Telias mobila bredband (4G / 5G ) - Hur oändligt är oändligt?

Permalänk
Medlem

Tre gjorde/gör samma sak. Man brukade då få ett SMS för att välja att utöka utan extra kostnad. Om inte så sänktes hastigheten.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

@Lodisen och just därför bör vissa tjänster undantas från räknad trafik. T.ex. steam osv.

Så länge alla operatörer har samma typ av system kommer inte konkurrensverket att klaga, alltså att det lika för alla oavsett vilken operatör du har. Men det kanske blir så i framtiden, just nu är fokus på fiber och att montera bort telenätet. Därför kommer det ta tid innan det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Nja, det här är ju en enkel fråga om trafikhabtering. Du kan extremt simpelt lägga olika nivåer baserat på hur nätet utnyttjas.

Och nej, du förbrukar inte ens LTe nätet för alla andra om du drar mer än ca 33 gb per dygn - och nu snackar vi INKLUSIVE 5G.

Och, återigen, ”obegränsat” är rent uppenbart en lögn i marknadssyfte. Dom har tom en tjänstespecifik beskrivning av vilkoren för tjänsten där det inte nämns, utan drar det under ”extremt bruk” i allmänna vilkor - och det fastän dom har en tjänstespecifik hårt satt gräns sedan flera år.

Visst går det att använda olika lösningar för att minska påverkan storkonsumenterna har på andra, men då lär samma personer klaga på throttling istället.

Nej, givetvis förbrukar man inte hela kapaciteten i nätet (känns som en straw man), men man utnyttjar sannolikt en större andel. Det beror ju dock lite på hur "bursty" ens användning är.

Ja, marknadsföringen är definitivt inte försvarbar. Det är helt klart falsk marknadsföring i mitt tycke.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Visst går det att använda olika lösningar för att minska påverkan storkonsumenterna har på andra, men då lär samma personer klaga på throttling istället.

Nej, givetvis förbrukar man inte hela kapaciteten i nätet (känns som en straw man), men man utnyttjar sannolikt en större andel. Det beror ju dock lite på hur "bursty" ens användning är.

Ja, marknadsföringen är definitivt inte försvarbar. Det är helt klart falsk marknadsföring i mitt tycke.

Throttling är inget problem då de är tydliga med förväntad hastighet,till skillnad från maximal downloadmängd.

Permalänk

En rimlig tolkning är väl att om man enligt reklamen kan se filmen Love Actually 302 gånger, och den Blurayen ligger på dryga 44GB om jag ser rätt, så bör man kunna få använda 302*44GB = 13,28TB under en månad (då man kunna få streama den från sitt filmbibliotek i originalkvalitet), annars är det falsk marknadsföring skulle jag säga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En rimlig tolkning är väl att om man enligt reklamen kan se filmen Love Actually 302 gånger, och den Blurayen ligger på dryga 44GB om jag ser rätt, så bör man kunna få använda 302*44GB = 13,28TB under en månad (då man kunna få streama den från sitt filmbibliotek i originalkvalitet), annars är det falsk marknadsföring skulle jag säga.

Tror snarare att dom tänker sig filmens längd, och då får man sedan räkna ut vad som är gångbart med exempelvis netflixstandard. Enligt det sättet hamnar man inte på modernt streamat HD material direkt.

Permalänk
Skrivet av Fjädernylle:

Tror snarare att dom tänker sig filmens längd, och då får man sedan räkna ut vad som är gångbart med exempelvis netflixstandard. Enligt det sättet hamnar man inte på modernt streamat HD material direkt.

Det skulle nog gå att hävda annorlunda. Men även om man räknar enligt Netflix UltraHD standard så krävs det 7GB/timme. Love Actually är 2tim 15min lång. Dvs upp till 4,75TB/mån för att kunna streama den 302 gånger i högsta kvalitet.

Vad som faktiskt gäller får man förstås aldrig veta förrän någon anmäler Telia och de får det prövat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det skulle nog gå att hävda annorlunda. Men även om man räknar enligt Netflix UltraHD standard så krävs det 7GB/timme. Love Actually är 2tim 15min lång. Dvs upp till 4,75TB/mån för att kunna streama den 302 gånger i högsta kvalitet.

Vad som faktiskt gäller får man förstås aldrig veta förrän någon anmäler Telia och de får det prövat.

Jag har anmält, men det kommer ingen feedback från Konsumentverket vid dylika anmälningar.

Fler borde kanske synliggöra det?

Om KV verkligen tittar på det så tror jag nog att dom skulle anse att Telia medvetet försvårar och att det är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det skulle nog gå att hävda annorlunda. Men även om man räknar enligt Netflix UltraHD standard så krävs det 7GB/timme. Love Actually är 2tim 15min lång. Dvs upp till 4,75TB/mån för att kunna streama den 302 gånger i högsta kvalitet.

Vad som faktiskt gäller får man förstås aldrig veta förrän någon anmäler Telia och de får det prövat.

Love actually är från 2003 så inte en 4K och då räcker deras 1,5Tbyte gräns.
Om det hade varit en 4K film så hade det inte räckt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Love actually är från 2003 så inte en 4K och då räcker deras 1,5Tbyte gräns.
Om det hade varit en 4K film så hade det inte räckt.

Det verkar dock finnas en 4K bluray så troligen finns den även i 4K på streamingtjänster.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det verkar dock finnas en 4K bluray så troligen finns den även i 4K på streamingtjänster.

Verkar bara finnas som HD: https://www.justwatch.com/se/film/love-actually

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag har anmält, men det kommer ingen feedback från Konsumentverket vid dylika anmälningar.

Fler borde kanske synliggöra det?

Om KV verkligen tittar på det så tror jag nog att dom skulle anse att Telia medvetet försvårar och att det är dåligt.

Det finns en mängd beslut från ARN rörande fri/obegränsad surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns en mängd beslut från ARN rörande fri/obegränsad surf.

Det finns en mängd fortkörningsböter med, men det gör inte att polisen skall sluta göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Det finns en mängd fortkörningsböter med, men det gör inte att polisen skall sluta göra sitt jobb.

Det var en hint att titta på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det var en hint att titta på dem.

Nej det har pågått under väldigt lång tid. Dock fungerar inte KV enbart utifrån prejudikat då det sker utveckling av nya tjänster och nytt marknadsmaterial - vilket en del av det här är.

Problemet är att telia inte dödar linan, dom låter den leva på stryphastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Nej det har pågått under väldigt lång tid. Dock fungerar inte KV enbart utifrån prejudikat då det sker utveckling av nya tjänster och nytt marknadsmaterial - vilket en del av det här är.

Problemet är att telia inte dödar linan, dom låter den leva på stryphastighet.

Om det inte är fel att göra så enligt ARN-beslut varför skulle MD agera på annat vis?

Du får lov att ta hinten och läsa igenom de tidigare ärendena.