Permalänk
Medlem

problem med ram, orsakat av nätagg?

Trevlig helg!

Jag har precis köpt några nya datordelar då min gamla dator tröttnade och gav upp. Har återbrukat mitt chassi, psu och hdd/ssd. Mer om detta senare...

Jag vet inte riktigt vad som hände med den gamla datorn. Den krashade för några veckor sedan när jag arbetade med fotogrammetri. Först två gånger samma dag, sen en gång till dagen efter, och då vägrade starta upp igen.

Jag utgick först ifrån att det var grafikkortet (gtx1050) som gav upp men det luktar inte bränt och fläkten fungerade. Testade med ett annat gammalt grafikkort (radeon 5770) och även denna fläkt startade upp. EZ led pekade konstigt nog på att det var fel på mitt ramminne. Åkte in till stan och köpte nya ram för att testa om det bara var rammodulerna som var konstiga, men hade fortfarande samma problem. Antog tillslut att det var fel på moderkortet och tänkte att det var lika bra att uppgradera alltsamma, i så fall.

I alla fall, efter många om och men har jag alltså köpt nya delar utifrån några rekommendationer i någon tråd här som kändes bra och låg i en rimlig budget. Det blev:
- ASUS TUF Gaming B650-Plus
- AMD Ryzen 5 7600
- Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz
Kollar fortfarande runt på grafikkort och en starkare PSU än mitt gamla. (500w från cooler master)

Nåväl, idag blev det datorbygge.
Problemet är att........... problemet kvarstår? Med helt nya komponenter står det fortfarande på det nya moderkortets led-signaler att det är det helt nya ram-minnet som inte fungerar när jag försöker starta datorn. Har testat starta datorn med båda gamla gpuerna och utan någon GPU öht. Det enda som är kvar i datorn från innan är SSD och PSU (samt chassi, men det kan väl ändå inte påverka ram-minnet?). Har testat koppla ur SSDernas sata-kablar och försökt starta med, ingen skillnad. Ska jag testa koppa ur deras strömförsöjning kanske? Det har jag faktiskt inte gjort. Men annars är det ju bara PSU som återstår...

Nu undrar jag, har jag fått dåliga minnen från inet? - eller har jag snurrat till det och köpt grejer som inte passar? - eller kan det vara så att mitt nätaggregat kan orsaka det här? Tänker att om något är konstigt med 24-pin som gör att ram inte får den elektricitet som behövs.
Har sökt runt lite och läst om något som heter "ddr5 training" som verkar innebära att ddr5 minnen behöver lång tid på sig att boota i början, upp till 15 minuter. Jag har testat att låta datorn stå i 1.5 timme utan resultat.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Testade koppa ur strömmen till ssd med, ingen skillnad. 🥲

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget? De degraderas med tiden.

Har du testat med enbart en minnessticka i den ram-slot som moderkortets manual rekommenderar vid ensam sticka?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nättagget är nog åtminstone 5 år gammalt. Det är ett ärvegods från en släkting som dog för några år sedan så vet inte exakt. Det kom med i en förbyggd dator från komplett med GTX 1050 kortet, så antagligen från 2017. Det är som sagt på listan att bytas ut. Men konstigt att det skulle få igång allt utom just mina ram-minnen?

Jag har testat med en sticka i alla fyra slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alve1337:

Nättagget är nog åtminstone 5 år gammalt. Det är ett ärvegods från en släkting som dog för några år sedan så vet inte exakt. Det kom med i en förbyggd dator från komplett med GTX 1050 kortet, så antagligen från 2017. Det är som sagt på listan att bytas ut. Men konstigt att det skulle få igång allt utom just mina ram-minnen?

Jag har testat med en sticka i alla fyra slots.

Har du testa båda minnesstickorna en och en i samtliga slots?

Testa clr cmos på moderkortet?

Om inte ovan hjälper är det högst troligen nätagget som felar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du testa båda minnesstickorna en och en i samtliga slots?

Testa clr cmos på moderkortet?

Om inte ovan hjälper är det högst troligen nätagget som felar.

Ja.
Testade clear cmos nu, utan framgång. Får testa med ett annat nätaggregatet helt enkelt. Börjar ångra att jag inte köpta en färdigbyggd nu 😵‍💫

Permalänk
Medlem

Köpt nytt nättagg och problemet kvarstår 🤯 får börja testa stickorna en i taget igen kanske. Det är bara ssd och chassit kvar som inte är sprillans. Nu sitter det dock inget grafikkort i öht, kan det påverka att dram börjar lysa på moderkortets felskjutare måntro?

Permalänk
Medlem

Kom på en grej. Har ju 8+4pin alternativet på mitt moderkort, har bara kopplat in 8an och det står i manualen att det ska räcka. Men...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alve1337:

Kom på en grej. Har ju 8+4pin alternativet på mitt moderkort, har bara kopplat in 8an och det står i manualen att det ska räcka. Men...?

har du 4-pin möjligheten ifrån agget, så bara att koppla in Kan ju fungera.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

har du 4-pin möjligheten ifrån agget, så bara att koppla in Kan ju fungera.

Det funkar fortfarande inte 😓

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att jag behöver flasha bios? Är mb och ram i kompatibla pga minnenas hastighet?

Permalänk
Medlem

Om minnet är 6000 Mhz så kommer de ändå starta i slöare hastighet innan du aktiverar XMP/EXPO så det skulle definitivt vara konstigt om de inte ens låter dig boota överhuvudtaget. Om det däremot låter dig boota och aktivera profilen sen får du problem så har du nog haft otur mest, AMD har haft mycket problem med att minnen inte lyckas köra i full hastighet. Det är oftast inga problem vid 6000 Mhz dock vilket även är vad AMD rekommenderar. Se till att de sitter i rätt minnes slots dock, testa definitivt med 1 stick bara och se om den bootar alls, då kanske du kan märka om en av sticksen är trasig och då är det bara skicka tillbaks.

Notera att minnen påverkas av både moderkortet och din processor, minnes kontrollern sitter i själva processorn men moderkortet är det som har hand om signalerna mellan CPU och RAM, även bios version kan påverka där då de generellt sett förbättrar minnes support med tiden.

Men om du aldrig lyckats boota en gång överhuvudtaget så är det nog nått annat som är problem, om köra en clear cmos inte gör något så kan du potentiellt försöka flasha din bios.

Du kan även testa montera om din CPU om det är så att den av någon anledning har dålig kontakt med pinsen vilket kan orsaka att den inte kan kommunicera ordentligt med minnet vilket kan då säga att minnet är problemet. Tyvärr är inte de där debug LED's så värst hjälpsamt då det inte är specifikt nog i vad problemet är...

edit: Ville bara säga att se till att lämna datorn ett skapligt tag när du försöker boota den, minnes träning tar oväntat länge på senaste AMD platformen, kan som värst ta flera minuter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alve1337:

Kan det vara så att jag behöver flasha bios?

Finns det nyare versioner och vad påverkar de i så fall (läs kommentarerna till biosen) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det nyare versioner och vad påverkar de i så fall (läs kommentarerna till biosen) ?

Vet inte vilken version jag har då jag inte kommer till bios, det är därför jag tänker att det kanske inte spelar någon roll.

Ska testa ta ut och sätta in CPU igen, om det nu är någon liten pin som glappar.
Inet tycker att jag ska skicka tillbaka delarna så att dom kan felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Om minnet är 6000 Mhz så kommer de ändå starta i slöare hastighet innan du aktiverar XMP/EXPO så det skulle definitivt vara konstigt om de inte ens låter dig boota överhuvudtaget. Om det däremot låter dig boota och aktivera profilen sen får du problem så har du nog haft otur mest, AMD har haft mycket problem med att minnen inte lyckas köra i full hastighet. Det är oftast inga problem vid 6000 Mhz dock vilket även är vad AMD rekommenderar. Se till att de sitter i rätt minnes slots dock, testa definitivt med 1 stick bara och se om den bootar alls, då kanske du kan märka om en av sticksen är trasig och då är det bara skicka tillbaks.

Notera att minnen påverkas av både moderkortet och din processor, minnes kontrollern sitter i själva processorn men moderkortet är det som har hand om signalerna mellan CPU och RAM, även bios version kan påverka där då de generellt sett förbättrar minnes support med tiden.

Men om du aldrig lyckats boota en gång överhuvudtaget så är det nog nått annat som är problem, om köra en clear cmos inte gör något så kan du potentiellt försöka flasha din bios.

Du kan även testa montera om din CPU om det är så att den av någon anledning har dålig kontakt med pinsen vilket kan orsaka att den inte kan kommunicera ordentligt med minnet vilket kan då säga att minnet är problemet. Tyvärr är inte de där debug LED's så värst hjälpsamt då det inte är specifikt nog i vad problemet är...

edit: Ville bara säga att se till att lämna datorn ett skapligt tag när du försöker boota den, minnes träning tar oväntat länge på senaste AMD platformen, kan som värst ta flera minuter.

Testat en sticka i taget i alla slots. Har aldrig lyckats boota den. Kört clear cmos ... får testa montera om CPU. Har läst om det där med minnesträning och låtit den gå långa perioder varje gång.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar förresten!

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har BIOS Flashback vilket innebär att du kan uppdatera BIOS utan att det krävs kompatibla delar.
Det står inget för de tidigare uppdateringarna om att uppdateringen behöver ske stegvis, så det är bara att uppdatera direkt till den senaste officiella uppdateringen, eller den märkt Beta.
https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/