Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer gamingmus?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer gamingmus?

Ofta är det lätt att gå vilse bland siffror och specifikationer, men vad är egentligen viktigast när det kommer till något så personligt som att välja spelmus?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bästa gaming musen jag har ägt var Samsung G600. Klockren passform trots mina dasslock till händer. Och med en extra höger klick för ringfingret så fick man ytterligare 20 knappar till totalt 40! knappar. Perfekt för MMO som jag körde min med eller om du använder CAD eller dylikt för en massa macron på musen.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Att den är hållbar. Den får ha hur många finesser som helst men tål den inte lite misshandel så är den ändå värdelös i längden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

RGB är viktigast, man behöver de 20% i prestanda.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Har kört 1-3-1 sedan mössen hade fysisk kula så för mig är passformen det absolut viktigaste.

eftersom dom flesta kör någon variant av 1-2-2 när dom håller i möss så är inte mus recensioner av speciellt mycket värde för mig.

Slutar alltid med att jag får köpa in och testa dom möss jag är intresserad av själv ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra komfort och ergonomi
Lång batteritid
Programmerbara extraknappar med bra mjukvara

Så tråkigt och alldagligt utseende som möjligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Form kombination med vikt. För mig så är Logitech G Pro Superlight överlägset den bästa mus jag haft och jag ser mig inte byta ut den inom kort.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Ergonomi, komfort, prestanda och batteritid är av vikt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Bästa gaming musen jag har ägt var Samsung G600. Klockren passform trots mina dasslock till händer. Och med en extra höger klick för ringfingret så fick man ytterligare 20 knappar till totalt 40! knappar. Perfekt för MMO som jag körde min med eller om du använder CAD eller dylikt för en massa macron på musen.

Förutsatt att du menar Logitechs G600 håller jag minst sagt med dig! Det tredje musklicket är guld värt.

Har efterfrågat en "refresh" på denna med uppdaterad sensor då det väl var där jag tyckte det enda egentliga problemet fanns, men enligt Logitechs produktansvarige verkar det tyvärr ej finnas på tapeten för tillfället.

Permalänk
Medlem

Knappar på tummen

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Sjusovarn

Vad är skillnaden på ergonomi och passform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Bästa gaming musen jag har ägt var Samsung G600. Klockren passform trots mina dasslock till händer. Och med en extra höger klick för ringfingret så fick man ytterligare 20 knappar till totalt 40! knappar. Perfekt för MMO som jag körde min med eller om du använder CAD eller dylikt för en massa macron på musen.

Menar du logitech g600?

Har själv kört med den musen i säkert tio år nu, köpte den igen när den gick sönder.

Superbra mus och väldigt nice med extra knappar vid behov. Den extra knappen för lillfingret är perfekt när man ska förlfytta kartan i spel såsom age of empires etc.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Sneglar på en g PRO x superlight för att ha en mus som passar handen bättre än min g900. Men svårt att lägga så mycket pengar baea för det när g900 fungerar så bra annars

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Vad är skillnaden på ergonomi och passform?

Bara för att den passar din hand som handen i handsken behöver den inte vara ergonomiskt för det.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk

Valde "Vikt, Trådlös" och "annat".

Annat: Vilken typ av switchar som sitter i musen, på tok för många leverantörer går på det billiga spåret (t.ex. Logitech) med Omron-switchar som har en vana att börja dubbelklicka av sig självt.

Och en till Annat: Kunna styra allt direkt på musen utan en mjukvara som måste installeras, såsom t.ex. Xtrfy löst det.

En till Annat-anledning
Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig vid nästa köp är att man kan ställa in t.ex. RGB belysning utan att ha en massa appar / services igång.

Jag har en Razer Deathadder V2 nu. Det innebär åtta Razer-processer körandes (ni läste rätt), och just nu är det ändå buggat så jag måste starta om Synapse för att RGB belysningen inte ska vara default (vilket idiotiskt nog växlar mellan alla färger konstant).

Aldrig mer Razer för min del, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vadå väljer? Finns bara en mus, Logitech G502.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Generellt är jag något av en anti-märkesnörd, men för möss gör jag ett undantag. Köper enbart möss från Steelseries eftersom jag vet att de håller hög kvalitet. Min Rival 500 som jag haft sedan 2017 känns fortfarande som ny, och min Sensei från 2012 lever än trots att den dagligen utsätts för min dotters hårdhänta kärlek.

Två andra saker som jag värderar högt är passform och sladd. (Jag menar, batteri är bara en till sak som kan gå sönder. Plus att jag aldrig skulle komma ihåg att ladda.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ofta är det lätt att gå vilse bland siffror och specifikationer, men vad är egentligen viktigast när det kommer till något så personligt som att välja spelmus?

Läs hela artikeln här

Väntade du ut klockslaget för publicering?

Angående musen så har jag haft zowie fk1 sen 2014 och byte lär det blir först när det kommer en trådlös variant av samma model Den är ju väldigt klassisk i form och vikt. Ingen ultra light men inte heller speciellt tung. Ultra light klarar jag inte av :/

Permalänk
Medlem

Valde annat.
Jag valde min nuvarande mus från Corsair för att jag hade redan corsair tangentbord och ville kunna sköta macron och hotkeys från samma mjukvara och inte vilja installera fler program.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Hedersmedlem

Knappar är ofta en dealbreaker för mig. Har blivit väldigt van med fyra knappar vid tummen på min Logitech G700s. Vill inte gå tillbaka till två, men är inte heller sugen på att ha typ 9-12 eller liknande på "MOBA-möss".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har inte "valt" mus på typ 12-13 år.
Använde nån generisk Microsoftmus från 06 till 2012. Då man inte va så tjinkig med vad man använde.
Sen fick jag ärva en Razer Abyssus av polaren när han uppgraderade till en Naga. Kort efter det hittade jag en Logitech G400S i soprummet som någon hade slängt, som funkade utan problem. Använder den fortfarande och är lugnt den bästa musen jag provat. Perfekt liggande ⬆️⬇️ knappar, tysta klick, precis den typ av scroll jag gillar med tydliga hack och oslagbar ergonomi.

Har testat ett gäng med möss efter fyndet men inget kommer i närheten. Köpte en MX Master på nån dunder-rea eftersom jag trodde den skulle vara bra till när jag redigerar film. Men jag upptäckte fort att den hade väldigt högljudda klick och väldigt svårtillgängliga ⬇️⬆️ knappar. Många bra inställningsmöjligheter med mjukvaran dock. Men alldeles för bökig för att använda som primär mus.

Permalänk
Medlem

Egentligen bara vikt o pris. Jag vill ju ha så liten o lätt mus som möjligt så jag kan köra claw-greppet. Jag menar jag har ju normalstor mus nu men har så pass stora händer att jag clawar även den, då kan jag lika gärna ha en försvinnande liten o lätt mus istället med två vanliga knappar o ett klickbar scrollhjul, thats all I need!
Så nån kan gärna få bygga en Zaunkoenig-kopia men för en tiondel av pris, då köper jag asap ^^

Permalänk
Medlem

Vikt - inte för lätt
Passform - inte för liten
Sensor - finkänslig men med flera steg.
Ergonomi - måste ju passa handen.
Antal knappar - inte för många.
RGB-belysning - Nej, tack.
Trådlös anslutning - Okej så länge det är bra batteri, sensor och kort fördröjning.
Anslutning med kabel - så länge kabeln inte är för kort gärna 3 meter eller mer.
Pris - Utgör ju ena vågskålen.
Varumärke - Kunde inte bry mig mindre.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har suttit med min Mionix Naos 5000 (min andra) i säkert 8 år. Älskar den! Vikten, känslan samt hur hur ring och lillfingret vilar på den breda "flärpen". Har läst mindre bra recensioner om den "nya Naos 5000" och jag tvekar verkligen till att byta till en ny då denna har börjat krångla lite.
Har ni tips på liknande mus?

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Som vänsterhänt så skulle jag säga att musen har neutral passform.

Permalänk
Medlem

Har kört min G402 nu i många år, för min händer och användningsområde finns det inte en bättre mus. G502:an är också rätt trevlig, men för mig känns den klumpigare än G402. Sitter som handen i handsken, och kostade nästan ingenting vid inköp (400 riksdaler vill jag minnas).

Är dock sugen att ta steget mot trådlöst så får se vart det närmar sig!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Jag prioriterar komfort och ergonomi. Har en Logitech MX Master 3S på kontoret och hemma. Den hade gärna fått vara lite lättare för att vara helt optimal för spelande men annars gillar jag den skarpt. Är generellt allergiskt mot "gaming" produkter som brukar ha ganska kass ergonomi och vara enormt fula.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Att den passar en vänsterhänt och att det finns "tum knapp"
Har kört "Logitech G Pro Wireless" en bra stund och jag är nöjd.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Har blivit väldigt van vid trådlös så det är nog en prio för mig. Vikt också kanske, brydde mig inte om det förut men nu när jag kört med en lätt mus tycker jag alla "vanliga" känns jätte tunga.
Kör en Logitech Superlight och supernöjd med den. Går den sönder idag beställer jag en likadan direkt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P