Test: AMD Ryzen 7 7800X3D – spelprocessorn du väntat på

Permalänk
Medlem

ah yes cpu tester alltid lika roligt att se dom som vill se cpu tester i 4k där lasten fortfarande ligger primärt på GPU.

On topic. Väldigt trevlig CPU för gamers.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Det vart lite mysko resultat här åter igen, maskinen kanske inte är helt stabil?

Permalänk

Oh, ville läsa till sista sidan för att se ert omdöme, inte se det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shroomlord:

Önskar att det vore fler processortunga strategispel med i testerna där procen verkligen spelar roll. Alla vi som spelar sådana spel känns bortglömda, igen.

Jag är med dig, jag ber återkommande om tester i typ Civ eller FM då det är intresse att veta tids skillnaden i en turn och så vidare. Eller en late game save i typ Stellaris eller något Europa Universalis game, där tiden tickar på rätt slött lategame.

Aldrig fattat varför cpu endast bara ska mätas i FPS....

Permalänk
Medlem

Preaching for the choir, sparkar den döda hästen, upphakade skivspelaren osv men samtidigt verkar det vara många (även hos techtubersernas följare) som missförstått förhållandet mellan processorprestandakrav och upplösning. Det tåls att upprepas, för framtida forumsurfare.
Generellt gäller:

Ju lägre upplösning du kör, ju kraftigare cpu behövs för att tillhandahålla gpu'n med data för att visa nya frames.

I moderna, grafiska spel idag i 4k+ upplösning är garanterat gpu'n flaskhalsen och den får tillräckligt med data även från en relativt svag cpu för att arbeta så hårt gpu'n kan.
För vilken given cpu som helst kan man alltid säga att dess påverkan på fps'en blir mindre gör varje steg uppåt i upplösning.

Såvida man inte samtidigt som man lirar spel också gör en massa andra saker, som att encode:a video på cpun (de flesta encode:ar på gpu'n ändå), kan man enkelt säga att det är bortkastade pengar på de fetaste cpu:erna för 4k+-gaming.
För maximalt med fps i låga upplösningar gäller det däremot att ha det fränaste i processorväg man kan komma över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Återkommande fråga, men testar man ex. i 4K är det grafikkortet och inte CPU:n som begränser. Dvs. man kommer inte se någon vidare prestandaskillnad iom. att många högpresterande cpu:s inte har något problem att mata ett grafikkort i 4K.

Skrivet av Dunde:

Självklart är det så, det vet 99% av alla era läsare.

Med tanke på kommentarerna i den här tråden, så är det långt ifrån 99% som förstår varför man kör
CPU-tester vid lägre upplösningar.

Skrivet av lindahlj:

För oss som spelar i upplösningen 1440p då? Tidigare processortester har ju gått igenom fler upplösningar.

Det är inte det som det handlar om vid CPU-tester.

Videon har varit uppe tidigare i tråden, men ser ut att behövas lyftas fram fler ggr:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robert Ehrling:

Oh, ville läsa till sista sidan för att se ert omdöme, inte se det direkt.

Ja, jag gillar inte heller att sammanfattning/betyg numer är på första sidan av recensioner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, jag gillar inte heller att sammanfattning/betyg numer är på första sidan av recensioner.

Tror att fler läsare vill ha betyg/summering först. Så fler användare var tvungna att klicka sig till sista sidan tidigare jämfört med nu efter de ändrat ordningen. Vilket är bra för miljön(!).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen så är det strul med drivarna i OS'et om man testat köra 79XX X3d CPU'erna på samma maskin innan?
Kärnor parkeras på 7800X3d också i så fall, fast de inte borde göra det.

Vet inte om det var relevant i det här testet dock?

Permalänk
Viking
Skrivet av Xverminator:

Jag sitter fortfarande på en AMD Ryzen 5 3600 3,6GHz lätt överklockad!

Min CPU lyckas jag nästan aldrig få upp i mer än 50% i de flesta spel jag kör! Min CPU brukar snitta på ca 35% i de flesta spel än idag. Tex F1 2022, GTA V, Assassin's Creed Odyssey.

I mitt fall är det grafikkort som behöver uppgraderas först, sitter på ett 3060 Ti (spelar fortfarande i 1080p och är nöjd med 60 fps). GPU kan ligga på 100% i vissa spel när man maxxar tex Assassin's Creed Odyssey på Ultra settings.

Du hade sett liknande användning med en R5 1600 trots att den hade begränsat något enormt.

Det går oftast inte att se CPU-begränsningar av att kolla användningen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Spännande, är det samma visa här som värsting modellen att en CCD stänger av sig när man spelar?
Hade velat se hur processorer gör sig i e-sport titlar, dock jäkligt knepigt att få till ett sådant testande om man inte kör typ 10 rundor för varje titel, extremt tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Med tanke på kommentarerna i den här tråden, så är det långt ifrån 99% som förstår varför man kör CPU-tester vid lägre upplösningar.

Även jag tippar på att de allra flesta känner till den väldigt ofta upprepade anledningen.

De som tjatar om denna välbekanta anledning missar poängen: det är fortfarande både intressant och relevant att testa ALLA vanligt förekommande upplösningar, inte enbart de som påvisar störst skillnad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Köp en till mig, med moderkort och RAM, tack!

Skicka på posten, det går bra med pickup på ICA. Jag orkar nog ta mig dit.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av krEJZi:

Okej. Men ni har väl lika mycket tid som alla andra på att recensera eller? Varenda sida/kanal har ju betydligt fler tester än vad ni har. Kanske förklara varför du hade så lite tid och var tvungen att prioritera.

Hur andra media jobbar eller hur mycket tid de har kan jag inte svara på, jag vet inte heller hur många personer de är i sina testlabb eller hur mycket övertid de jobbar. Jag gör det jag hinner göra på den tiden jag kan disponera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Spännande, är det samma visa här som värsting modellen att en CCD stänger av sig när man spelar?

Nej, grejen med 7800X3D är att den bara har en CCD, vilket gör det hela mycket enklare för schemaläggningen. Den är i praktiken helt anpassad för processer som drar nytta av rejäl cache.

Det vore fortfarande klart intressant att se hur den presterar i icke-spel dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa processorer kan vara enda alternativet för vissa titlar, främst simulatorer. Typ FS2020, DCS. Jag kör en del iRacing, och det flaskar min 12900K helt sanslöst - jag ligger på typ 40 % GPU-last i tex starten av ett race och FPS:en åker ner i källaren.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Återkommande fråga, men testar man ex. i 4K är det grafikkortet och inte CPU:n som begränser. Dvs. man kommer inte se någon vidare prestandaskillnad iom. att många högpresterande cpu:s inte har något problem att mata ett grafikkort i 4K.

Det blir tråkiga grafer. Helt klart ;).
Och jag har skrivit ett inlägg också som förklarar varför man testar de lägre upplösnigarna. Im with you ;).

Men man kanske inte ska underskatta de likartade värdena i högre upplösningar ändå.
Vad får jag ut i praktiken när jag kör i 4K om jag väljer processor x, y eller z?

Är det kanske ingen skillnad på en 3800x och en 7800X3D om man tänkt spela i 4k? Är det värt att uppgradera? De frågorna kan främst besvaras av att också testa processorer i högre upplösningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ni rekommenderar en CPU för nästan 6000:- till majoriteten som ska bygga ny dator? Ursäkta mig men känns som den här recensionen är köpt. Antingen det eller så har jag surfat in på SweClockers sektion för överklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tror att fler läsare vill ha betyg/summering först. Så fler användare var tvungna att klicka sig till sista sidan tidigare jämfört med nu efter de ändrat ordningen. Vilket är bra för miljön(!).

Nej, tycker det stjäl intresset från innehållet i artikeln som så att säga blir sekundärt. "Förr" läst man artiklar på Swec eftersom de var väl genomarbetade, matiga och innehöll en sida om överklockning. Man "lärde känna" så att säga, även de intrikata delarna av en specifik hårdvara, vilket i sin tur gjorde att man fick en bättre förståelse av omdömet som sedan summerades. Sättet som det nu presenteras på blir bara baklänges, och det känns som att innehållet bara blir någon slags kortfattad redogörelse för de slutsatser som redan presenterats.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Förstår varför man testar i 1080p men är totalt ointressant då dom flesta idag minst spelar i 1440p och det lär knappast finnas någon som kör i 1080p på ett 4090. Hade varit mer intressant att se eventuell prestanda vinst i 1440p-4k. För där lär alla CPU i testet mer eller mindre prestera exakt likadant

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Är säljstart känt?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Nej, tycker det stjäl intresset från innehållet i artikeln som så att säga blir sekundärt. "Förr" läst man artiklar på Swec eftersom de var väl genomarbetade, matiga och innehöll en sida om överklockning. Man "lärde känna" så att säga, även de intrikata delarna av en specifik hårdvara, vilket i sin tur gjorde att man fick en bättre förståelse av omdömet som sedan summerades. Sättet som det nu presenteras på blir bara baklänges, och det känns som att innehållet bara blir någon slags kortfattad redogörelse för de slutsatser som redan presenterats.

Fast jag tror SweC ser hur många klick varje sida har och sista sidan kanske har fler klicks vilket betyder att fler kanske hoppade direkt till slutet tidigare och därför ändrade de lite. Känns som ett rimligt antagande iaf att de utför ändringar baserat på data de har.

För mig personligen kvittar de, jag tror att jag oftast klickade mig till slutet först. Känns inte som det spelar någon roll. Vill man läsa i rätt ordning så vet man ju nu att slutet kommer först och vill man inte spoila så klickar man ju bara på testerna först.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Är säljstart känt?

Imorgon (gissningvis 15.00).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Wow, snabb, dyr, inte orimligt så.
2990 på BF? 😁

Vad kostade 5800X3D på black friday?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Imorgon (gissningvis 15.00).

yes det var det jag tänkte

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Även jag tippar på att de allra flesta känner till den väldigt ofta upprepade anledningen.

De som tjatar om denna välbekanta anledning missar poängen: det är fortfarande både intressant och relevant att testa ALLA vanligt förekommande upplösningar, inte enbart de som påvisar störst skillnad.

Du kan lätt skapa denna graf själv hemma.

1: Rita 3 stycken exakt lika långa staplar
2: Skriv 7950X3D, 7800X3D och 13900KS bredvid dem
3: Grattis! Du har nu resultatet för 4k!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Förstår varför man testar i 1080p men är totalt ointressant då dom flesta idag minst spelar i 1440p och det lär knappast finnas någon som kör i 1080p på ett 4090. Hade varit mer intressant att se eventuell prestanda vinst i 1440p-4k. För där lär alla CPU i testet mer eller mindre prestera exakt likadant

De flesta spelar än idag i 1920x1080.

Kör du i 3840x2160 är 7800X3D bortkastade pengar i de flesta fall och du hade klarat dig lika bra med en 5600X eller 13400F.

7800X3D är ypperlig CPU för exempelvis skjutspel i 1080p med RTX 4090. Hade jag spelat single player spel i 3840x2160 hade jag köpt en 7600X eller 7700 istället.

Edit. Vad är poängen med testet du föreslår när de ändå presterar lika i det scenariot? Det är ju som att testa en gammal Volvo mot en Ferrari där båda måste följa hastighetsbegränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Ni rekommenderar en CPU för nästan 6000:- till majoriteten som ska bygga ny dator? Ursäkta mig men känns som den här recensionen är köpt. Antingen det eller så har jag surfat in på SweClockers sektion för överklassen.

Köp en 13600K, 37% billigare, men presterar bara 10-15% sämre i spel. Flertalet recensenter på nätet sätter den som klart mest "bang for the buck", men det gäller inte AMD-clockers då såklart.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja se energiförbruknings tester och inte bara i max belastning på alla kärnor. TPU verkar logga energiförbrukningen i alla deras testar via antagligen extra hårdvara vid cpu power kontakten. Men om inte det så åtminstone lite allmänna fall.
Typ max belastning all core (blender t.ex), ett lätt-drivet spel (för cpu), ett tung-drivet spel, och det som så ofta saknas: IDLE!.

Har inte hittat någon vidare data på idle energiförbrukning. Microsoft office i TPUs recension är väl det närmaste man kommer med en 12-13W.

Där drar den pyttelite mindre än 13700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Ehrling:

Oh, ville läsa till sista sidan för att se ert omdöme, inte se det direkt.

Precis, man vill ju först läsa igenom artikeln och gissa vad omdömmet kan tänkas bli, för att sedan se om man har samma uppfattning som recensenten. Att ha sammanfattning och omdöme på första sidan känns antiklimaktiskt.