gpu hot spot blir galen snälla behöver litem kunskap här:)

Permalänk
Avstängd

gpu hot spot blir galen snälla behöver litem kunskap här:)

Tjenare alla dator älskare jag har ett zotac 3080 som vasr kaaous org minena blev 110 c throtlade sönder dem thermal pads va max 5 mw om ens det satt dit 15mw fick ner tyil 80- 90 c full load men gpu hot spot e forfarande 100.105 under full load var är det gillar ej det vill lösa det ..sen är det någon annan som ej kan överklocka sen senaste navida drivrutiner bara jag har i gång msi afterburner utan överklock kraschar spelen dir ... skumt... tacksam för svar ja skriver som en krata dyselexi mobbba på är inte ett barn som tar åt mig ha en fin morgon alla dator kungar

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

här är en becnhmkark så ni kan se exakt vad jag har https://www.userbenchmark.com/UserRun/60475731 ni ser grafikkortet 192% innan denna update när msi afterburner funka fick jag dewn minst 195% stabilt

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

finns det ingen med svar?:(

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimen:

här är en becnhmkark så ni kan se exakt vad jag har https://www.userbenchmark.com/UserRun/60475731 ni ser grafikkortet 192% innan denna update när msi afterburner funka fick jag dewn minst 195% stabilt

Vad är din fråga egentligen?

Du kan inte mäta din prestanda genom att jämföra procenten som visas på den sidan. Procenten ändras beroende på alla andras uppladdade resultat.

Vad är det du har uppdaterat? MSI Afterburner? Vilken version kör du? Och vilken version av nvidias drivrutiner?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

senaste msi senaste navida drivrutiner efter senaste navida updatering funkar inte ens msi alls även om intte en klockar

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

men har läst någon stans att denna updatering överklockar kortet själv men vet je om det stämmer

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

min entliga fråga e om nån vet var gpu hot spot är?`?

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Joakimen:

min entliga fråga e om nån vet var gpu hot spot är?`?

GPU hot spot är direkt under IHS:en dvs själva gpu kärnan. Din kylare har antagligen A) Ojämnt tryck B) för dåligt med kylpasta över hela kärnan. Så montera om och byt kylpasta, se till att du är noga med hur du skruvar åt dom 4 skruvarna som håller själva grafikkortet mot kylaren.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

men core går aldrig över 80

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

och byttem rätt storlekar på thermalpads bytte men dem säger ju att hot spot e lujngt tills 110 c når max 105 men vill endå ha ner det lite

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

det med drivrutinernan känns nästan som att navida gör våra kort sämrre så vi ska köpa nya ful taktik

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimen:

och byttem rätt storlekar på thermalpads bytte men dem säger ju att hot spot e lujngt tills 110 c når max 105 men vill endå ha ner det lite

Som ovan nämnt så kan det bero på monteringen, men även vilken kylpasta du använder. Som jag förstår det så har du tagit av kylaren för att montera på nya thermal pads för minnena. När du gör det behöver du även applicera ny kylpasta på gpu:n. Det är väldigt viktigt att kylpastan täcker hela gpu:n och att det blir jämnt tryck när du skruvar åt skruvarna. Skruva lite åt gången i ett kryssmönster (precis som man gör när man skruvar åt hjulbultar vid montering av hjul på en bil).

Skrivet av Joakimen:

det med drivrutinernan känns nästan som att navida gör våra kort sämrre så vi ska köpa nya ful taktik

Har inte hört eller läst om någon annan som har haft detta problem, så mer troligt är att någon fil eller något program i din dator har blivit korrupt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

GPU hot spot är direkt under IHS:en dvs själva gpu kärnan. Din kylare har antagligen A) Ojämnt tryck B) för dåligt med kylpasta över hela kärnan. Så montera om och byt kylpasta, se till att du är noga med hur du skruvar åt dom 4 skruvarna som håller själva grafikkortet mot kylaren.

Nja, det är ju missvisande. Hot spot-temperaturen är ju den absolut högsta rapporterade temperaturen från ett gäng sensorer i GPU:n:

Medan "core" är mer av ett medelvärde. Det kommer alltid vara ett delta mellan core och hot spot. 20°C delta som i OP's fall är väl långt ifrån unikt, även om jag har dålig koll på vad normalspannet är.

Vad är "full load" OP, Furmark eller liknande syntetisk maxlast? I sådana fall skulle jag inte bry mig om det. Throttlar det hårt i spel är det ju en annan femma. Om jag förstår rätt så har du haft isär kortet och bytt thermal pads på minnen, du fick på tillräckligt med kylpasta på GPU:n efter det?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

satt ju på ny kylpasta e inte efterbliven

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

enligt navida själv ät hot spot på 3080 nomal 100c 110 max når105 max mer jag som inte vill slita på kompenenterna

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragande:

Nja, det är ju missvisande. Hot spot-temperaturen är ju den absolut högsta rapporterade temperaturen från ett gäng sensorer i GPU:n:

https://www.techpowerup.com/img/xDms6QBMhpOyTk4w.jpg

Medan "core" är mer av ett medelvärde. Det kommer alltid vara ett delta mellan core och hot spot. 20°C delta som i OP's fall är väl långt ifrån unikt, även om jag har dålig koll på vad normalspannet är.

Vad är "full load" OP, Furmark eller liknande syntetisk maxlast? I sådana fall skulle jag inte bry mig om det. Throttlar det hårt i spel är det ju en annan femma. Om jag förstår rätt så har du haft isär kortet och bytt thermal pads på minnen, du fick på tillräckligt med kylpasta på GPU:n efter det?

ja minena blev 110 c strhortlade sönder byttee dem mot 15mw gjorde efter guid exakt mitt kort och ja tog kylarpasta mer än tilräckligt och inget billigt skit tror zotac korten överlag allalfall denna batchen är skit men nu throtlar den aldrig allafall

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

men ville se om nån visste vad det var men verkar svårt Tack endå till er som försökte hjälpa ängar

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

Undervolta.

Permalänk
Skrivet av Joakimen:

enligt navida själv ät hot spot på 3080 nomal 100c 110 max når105 max mer jag som inte vill slita på kompenenterna

Jag hade 107c på hot spot på mitt förra MSI 3080 Suprim X, det spelade ingen roll. Frekvensen låg stadigt på runt 2245.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS