Proshop vägrar sälja produkt genom klarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det finns en till aspekt att göra ett köp via Klarna - om produkten aldrig dyker upp, så står du inte med fickorna tomma för pengarna är låsta, i och med en process. Eller kan det hända att TV:n dyker upp med en fraktskada etc.

Hellre hade jag önskat att alla pengar gick rakt till affären, utan några mellanhänder. Men jag vill minimerar mina egna risker, från att stora pengar blir låsta. Paypal är för övrigt ett mellan-mellanbra alternativ.

Precis det jag menar - Tack vare detta får Proshop fler kunder när de använder Klarna som betalmedel. Hade de inte erbjudit det hade personer som resonerat likadant kanske valt en annan ÅF. Därför menar jag att man inte kan ha kakan och äta upp den. Om Klarna som alternativ lockar riskfyllda kunder att handla så ska man inte erbjuda det alls om verksamheten inte kan hantera det. Jag hade förstått det bättre om Proshop erbjöd finansieringen själv och valde att neka kunden, nu rider man på namnet och tryggheten ett annat varumärke inger. Om problemet att kunder hävdar att produkt inte dykt upp är så stort ska det skötas mellan Proshop och Klarna. Inte neka köp godtyckligt efter ordern gått igenom och godkänts av Klarna.

Permalänk

Läst igenom hela tråden nu, och tycker helt klart att TS ska slänga iväg en anmälan till DO också
Framförallt när det telefonsamtal har gjorts, godkänts för två personer, men TS sen fick veta att det inte kommer skickas, utan vidare förklaring till varför

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vart har Proshop påstått att det är p.g.a. TS etnicitet, kön, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller religiösa övertygelse?

Är det så du tror att diskriminering fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Jag gjorde för 2 dagar sedan ett köp på proshop där jag köpte ett 7900 xtx. Jag valde klarna som betalningsalternativ, så att jag kan dela upp kostnaden istället för att lägga ut 13k direkt. Idag, 2 dagar efter jag fått en orderbekräftelse så mailar de och säger att de inte godkänner klarna som betalningsalternativ då produkten är för dyr. De informerar mig att om jag vill ha produkten så måste jag genom en bank överföring betala hela summan direkt. Detta var något av det konstigaste jag stött på när dem kommer till återförsäljare och tänkte kolla med er andra medlemmar om ni har haft liknande problem med proshop när ni köpt produkter över 10k.

EDIT: jag har kontaktat klarna kring det här och de har godkänt köpet. De väntar nu på att proshop ska godkänna så att Klarna kan debitera mig. Så problemet ligger hos varken klarna eller mig, utan det är proshop som för tillfället av okända anledningar valt att de inte vill sälja produkten med klarna som betalningsmetod.

<Uppladdad bildlänk>

Har läst en hel del och om jag var du skulle jag hålla mig borta från Proshop. Trist men det är i alla fall aldrig en fördel att ha ett ickesvenskt namn. Personligen är jag rätt säker på att detta handlar om någon form av diskriminering, annars hade ju inte systemet gjort det möjligt att köpa via Klarna. Tyvärr inte sista gången du måste stå ut med diskriminering. Hoppas du blir extremt framgångsrik så att du åtminstone inte behöver bry dig.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Caoz:

Intressant synvinkel - Undra hur du hade känt om du var den som blev nekad och TS blev godkänd. Jag vill inte stötta en ÅF som när som helst utan att jag vet varför nekar mig en order med ett betalsätt de själva skyltar med.

Din fundering är besvarad i inlägget du citerat.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Är det så du tror att diskriminering fungerar?

Vet inte varför du kommer in i diskussionen så här sent. Det är inte diskriminering om det inte omfattar någon av de sju diskrimineringsgrunder.

Skrivet av Mordekai:

Har läst en hel del och om jag var du skulle jag hålla mig borta från Proshop. Trist men det är i alla fall aldrig en fördel att ha ett ickesvenskt namn. Personligen är jag rätt säker på att detta handlar om någon form av diskriminering, annars hade ju inte systemet gjort det möjligt att köpa via Klarna. Tyvärr inte sista gången du måste stå ut med diskriminering. Hoppas du blir extremt framgångsrik så att du åtminstone inte behöver bry dig.

Låter otroligt osakligt, hur ska DO med det som framgått visa att det är p.g.a. TS etnisk tillhörighet? Det finns ju inget att titta på för DO och ber de Proshop svara så blir de säkert nöjd med dess svar. De tittar på omständigheter och inte på någons personliga känslor. TS har ju själv pekat på flera saker som utgör riskfaktorer som att de inte är känd kund och gör ett större köp och som annan leverans och fakturaadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte varför du kommer in i diskussionen så här sent. Det är inte diskriminering om det inte omfattar någon av de sju diskrimineringsgrunder.

Låter otroligt osakligt, hur ska DO med det som framgått visa att det är p.g.a. TS etnisk tillhörighet? Det finns ju inget att titta på för DO och ber de Proshop svara så blir de säkert nöjd med dess svar. De tittar på omständigheter och inte på någons personliga känslor. TS har ju själv pekat på flera saker som utgör riskfaktorer som att de inte är känd kund och gör ett större köp och som annan leverans och fakturaadress.

Andra, nya kunder har fått handla utan problem, eller fått sin beställning godkänd efter telefonsamtal - icke godkänd grund.
I telefonsamtalet går TS med på att de kan ändra leveransadressen till den samma som faktura-adressen - icke godkänd grund.
Det finns även historik från en tidigare beställning som bekräftar den "gamla" adressen. Betalningen sker ej heller direkt till Proshop utan går via Klarna.

Utifrån detta finns det absolut klara skäl för DO att se över detta, om inte annat TVINGA fram en vettig förklaring från Proshop som inte strider mot deras tidigare handlande mot andra kunder.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Utifrån detta finns det absolut klara skäl för DO att se över detta, om inte annat TVINGA fram en vettig förklaring från Proshop som inte strider mot deras tidigare handlande mot andra kunder.

En DO-anmälan skulle ge underhållningsvärde till tråden och kanske ge lite insikter i hur kreditrisker mellan Klarna och försäljare fungerar i praktiken, men jag tvivlar på att TS eller någon annan skulle ha något att vinna på det.

En anmälan blir allmän handling och att bli känd för att man gör DO-anmälningar är inte nödvändigtvis en bra strategi för att bli poppis hos till exempel framtida potentiella arbetsgivare. Det finns som bekant tjänster som samlar olika typer av allmänna handlingar och gör dem sökbara på person.

Förklaringen från Proshop kommer ju ändå bli att vid sammantagen bedömning så var kreditrisken för stor. TS motsäger sig själv om vilket betalningssätt som valts, har precis flyttat hemifrån och har angett olika adresser för betalning och leverans (att precis ha flyttat är ingen rimlig anledning till det).

Allt detta (ålder, inte flyttstatus) var känt vid köpet och senare ändringar gör inte att kreditrisken minskar. Vi vet inte vilket intryck TS gett vid telefonsamtal med Proshop, men med tanke på utfallet så verkar det inte gått så bra - det intrycket av hur TS beter sig, rätt eller fel, kan också bli allmän handling om Proshop ska svara på anklagelser om diskriminering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

En DO-anmälan skulle ge underhållningsvärde till tråden och kanske ge lite insikter i hur kreditrisker mellan Klarna och försäljare fungerar i praktiken, men jag tvivlar på att TS eller någon annan skulle ha något att vinna på det.

En anmälan blir allmän handling och att bli känd för att man gör DO-anmälningar är inte nödvändigtvis en bra strategi för att bli poppis hos till exempel framtida potentiella arbetsgivare. Det finns som bekant tjänster som samlar olika typer av allmänna handlingar och gör dem sökbara på person.

Förklaringen från Proshop kommer ju ändå bli att vid sammantagen bedömning så var kreditrisken för stor. TS motsäger sig själv om vilket betalningssätt som valts, har precis flyttat hemifrån och har angett olika adresser för betalning och leverans (att precis ha flyttat är ingen rimlig anledning till det).

Allt detta (ålder, inte flyttstatus) var känt vid köpet och senare ändringar gör inte att kreditrisken minskar. Vi vet inte vilket intryck TS gett vid telefonsamtal med Proshop, men med tanke på utfallet så verkar det inte gått så bra - det intrycket av hur TS beter sig, rätt eller fel, kan också bli allmän handling om Proshop ska svara på anklagelser om diskriminering.

På vilket sätt TS har valt att betala är inte av vikt för Proshop då det går via Klarna, om kreditrisken är för stor gör Propshop bedömningen att risken då faller på Klarna, inte på TS.

Det intressanta blir; varför nekar Proshop TS ett köp via KLARNA, som själva har GODKÄNT Ts att göra detta köp? Proshop får betalt av klarna oavsett som TS skulle fallera med sina betalningar till Klarna, det blir en tvist/process mellan Klarna och TS i det läget där Proshop inte är inblandat.

Därför kan inte det heller ses som ett legitimt skäl att neka TS, då han inte är någon kreditrisk för Proshop. Så nej, det kan inte bli en sammantagen bedömning. Den enda kreditrisk TS "kan vara" är för Klarna och DE har gjort bedömningen att det är helt okey för TS att handla.

Och att godta "skit" för att det finns "risk" för att man blir opopulär? Vad är det för <censur> skitsnack!?! Anser du att det är bättre att acceptera att företag beter sig som svin och ev. sysslar med diskriminering?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Andra, nya kunder har fått handla utan problem, eller fått sin beställning godkänd efter telefonsamtal - icke godkänd grund.
I telefonsamtalet går TS med på att de kan ändra leveransadressen till den samma som faktura-adressen - icke godkänd grund.
Det finns även historik från en tidigare beställning som bekräftar den "gamla" adressen. Betalningen sker ej heller direkt till Proshop utan går via Klarna.

Utifrån detta finns det absolut klara skäl för DO att se över detta, om inte annat TVINGA fram en vettig förklaring från Proshop som inte strider mot deras tidigare handlande mot andra kunder.

Proshop får behandla kunder olika så länge det inte har med någon av de sju diskrimineringsgrunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Proshop får behandla kunder olika så länge det inte har med någon av de sju diskrimineringsgrunder.

Därav att det kanske vore en bra idé för detta att gå till DO för en utredning om vad skälet verkligen var där de faktiskt tvingas komma på en <censur> bra ursäkt/förklaring till detta beteende.

Oavsett om det var medveten och avsiktlig diskriminering eller bara någon som hade en "dålig dag" är deras agerande under all kritik och det gläder mig att se att så många på detta forum vägrar acceptera det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte varför du kommer in i diskussionen så här sent. Det är inte diskriminering om det inte omfattar någon av de sju diskrimineringsgrunder.

Låter otroligt osakligt, hur ska DO med det som framgått visa att det är p.g.a. TS etnisk tillhörighet? Det finns ju inget att titta på för DO och ber de Proshop svara så blir de säkert nöjd med dess svar. De tittar på omständigheter och inte på någons personliga känslor. TS har ju själv pekat på flera saker som utgör riskfaktorer som att de inte är känd kund och gör ett större köp och som annan leverans och fakturaadress.

Har jag någonsin påstått att diskriminering kan bevisas, eller skrivs ut i klartext. Jag säger motsatsen, i princip all diskriminering sker på ett sätt som gör det omöjligt att bevisa.

Skrev jag något om DO? De kommer inte göra ett skit, de har betydligt värre fall att jobba med innan de kommer i närheten av vardagsdiskriminering.

[EDIT]
Måste bara säga att ditt intro är guld, sorry att jag missade trådstarten, jag tror att man kan bli diskriminerad även om du inte tycker att det omfattar någon av de sju diskrimineringsgrunder. Jag missade helt de delar i tråden där du utredde om diskriminering hade förekommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har jag någonsin påstått att diskriminering kan bevisas, eller skrivs ut i klartext. Jag säger motsatsen, i princip all diskriminering sker på ett sätt som gör det omöjligt att bevisa.

Skrev jag något om DO? De kommer inte göra ett skit, de har betydligt värre fall att jobba med innan de kommer i närheten av vardagsdiskriminering.

[EDIT]
Måste bara säga att ditt intro är guld, sorry att jag missade trådstarten, jag tror att man kan bli diskriminerad även om du inte tycker att det omfattar någon av de sju diskrimineringsgrunder. Jag missade helt de delar i tråden där du utredde om diskriminering hade förekommit.

Eftersom det pratades om att anmäla är det brottet som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag säger inte att du är skyddad med banköverföring! Det jag säger är att du inte har något skydd via kreditgivaren om du exempelvis betalar kontant. Men konsumentköplagen är kvar.

Rösta med din plånbok, det har du rätt till. Och det är mäktigt i sig.

Förmodligen finns det en anledning till varför Proshop gör som dom gör. Kanske har dom problem med sin Klarna integration just nu, kanske är det något med TS köpmönster som gör att dom inte vill leverera eller så är det något helt annat. Dom verkar ju inte vilja berätta det för honom så jag skulle bara släppa det.

TS har haft ett konto hos proshop sedan 2017 men aldrig gjort något köp innan detta köpet som tråden handlar om! Enligt TS!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

På vilket sätt TS har valt att betala är inte av vikt för Proshop då det går via Klarna, om kreditrisken är för stor gör Propshop bedömningen att risken då faller på Klarna, inte på TS.

Det intressanta blir; varför nekar Proshop TS ett köp via KLARNA, som själva har GODKÄNT Ts att göra detta köp? Proshop får betalt av klarna oavsett som TS skulle fallera med sina betalningar till Klarna, det blir en tvist/process mellan Klarna och TS i det läget där Proshop inte är inblandat.

Därför kan inte det heller ses som ett legitimt skäl att neka TS, då han inte är någon kreditrisk för Proshop. Så nej, det kan inte bli en sammantagen bedömning. Den enda kreditrisk TS "kan vara" är för Klarna och DE har gjort bedömningen att det är helt okey för TS att handla.

Och att godta "skit" för att det finns "risk" för att man blir opopulär? Vad är det för <censur> skitsnack!?! Anser du att det är bättre att acceptera att företag beter sig som svin och ev. sysslar med diskriminering?

Detta är dock vad Proshop faktiskt sagt om det hela: #19988715

Dvs, ett mer specifikt fall av bedrägeri som de antyder att de har problem med gällande betalningar genom Klarna (där Klarna då tydligen tar köparens sida), inte det enklare "vad händer om kund inte betalar Klarnas faktura".

Bara så att man ändå tar någon form av hänsyn till vad det påstådda syftet är, inte bara argumenterar utifrån helt andra premisser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta är dock vad Proshop faktiskt sagt om det hela: #19988715

Dvs, ett mer specifikt fall av bedrägeri som de antyder att de har problem med gällande betalningar genom Klarna (där Klarna då tydligen tar köparens sida), inte det enklare "vad händer om kund inte betalar Klarnas faktura".

Bara så att man ändå tar någon form av hänsyn till vad det påstådda syftet är, inte bara argumenterar utifrån helt andra premisser.

Då bör de inte ha Klarna som betalningsalternativ, vilket vi tagit upp tidigare i denna diskussion eller tydligt skriva:
Vi accepterar inte Klarna som betalningsmetod för nya kunder för dyrare varor.

Men det gäller tydligen inte alla nya kunder, utan någon har godtyckligt då ansett att TS (utan grund) kommer att försöka scamma dem och bestrida fakturan med Klarna. Hade de varit konsekventa med att det gäller ALLA nya kunder hade ingen höjt på ögonbrynen.

Och anser Proshop att detta är ett så stort problem är det något de bör dryfta med Klarna, inte godtyckligt låta gå ut över "vissa" kunder. Därav misstanken om att Proshop i sitt avtal med Klarna inte får ha den tydliga texten och neka ALLA nya kunder att använda sig av Klarna som betalningsmetod. Givetvis enbart ren spekulation då ingen vet hur deras avtal ser ut.

Det svar du citerade var ang. kreditvärdigheten, vilket har exakt noll med Proshop att göra.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det svar du citerade var ang. kreditvärdigheten, vilket har exakt noll med Proshop att göra.

Precis min poäng, även gällande agerandet som kritiseras här så har just den frågan, vad det verkar, inte med Proshop att göra

(I övrigt håller jag med, själva processen för hur detta hanteras verkar tydligt kass, men behovet av någon form av hantering kanske inte är obefintligt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis min poäng, även gällande agerandet som kritiseras här så har just den frågan, vad det verkar, inte med Proshop att göra

(I övrigt håller jag med, själva processen för hur detta hanteras verkar tydligt kass, men behovet av någon form av hantering kanske inte är obefintligt)

Det togs upp som svar när "kreditvärdighet" angavs som skäl för att de skulle neka honom att handla.

Det vi andra vänder oss mot är just processen att välja ut vissa helt godtyckligt samt utan grund och sedan neka/acceptera "hipp som happ". Och dessutom begär banköverföring, som i detta fall då ger kunden det absolut minsta/sämsta skyddet av de betalsätt man kan använda.

Det ger, i alla fall mig, en ganska dålig smak i munnen när företag (försöker) agerar på det här sättet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det togs upp som svar när "kreditvärdighet" angavs som skäl för att de skulle neka honom att handla.

Det vi andra vänder oss mot är just processen att välja ut vissa helt godtyckligt samt utan grund och sedan neka/acceptera "hipp som happ". Och dessutom begär banköverföring, som i detta fall då ger kunden det absolut minsta/sämsta skyddet av de betalsätt man kan använda.

Det ger, i alla fall mig, en ganska dålig smak i munnen när företag (försöker) agerar på det här sättet.

Men Proshop har själva (enligt TS!) givit en helt annan anledning till varför de nekade köp genom Klarna. Det var min poäng.

Det här tjafsandet fram och tillbaka om bedömning av kreditvärdighet verkar inte ha något med saken att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men Proshop har själva (enligt TS!) givit en helt annan anledning till varför de nekade köp genom Klarna. Det var min poäng.

Det här tjafsandet fram och tillbaka om bedömning av kreditvärdighet verkar inte ha något med saken att göra.

Ja, att de har "problem" med nya kunder som "scammar" dem genom att bestrida fakturor från Klarna. Det är vad vi har diskuterat i denna tråd tills någon/några fick för sig att försöka skifta "fokus" på nekandet till kreditvärdighet. Då försökte jag lugnt och metodiskt försöka påvisa att nej, det har inget med saken att göra för dessa individer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ja, att de har "problem" med nya kunder som "scammar" dem genom att bestrida fakturor från Klarna. Det är vad vi har diskuterat i denna tråd tills någon/några fick för sig att försöka skifta "fokus" på nekandet till kreditvärdighet. Då försökte jag lugnt och metodiskt försöka påvisa att nej, det har inget med saken att göra för dessa individer.

Okej, på den punkten håller jag ju helt med, och jag har nog tappat bort mig gällande alla intressanta vändningar i tråden. 👍

Det jag i sak tycker något annorlunda om är väl just att jag tycker att man med fördel kan dra linjen för att det inte har med saken att göra långt tidigare, eftersom ingen med insyn i frågan har påstått att detta ifrågasättande av kreditvärdighet är vad som öht hänt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Din fundering är besvarad i inlägget du citerat.

Jag tycker du för en nyanserad diskussion och tycker inte nödvändigtvis du har fel i sak. Däremot kunde jag inte se svar på den frågan som du påstår i inlägget. Jag kanske är blind, har läst ditt två eller tre gånger så ber om ursäkt att jag tydligen är oförmögen att hitta det du pekar på.

Enligt mig pratar du en hel del om att ni behandlats olika och att vi inte får veta varför. Att det kan kännas orättvist men att allt här är spekulation om varför från vår sida.

Det jag försökte få svar på är om du hade skrivit ett lika balanserat inlägg och försvarat att vi dömer Proshop för enkelt utan att ha all fakta, om du själv hade blivit nekad köpet och dessutom tror att det eventuellt skulle vara på diskriminerande grund. Nu skriver du från den som "klarade deras granskning"-synvinkel.

Återigen, jag tycker du har en sund inställning till att vara försiktig och kritiskt till informationen vi blir presenterade. Att dra förhastade slutsatser kan vara riskfyllt och skadligt för en eller båda parter. Det är därför jag är öppen för att Proshop delar mer information från sin synvinkel (inte troligt det kommer ske) om fallet eller ger mer transparans i sin säljprocess som screenar potentiella riskkunder. Är det att enskilda individer godtyckligt väljer ut kunder utan att ha tydliga direktiv om hur det ska gå till, då gräver de sin egen grop lite grann enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta är dock vad Proshop faktiskt sagt om det hela: #19988715

Dvs, ett mer specifikt fall av bedrägeri som de antyder att de har problem med gällande betalningar genom Klarna (där Klarna då tydligen tar köparens sida), inte det enklare "vad händer om kund inte betalar Klarnas faktura".

Bara så att man ändå tar någon form av hänsyn till vad det påstådda syftet är, inte bara argumenterar utifrån helt andra premisser.

När jag hämtar ut paket speciellt i den dyrare klassen krävs legitimation, förstår inte riktigt hur man kan neka till att ha hämtat ut paketet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Caoz:

Jag tycker du för en nyanserad diskussion och tycker inte nödvändigtvis du har fel i sak. Däremot kunde jag inte se svar på den frågan som du påstår i inlägget. Jag kanske är blind, har läst ditt två eller tre gånger så ber om ursäkt att jag tydligen är oförmögen att hitta det du pekar på.

Enligt mig pratar du en hel del om att ni behandlats olika och att vi inte får veta varför. Att det kan kännas orättvist men att allt här är spekulation om varför från vår sida.

Det jag försökte få svar på är om du hade skrivit ett lika balanserat inlägg och försvarat att vi dömer Proshop för enkelt utan att ha all fakta, om du själv hade blivit nekad köpet och dessutom tror att det eventuellt skulle vara på diskriminerande grund. Nu skriver du från den som "klarade deras granskning"-synvinkel.

Återigen, jag tycker du har en sund inställning till att vara försiktig och kritiskt till informationen vi blir presenterade. Att dra förhastade slutsatser kan vara riskfyllt och skadligt för en eller båda parter. Det är därför jag är öppen för att Proshop delar mer information från sin synvinkel (inte troligt det kommer ske) om fallet eller ger mer transparans i sin säljprocess som screenar potentiella riskkunder. Är det att enskilda individer godtyckligt väljer ut kunder utan att ha tydliga direktiv om hur det ska gå till, då gräver de sin egen grop lite grann enligt mig.

Sista meningen i inlägget du citerat av mig lyder: "Hade Proshop önskat att byta betalningsmetod i mitt fall, så hade jag visat mitt rena mjöl och betalat på annat sätt."

Om du vill försöka misskreditera mitt påstående genom att göra det gällande att jag inte är kapabel att sätta mig in i det scenariot får det stå för dig.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Sista meningen i inlägget du citerat av mig lyder: "Hade Proshop önskat att byta betalningsmetod i mitt fall, så hade jag visat mitt rena mjöl och betalat på annat sätt."

Om du vill försöka misskreditera mitt påstående genom att göra det gällande att jag inte är kapabel att sätta mig in i det scenariot får det stå för dig.

Hej, jag försöker verkligen inte misskreditera dig. Utan försöker lyfta fram att du också har en subjektiv åsikt som är färgad av dina erfarenheter. Precis som vi som vill bedöma Proshop mindre generöst.

Personligen hade jag aldrig gett Proshop en spänn via banköverföring för att jag inte litar på dem, oavsett om det var tvärtom. Sen om de nekade mig köp skulle jag ta det personligt och aldrig mer handla där

Det är min värderings-ryggsäck jag tar med mig till denna diskussion.

Nog om detta, inte min avsikt att försöka skada din trovärdighet på något sätt Rajmo, ber om ursäkt om det uppfattades så.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Caoz:

Hej, jag försöker verkligen inte misskreditera dig. Utan försöker lyfta fram att du också har en subjektiv åsikt som är färgad av dina erfarenheter. Precis som vi som vill bedöma Proshop mindre generöst.

Absolut, så är det

Skrivet av Caoz:

Personligen hade jag aldrig gett Proshop en spänn via banköverföring för att jag inte litar på dem, oavsett om det var tvärtom. Sen om de nekade mig köp skulle jag ta det personligt och aldrig mer handla där

Det är min värderings-ryggsäck jag tar med mig till denna diskussion.

Nog om detta, inte min avsikt att försöka skada din trovärdighet på något sätt Rajmo, ber om ursäkt om det uppfattades så.

Jag tror precis som du nämner att stor vikt av ens subjektiva åsikt består i hur vida man bedömer "granskningen" som personligt riktad.

Jag upplever att granskningen enbart drabbar mig då jag inte handlat av Proshop tidigare och mitt första köp gäller ett stort belopp på kredit. Det har således inget med mig som person att göra. Men självklart kan jag ha fel, jag kanske är utsatt för diskriminering men är för naiv för att inse det.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Om det nu är ett så utbrett problem så bör Proshop endast tillåta kort och förskottsbetalningar. Hur som helst har jag aldrig handlat av företaget och kommer heller aldrig göra det efter att ha läst detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Om det nu är ett så utbrett problem så bör Proshop endast tillåta kort och förskottsbetalningar. Hur som helst har jag aldrig handlat av företaget och kommer heller aldrig göra det efter att ha läst detta.

Håller med. Sluthandlat där. Har handlat ett par gånger, men aldrig något jättedyrt. Men det kommer det aldrig bli nu heller.

Permalänk
Medlem

Hej alla, tänkte lämna en sista uppdatering om proshop händelsen det kommer vara mycket text så det kommer finnas TLDR längst ner så ni slipper läsa uppsatsen jag nu kommer skriva.

I fredags (31 mars) valde jag att prova göra en ny beställning på samma produkt, denna gång med kort köp där jag skrev in klarna kortets uppgifter. Sist jag gjorde köpet fick jag 2st mails samma dag, en beställningsbekräftelse och en om att jag skulle ringa in så de kunde ställa några frågor angående ordern. Den här gången fick jag 3st mails samma dag. En beställningsbekräftelse, en licens kod för spelet som ingår och en orderbekräftelse. Tänkte att det såg väldigt annorlunda ut från sist och att det kanske gick igenom, men trodde ändå att de mest förmodligen skulle lägga märke till vilket konto som gjort köpet och ringa under måndagen (3 april) och stoppa det köpet.

Måndagen kom och till min förvåning så hade kortet levererats till närmaste postombud hos mig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med kortet om jag skulle returnera det, behålla det eller kanske se om jag kan byta ut det mot en 4080. Jag lät det va tills jag bestämt mig tänkte jag och idag dagen efter så fick jag ett mail om en betalnings påminnelse där proshop säger att de inte fått en bank överföring än och att jag har 3 dagar kvar att utföra detta innan ordern avbryts. Så jag valde att ringa in idag och se om de faktiskt har missat helt att jag gjort en ny beställning. Jag frågade personen om den första beställningen och varför jag blivit nekad, personen sa att de inte visste specifikt varför personen i en annan avdelning valt att neka mig. Jag berättade att de ringde in och att vi löste adress problemet varpå individen sa att det kan ha varit det, men nämnde det endast som potentiell orsak efter jag själv nämnt det. Jag berättade om att jag flyttat och att de kan bekräfta båda adresserna med att söka upp mitt namn på Eniro samt min gamla adress genom min äldre order på ett ps4 spel. Individen svarade med att de nu ser att adresserna matchar efter ändring varpå jag säger att jag då borde få göra en ny beställning. Individen säger att det inte spelar någon roll om jag gör en ny beställning då jag har blivit flaggad. Jag frågade om det va okej om jag gjorde en ny beställning genom Swedbank betalning då och individen sa att det inte spelar någon roll om det en ny klarna betalning, kort betalning eller swish betalning jag kommer inte kunna göra en beställning där jag inte betalar med bank överföring.

Det var nu jag informerade den anställde om att jag redan gjort en ny beställning med klarna kort och har grafikkortet i min ägo och att det förmodligen pågrund av en system miss med tanke på att individen sagt att jag inte skulle få köpa produkten. Jag sa att nu när jag ändå har grafikkortet, bara får veta varför dem har valt att försvåra hela situationen när andra inte haft samma problem. Jag sa att jag genuint trodde det handlade om min etnicitet då det är en person som gör ett individuellt val på proshop vem som får handla och vem som inte får handla och det enda som skiljer mig åt gentemot andra som fått köpa under samma omständigheter är att mitt namn är väldigt ovanligt. Jag berättade att jag trodde det handlade om diskriminering då de inte nämnt nånting om adress skillnaden nångång efter dem flertal gånger jag ringt in och argumenterat kring deras beslut. Individen sa att de skulle skicka in ett klagomål direkt till personen som nekade mig och sedan återkomma om anledning. Jag hänvisade till denna tråd (personen hittade tråden och läste lite under samtalet) och att de borde göra ett proshop konto här på sweclockers så att de får förklara det hela och hur det kunnat gå så långt där man valt att undvika att ge konkreta anledningar samt att agera utifrån information som inte står någonstans på deras hemsida. Jag berättade att det hade blivit enklast så för alla då detta undvikande av genuint bemötande med sina kunder har gett dem en väldigt dålig bild i fleras ögon och att man kan reda ut det för alla samtidigt. Så förhoppningsvis så ser vi dem här i tråden inom de kommande dagarna.

TL:DR
jag gjorde en ny beställning med klarna kortet denna gång som gick igenom. Dem på proshop visste inte om det här själva och jag ringde in och informerade de att köpet gått igenom fastän de helst hade velat stoppa det. Informerade dem även om den här tråden så att personen i telefon kunde läsa lite och föra det vidare internt så att dem får chansen att klargöra saker för alla här i tråden då deras agerande lett till att de ser ut som oseriösa ÅF i folks ögon. Dem skulle återkomma.

Permalänk
Avstängd

Snyggt, bra att du tänder lite eld under deras röv så det kanske händer något

Visa signatur

Mr. Scriptman