Permalänk
Medlem

Tysta knappar på tangentbord

Hej,

Har ni några bra tips på tangentbord?

Har använt mig utav apple's magic keyboard under många år (den med sladd) till PC. Har börjat kolla på andra alternativ, uppskattar alla rekommendationer..

Permalänk

generellt sett vad jag upplever är tangentbord med saxbrytare det tystaste du kan använda.

vilket även är vad magic keyboard använder tror jag.

nackdelen är om du behöver Nkey rollover dvs trycka på fler än typ 3-5 knappar åt gången så är utbudet mer eller mindre obefintligt typ en modell ett cougar nånting som jag har ett men kan inte rekomendera då det är rent skräp men vad väntar man sig för 400:-...

tror inte apple magic keyboard har det så är det inget krav så är utbudet ganska stort.

dock gör avsaknaden ofta tangentbordet näst intill omöjligt att använda till FPS spel då det är ofta det inte går att trycka t.ex w+shift+space samtidigt pga knappbegränsningen. (jag märker av det även vid skrivande av textfiler ibland och kan vara väldigt irriterande när knappar man tycker på inte registreras...)

har även haft ett cherry KC 6000 slim ett par år som slit och släng tangentbord som funkat bra men som sagt ingen nkey om det är ett måste.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4796016

men generelt gå efter de stora märkena så får du ofta ett helt ok tangentbord inte speciellt stor skillnad mellan dem mest design och div gimmics.

och gå inte på iden att mekaniska brytare är tysta... de kommer inte äns nära saxbrytare äns om du köper ett specialtillverkat för att vara tyst iaf inte med mx brytare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som ovan säger så är inte mekaniska tangentbord tysta men om man kör custom och vadderar barebone så blir dem avsevärt tystare.

Jag vann ett gmmk2 och det var tyst ur paketet för att vara mekaniska iaf.... Haft apex Pro (högljud fast omni point) och testat black widow Samt cherry

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt sett vad jag upplever är tangentbord med saxbrytare det tystaste du kan använda.

vilket även är vad magic keyboard använder tror jag.

nackdelen är om du behöver Nkey rollover dvs trycka på fler än typ 3-5 knappar åt gången så är utbudet mer eller mindre obefintligt typ en modell ett cougar nånting som jag har ett men kan inte rekomendera då det är rent skräp men vad väntar man sig för 400:-...

tror inte apple magic keyboard har det så är det inget krav så är utbudet ganska stort.

dock gör avsaknaden ofta tangentbordet näst intill omöjligt att använda till FPS spel då det är ofta det inte går att trycka t.ex w+shift+space samtidigt pga knappbegränsningen. (jag märker av det även vid skrivande av textfiler ibland och kan vara väldigt irriterande när knappar man tycker på inte registreras...)

har även haft ett cherry KC 6000 slim ett par år som slit och släng tangentbord som funkat bra men som sagt ingen nkey om det är ett måste.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4796016

men generelt gå efter de stora märkena så får du ofta ett helt ok tangentbord inte speciellt stor skillnad mellan dem mest design och div gimmics.

och gå inte på iden att mekaniska brytare är tysta... de kommer inte äns nära saxbrytare äns om du köper ett specialtillverkat för att vara tyst iaf inte med mx brytare.

Vilket bra svar, jag har faktiskt inte tänkt på det där med nkey och har säkert varit med om att det kanske har hänt under vissa tillfällen när man använder fler knappar. Kollade på den KC6000 Slim på youtube och den ser ju riktigt bra ut, dock ej någon nkey på den eller hur?

Permalänk
Skrivet av Regal:

Vilket bra svar, jag har faktiskt inte tänkt på det där med nkey och har säkert varit med om att det kanske har hänt under vissa tillfällen när man använder fler knappar. Kollade på den KC6000 Slim på youtube och den ser ju riktigt bra ut, dock ej någon nkey på den eller hur?

exakt. genrellt är det bara gamer stuffet som faktiskt har det. kontorsutrustningen har av outgrundlig anledning det inte trots att de kan kosta minst lika mycket som ett "gamertangentbord" med funktionen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

exakt. genrellt är det bara gamer stuffet som faktiskt har det. kontorsutrustningen har av outgrundlig anledning det inte trots att de kan kosta minst lika mycket som ett "gamertangentbord" med funktionen...

Tror jag får beställa mig ett nytt magic keyboard isåfall om det inte finns nkey samt bättre funktioner på tystare tangentbord. Måste säga att knapparna är ju faktiskt magiska på dom.

Vad tror du om de nyare som är trådlösa finns det möjlighet att koppla till PC samt macbook?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något som är ganska likt apple keyboards så är logitech MX riktigt fins kontorsbrädor. Kan dock rekommendera mekaniska tangentbord då de är helt fantastiska att skriva på. Gillar särskilt de brund brytarna...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Gillar du magic keyboard tror jag också du kommer gilla Logitech MX keys.
Speciellt om du kör någon av deras möss otroligt skönt med en dongel och stöd för tre enheter.