Webbhallen höjde priset efter retur av skärm

Permalänk
Medlem

Fortfarande knäpptyst på mail sedan 07 i torsdags…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deqaz:

Fortfarande knäpptyst på mail sedan 07 i torsdags…

Det är mest troligt för att du varit så luddig i vad du skrivit till dem. De har nog förstått att du inte är nöjd, men eftersom du inte talar om vad som behöver göras för att du ska bli nöjd så blir det svårt att svara. Du behöver vara tydlig med vad du vill att de ska göra. Sedan behöver de ta ställning till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När webhallen var ett litet företag så handlade jag allt där. Sen för varje år som dom växte blev dom bara sämre och sämre.

Jag handlar fortfarande där men mycket mindre då dom är dyra och butiken närmast mig har försvunnit.

Permalänk
Medlem

Men oj ett till företag som vill gå med vinst? Vilken överraskning. Vakna upp till att du lever i ett kapitalistsamhället och klart att företaget kommer välja vägen som gör dem mest vinst och detta gör de default på alla kunder även fast det är svinigt. Detta gör alla andra företag också. De brukar vika sig dock och göra rätt för sig när man kräver det.

Stå alltid på dig och var girig i kontakt med Webhallen och andra vinstsökande företag. Det är din ekonomi som kommer först och stå på dig och kämpa för dina kronor! Nu har du ju dock redan accepterat en förlust och om du vill behålla hedern lämnar du detta och tar det som en lärdom till nästa affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

På konsumenträttslig grund är jag faktiskt inte övertygad om att TS är bunden av att ha accepterat vad de föreslog på chatt. Förslaget från Webhallen var inte i enlighet med konsumentköplagen och med hänsyn till att det är en skyddslagstiftning för konsumenter så tror jag inte att det hade nödvändigtvis hållit i domstol att lura en konsument om dennes rättigheter och därigenom fått till en annan för konsumenten sämre lösning än att näringsidkaren uppfyllt sina förpliktelser enligt avtalet och KKL. Nu ska jag dock säga att det här är kvalificerade gissningar från någon som förvisso är jurist men som inte arbetar med konsumenträtt.

Jag håller med. Jag ser inte att KKL medger att Webhallen helt sonika skiter i att leverera varan.

1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Föga förvånande. Har helt slutat handla hos Webhallen och Komplett efter att man har misskött sig allt för många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är mest troligt för att du varit så luddig i vad du skrivit till dem. De har nog förstått att du inte är nöjd, men eftersom du inte talar om vad som behöver göras för att du ska bli nöjd så blir det svårt att svara. Du behöver vara tydlig med vad du vill att de ska göra. Sedan behöver de ta ställning till det.

Är ändå ingen ursäkt att inte svara alls tycker du inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Är ändå ingen ursäkt att inte svara alls tycker du inte ?

När TS skrev kommentaren hade två arbetsdagar passerat. Det kan ju vara läge att åtminstone ge företaget skälig tid på sig att gå igenom ärendet innan man börjar rasa.

I den aktuella situationen är det givetvis så att TS har rätt till ersättning för att göra ett täckningsköp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hahaha, vilka bondfångare! Och allt detta för en tusenlapp.

De ska aldrig få mina pengar igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deqaz:

Jag svarade idag att jag helt enkelt inte är nöjd med deras svar och att deras sätt att säga ”det finns inget att göra åt saken” är ett lågt sätt att agera på som butik. Vi får se vad de svarar.

Skrivet av HazZarD:

Är ändå ingen ursäkt att inte svara alls tycker du inte ?

Så som TS sammanfattar vad han skrivit till Webhallen senast så ger hen utrymme för att inte få något svar. Vad ska de svara på "Jag är inte nöjd" om man redan har gett sitt svar på lösning och caset är avslutat, för det tycker säkerligen Webhallen. Vi vet inte heller hur länge detta gått fram och tillbaka.

Jag säger inte att det är rätt att de inte svarar, men om TS hade kommit med ett motförslag och en motivering i sin kommunikation så finns det något att ta ställning till och att svara på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man blir ju inte förvånad över nånting längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så som TS sammanfattar vad han skrivit till Webhallen senast så ger hen utrymme för att inte få något svar. Vad ska de svara på "Jag är inte nöjd" om man redan har gett sitt svar på lösning och caset är avslutat, för det tycker säkerligen Webhallen. Vi vet inte heller hur länge detta gått fram och tillbaka.

Jag säger inte att det är rätt att de inte svarar, men om TS hade kommit med ett motförslag och en motivering i sin kommunikation så finns det något att ta ställning till och att svara på.

Jag kan absolut köpa det du säger och jag uppskattar ditt råd, du har rätt.

Jag har endast fått kontakt med dom en gång sedan jag såg att de höjt priset, jag svarade då och ifrågsatte deras agerande. Det var då jag fick svaret att de inte kunde förklara varför de blivit som det blev. Jag återkom då med svar om att de inte erbjöd mig någon lösning på att jag känner mig lurad. Du har helt rätt, här borde jag istället med raka ord efterfrågat en möjlig lösning istället.

Problemet här är att jag inte förväntade mig att de skulle vara så sega på kommunikationen och förväntade mig därmed en riktig konversation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag håller med. Jag ser inte att KKL medger att Webhallen helt sonika skiter i att leverera varan.

1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.

Jag skulle säga att varan aldrig avlämnats eftersom han aldrig fått den i sin besittning. Då hamnar du istället i bestämmelserna om dröjsmål vid avlämnande, 3 kap

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB