Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Flytta Win10 till ny disk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows-partitionen/disken kommer alltid ha C:\ i Windows.. Dock inte nödvändigtvis utanför OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Windows-partitionen/disken kommer alltid ha C:\ i Windows.. Dock inte nödvändigtvis utanför OS:et.

Med "C: disken" så menar jag i detta fallet såklart den fysiska disken. Den nya, som är Disk 4 med alla diskarna inkopplade men just nu Disk 0 som på bilden när den är ensamt inkopplad. Bara för att se att inte Windows ställt till med något knas ännu en gång eftersom jag nu den senaste ominstallationen i natt inte orkade koppla ur dom andra diskarna under ominstallationen. Det verkar inte som det just nu, men får som sagt hoppas att den inte gjort något som ställer till det framöver

Permalänk
Medlem

Efter att ha svurit över många "kloningsprogram" har jag landat i att man
1) använder Macrium Reflect (gör även bootbar skiva/usb från programmet) för att kopiera disken/partitionerna man vill "klona" till en fil på externt lagringsmedium och
2) därefter kopplar ur alla interna diskar förutom den nya man vill återställa/"klona" tilll.
3) bootar från Macrium skiva/usb och återställer från filen från externt lagringsmedium till den interna disken.
4) blir det strul vid bootning, använd macrium-skivans "fix common boot errors" eller vad nu funktionen heter.
5) koppla in övriga diskar.

Jag har 6 interna diskar, har pga slarv lärt mig att Windows installerar lite hipp som happ på alla EFI-partitioner den hittar, men så även ubuntu (eller liknande).

För att klona har jag inte hittat något som funkar förutom dd. Kanske clonezilla eller liknande, men åtminstone inte rescuezilla med defaultinställningar. Tar gärna emot tips. (klona är i mina ögon att kopiera bit för bit och inte ändra eller hoppa över något)

Tillägg : Macrium Reflect finns fortfarande i gratisversion, men den är på utfasning. Min gissning är att gratisversionen kommer att fungera att använda ett tag till, men kanske fälls den av Windows 12.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7