Problem i Win7Pro-x64 med Nvidia 474.30

Permalänk

Problem i Win7Pro-x64 med Nvidia 474.30

Jag har ett GeForce GTX980, och Windows 7 Professional x64. Igår kom ny drivrutin 474.30, men jag har problem med att få den att fungera på datorn. Jag får meddelande om att den inte är digitalt signerad, och har därför måst återinstallera den tidigare drivrutinen (= 474.11). Men nu tjatar GeForce Experience på mig att jag åter ska installera den nyare drivrutinen. Men det fungerar fortfarande inte, jag har nu måst återinstallera den äldre drivrutinen. IGEN! Vet någon något om det här? Jag hittar inte någonstans där jag kan rapportera mina problem till Nvidia. Det står på deras sajt, att 474.30 är "WHQL", dvs. godkänd för Windows. Men det verkar ju inte att stämma?? Tacksam om någon kan svara något om det här.

Permalänk
Medlem

Morning

Kan det inte vara så att den drivrutinen inte stödjer win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frezeer:

Kan det inte vara så att den drivrutinen inte stödjer win7

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/203218/en-...

Ser ut som den stödjer Windows 7 64-bit

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Frezeer:

Kan det inte vara så att den drivrutinen inte stödjer win7

Nvidias sajt säger att den drivrutinen SKA stödja Windows 7 x64.

Permalänk
Medlem

Har du senaste uppdateringarna för Windows 7?

Annars får du väl hålla dig till de äldre så länge och se om nästa drivrutiner fungerar bättre.

Geforce experience går väl ta bort eller åtminstone stänga av att den letar efter uppdateringen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Hej!

Den drivrutinen är endast en "säkerhets uppdatering", då sista nya drivrutinen släpptes September 2021.

Så i spel är det helt onödigt att uppdatera, men jag förstår att det är irriterande att den tjatar om att det finns "ny" drivrutin.

Permalänk

Sökte lite och såg att Microsoft signerar inte längre drivrutiner för windows 7 sen januari i år

"Starting January 16th 2023, Microsoft is no longer accepting driver submissions for WHQL certification on Windows 7."

Permalänk

Du får sätta ditt os i test mode och leva med att det står testmode nere i hörnet på skrivbordet.

Dock öppnar det en del säkerhetshål iom att det kan installeras osigngerade drivare så inget rekommenderat.

Så bättre som tidigare sagts stäng av uppdaterings checken eller avinstallera experience.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får sätta ditt os i test mode och leva med att det står testmode nere i hörnet på skrivbordet.

Dock öppnar det en del säkerhetshål iom att det kan installeras osigngerade drivare så inget rekommenderat.

Så bättre som tidigare sagts stäng av uppdaterings checken eller avinstallera experience.

Okej, tack så mycket för tipset. Jag ska försöka hitta avstängningen för uppdaterings-checken, eller annars så avinstallerar jag GeForce Experience helt. Och så behåller jag den gamla drivrutinen för grafikkortet. Ska nog snart byta till Win10_x64, nu börjar det bli riktigt besvärligt att sitta här med ett så gammalt operativsystem som Windows 7. Tack, alla Ni som har svarat på min tråd.

Permalänk
Medlem

Win 7 är idag för datorer med gammal hårdvara som kör gammal mjukvara. Det är verkligen dags att du uppgraderar till win 10.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja verkligen dags att lämna win7 snart, speciellt då steam kommer sluta fungera i win7/8/8.1 den 1:a januari 2023...

Förövrigt finns det nått som heter NVCleanstall som tillåter dig att manuellt plocka ur delar från driver installation packet så du vet exakt vad du får med när du lägger in dina drivers. Dock kan man skjuta sig själv i foten om man tar bort för mycket, verkar dock inte vara några problem att rycka ut telemetry och geforce experience exempelvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av rodaflamman:

Okej, tack så mycket för tipset. Jag ska försöka hitta avstängningen för uppdaterings-checken, eller annars så avinstallerar jag GeForce Experience helt. Och så behåller jag den gamla drivrutinen för grafikkortet. Ska nog snart byta till Win10_x64, nu börjar det bli riktigt besvärligt att sitta här med ett så gammalt operativsystem som Windows 7. Tack, alla Ni som har svarat på min tråd.

rätt säker på att det fortfarande går uppgradera win 7 till både win 10 och 11 gratis bara genom att ange din win 7 nyckel vid installationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

rätt säker på att det fortfarande går uppgradera win 7 till både win 10 och 11 gratis bara genom att ange din win 7 nyckel vid installationen.

Jag räknar med att få betala för ett Win 10, om återförsäljaren på min ort har kvar några sådana licenser. Min dator klarar Windows 10, moderkortschipset'-et är Intel X79, och jag har sett att Asus har chipsetdrivrutin för Win 10 för P9X79, som är min moderkortsmodell.

Jag undrar om någon vet: -Kan jag stänga av Windows automatiska underhåll i Win 10 Pro, jag vet att det INTE går i Win 10 Home. Jag tycker bäst om att sköta allt mitt underhåll helt själv, och blir därför mycket irriterad om datorn själv startar det, därför att den tycker att jag har varit inaktiv för länge ( dvs. några minuter ) . Det är ofta som jag hör att hårddisken börjar knattra om jag är lite för inaktiv, jag har alltså Win 10 Home på min andradator, måste ha det för att kunna använda Bank-ID på kort.

Mycket tacksam, om någon vet något om ifall det går att stänga av automatiskt underhåll i Win 10 Pro. I så fall ska jag köpa det till den här datorn. Om det finns att få tag på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodaflamman:

Jag räknar med att få betala för ett Win 10, om återförsäljaren på min ort har kvar några sådana licenser. Min dator klarar Windows 10, moderkortschipset'-et är Intel X79, och jag har sett att Asus har chipsetdrivrutin för Win 10 för P9X79, som är min moderkortsmodell.

Jag undrar om någon vet: -Kan jag stänga av Windows automatiska underhåll i Win 10 Pro, jag vet att det INTE går i Win 10 Home. Jag tycker bäst om att sköta allt mitt underhåll helt själv, och blir därför mycket irriterad om datorn själv startar det, därför att den tycker att jag har varit inaktiv för länge ( dvs. några minuter ) . Det är ofta som jag hör att hårddisken börjar knattra om jag är lite för inaktiv, jag har alltså Win 10 Home på min andradator, måste ha det för att kunna använda Bank-ID på kort.

Mycket tacksam, om någon vet något om ifall det går att stänga av automatiskt underhåll i Win 10 Pro. I så fall ska jag köpa det till den här datorn. Om det finns att få tag på...

Det går att stänga av.
Och du behöver inte köpa en windows 10 nyckel du kan använda din windows 7 nyckel vid installationen av windows 10 och detta kommer att funka.

Du behöver bara ta fram win 7 nyckel från registret. Detta program har funkat för mig tidigare, men kan ha problem att ta fram nyckel ifall det är en OEM version.

Nirsoft Produkey: https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html/outl...

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Det går att stänga av.
Och du behöver inte köpa en windows 10 nyckel du kan använda din windows 7 nyckel vid installationen av windows 10 och detta kommer att funka.

Du behöver bara ta fram win 7 nyckel från registret. Detta program har funkat för mig tidigare, men kan ha problem att ta fram nyckel ifall det är en OEM version.

Nirsoft Produkey: https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html/outl...

"monoleg" säger att det går att stänga av Automatiskt Underhåll i Win 10 Pro. Går det ÄVEN att stänga av i Win-10-HOME, är det någon som vet?

Jag har tyvärr en OEM-version av Win 7 Pro, så jag kan nog INTE uppgradera till Win 10 utan att betala för en ny licens. Om någon vet ett annat sätt att uppgradera utan ny avgift, så får Ni mycket gärna tala om hur man gör.

Programmet "Nirsoft Produkey", är det helt säkert att det är fritt från alla typer av malware? Jag har bara ett gratis-InternetSecurity-program, och sådana brukar ju ibland visa sig vara lite otillräckliga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodaflamman:

"monoleg" säger att det går att stänga av Automatiskt Underhåll i Win 10 Pro. Går det ÄVEN att stänga av i Win-10-HOME, är det någon som vet?

Jag har tyvärr en OEM-version av Win 7 Pro, så jag kan nog INTE uppgradera till Win 10 utan att betala för en ny licens. Om någon vet ett annat sätt att uppgradera utan ny avgift, så får Ni mycket gärna tala om hur man gör.

Programmet "Nirsoft Produkey", är det helt säkert att det är fritt från alla typer av malware? Jag har bara ett gratis-InternetSecurity-program, och sådana brukar ju ibland visa sig vara lite otillräckliga...

det är bara att tanka ner windows 10 iso ifrån MS och köra upgrade, din licens följer med.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

det är bara att tanka ner windows 10 iso ifrån MS och köra upgrade, din licens följer med.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Okej, formateras hårddisken vid installationen, eller är det en sådan "upgrade" där jag får behålla allt annat innehåll än det gamla operativsystemet (dvs. jag vill behålla mina installerade tillämpningsprogram, spel, mina dokument, min musik, mina bilder osv. ) ?? Jag tänkte alltså byta från Win 7 Pro x64 till Win 10 Pro x64. ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodaflamman:

Okej, formateras hårddisken vid installationen, eller är det en sådan "upgrade" där jag får behålla allt annat innehåll än det gamla operativsystemet (dvs. jag vill behålla mina installerade tillämpningsprogram, spel, mina dokument, min musik, mina bilder osv. ) ?? Jag tänkte alltså byta från Win 7 Pro x64 till Win 10 Pro x64. ...

yes du kan behålla allting , du kan välja när du kör setup

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

yes du kan behålla allting , du kan välja när du kör setup

Okej, MYCKET BRA, men jag hittar inte min Win-7-skiva eller den tillhörande licensnyckeln, minns inte var jag lade dem när jag möblerade om. Men behövs alltså VARKEN skivan eller licensnyckeln, kommer installationsprogrammet alltså att läsa av licensnyckeln för Win 7 från min dator, och sedan godkänna det, utan att jag behöver ange nyckel eller sätta i den gamla skivan i DVD-läsaren ?? ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodaflamman:

Okej, MYCKET BRA, men jag hittar inte min Win-7-skiva eller den tillhörande licensnyckeln, minns inte var jag lade dem när jag möblerade om. Men behövs alltså VARKEN skivan eller licensnyckeln, kommer installationsprogrammet alltså att läsa av licensnyckeln för Win 7 från min dator, och sedan godkänna det, utan att jag behöver ange nyckel eller sätta i den gamla skivan i DVD-läsaren ?? ...

exakt! det sker med automatik!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

exakt! det sker med automatik!

Bra, jag har förstått det som att när jag har Win 7 Pro x64 sv-se, så är jag alltså berättigad till att få Win 10 Pro x64 sv-se. Och i Win 10 Pro så ska man väl kunna stänga av "Automatiskt Underhåll", vilket jag inte kan på min andradator (som EJ är avsedd för spel ) , den datorn har alltså bara Win 10 HOME x64 sv-se ?

Och ingen formatering sker om jag inte vill det, i och med att jag uppgraderar från en SVENSK version till en nyare SVENSK version, så behövs ingen formatering, så har jag i alla fall fattat det.

Jag har 32 GB DDR3-minne, CPU Intel Core i7-3820 (socket 2011), moderkortets chipset är Intel X79, och C-partitionen är på 803 GB, varav 247 GB är ledigt. Växlingsfilen är på en separat partition, den är på 128 GB, och växlingsfilen är inställd på att vara 48 GB nominellt, och 96 GB som max.
Inget av detta som jag har angett, är väl något som är för dåligt, så att en uppgradering till Win 10 inte funkar, eller blir skitdåligt... (??)

( Jag spelar mest äldre spel, det är därför som jag inte har någon särskilt ny dator ... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodaflamman:

Bra, jag har förstått det som att när jag har Win 7 Pro x64 sv-se, så är jag alltså berättigad till att få Win 10 Pro x64 sv-se. Och i Win 10 Pro så ska man väl kunna stänga av "Automatiskt Underhåll", vilket jag inte kan på min andradator (som EJ är avsedd för spel ) , den datorn har alltså bara Win 10 HOME x64 sv-se ?

Japp. Du har även möjlighet att kunna nedgradera datorn om du stöter på problem. Egentligen skulle jag tipsa om att göra en ren ominstallation med Windows 10 men du kan alltid prova att uppgradera först och se hur väl det går.

Skrivet av rodaflamman:

Och ingen formatering sker om jag inte vill det, i och med att jag uppgraderar från en SVENSK version till en nyare SVENSK version, så behövs ingen formatering, så har jag i alla fall fattat det.

Stämmer fint. Inga av dina filer kommer påverkas, men kan fortfarande rekommendera att ta en backup på potentiellt viktiga filer innan för säkerhets skull.

Skrivet av rodaflamman:

DR3-minne, CPU Intel Core i7-3820 (socket 2011), moderkortets chipset är Intel X79, och C-partitionen är på 803 GB, varav 247 GB är ledigt. Växlingsfilen är på en separat partition, den är på 128 GB, och växlingsfilen är inställd på att vara 48 GB nominellt, och 96 GB som max.
Inget av detta som jag har angett, är väl något som är för dåligt, så att en uppgradering till Win 10 inte funkar, eller blir skitdåligt... (??)

( Jag spelar mest äldre spel, det är därför som jag inte har någon särskilt ny dator ... )

Det kommer fungera kanon med det. Drivrutiner för Windows 10 brukar även installeras automatiskt så allt bör bara fungera direkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Japp. Du har även möjlighet att kunna nedgradera datorn om du stöter på problem. Egentligen skulle jag tipsa om att göra en ren ominstallation med Windows 10 men du kan alltid prova att uppgradera först och se hur väl det går.

Stämmer fint. Inga av dina filer kommer påverkas, men kan fortfarande rekommendera att ta en backup på potentiellt viktiga filer innan för säkerhets skull.

Det kommer fungera kanon med det. Drivrutiner för Windows 10 brukar även installeras automatiskt så allt bör bara fungera direkt.

Finfint, och jag skall väl välja den grafikkortsdrivrutin som Nvidia tillhandahåller, hellre än den som Microsoft vill ge mig. ( Microsoft brukar ju ha en lite äldre drivrutin än den som grafikkortstillverkaren har, Microsoft har alltså sällan den nyaste. Jag vet att jag ska undvika Beta-drivrutiner och hålla mig till "Stable" -drivrutiner som är " WHQL "-ade och så ) . Man kan testa Microsoft's drivrutin genom att starta ett spel som använder OpenGL istället för DirectX , då brukar man märka att man behöver en mera "spel-orienterad" drivrutin än den som Microsoft ger en, så då byter man till den som grafikkortstillverkaren har.

Samma gäller väl för ljudkortsdrivrutinen, jag undersöker om Creative har en nyare drivrutin än den som Microsoft har gett mig, och i så fall så byter jag från Microsoft's drivrutin till den som jag får från Creative. Förutsatt att den är WHQL-ad och digitalt signerad.

( Grafikkortet är Nvidia GeForce GTX980 4 GB PCI-E_x16, och ljudkortet Creative SoundBlaster X-Fi Titanium PCI-E_x1 ) .

Permalänk
Medlem

Generellt sett är det bättre att göra en full format wipe install.. Men när du uppgraderar så behöver du generellt sett göra en uppgradering för att få din förra licens att gå över till den nya versionen. Du bör däremot kunna uppgradera för att sen registrera din nya licens till ett microsoft konto och sen köra en format och installera om för att använda den licensen du registrerat på ditt microsoft konto.

Det bör bara behövas om du faktiskt springer på problem dock, kan mycket väl vara så att uppgraderingen fungerar utan problem. Som du säger så har microsoft drivrutiner som ofta installeras automatiskt, vill du göra en full driver wipe/reinstall för din GPU så finns det ett program som heter DDU (display driver uninstaller) som kan avinstallera den nuvarande drivrutinen helt så man sen kan installera sin nya med mindre risk för att något lämnas kvar från den gamla.

Kan absolut rekommendera att göra en backup av allt viktigt från disken som har ditt OS innan du börjar uppgraderingen, alltid smart att göra, beror mest på hur lat du är och vilken risk du kan acceptera om något går fel (bör vara relativt låg risk för det dock, men aldrig 0)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Generellt sett är det bättre att göra en full format wipe install.. Men när du uppgraderar så behöver du generellt sett göra en uppgradering för att få din förra licens att gå över till den nya versionen. Du bör däremot kunna uppgradera för att sen registrera din nya licens till ett microsoft konto och sen köra en format och installera om för att använda den licensen du registrerat på ditt microsoft konto.

Det bör bara behövas om du faktiskt springer på problem dock, kan mycket väl vara så att uppgraderingen fungerar utan problem. Som du säger så har microsoft drivrutiner som ofta installeras automatiskt, vill du göra en full driver wipe/reinstall för din GPU så finns det ett program som heter DDU (display driver uninstaller) som kan avinstallera den nuvarande drivrutinen helt så man sen kan installera sin nya med mindre risk för att något lämnas kvar från den gamla.

Kan absolut rekommendera att göra en backup av allt viktigt från disken som har ditt OS innan du börjar uppgraderingen, alltid smart att göra, beror mest på hur lat du är och vilken risk du kan acceptera om något går fel (bör vara relativt låg risk för det dock, men aldrig 0)

Okej, tack så mycket för all värdefull information, alla Ni som har skrivit i den här tråden. Nu tror jag att jag har det mesta av den information som behövs för att kunna lyckas med den här uppgraderingen / ominstallationen, vilket av dem det nu blir. Men om någon har något mer tips om något som är bra att veta om ett sådan här åtgärd, så får Ni mycket gärna skriva det i tråden. Jag ska själv fortsätta att följa tråden ett tag till, för att se om någon tillägger något ytterligare.