Permalänk
Medlem

xc70III my15 eller 16 med el säte och ställbar fjädring samt adoptiv farthållare med automatlåda.
finns sjutton ingen bekvämare bil för långa resor än den och dom strular sjutton aldrig. jag valde denna framför den nya xc90 just för säte och fjädring är så trevliga. jag hoppas volvo återgår till dessa säten och fjädring i nästa version annars får nog denna vara kvar så länge som den rullar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Stämmer in i F11-kören. Vi har själva en sådan, en 525D från 2011, så den har rad-sexan på 3,0 liter och inte fyran på 2 liter som senare årsmodeller. Köpte vår sommaren 2020 när den gått typ 18 000 mil, nu har den gått 23 000 mil. Kör man långt och försiktigt, typ håller sig runt 90 eller max 100 så brukar jag ligga på runt 0,55 (min sambo som använder bromsen mer istället för planerad körning ligger förvisso kanske runt 0,65) men när jag har tävlat mot mig själv har jag kommit ned på 0,48 (enligt datorn då). Årsskatt typ 3000 kr. Nackdel är att den inte uppfyller miljözonskraven som finns på typ Hornsgatan osv i Stockholm. Helförsäkring betalar vi typ 900 kr i månaden för, men det tror jag är ganska billigt jämfört med snittet för modellen.

Den har gått igenom besiktningarna utan problem men då har jag fixat lite med den själv. Jag är verkligen inte nån supermekaniker, snarare tvärt om, men jag äger en domkraft, ett par pallbockar och en hylsnyckelsats och jag tycker att bilen faktiskt är ganska lättmekad, åtminstone jämfört med E61.

Saker jag bytt/lagat själv, med reservdelar som ändå varit ganska billiga online:
- Xenonlampa (jätteenkelt, man gör det inifrån hjulhuset och man behöver inte ens ta av hjulet. Typ 20 minuters fippel inkl Youtube)
- Bälg till luftfjädring bak (förvånansvärt enkelt, typ 1,5-2 timme för ena sidan, inkl Youtube)
- Kupéfläkt (inte lika enkelt, det tog väl en förmiddag och lite svordomar)
- Batteri (också enkelt, men man ska ju koda in det så jag köpte en sån bluetooth-mojäng)

Olja och filter tycker jag är så tråkigt att byta (gillar mer att laga saker) så brukar lämna in den. Vi har lämnat till en verkstad vi har förtroende för, men ingen märkesverkstad. Bilen har en riktig oljesticka som komplement till nivåmätaren i datorn.

Sambon som inte är särskilt bilintresserad tycker om bilen och hon saknar den när vi någon gång hyrt bil! Min absoluta favoritfiness med bilen (som faktiskt gör att det är svårt att tänka sig nått annat än en 5-serie Touring i framtiden) är "shoppingbakrutan" som kan öppnas separat från själva bakluckan. Den gör att man enkelt kan packa bagaget till 100% utan att saker trillar ut när man staplar, man kan också köra väldigt långa, höga eller allmänt otympliga grejer med rutan öppen. Som puckat designade gräsklippare där man inte kan fälla handtaget:

Jag är väl dock hyfsat partisk, detta är min femte BMW med rak sexa (första dieseln dock) och jag har aldrig ägt något annat, så du får se detta som en partsinlaga. Om du köper en, kolla så att det finns mugghållare i mittkonsolen! Vi råkade köpa först en E39 och sen en E61 som saknade detta (tydligen inte så vanligt på kontinenten så det är/var ett tillval som även svensksålda bilar ibland saknar/-de).

EDIT: Det enda vi egentligen har saknat är fyrhjulsdrift. Det är lite pinsamt när svågern tar sig fram på ställen med sin XC90 som en annan bara skulle drömma om, typ en oskottad parkeringsplats, trots dubbdäck.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Tack, kul att höra från någon som kör ungefär ungefär samma sträcka som jag kommer göra och dessutom i en bil jag tittat på.
Hur upplever du komforten? På en skala 1-10, hur pass illa är ljudnivån skulle du säga?

Komforten i framsätet är för mig okej, jag sitter bra. Gjorde några längre resor i somras och det gick bra för min del (182cm 95kg)

Ljudnivån är ingen katastrof 6 av 10 svårt att säga jag är ju van med bilen nu, åker inte i så många olika bilar regelbundet.
Men Mycket tystare än renault kangoo 2015. Lite sämre än KIA ceed 2020 lite sämre än Ford Focus 2017. Bättre än opel Corsa 2015 samt 2001. Bättre än audi rs3 2015. Jämförbar med min förra bil toyota avensis 2007.
Gjorde en mätning när jag åkte till jobbet igår med ljudmätar app mätt med en Iphone 12 monterad strax ovanför radion i bilen med fläkt samt radio avstängd och vädret var regn. Däcken som sitter nu är Nordiska dubbfria vinterdäck.

Vid 80 låg den på 64-65db vid 90 66-67db vid 100 68db vid 110 68-69db om det säger dig något.

bild från google maps för att se vägkvalitet

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Komforten i framsätet är för mig okej, jag sitter bra. Gjorde några längre resor i somras och det gick bra för min del (182cm 95kg)

Ljudnivån är ingen katastrof 6 av 10 svårt att säga jag är ju van med bilen nu, åker inte i så många olika bilar regelbundet.
Men Mycket tystare än renault kangoo 2015. Lite sämre än KIA ceed 2020 lite sämre än Ford Focus 2017. Bättre än opel Corsa 2015 samt 2001. Bättre än audi rs3 2015. Jämförbar med min förra bil toyota avensis 2007.
Gjorde en mätning när jag åkte till jobbet igår med ljudmätar app mätt med en Iphone 12 monterad strax ovanför radion i bilen med fläkt samt radio avstängd och vädret var regn. Däcken som sitter nu är Nordiska dubbfria vinterdäck.

Vid 80 låg den på 64-65db vid 90 66-67db vid 100 68db vid 110 68-69db om det säger dig något.

https://i.imgur.com/4G4Kdkb.png bild från google maps för att se vägkvalitet

Tack för din utförliga rapport!

För att sammanställa hittills då:
Majoriteten tycker diesel är bättre än bensin/hybrid, BMW 5- och 3-serien är populära, samt Volvo V70/XC70 och Toyota.

Jag har även tittat lite på Opel Insignia och dom ser hyffsat OK ut, fått bra omdöme vad gäller stolarna också. Så det får jag lägga till på "provkörningslistan".

Fick svar från Mercedes gällande bakre hjälparmarna på C- och E-klass och det var inget dom ville veta av så dom åker direkt. BMW 5- och 3-serien är förbannat dyra i försäkring och jag är inte helt hundra på om jag vill ha någon av dom motorer som erbjuds där försäkringen är något billigare (N47/N20).

VAG har jag tyvärr ganska dåliga historik med så dom vill jag inte ha något med att göra. Jaguar XF Sportbrake har jag tittat in mer och den ser otroligt fin ut. Jag är bara orolig över att om (när?) något går fel så kan det bli onödigt dyrt då det både kan vara svårt med reservdelar och eventuell mekaniker om jag inte kan hantera felet själv.

Kvar på min lista ligger då alltså, V70/XC70, Insignia samt Avensis/Auris Touring. Vad gäller japanarna har jag även kollat närmare på Mazda 6 men dom verkar lida av bullerproblem vid den prisnivå jag tittar på.

Jakten fortsätter.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Nu har jag provsuttit och provkört ett par bilar:

  • Volvo XC70 Facelift - STOR, men oj vad den gick skönt på vägen. Vilka stolar!! En sådan blir det att seriöst titta närmare på.

  • Opel Insignia Country Tourer 2017 - Denna hade 'lyxsäterna', men usch vad dom var smala. Nördrumpan fick knappast plats och jag provkörde inte ens bilen.

  • Honda Civic Tourer - Helt OK vad gäller komfort, men alldeles för bullrig.

Framöver ska jag åka och provsitta/köra följande bilar:

  • Toyota Auris Touring Sports

  • Toyota Avensis

  • Jaguar XF Sportbrake (om någon kommer ut på försäljning i närheten

  • BMW F31 (helt OK försäkring jämfört med F11an)

  • Peugeot 508 facelift

Uppdatering följer.

La till BMW/Peugeot.
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar att hela tråden är typ ’jag har gjort så här och därför är det bäst’

Typ som när folk ska rekommendera AMD eller Intel då 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nu har jag provsuttit och provkört ett par bilar:

  • Volvo XC70 Facelift - STOR, men oj vad den gick skönt på vägen. Vilka stolar!! En sådan blir det att seriöst titta närmare på.

  • Opel Insignia Country Tourer 2017 - Denna hade 'lyxsäterna', men usch vad dom var smala. Nördrumpan fick knappast plats och jag provkörde inte ens bilen.

  • Honda Civic Tourer - Helt OK vad gäller komfort, men alldeles för bullrig.

Framöver ska jag åka och provsitta/köra följande bilar:

  • Toyota Auris Touring Sports

  • Toyota Avensis

  • Jaguar XF Sportbrake (om någon kommer ut på försäljning i närheten

Uppdatering följer.

Kul med en uppdatering om hur det går för dig med valet av bil! 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Pendlar 14 mil per dag. Har just nu en BMW 318d F31 2019 (alltså B47)
Hade tidigare en 318d 2014 (N47) och innan dess en E90 320D 2009 (N47 tror jag)

Kör man mycket så är diesel överlägset.
Min 320D drog ungefär 0,47l/mil, sålde den till min pappa, han använder den som pendlarbil idag och den har rullat 30k enda som är bytt är hjullager när jag hade den och sen en ABS-givare under hans ägo. servad som den ska.

Min 318d 2014 låg på 0,41l/mil, körde ungefär 18000mil med den innan jag sålde den, tutan slutade fungera precis innan jag sålde den, inget annat bytt och inget strul.

Min nuvarande har jag haft i snart 2 år, kört 7500mil med den, drar mer pga M-paket och feta sommarhjul. Med vinterhjul drar den 0,43l/mil med sommarhjulen 0,48l/mil. Har fått byta nån NOX-givare, svindyr grej, men föll inom garanti från Förenade bil.
Nu har jag blivit förvarnad att jag ska få EGR-kylaren utbytt (min polares 330d (2016) brann upp pga EGR-kylare, han körde dock enbart stadskörning)

Så enligt min egen erfarenhet är N47 en mycket bättre motor

Men det jag ville kom fram till är att man rullar väldigt pålitligt i en BMW, jag kan ha haft tur under mina snart 50000mil men servar man som man ska rullar det på, för mig som kör ca 4000mil/år blir det en service per år snittet är 4000kr/år.

Jag var själv inne på att skaffa en F11 senast, men den kostade 3 gånger så mycket i försäkring på mig. Och hela familjen sitter bra (barnen är 8 & 6) och det känns inte som att man kör en stor klumpig bil, men framför allt så är det 95% av tiden bara jag i bilen och då är det onödigt att ratta runt en stor jäkel.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Nu låg väl inte VAG högt i kurs men titta på skoda Superb. Octavian är för bullrig enligt mig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415