Sony xperia XZ premium förhindra laddning Tags: Add Tags

Permalänk

Sony xperia XZ premium förhindra laddning Tags: Add Tags

Jag har en lite udda fråga gällande min gamla Sony Xperia XZ premium.
Jag har även frågat på swedroid forumet med.

Jag tänkte använda den som en Stream Deck (tillverkas av Elgato).
Jag ska använda appen "Touch Portal".

Batteri hälsan på telefonen är ganska bra för att vara en så gammal telefon.
Då skärmen kommer att vara på hela tiden så kommer det att dra en del batteri.
På min Sony Xperia 1 III och min gamla Xperia 5 (mark 1) som jag gav bort till min mamma så fanns det en funktion där man kunde ha telefonen ansluten till laddaren eller usb port på datorn utan att ladda telefonen. Men finns denna funktion till Xperia XZ premium?
XZ premium telefonen har Android 9 och är inte rootad.

Om denna funktion inte finns inbyggd i Android 9, finns det någon app som man kan installera (utan att roota telefonen) på telefonen?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Har du kollat i inställningar under batteri? Osäker på Android 9 men på min Motorola finns det en funktion som heter "Skydd mot överladdning", den stryper vid 80% om telefon har suttit i t.ex. datorn länge. Kan säkert heta något annat på Sony.

Hittade denna på play store som kanske funkar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ble.chargie

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Skrivet av Anton_Cimex:

Har du kollat i inställningar under batteri? Osäker på Android 9 men på min Motorola finns det en funktion som heter "Skydd mot överladdning", den stryper vid 80% om telefon har suttit i t.ex. datorn länge. Kan säkert heta något annat på Sony.

Hittade denna på play store som kanske funkar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ble.chargie

På sony Xperia 1 III med Android 13 heter det batteri vård. Där har jag begränsat att telefonen inte laddar mer än 80%.

Men jag hittade en app som heter accu battery där jag kan välja att telefonen ska sluta ladda vid en viss procent.
Jag ska se om det funkar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

På sony Xperia 1 III med Android 13 heter det batteri vård. Där har jag begränsat att telefonen inte laddar mer än 80%.

Men jag hittade en app som heter accu battery där jag kan välja att telefonen ska sluta ladda vid en viss procent.
Jag ska se om det funkar.

Den slutar inte ladda vid inställd % i AccuBattery, det ljuder ett larm vid inställd %-nivå.

Permalänk
Medlem

Det alltid fungerar är en variant där man har en "smartplug" som laddaren sitter i och telefonen, via en app såsom tasker tex, styr smartpuggen att slå av och på vid lämpliga %-tal.

Permalänk
Skrivet av sandos:

Det alltid fungerar är en variant där man har en "smartplug" som laddaren sitter i och telefonen, via en app såsom tasker tex, styr smartpuggen att slå av och på vid lämpliga %-tal.

Smart. Tack.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Anton_Cimex:

Har du kollat i inställningar under batteri? Osäker på Android 9 men på min Motorola finns det en funktion som heter "Skydd mot överladdning", den stryper vid 80% om telefon har suttit i t.ex. datorn länge. Kan säkert heta något annat på Sony.

Hittade denna på play store som kanske funkar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ble.chargie

Jag installerade appen du länkade. Jag tror att den kan funka. Rack för tipset.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag installerade appen du länkade. Jag tror att den kan funka. Rack för tipset.

Men den måste du köpa hårdvara (Chargie) till för att den ska fungera.
https://chargie.org/

Permalänk
Skrivet av stelex:

Men den måste du köpa hårdvara (Chargie) till för att den ska fungera.
https://chargie.org/

AJ då. Då verkar det som att en Smartplug låter bättre då jag har en hemma som inte används och pilla med tasker.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz