CD-Samling, vart säljer man det?

Permalänk
Medlem

CD-Samling, vart säljer man det?

Hell-o.

Om tråden är helt åt skogen ber jag om ursäkt, men visste inte riktigt vart jag skulle placera den.

Har samlat på mig lite cd-skivor genom åren och går i tankarna på att sälja den;
Förslag på vart man gör det?

Är inte intresserad av att sälja dem styckvis utan vill sälja samlingen på ett bräde om det skulle ske, men har ingen aning om vart man kan/bör söka efter sådana "marknader". Räknar bort Tradera/Blocket/Facebook då sannolikheten känns rätt liten där

Finns ett par kassetter med, men tvivlar på min ork att leta reda på rätt utgåvor av resten, samma sak gäller de LP skivor jag fortfarande har liggandes i garderoben.

Länk raderad, spara den till en annons. // MOD
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert

Vill du bli av med allt så snabbt som möjligt finns Mickes Serier vid Hornstull. Slå dem en signal och kolla om intresse finns. Förmodligen får du inte överdrivet bra betalt för dem men om det inte finns några dyrgripar kan det vara en rimlig kompromiss.

Stockholms Serier på Sveavägen kan också vara värt att kontakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vill du bli av med allt så snabbt som möjligt finns Mickes Serier vid Hornstull. Slå dem en signal och kolla om intresse finns. Förmodligen får du inte överdrivet bra betalt för dem men om det inte finns några dyrgripar kan det vara en rimlig kompromiss.

Stockholms Serier på Sveavägen kan också vara värt att kontakta.

Tack för tipsen

Jag har varken brådska eller "behov" av att bli av med dem, så att sälja till något "skambud" (t ex lowest price on discog) kommer jag inte acceptera Då får de fortsätta stå som prydnad i bokhyllan ^^ Och det finns ett par trevliga dyrgripar och first presses.

Letar nog mer omkring medelvärdet, även om 20+ skivor inte har något värdering då just de pressarna inte har sålts på discog

Edit:
Ursäkt till Mod som tog bort länken, den angavs mest för att se antal skivor, samt vilken typ av musik etc för att underlätta ev. tips Inget kommer säljas via den tråd då jag ganska starkt tvivlar på att någon på Sweclockers tänkt punga ut för 850+ skivor

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Provat och lägga ut på tradera? Om du inte har något minsta pris du vill släppa samlingen för, misstänker dock att du har det?, så kan du alltid prova och sätta ett lågt startpris och hoppas på att hypen eller intresset får priset ett stiga. Sätt ett reservationspris om du som sagt har ett minibelopp du vill få för samlingen 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Provat och lägga ut på tradera? Om du inte har något minsta pris du vill släppa samlingen för, misstänker dock att du har det?, så kan du alltid prova och sätta ett lågt startpris och hoppas på att hypen eller intresset får priset ett stiga. Sätt ett reservationspris om du som sagt har ett minibelopp du vill få för samlingen 🙂

Man kan alltid testa, men jag hyser mina tvivel där. Och mjo, då det rör sig om ganska stora summor (norr om 80k om man räknar konservativt under medelpris) så tänker jag ju inte "ge bort" samlingen direkt Så det är lite för mkt (för mig iaf) att lägga ut och "hoppas" ^^

Är inte direkt i behov eller ett "måste" att sälja, mest en fundering då det mesta har gått över till digitalt, men de är en fin del av inredningen där de står uppradade i en bokhylla

Bock och tack för input

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Man kan alltid testa, men jag hyser mina tvivel där. Och mjo, då det rör sig om ganska stora summor (norr om 80k om man räknar konservativt under medelpris) så tänker jag ju inte "ge bort" samlingen direkt Så det är lite för mkt (för mig iaf) att lägga ut och "hoppas" ^^

Är inte direkt i behov eller ett "måste" att sälja, mest en fundering då det mesta har gått över till digitalt, men de är en fin del av inredningen där de står uppradade i en bokhylla

Bock och tack för input

Jaha, det var så pass stora summor det handlade om. Ja då är nog Tradera inte det rätta kanske.
Lycka till hr som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låter som att du har otroligt mycket. Skulle vara intressant bara att se vad som finns i din samling. Du kanske kan lägga upp det som ett Galleri här på Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Låter som att du har otroligt mycket. Skulle vara intressant bara att se vad som finns i din samling. Du kanske kan lägga upp det som ett Galleri här på Sweclockers?

Länken till Discogs blev raderad, men sök på samma användarnamn där? Metal, från Rainbow och framåt och mellan den hårdhetsgraden och black metal.

Frågan är ju vem köparen är som gillar den typen av musik och vill lägga ut 80k+ på ett urval man inte själv kan påverka. Känns som om de flesta skulle lägga de pengarna på enstaka skivor i stället, om man nu vill ha CD över huvud taget.

Permalänk
Bildexpert

Jag hann kika lite på listan och det var väl strax under 900 fonogram. En fin kollektion helt klart, men ska man sälja allt i ett bräde har jag väldigt svårt att se någon betala runt 50-100kr styck.

Halva grejen med att köpa stora lots är att medelpriset blir lägre än att köpa styckvis. Fördelen för säljaren är att man slipper mycket jobb. Beroende på vad ens fritid är värd kan det vara en rimlig avvägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag hann kika lite på listan och det var väl strax under 900 fonogram. En fin kollektion helt klart, men ska man sälja allt i ett bräde har jag väldigt svårt att se någon betala runt 50-100kr styck.

Halva grejen med att köpa stora lots är att medelpriset blir lägre än att köpa styckvis. Fördelen för säljaren är att man slipper mycket jobb. Beroende på vad ens fritid är värd kan det vara en rimlig avvägning.

Det beror lite på vad det är för pressning och om de fortfarande finns att få tag på etc Så en skiva kan vara värd säg 10:- medan en annan är värd 2-3000:- Eller ligger på 300-400:- lågt räknat, det är ju inte direkt något man vill släppa för 50:- ^^

Kan absolut visa sig vara "omöjligt", var en tanke bara och därav denna tråd om olika möjligheter som finns/inte finns I "värsta" fall får de fortsätta vara en fin prydnad/inredningsdetalj

Visst kan medelpriset bli billigare, men att sträcka sig så pass lågt som till "halva" medelvärdet skulle jag personligen aldrig vara villig att gå.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Länken till Discogs blev raderad, men sök på samma användarnamn där? Metal, från Rainbow och framåt och mellan den hårdhetsgraden och black metal.

Frågan är ju vem köparen är som gillar den typen av musik och vill lägga ut 80k+ på ett urval man inte själv kan påverka. Känns som om de flesta skulle lägga de pengarna på enstaka skivor i stället, om man nu vill ha CD över huvud taget.

Just därav denna tråd

Det kan mycket väl visa sig vara omöjligt, men det skadar inte att fråga här på forumet, man vet aldrig vilka kunskaper eller tips som kan finnas "där ute". Jag vet ju själv på ett ungefär vad jag vill ha för att släppa det och fungerar det inte får det som sagt fortsätta vara en fin inredningsdetalj

Vissa plattor är jag inte ens säker på att jag är villig att släppa, som ett egetsläpp med Chastisement då Nils Fjällström står för trumslagandet på det ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

...men att sträcka sig så pass lågt som till "halva" medelvärdet skulle jag personligen aldrig vara villig att gå.

Och därför kommer du aldrig få samlingen såld i ett svep. När det gäller musik är det köparens marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Och därför kommer du aldrig få samlingen såld i ett svep. När det gäller musik är det köparens marknad.

Precis så.

Vill du komma ens i närheten av värdet lär du lägga ut de skivor du tänker är värdefulla i enskilda annonser/auktioner, sen stjälper du iväg resten för typ soppapengar.

Gissar att det skulle ta rätt lång tid att hitta köpare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Och därför kommer du aldrig få samlingen såld i ett svep. När det gäller musik är det köparens marknad.

Och som jag sagt hela tiden så är det inte hela världen heller, har inga problem alls med att behålla den Har inget behov av att sälja, men tanken infann sig... och därav skapades tråden här för att få tips/kunskap etc utifall att.

Skulle jag vara i behov av pengar säljer jag då hellre delar av samlingen själv (t ex via discogs) och får ihop den summan och har större delen av samlingen kvar Vill någon "återförsäljare" fyrdubbla sin "vinst" får de leta efter någon annan som vill/behöver sälja sin samling.

Men bockar och tackar för alla som gett någon form av input

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Necrophor:

Det beror lite på vad det är för pressning och om de fortfarande finns att få tag på etc Så en skiva kan vara värd säg 10:- medan en annan är värd 2-3000:- Eller ligger på 300-400:- lågt räknat, det är ju inte direkt något man vill släppa för 50:- ^^

Kan absolut visa sig vara "omöjligt", var en tanke bara och därav denna tråd om olika möjligheter som finns/inte finns I "värsta" fall får de fortsätta vara en fin prydnad/inredningsdetalj

Visst kan medelpriset bli billigare, men att sträcka sig så pass lågt som till "halva" medelvärdet skulle jag personligen aldrig vara villig att gå.

Det är väl också just därför det är en bättre idé att sälja dyrgriparna separat och sälja större paket med skivor som ligger under ett visst marknadsvärde.

Minns själv när jag gjorde mig av med gammelmorfars skivsamling från 1950-talet. Det var totalt runt hundra singlar. En av dessa var en riktigt tidig Elvis, pressad av RCA och avsedd specifikt för jukeboxar i Norden. Den lade jag upp på Tradera och budgivningen slutade på 3700 kr. Köparen var i 75-årsåldern och hade letat efter den i flera årtionden. Den sortens köpare finns det inte många av.

Resten tog jag till Mickes som gav mig ca 400 kr för de första 80 singlarna och 600 kr för resterande tjugo. Totalt en tusenlapp mao. Visserligen hade jag kanske fått ut mer om jag lagt upp alla på Tradera, sålt var för sig och väntat i några år, men då tid och plats är pengar för mig tog jag hellre den snabba och enkla vägen.

Mitt tips är helt enkelt att vara realistisk. Antingen säljer du rubbet för mindre eller så lägger du ner mer tid och energi för att få bättre utdelning. Alternativt så kan du förstås behålla allt och strunta helt i det ekonomiska värdet. Vill inte tänka på hur mycket min filmsamling har kostat mig men jag är i vart fall glad över att den står i mitt vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Precis så.

Vill du komma ens i närheten av värdet lär du lägga ut de skivor du tänker är värdefulla i enskilda annonser/auktioner, sen stjälper du iväg resten för typ soppapengar.

Gissar att det skulle ta rätt lång tid att hitta köpare.

Det är en fördel med Discogs, där ser man faktiskt vad skivorna säljer för så man måste inte försöka "värdera" efter eget sinne Fick tipset om Discogs från en här på forumet faktiskt, vilket har varit väldigt hjälpsamt

Och det är fullt möjligt att det skulle/kommer ta lång tid, kanske till och med omöjligt, men om man inte ställer frågan till att börja med är det omöjligt redan innan man börjat ^^

Med risk att låta som en papegoja, det är inget behov jag har eller ett måste att få det sålt, det var en tanke

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är väl också just därför det är en bättre idé att sälja dyrgriparna separat och sälja större paket med skivor som ligger under ett visst marknadsvärde.

Minns själv när jag gjorde mig av med gammelmorfars skivsamling från 1950-talet. Det var totalt runt hundra singlar. En av dessa var en riktigt tidig Elvis, pressad av RCA och avsedd specifikt för jukeboxar i Norden. Den lade jag upp på Tradera och budgivningen slutade på 3700 kr. Köparen var i 75-årsåldern och hade letat efter den i flera årtionden. Den sortens köpare finns det inte många av.

Resten tog jag till Mickes som gav mig ca 400 kr för de första 80 singlarna och 600 kr för resterande tjugo. Totalt en tusenlapp mao. Visserligen hade jag kanske fått ut mer om jag lagt upp alla på Tradera, sålt var för sig och väntat i några år, men då tid och plats är pengar för mig tog jag hellre den snabba och enkla vägen.

Mitt tips är helt enkelt att vara realistisk. Antingen säljer du rubbet för mindre eller så lägger du ner mer tid och energi för att få bättre utdelning. Alternativt så kan du förstås behålla allt och strunta helt i det ekonomiska värdet. Vill inte tänka på hur mycket min filmsamling har kostat mig men jag är i vart fall glad över att den står i mitt vardagsrum.

Det är, av att döma av kommentarerna här, den vägen man tycks få gå Och tyvärr tycker jag inte det är realistiskt/vettigt att sälja något för en bråkdel vad det kommer (åter)säljas för, speciellt när man inte har det behovet T ex att sälja en skiva för 30:- som kommer att säljas för 250:- av "köparen" känns väldigt mycket "skambud"... personlig åsikt iofs.

Och som du säger, det finns en viss glädje av att en fin samling står i vardagsrummet ^^ Min filmsamling är försvinnande liten i jämförelse, men har alltid gillat "fysiska" kopior. Tanken på detta föddes från att jag började sälja samlingen av böcker och ersätta med e-böcker då jag tyckte det var ruskigt smidigt att ha allt i en e-boksläsare. Även om jag får tillstå att jag inte har kunnat göra mig av med alla böcker då jag vill ha dem i "fysiskt format" ^^

Tror banne mig jag har en massa VHS filmer kvar till och med och en VHS spelare av något finare slag som står i källaren och har så gjort i bra många år Undrar om den fortfarande fungerar?

Så man slänger ut en förfrågan och ser vad som är möjligt och inte möjligt och vad för sorts kunskap/tips man kan få.

Edit:
Bockar och tackar för din input

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vill någon "återförsäljare" fyrdubbla sin "vinst" får de leta efter någon annan som vill/behöver sälja sin samling.

Jag tror du har en alldeles för skev uppfattning av vad begagnade CD-album är värda för 99% av köparna. När folk letar efter begagnat så är det i prisklassen 5-40 kr per album.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Jag tror du har en alldeles för skev uppfattning av vad begagnade CD-album är värda för 99% av köparna. När folk letar efter begagnat så är det i prisklassen 5-40 kr per album.

Vilken tur då att Discogs existerar som faktiskt visar vad skivor av olika utgåvor har sålts för? Samt vilket datum och i vilket begagnat skick de var i.

Men hittar du någon som är villig att sälja first presses av Unanimated och Necrophobics första och andra platta (No Fashion/Black Mark släpp) för max 40:- (VG+/NM/M) får du gärna hojta till, jag skulle definitivt köpa dem Ja, listan kan göras ganska lång med slika artister/släpp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vilken tur då att Discogs existerar som faktiskt visar vad skivor av olika utgåvor har sålts för? Samt vilket datum och i vilket begagnat skick de var i.

Men hittar du någon som är villig att sälja first presses av Unanimated och Necrophobics första och andra platta (No Fashion/Black Mark släpp) för max 40:- (VG+/NM/M) får du gärna hojta till, jag skulle definitivt köpa dem Ja, listan kan göras ganska lång med slika artister/släpp.

Som jag skrev. 99% kommer inte betala mer än summan jag angav per album. Sedan att du inte vill sälja för det priset samt att det finns några enstaka personer som köper oavsett pris, är något helt annat.