får högre FPS
Grafikmotorerna är mer komplexa och kräver mer prestanda
Datorn i sig har mer prestanda
Jag får en bättre visuell upplevelse (Grafiken är vackrare)

Så vart är det skon klämmer egentligen för de konsumenter som tycker allt är så hutlöst dyrt när allting, enligt mig, bara har haft en positiv utveckling?

Jag upplever mig se kommentarer likt dom här

Skrivet av Användare:

RTX 970 -> 329 USD
GTX 1070 -> 379 USD
RTX 2070 -> 529 USD
RTX 3070 -> 499 USD
RTX 4070 -> 599 USD

På 9 års tid har Nvidia lyckats dubbla MSRP, samt lyckats trycka -Ti serien från att vara releasat ett år senare som en refresh till att vara släppt samtidigt......

Well played Nvidia, Well played.

Skrivet av Användare:

4090 för 599 USD vore mer normalt!

Skrivet av Användare:

Prestandaklass och SKU är ju samma sak? Klart som fan man måste jämföra på det sättet. 2070 ska t. ex jämföras med 3070, 4070, 1070 och så vidare. Annars så blir produktnamnen totalt värdelösa och man ger tillverkarna ett gratis verktyg för att spela bort konsumenterna. Och det vill vi ju inte.

Det sista citatet beskriver att 2070 ska jämföras med 3070, 4070 och så vidare för annars blir konsumenterna lurade.

Jag tänker väl att det är precis motsatsen, produktnamnen håller sig där dom är just för att lura konsumenter då vi har människor som sitter och lirar CS:GO i 1080p med ett RTX 3080 eller liknande och det hela efterliknar någon slags lyxkonsumtion eller helt enkelt om får säga mitt, prata fritt och ganska rakt på att tekniken har blivit bättre och smartare och att konsumenterna helt enkelt inte har följt med.

Hur resonerar ni andra, vad får vi för pengarna i nutid jämfört med dåtid?

Permalänk
Inaktiv

Jag tror många bara blir frustrerade när de ser att det finns betydligt bättre komponenter än vad de har råd med. Säg att du bygger en dator för 20k idag, jag upplever då att många känner att ingen borde få ha en bättre speldator än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Jag tror många bara blir frustrerade när de ser att det finns betydligt bättre komponenter än vad de har råd med. Säg att du bygger en dator för 20k idag, jag upplever då att många känner att ingen borde få ha en bättre speldator än så.

Precis detta.

Sett flera kommentarer med att man vill lägga PC gaming på hyllan för det är så dyrt.
Dyrt om man vill ha det bästa av det bästa ja.
Men en dator i en lägre prisklass (och samma pris som förr) klarar av alla dagens spel galant.
Men man får skippa krav som 4K i 144fps. Men det är fullt spelbart även på seriös nivå.

(ok det finns några få UDDA fall där det inte fungerar. Som med Last of Us 1 till PC om man har 8gb ram. Men där har ju utvecklarna av spelet totalt misslyckats)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Intressant jämförelse!

Jag brukar själv hålla en Excellista uppdaterad med ett antal grafikkort för att kunna jämföra pris/prestanda. Som underlag använder jag Sweclockers prestandaindex. Det blir väl inte helt rättvist kanske då ett grafikkort från 2016 kanske borde jämföras mot spel från 2016, men då jag spelar äldre spel tycker jag det är en relevant jämförelse.

Det är främst AMD-kort jag har med i listan. Några äldre (RX 480 och Radeon VII) just för att se hur utvecklingen har gått framåt med tiden.

Håller även lite koll på begagnatmarknaden:

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Intressant jämförelse!

Jag brukar själv hålla en Excellista uppdaterad med ett antal grafikkort för att kunna jämföra pris/prestanda. Som underlag använder jag Sweclockers prestandaindex. Det blir väl inte helt rättvist kanske då ett grafikkort från 2016 kanske borde jämföras mot spel från 2016, men då jag spelar äldre spel tycker jag det är en relevant jämförelse.

Det är främst AMD-kort jag har med i listan. Några äldre (RX 480 och Radeon VII) just för att se hur utvecklingen har gått framåt med tiden.
https://i.imgur.com/zBfgTx9.png

Håller även lite koll på begagnatmarknaden:
https://i.imgur.com/QPLAAxm.png

Jag tänker att jag litar helt på din uppställning vilket då påvisar att prestanda per krona har varit i en uppåtgående trend och jag måste vara ödmjuk och erkänna mig själv okunnig när det kommer till kunskap om hur prestandan mäts.

Men i takt med att grafikkort, beräkningskraft, grafikmotorer och så vidare utvecklats, har inte begreppet prestanda eller det index som mäter prestanda också utvecklats och reflekteras det i din tabell?
För ett förtydligande, vi tar Witcher 3 i 70FPS @ 1080p jämfört med Forza 5/RDR2 i 80fps @ 1440p och båda datorerna kostar 14tkr och det skiljer dom 8 år åt.

Hur pass mycket upplevelse och/eller prestanda får du för pengarna för respektive burk när man väger in dom variablerna?

Edit: Ser nu att du redan har det i åtanke, ibland är inte läsförståelsen på topp!

Skrivet av anon347775:

Jag tror många bara blir frustrerade när de ser att det finns betydligt bättre komponenter än vad de har råd med. Säg att du bygger en dator för 20k idag, jag upplever då att många känner att ingen borde få ha en bättre speldator än så.

Jag tror frustrationen hänger ihop med att gemene man tror att ett GTX1080 och ett RTX3080 ligger i samma segment och har samma målgrupp enbart för att korten har snarlik modellbeteckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Jag tänker att jag litar helt på din uppställning vilket då påvisar att prestanda per krona har varit i en uppåtgående trend och jag måste vara ödmjuk och erkänna mig själv okunnig när det kommer till kunskap om hur prestandan mäts.

Men i takt med att grafikkort, beräkningskraft, grafikmotorer och så vidare utvecklats, har inte begreppet prestanda eller det index som mäter prestanda också utvecklats och reflekteras det i din tabell?
För ett förtydligande, vi tar Witcher 3 i 70FPS @ 1080p jämfört med Forza 5/RDR2 i 80fps @ 1440p och båda datorerna kostar 14tkr och det skiljer dom 8 år åt.

Hur pass mycket upplevelse och/eller prestanda får du för pengarna för respektive burk när man väger in dom variablerna?

Edit: Ser nu att du redan har det i åtanke, ibland är inte läsförståelsen på topp!

Vad som är "rätt" sätt att mäta på kan man nog skriva en avhandling på
Jag använder mig av Sweclockers prestandaindex (tror det var 1440p) just för att det är enkelt. Några av korten har trillat ur, så då har jag fått använda mig av några äldre mätningar och köra relativ prestanda mot kort som finns kvar idag.

Det som jag tycker är intressant är att RX 480, som ofta lyfts fram som ett historiskt kap sett till pris/prestanda, har sämre P/P än flera av dagens kort. RX 6600-korten ligger riktigt bra till.

Men något jag hade kunnat göra är att få med några fler historiska mätpunkter, exempelvis Vega-korten eller några Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Vad som är "rätt" sätt att mäta på kan man nog skriva en avhandling på
Jag använder mig av Sweclockers prestandaindex (tror det var 1440p) just för att det är enkelt. Några av korten har trillat ur, så då har jag fått använda mig av några äldre mätningar och köra relativ prestanda mot kort som finns kvar idag.

Det som jag tycker är intressant är att RX 480, som ofta lyfts fram som ett historiskt kap sett till pris/prestanda, har sämre P/P än flera av dagens kort. RX 6600-korten ligger riktigt bra till.

Men något jag hade kunnat göra är att få med några fler historiska mätpunkter, exempelvis Vega-korten eller några Nvidia-kort.

Behöver nog förstå lite mer hur du gör den jämförelsen. Hur bestämmer du vad "priset" är på 480 i listan? Vad är referenspunkten som prestandavärdet utgår ifrån? Jag förutsätter att det är samma för alla korten i listan?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av modular:

Jag tror frustrationen hänger ihop med att gemene man tror att ett GTX1080 och ett RTX3080 ligger i samma segment och har samma målgrupp enbart för att korten har snarlik modellbeteckning.

Absolut och många verkar tro att de "har rätt till" ett RTX 4080 för samma pris som de köpte ett GTX 980 för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Behöver nog förstå lite mer hur du gör den jämförelsen. Hur bestämmer du vad "priset" är på 480 i listan? Vad är referenspunkten som prestandavärdet utgår ifrån? Jag förutsätter att det är samma för alla korten i listan?

Priset är helt enkelt vad kortet såldes för. I fallet med RX 480 kan jag ha slarvat lite, jag vet inte om det faktiskt såldes för 2000. Men det var däromkring när det var nytt. För övriga kort har jag tagit det billigaste Prisjakt-priset alternativt vad jag hittar i Sweclockers recensionsartikel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredrik831:

Priset är helt enkelt vad kortet såldes för. I fallet med RX 480 kan jag ha slarvat lite, jag vet inte om det faktiskt såldes för 2000. Men det var däromkring när det var nytt. För övriga kort har jag tagit det billigaste Prisjakt-priset alternativt vad jag hittar i Sweclockers recensionsartikel.

MSRP för RX 480 var 229USD visar en snabb googling.

Permalänk

Där folk känner sig lurade är t.ex: ett gtx 480 var det vassaste singel gpu kortet i början av 2010

Det absolut fetaste du kunde köpa, vilket kostade 499 dollar

Tänk om 4090 också kosta 499 dollar!!

Det dom missar är att ETT gtx 480 var inte värst , det var quad SLI

Helt plötsligt är det 2000 dollar, men jag håller med delvis för det "prisvärdaste" denna generationen var just top kortet.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Priset är helt enkelt vad kortet såldes för. I fallet med RX 480 kan jag ha slarvat lite, jag vet inte om det faktiskt såldes för 2000. Men det var däromkring när det var nytt. För övriga kort har jag tagit det billigaste Prisjakt-priset alternativt vad jag hittar i Sweclockers recensionsartikel.

Ok, men igen, vad är det för referenspunkt som prestandan mäts ifrån? Det bör ju rimligen vara samma för alla korten i din lista?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tvådelat svar från mig.

Ja man kan få OK prestanda idag med och man behöver absolut inte ha de värsta korten. Jag förstår vad du menar med att ex ha 60 fps i FarCry (1!) och 60 fps i ett nytt spel till ungefär samma pris. Där har du en poäng absolut. Problemet är bara att utvecklig går frammåt och det är ju inte jättemånga skärmar som skryter med en 60hz uppdateringsfrekvens heller idag, som ett exempel.

Vi har helt enkelt högre krav idag för att utveckligen gått frammåt.
Så är det ju med allt egentligen.

Så kan skulle kunna skapa två kurvor, en med "förväntad förbättring" och en med "pris för att nå denna förbättring". I en optimal värld skulle dessa kurvor matcha varandra. Just nu så är väl inte riktigt det fallet.

Jag menar dagens bilar är ju mycket bekvämare, lättkörda osv än en gammal t-ford men inte fan skulle vi vara nöjda med att en modern bil bara gick i 50 knyck. Extremt exempel men ville bra påvisa poängen utan att skriva en roman.

En annan sak är uppskalning (i alla fall för mig). Känns lite som att man tar en genväg här bara för att påvisa större förbättringar i sina diagram. Absolut, fungerar det bra och man inte ser någon/liten skillnad så kör men finns tekniken till all hårdvara som stödjer det eller är den låst för att maximera vinst (vilket inte alls ör konstigt då företagen vill tjäna pengar).

Men den andra delen är att jag som är lite äldre och upplevde glansdagarna runt/strax efter millennieskiftet såg VÄLDIGT stora förbättringar för "samma pris" så att säga.

ATI 9700 Pro var ju helt galet.Med nvidias kort fick man 5-6fps i vissa scenarion med med FSAA och AF på max medan 9700 Pro gav 40fps. Nu är detta ett extremt exempel och i princip anledningen till att ATI(AMD) fortfarande är med i matchen.

3500:- kostade det kortet. 9500pro (som ibland gick in att låsa upp) kostade 2500:-.

Men kontentan var att man gjorde stora framsteg mellan generationerna och behöll ungefär samma pris. Idag ser det tyvärr lite annorlunda ut del pga att företagen vill tjäna mer men också pga att utgifterna blivit dyrare. Oavsett så är det ju tråkigt för konsumenterna.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av modular:

Har läst ändlöst många kommentarer kring att ''Grafikkort är dyra'' ''Grafikkort kostar lika mycket som en dator för 10 år sedan'', ja ni fattar jargongen här och innehållet av den kan väl ingen ha undvikit som läst en nyhetsartikel med nya släpp från Nvidia.

Jag har i några trådar svarat användare som anser att grafikkorten är hutlöst dyra och att prissättningen är fel och jag blir sällan mött med motargument när jag förklarar min syn och ståndpunkt i saken, och det är just det jag gillar. Att behöva argumentera och kanske gräva lite djupare för att motargumentera eller helt enkelt lära mig något nytt.

Det enda jag kan vara enig i med de som tycker priset är fel är att det är högt men jag tycker också att jag som konsument får mycket mer av allt idag än för 10 år sedan för samma summa eller till och med mindre.

Jag tänker att jag bemöter argument jag fick och ett argument jag stötte på för någon dag sedan med hur jag reflekterar kring ren prestanda, FPS, grafik och givetvis priset.

Så vad fick vi egentligen för 8 år sedan när till exempel Witcher 3 släpptes? Jag själv håller inte med om att man fick en dator som klarade av att köra Witcher 3 på Ultra i 1080p för 10tkr så jag tänker hänvisa till ett bygge jag gjorde (Med hjälp av SweC) i 2015.

https://i.imgur.com/2oyPmnv.png

Plus ett GTX 970 á 3290:-, chassi Fractal Design Refine R5 á 1200:- och till sist en 250GB SSD för 1078:-.

Sammanlagt tittar vi på 13655:- och jag fick säkerligen inte det bästa priset på grejerna men det var nog nära tänker jag.
Och den burk jag tänker jämföra med för att styrka mitt argument att vi faktiskt får mer idag för vad vi betalar för än för 8 år sedan är den här, från komponentkoll. ett 6700XT, i5 13400F 1TB M2 och 32Gb ram för 13744:-

Så den gamla burken verkar få runt 70 FPS i Witcher 3, Ultra @ 1080p enligt den här videon och resultaten verkar vara snarlika oavsett video där prestandan testas.

Burken från komponentkoll enligt den här videon får följande:
CP 2077 @ 1080P Ultra, average FPS 84
RDR2 @ 1080P Ultra, average FPS 85
Hitman 3 @ 1080P Ultra, average FPS 137

Forza 5 @ 1440p, RT / TAA ON, average FPS ~80

Enligt den här videon: (Dock med i5 12400f)
RDR2 @ 1440p Ultra-High, average FPS 80
Forza 5 @ 1440p Extreme, average FPS 87
Elden Ring @ 1440p maximum, average FPS 60

Så med den faktan jag har hittat så kan jag konstatera följande:
Jag får högre FPS
Grafikmotorerna är mer komplexa och kräver mer prestanda
Datorn i sig har mer prestanda
Jag får en bättre visuell upplevelse (Grafiken är vackrare)

Så vart är det skon klämmer egentligen för de konsumenter som tycker allt är så hutlöst dyrt när allting, enligt mig, bara har haft en positiv utveckling?

Jag upplever mig se kommentarer likt dom här

Det sista citatet beskriver att 2070 ska jämföras med 3070, 4070 och så vidare för annars blir konsumenterna lurade.

Jag tänker väl att det är precis motsatsen, produktnamnen håller sig där dom är just för att lura konsumenter då vi har människor som sitter och lirar CS:GO i 1080p med ett RTX 3080 eller liknande och det hela efterliknar någon slags lyxkonsumtion eller helt enkelt om får säga mitt, prata fritt och ganska rakt på att tekniken har blivit bättre och smartare och att konsumenterna helt enkelt inte har följt med.

Hur resonerar ni andra, vad får vi för pengarna i nutid jämfört med dåtid?

Samtidigt om man går på det system du jämför mot, och det motsvarande system du väljer idag, så är det betydande skillnad i vilket segment produkterna hör till.
Om vi går igenom några av delarna:
Beroende på när under 2015 det här rör sig om så har antingen 6700k precis släppts, eller så är i7 4790k/5775C det bästa du hittar som inte är HEDT. Låt oss säga att det är innan släppet av Gen 6 för att underlätta.
Ska du ha valt motsvarande 13400F 2015, skulle det röra sig om något motsvarande ex
i5-4460, ie lägre mittensegmentet.
Moderkortet, lägre segmentet av Z97, medan du idag får ett moderkort i lägre segmentet av i B-serien, ex motsvarande B85 i och med att 9-serien bara kom som H97 och Z97.
Nätagg, istället för 750W av högre kvalitet, blir det Kolink Enclave, som har betydligt sämre komponentval jämfört mot SuperNova G2, och dessutom är 600W, inte för att det nödvändigtvis behövdes 750W för 2015-datorn, men det blir inte en likvärdig jämförelse.
Sen slutligen grafikkortet, beroende på om 980Ti lanserats är 970 antingen det tredje bästa eller näst bästa kort du har i Nvidias uppsättning vid tillfället, 6700XT även om det är ett helt adekvat kort, är dels inte senaste generationen av kort, och är det fjärde bästa kortet i AMDs uppsättning för den generationen. Motsvarande kort 2015 hade, om man ska vara schysst, varit ex GTX 770.

Så för de pengarna det gick att 2015 få en dator med bland de bästa delarna, kan man 2023 få något som visserligen presterar bättre (att förvänta 8 år senare), men sett i relationen till vad som finns tillgängligt i övrigt, snarare befinner sig i mitten/nedre mitten. Grafikkortet utgör numera också en större andel av totalkostnaden jämfört med förr och man får göra mer avkall på övriga delar jämfört mot 2015.
Att sen dagens spel inte hängt inte ställer samma krav på hårdvara så att det går att få en ok upplevelse även med en medelmåttig dator idag, jämfört med 2015, är lite en annan sak.
Tror också lite att det är där skon klämmer mest, förväntan att teknikutvecklingen konsekvent ska leda till mer och ganska tydliga hopp i förbättrad pris/prestanda, och besvikelse när så inte är fallet.

För ett annat perspektiv, 2017 köpte jag ett GTX 1070 för ca 3500, år 2023 kan jag köpa ett 3050 för ca 3300 eller ett 1660 Super för ca 2800 för liknande samma prestanda. Så som bäst ungefär 25% bättre prestanda/kr 5 år och två GPU-generationer senare.
Kontrastera mot när 1070 lanserades 2016, presterade grovt 65% bättre än GTX 970, kostade ca 25% mer men landade sammantaget på 32% bättre prestanda/kr redan i samband med lanseringen, och redan då beklagade sig folk över att kostnadsnivåerna av GPUer höll på att sticka iväg.
Skulle därmed inte tycka att det är en så oväntad åsikt att man anser att, som med RAM och SSD, ca 5 års senare borde kunna få mer för samma pengar, särskilt när så tidigare har varit fallet.

Slutligen, att vi får mer dator idag än för 8 år sedan är att förvänta, problemet ligger nog i att man 8 år sedan fick relativt sett mer för samma pengar jämfört med för 16 år sedan, jämfört med idag och för 8 år sedan.

Permalänk
Medlem

Inflationen över 8 år bör nog räknas in också.
2015-2023 - 13500 kr -> 17 000.

Så du borde jämfört med en dator som idag kosar 17000

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Ett problem inom allt är ihopklumpning av olika åsikter. Det finns många som har åsikten att dagens grafikkort har blivit väldigt dyra men resonemanget är olika.
Jag själv skulle aldrig påstå enbart grafikkort utan det mesta inom teknik. Och man bör såklart ta hänsyn till inflationen annars gnäller man på fel sak. Lite som att gnälla att det är kallare i år sett nu idag, jämfört emot juli förra året.

Nå för varje år så ökas ens datakraftbehov av anledningar som att program som man skapar eller använder får fler funktioner. Självklart kan program bli mer effektiva, men det är väldigt sällan det man gör med dem inte har ökas mer.

Så för varje år har basic datautrustning man behöver ha bara ökas för pris. Nej säger alla typ tunna klientanvändare som enbart ser kostnaden på deras terminal och ignorerar serverkostnaden som de arbetar emot..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ok, men igen, vad är det för referenspunkt som prestandan mäts ifrån? Det bör ju rimligen vara samma för alla korten i din lista?

Nu var det ett tag sen jag började på den där, och jag minns inte vilket som var den ursprungliga referenspunkten. Förmodligen var det RX 6600 XT, men då den inte är på 100 så blir jag lite osäker

Ta den inte så seriöst. Det är en Excellista sammansatt på någon timme för mitt personliga bruk, att värdera priser när erbjudanden dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Nu var det ett tag sen jag började på den där, och jag minns inte vilket som var den ursprungliga referenspunkten. Förmodligen var det RX 6600 XT, men då den inte är på 100 så blir jag lite osäker

Ta den inte så seriöst. Det är en Excellista sammansatt på någon timme för mitt personliga bruk, att värdera priser när erbjudanden dyker upp.

Det är ju dock en förutsättning att alla kort jämförs mot samma punkt, annars säger ju prestandapoängen inte direkt något?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av fredrik831:

Intressant jämförelse!

Jag brukar själv hålla en Excellista uppdaterad med ett antal grafikkort för att kunna jämföra pris/prestanda. Som underlag använder jag Sweclockers prestandaindex. Det blir väl inte helt rättvist kanske då ett grafikkort från 2016 kanske borde jämföras mot spel från 2016, men då jag spelar äldre spel tycker jag det är en relevant jämförelse.

Det är främst AMD-kort jag har med i listan. Några äldre (RX 480 och Radeon VII) just för att se hur utvecklingen har gått framåt med tiden.
https://i.imgur.com/zBfgTx9.png

Håller även lite koll på begagnatmarknaden:
https://i.imgur.com/QPLAAxm.png

Räknat bakåt lite baserat på Swec-recensioner och TPU-recensioner och landat i följande. Det är en hel skopa antaganden och strikt så lär väl metoden ge en hel del mätfel, men storleksordningen av skillnaden i förbättringen av prestanda/pris mellan 2009-2016 och 2016-2023 borde göra att det blir lite sak samma.
Länkade beräkningar

För att ha gått 7 år är en som mest ca 37% ökad prestanda/kr relativt dåligt, jämfört mot 2009-2016 då det ökade med 445%

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

MSRP för RX 480 var 229USD visar en snabb googling.

Jag utgick från att de billigaste RX 480 (4gb-versionerna) hade MSRP på $199. Då det blev diskussion om detta passade jag också på att kolla på gamla artiklar och hittade några gamla exemplar på Prisjakt.

Vid lansering verkar de billigaste korten legat kring 2400kr, för att några månader senare droppa till 1999kr tillfälligt.

Skrivet av Apanx:

Räknat bakåt lite baserat på Swec-recensioner och TPU-recensioner och landat i följande. Det är en hel skopa antaganden och strikt så lär väl metoden ge en hel del mätfel, men storleksordningen av skillnaden i förbättringen av prestanda/pris mellan 2009-2016 och 2016-2023 borde göra att det blir lite sak samma.
Länkade beräkningar
<Uppladdad bildlänk>
För att ha gått 7 år är en som mest ca 37% ökad prestanda/kr relativt dåligt, jämfört mot 2009-2016 då det ökade med 445%

Grymt jobbat! Dina siffror blev lite annorlunda mot mina, men det kan mycket väl varit så att jag felat lite i metodiken

Permalänk
Medlem

Du missade att räkna in inflationen över sagd tidsperiod.

Permalänk
Medlem

Jag tänker dela upp lite här.

Skrivet av Apanx:

Samtidigt om man går på det system du jämför mot, och det motsvarande system du väljer idag, så är det betydande skillnad i vilket segment produkterna hör till.
Om vi går igenom några av delarna:
Beroende på när under 2015 det här rör sig om så har antingen 6700k precis släppts, eller så är i7 4790k/5775C det bästa du hittar som inte är HEDT. Låt oss säga att det är innan släppet av Gen 6 för att underlätta.
Ska du ha valt motsvarande 13400F 2015, skulle det röra sig om något motsvarande ex
i5-4460, ie lägre mittensegmentet.
Moderkortet, lägre segmentet av Z97, medan du idag får ett moderkort i lägre segmentet av i B-serien, ex motsvarande B85 i och med att 9-serien bara kom som H97 och Z97.
Nätagg, istället för 750W av högre kvalitet, blir det Kolink Enclave, som har betydligt sämre komponentval jämfört mot SuperNova G2, och dessutom är 600W, inte för att det nödvändigtvis behövdes 750W för 2015-datorn, men det blir inte en likvärdig jämförelse.
Sen slutligen grafikkortet, beroende på om 980Ti lanserats är 970 antingen det tredje bästa eller näst bästa kort du har i Nvidias uppsättning vid tillfället, 6700XT även om det är ett helt adekvat kort, är dels inte senaste generationen av kort, och är det fjärde bästa kortet i AMDs uppsättning för den generationen. Motsvarande kort 2015 hade, om man ska vara schysst, varit ex GTX 770.

Segmenten utvecklas också i takt med komponenter, det som tidigare ansågs vara budgetsegmentet hade svårigheter att driva spel i 1080p medans dagens budgetsegmentet för samma pris inte alls har det, segmenten bör således delas upp i prestanda i upplösning. Inte modellbeteckning eller budget-, mellan- och toppklass.

Gårdagens mellanklass hade svårigheter att köra saker i 1080p medans dagens mellanklass klarar av 1440p galant.

Jag vill minnas att 6700K var en riktigt kass CPU när den kom och gav inte alls samma ”WoW-effekt” som vid 4790k eller framförallt som när 2600K kom och det återspeglas även i sweclockers tester.

Nu är vi inne på dom här segmenten igen. Hade ett dyrare moderkort gett mig en prestandaökning här eller gett mig funktioner som jag i 2015 saknade med bygget, eller vad spelar prisklassen på moderkortet för roll?

Så du menar att nätaggregatet är ett sämre komponentval men väljer att inte adressera det bättre minnet eller M2 disken? Så jag tänker att komponentvalen här på något sätt jämnar ut sig, båda datorerna har en PSU som uppfyller behovet.

980Ti kostade också så pass mycket mer och det hade blivit en dyrare burk. En anekdot, jag köpte ett 980ti begagnat några månader senare för 2500:- av en ung kille som spelade CS:GO och hade tagit datorn på avbetalning och gjorde ett sjuhelvetes klipp.
Men du är återigen inne på segment, vad det handlar om för mig i den här tråden är: Hur mycket kostade en bra 1080p/1440p/4k dator 2015 (eller längre bakåt i tiden), vad kostar den idag och slutligen vad är det jag som konsument får för pengarna nu kontra då.

Återigen, vad har den senaste generationen, eller klass på val av kort med det hela att göra?
Det du beskriver för mig ovan känns irrelevant i slutändan då du ändå beskriver att du får mer dator för pengarna idag jämfört med då. Eller som det skrivits om ovan, en frustration att dom absolut dyraste komponenterna inte längre är i ens prisklass trots att en själv inte har behovet.

Skrivet av Apanx:

Så för de pengarna det gick att 2015 få en dator med bland de bästa delarna, kan man 2023 få något som visserligen presterar bättre (att förvänta 8 år senare), men sett i relationen till vad som finns tillgängligt i övrigt, snarare befinner sig i mitten/nedre mitten. Grafikkortet utgör numera också en större andel av totalkostnaden jämfört med förr och man får göra mer avkall på övriga delar jämfört mot 2015.
Att sen dagens spel inte hängt inte ställer samma krav på hårdvara så att det går att få en ok upplevelse även med en medelmåttig dator idag, jämfört med 2015, är lite en annan sak.
Tror också lite att det är där skon klämmer mest, förväntan att teknikutvecklingen konsekvent ska leda till mer och ganska tydliga hopp i förbättrad pris/prestanda, och besvikelse när så inte är fallet.

Uppfattar jag dig rätt, att gemene man 2015 hade en inkomst där du kunde köpa det absolut bästa men att den idag bara har råd med mellansegmentet (trots att det är otroligt bra och egentligen passar allas behov)?
Vad är det för avkall på komponenter man gör? Du får bättre, RAM, bättre lagring och en riktigt bra i5. Visst, använder du datorn för beräkningar och annat jag inte har koll på så kanske du behöver en processor med fler kärnor och trådar, men i övrigt anser jag inte att det är ett avkall utan att du köper det som passar ditt behov då dom dyrare processorerna helt enkelt är för mycket.

En annan sak man kan ha i åtanke är då hur ens privatekonomi har utvecklats under den här tiden, har man under den här tiden sysslat med någon slags självutveckling som kan användas för att få en bättre lön och således ha råd med de dyraste komponenterna eller är det något man bara förtjänar - man kan dra det lite parallellt med min tanke hur tekniken blir bättre och smartare med att vi konsumenter inte hänger med.

Men en annan faktor till det hela är också som jag redan beskrivit att terminologin prestanda också förändras med tiden, du har bättre oavsett grafikinställningar idag jämfört med 2015 och en bättre visuell upplevelse. Så vad prestanda var för 10 år sedan är inte mätbart med vad prestanda är idag då spelen helt enkelt ser bättre ut och slutsatsen jag då drar där är att du helt enkelt får mer idag än tidigare för samma pengar.

Skrivet av Apanx:

För ett annat perspektiv, 2017 köpte jag ett GTX 1070 för ca 3500, år 2023 kan jag köpa ett 3050 för ca 3300 eller ett 1660 Super för ca 2800 för liknande samma prestanda. Så som bäst ungefär 25% bättre prestanda/kr 5 år och två GPU-generationer senare.
Kontrastera mot när 1070 lanserades 2016, presterade grovt 65% bättre än GTX 970, kostade ca 25% mer men landade sammantaget på 32% bättre prestanda/kr redan i samband med lanseringen, och redan då beklagade sig folk över att kostnadsnivåerna av GPUer höll på att sticka iväg.
Skulle därmed inte tycka att det är en så oväntad åsikt att man anser att, som med RAM och SSD, ca 5 års senare borde kunna få mer för samma pengar, särskilt när så tidigare har varit fallet.

Slutligen, att vi får mer dator idag än för 8 år sedan är att förvänta, problemet ligger nog i att man 8 år sedan fick relativt sett mer för samma pengar jämfört med för 16 år sedan, jämfört med idag och för 8 år sedan.

Återigen beskriver du segmenten med modellbeteckningar och jämför prestandan per krona med samma modellbeteckning, XX70.
Som jag försökt förklara min tolkning så förflyttas segmenten i upplösning och prestanda och jag ska försöka förklara det lite tydligare här.

Jag menar inte att GTX 1070 ersätter GTX 970, utan snarare 980ti.

980ti hade ett pris på 7500:- vid lansering.
GTX 1070 hade ett pris på 5000:- vid lansering.

Priset har således gått ner med 33% och enligt index nedan har då 980ti 56:- i PPK och 1070 35:-, prestandan per krona har gått ned cirka 37%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inflationen över 8 år bör nog räknas in också.
2015-2023 - 13500 kr -> 17 000.

Så du borde jämfört med en dator som idag kosar 17000

Skrivet av Max77:

Du missade att räkna in inflationen över sagd tidsperiod.

Ja där går jag bet. Jag är inte så insatt i ekonomi och hur teknik över lag återspeglas i KPI och inflationen som där följer har jag ingen aning om.

Det jag även då kan tänka mig är att utvecklingen av medellönen ska vägas in i det hela, även om valutan har tappat köpkraft har vi med åren även fått mer valuta, men det kanske redan var med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Ja där går jag bet. Jag är inte så insatt i ekonomi och hur teknik över lag återspeglas i KPI och inflationen som där följer har jag ingen aning om.

Det jag även då kan tänka mig är att utvecklingen av medellönen ska vägas in i det hela, även om valutan har tappat köpkraft har vi med åren även fått mer valuta, men det kanske redan var med?

Inflationen är hur mycket mindre du får för samma peng.
Din lön är inte relevant vid uträkning av inflation.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inflationen är hur mycket mindre du får för samma peng.
Din lön är inte relevant vid uträkning av inflation.

Ja precis, det du beskriver kan man då kalla köpkraft.
Nej men där talade jag inte om inflation när det kom till löneökning, där talade jag om köpkraft och reallön.

Det jag menar är att om du vill lägga till inflation och prishöjning i beräkningen av prisvärdhet och prestanda per krona så är reallöneökningen eller löneökningen i helhet en lika stor faktor att väga in tänker jag.
Så om medellönen 2015 gav dig 20tkr efter skatt att använda för konsumtion och idag 2023 får du 25tkr så har du mer köpkraft, vissa saker kan ha blivit dyrare men du kanske lägger samma procent av din disponibla inkomst på till exempel en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Ja precis, det du beskriver kan man då kalla köpkraft.
Nej men där talade jag inte om inflation när det kom till löneökning, där talade jag om köpkraft och reallön.

Det jag menar är att om du vill lägga till inflation och prishöjning i beräkningen av prisvärdhet och prestanda per krona så är reallöneökningen eller löneökningen i helhet en lika stor faktor att väga in tänker jag.
Så om medellönen 2015 gav dig 20tkr efter skatt att använda för konsumtion och idag 2023 får du 25tkr så har du mer köpkraft, vissa saker kan ha blivit dyrare men du kanske lägger samma procent av din disponibla inkomst på till exempel en PC.

Hur beräkningen utförs och vilka faktorer som räknas in kan man ju diskutera, det viktigaste är dock att man är transparent med hur man beräknar så att nån annan kan se och förstå (och korrigera om man råkar räkna fel)

Vågar mig inte på att klura ut om löneökningar generellt sett är större än inflationen, men jag vågar mig på att gissa att senaste 1-2 åren så har inflationen varit MYCKET högre än löneökningarna :/ (då inflationen senaste året varit över 10%, vilket jag gissar att få fick i löneökning )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Alla jämförelser och beräkningar kommer att vara subjektiva och väldigt trubbiga, det finns helt enkelt inget självklart perspektiv att göra jämförelsen ur. Utifrån det så bör man tala alla listor och "poäng" med en åtminstone en saltgruva.

Magkänslan säger dock att vi konsumenter verkligen är lurade av tillverkarna och med hull och hår svalt sanningar om; "vad vi behöver" eller vilka funktioner som faktiskt förhöjer vår upplevelse. Genom detta har vi själva varit drivande i vad korten "vi behöver" kostar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Flera här säger att man ska acceptera 1080p om man inte har råd med dyra gpus.... varför ska man det!? Utvecklingen ska gå frammåt och kan jag inte spela i 4k för rimlig peng så lägger jag ner det helt då. Dummaste jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Flera här säger att man ska acceptera 1080p om man inte har råd med dyra gpus.... varför ska man det!? Utvecklingen ska gå frammåt och kan jag inte spela i 4k för rimlig peng så lägger jag ner det helt då. Dummaste jag hört.

Så, för dig så får det inte finnas en "högsta nivå" som ligger över "rimlig peng", för då spelar du hellre inte alls än med lägre upplösning?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW