Tonåringar ointresserade av VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

[Mycket träffande genomgång]

Haha, jag har aldrig ens testat VR, men jag är 100% säker på att det skulle bli exakt samma för mig (även vad gäller spelval).

I slutändan är det allt jäkla kringliggande bök som sätter stopp för ett köp, även om det säkerligen vore kul när man väl orkar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Förklaring ur mitt eget perspektiv om varför man inte spelar varje dag:

Om jag är sugen på att spela ett pcspel så är detta min checklista:
Sätt dig ner, starta spelet, spela spelet.

Om jag är för trött för att spela just nu så är detta ett sannolikt scenario
Sätt dig ner, kolla youtube, bli spelsugen, starta spelet.

Om jag vill spela VR:
Bli sugen på att spela VR, kolla så att batteriet är laddat, starta quest, uppdatera quest, starta virtua..... uppdatera virtual desktop, uppdatera virtual desktop, desktop klient, starta om virtual desktop, starta spelet, fixa en inställning som strular, starta om spelet, nu hamnade jag utanför världen, starta om spelet, är nu i spelet.

Ta av headsetet, flytta köksbordet, flytta soffan, klä av mig kläder för annars kommer jag svettas ihjäl, ta ett beslut på om jag ska låta grannarna se mig stå där som ett fån eller om jag skall stänga gardinerna, hoppa in i spelet, spela 3 timmar annars var det fan inte lönt.

Kort sagt så kan man spela PC för att slappna av. VR spelar man endast om man söker en specifik upplevelse eller vill göra något specifikt, det kräver såväl mental förberedelse, fysisk förberedelse och eventuell mindre felsökning (åtminstone om man tänker pc-vr).

Det är ingen chans att man ens funderar på VR om man är det minsta trött. T.ex om man jobbat.

Vad gör VR så bra?
Ett betydligt roligare sätt att också förklara VR på är den händelsen som sker varje gång jag spelar Dirt2 i VR. Ett spel som klassas som extremt ur nausea och intensivitet rating.

Starta Dirt2 i VR, fullständigt explodera av adrenalin och dopamin och säga högt till sig själv VARFÖR SPELAR JAG INTE DETTA OFTARE? Fortsätt spela på extrem svårighet i 60 minuter,. låta svetten rinna av kroppen pga force feedback och en bil som stundtal studsar runt galaxen och du nästan fysiskt vill hoppa ut ur bilen och sedan säga DETTA MÅSTE JAG GÖRA IGEN IMORGON MEN JUST NU ORKAR JAG INTE MER.

Nästa dag så orkar du inte ens titta på headsetet för att kroppen är så dränerad av hur häftig upplevelsen var

Mår du inte illa av rallyt med VR?

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat Meta Quest 2 här på Sweclockers innan jul som blev julklapp till mig och grabbarna. Jag har spelat kanske 10 timmar totalt, och då endast The Last Clockwinder som jag tyckte var det enda roliga spelet jag provat. Jag tycker precis som folk nämnt att det är för jobbigt att sätta igång. Det är för omständligt. Jag hade dock på känn att det skulle vara så också så jag får skylla mig själv.

Min 5-årige son hade kul första två månaderna med Job-Simulator och Vacation-Simulator men nu har han glömt av att det ens finns.

Nej, det blir nog att sälja det vidare inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Köpte ett begagnat Meta Quest 2 här på Sweclockers innan jul som blev julklapp till mig och grabbarna. Jag har spelat kanske 10 timmar totalt, och då endast The Last Clockwinder som jag tyckte var det enda roliga spelet jag provat. Jag tycker precis som folk nämnt att det är för jobbigt att sätta igång. Det är för omständligt. Jag hade dock på känn att det skulle vara så också så jag får skylla mig själv.

Min 5-årige son hade kul första två månaderna med Job-Simulator och Vacation-Simulator men nu har han glömt av att det ens finns.

Nej, det blir nog att sälja det vidare inom kort.

Jag förstår inte.
Quest 2 omständigt att sätta igång?
Starta headset (man kan ha det i sleepmode om laddkabeln sitter i) och starta spelet.
Byter du spelområde ja då måste du rita upp ny guardian.
Om du bara spelat last clockwinder och job simulator, ja då har du missat det mesta 😂
Vad gillar du för spel?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sweftonbladet.

De senaste dagarna har Swec allt mer börja likna en tabolid.
Jag tackar för den tid som varit med dagliga eller flertal besök.

Permalänk
Medlem

Håller med. Betydligt roligare att spela på klassiskt vis där man kan dricka sin kaffe och äta sina nötter utan att spilla, läsa guides eller multitaska på andra monitorn osv.

5120x1440 ultrawide och Tobii eye tracker 5, bättre bild samt är bekvämare än att krångla med VR hit och dit.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Om kriteriet för att vara intresserad av något är att man ska göra det varje dag så är jag ointresserad av bl.a. Sweclockers, PC-Spel, mitt jobb, sex, film och att äta frukost

Permalänk
Medlem

Har en båt för 250.000 som jag endast använder några gånger per år. Känner väldigt många i samma sits. Ser inga artiklar skrivna om det här.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett VR-headset (Quest i originalutförande) som var i väldigt aktiv användning under det första året. Sen har det mattats av - till stor del på grund av livet som småbarnsförälder, men också på grund av att jag inte har hittat några lockande spel på en bra tid. De flesta intressanta grejer kom medan Facebook ännu investerade i spelstudion. Nu känns det som att marknaden har torkat upp rätt så ordentligt, när investerare inte kan hoppas på att sälja bolagen till då främst Facebook...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår inte.
Quest 2 omständigt att sätta igång?
Starta headset (man kan ha det i sleepmode om laddkabeln sitter i) och starta spelet.
Byter du spelområde ja då måste du rita upp ny guardian.
Om du bara spelat last clockwinder och job simulator, ja då har du missat det mesta 😂
Vad gillar du för spel?

Jag köper det du säger, men håller inte riktigt med. Jag (och många andra också verkar det som) tycker det är för mycket bök med spelandet. Jag tror bara helt enkelt inte att det är min grej. Jag vill inte ha en 5 meters kabel ligga längs med vardagsrummet, eller ha möblerna bortplockade för att "suget ska komma" helt enkelt.

Och den där j*la guardian stör jag mig fruktansvärt mycket på. Man måste ju rita om så fort man vinklar tånageln åt ett annat håll typ. Däremot är det en rolig pryl att ha när man har vänner hemma (vilket skett två gånger på 2 år för min del) och se vem som ser löjligast ut i Beat Saber. Så visst finns det ljuspunkter med VR också.

Vilka spel anser du att jag har missat då som är ett måste? Jag har provat 20-30 olika spel, och antingen ger de mig kraftig yrsel eller så är de apfult skapade. En vän försökte få mig att lira The Forest med honom men det gick inte då jag är lättpåverkad av yrsel.

Permalänk
Medlem

Här är anledningen till att VR dog för mig:

Har även testat Quest 2, men där dödade den korta batteritiden istället spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag köper det du säger, men håller inte riktigt med. Jag (och många andra också verkar det som) tycker det är för mycket bök med spelandet. Jag tror bara helt enkelt inte att det är min grej. Jag vill inte ha en 5 meters kabel ligga längs med vardagsrummet, eller ha möblerna bortplockade för att "suget ska komma" helt enkelt.

Och den där j*la guardian stör jag mig fruktansvärt mycket på. Man måste ju rita om så fort man vinklar tånageln åt ett annat håll typ. Däremot är det en rolig pryl att ha när man har vänner hemma (vilket skett två gånger på 2 år för min del) och se vem som ser löjligast ut i Beat Saber. Så visst finns det ljuspunkter med VR också.

Vilka spel anser du att jag har missat då som är ett måste? Jag har provat 20-30 olika spel, och antingen ger de mig kraftig yrsel eller så är de apfult skapade. En vän försökte få mig att lira The Forest med honom men det gick inte då jag är lättpåverkad av yrsel.

Ja hur långt är ett snöre.
Några spel som finns på Quest som jag själv uppskattar.
Resident evil 4
Red matter 1 och 2
In death unchained
Pistol whip
After the fall
The walking dead saints and sinners
The light brigade
Ghost of tabor
Contractors
Walkabout minigolf
Eleven table tennis
Mm.
Ddt är lättare att svara på en sån fråga om man först säger vad man söker.
Argumentet att det inte finns några spel eller "jag blir åksjuk" håller inte.

Skrivet av walkir:

Här är anledningen till att VR dog för mig:

https://schematron.org/image/psvr-wiring-diagram-5.jpg

Har även testat Quest 2, men där dödade den korta batteritiden istället spelupplevelsen.

PSVR var nog det sämsta exemplet du kunde dra upp när det gäller sladdhärva och själva tekniken i sig. Det är inte representativt för nått som är standard idag.

Jag har ett Quest 2 med Kiwi design elite strap med ett 10000Mah powerbank till.
Kan spela många timmar, gissar mellan 6-10 timmar, räcker nog för dom flesta.
Quest 2 i originalutförande är obekvämt och ger 2 timmars speltid.
Det går om man vill

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja hur långt är ett snöre.
Några spel som finns på Quest som jag själv uppskattar.
Resident evil 4
Red matter 1 och 2
In death unchained
Pistol whip
After the fall
The walking dead saints and sinners
The light brigade
Ghost of tabor
Contractors
Walkabout minigolf
Eleven table tennis
Mm.
Ddt är lättare att svara på en sån fråga om man först säger vad man söker.
Argumentet att det inte finns några spel eller "jag blir åksjuk" håller inte.

Argumentet håller inte? Tycker jag definitivt att det gör. Spel finns, men 90% är ju rent skräp enligt mig. Och jag är knappast ensam att bli yr (men kanske är överkänslig?) så det är ju bara sanningen. Jag spelar vanligtvis FPS och tycker inte VR direkt är representativt för den genren av spel. Därför är det svårt att veta vad man vill spela på det, då det skiljer sig mot ett vanligt FPS-spel på datorn. Men jag fastnade direkt för klurandet och uppdragen i The Last Clockwinder, trots att även det var otroligt fult.

Av de du föreslår har jag provat några stycken. Table tennis var trevligt, men sjukt tråkigt när man spelar mot en bot. Minigolf var oerhört kul och jag gillar atmosfären, men inget jag står och spelar med mig själv heller. Jag anser att VR mer är en gimmick för att spela tillsammans med folk, och det är svårt, då antingen den andra personen måste ha ett eget VR, eller tråckla av och på sig headsetet mellan omgångarna. Återigen, massa merarbete för att få spela några minuter.

Som sagt, jag verkar inte vara den enda som är förälder och tycker det är för mycket jobb att spela med denna pryl. Men det är ju kul att andra finner intresse i det.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av corb06:

Hur kan man inte vara intresserad??
Jag är en bra bit från tonåring, ca 30 år mer, men har skrapat ihop över 850 timmar i VR sen januari 2021 när jag skaffade HP G2. Det mesta i DCS men lite annat också.
VR är ju det absolut största som hänt inom gamingvärlden, att gå miste om detta är ju bara sorgligt. Finns ju ingenting som slår närvarokänslan som VR. Har testat allt från 3 skärmar i Eyefinity till jättebred 38"are på skrivbordet.
<Uppladdad bildlänk>

Det är för omständigt. Flytta möbler, brist på bra spel. Alla jäkla sladdar, kvaliten….

Det som behövs är något litet och enkelt som man kan ha med sig. Jag tänker där man även kan ha polarna med sig i den digitala världen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Sötast
Skrivet av plajton:

Mår du inte illa av rallyt med VR?

Inte det minsta, vilket gör mig jätteglad.
När jag började med VR så blev jag illamående första gången efter c:a 10 min.
Andra gången efter typ 15 min.
Tredje gången inget illamående.

Då bytte jag spel från "stå still" till att man skulle röra sig med kroppen. Då kände jag av yrsel och knepigheter och blev illamående första gången efter nån halvtimme. Efter det aldrig igen.

Då bytte jag spel till att styra med kontrollens joytick istället för kroppen. Holy crap vad det var ett helvete. Då flyttar ju hela universum sig utan att din kropp gett eller fått en indikation på rörelse.

Det tog mig 2-3 veckor (lite varje dag) innan jag kunde spela en hel timme. Från början var det omedelbart. EN rörelese framåt t.ex var all VR jag gjorde den dagen xD sen tog jag det dag för dag och tränade upp en motståndskraft, då kunde jag spela en handfull minuter utan att påverkas mer än att "kändes knepigt" och tillslut så var det som spela med handkontroll till datorn.

Till slut så ville jag ge mig på Dirt2 men var ärligt talat livrädd.
Jag började med något lättare, kan det ha varit beamng eller något?

Satte mig bakom min ratt å pedal, kände att det här borde jag ha koll på.
Startar motorn, lägger i växel och trampar försiktigt på gasen för att rulla ur garaget. Tog av mig headsetet omedelbart. Tänkte nope. Dagen efter testar jag igen, då kommer jag ur garaget, sedan svänger jag höger och NOPE, headsetet fick åka av. Detta var mångfald gånger värre än alla andra typer av spel jag spelat.

Tredje gången tänkte jag, jag har aldrig spytt av vr innan, varför ska jag göra det nu?
Kör ur garaget, svänger höger, svänger vänster ut på taxi lane och sedan full gas och tar mig ut i en lång högersväng och här känns det som att man sitter i nån karusell med namnet hurricane eller något men jag biter i läppen och tänker ett varv. Ett varv.

Jag vann inte racet, thats for sure och när jag tog av headsetet så kändes det som att jag hade åkt båt i flera timmar, mådde riktigt risigt i flera timmar.

Dagen efter vann jag loppet och när jag sedan gick över till Dirt2 så var det "like riding a bike"

Dirt2 är utan tvekan, den absoluta topp-punkten i upplevelse jag någonsin haft med en dator.

Jag har många favoritspel som är helt andra genrer, och mycket jag gillar. Men kicken av att vara en rallyförare i 180knyck och skicka bilen i gruskurvor mellan träden? Finns inget häftigare jag har gjort.

Jag har spelat säkert 40 timmar i Dirt2 VR och nog aldrig längre än en timme åt gången då kroppen är helt utmattad av allt adrenalin. Än så länge är upplevelsen exakt lika bra varje gång.

Då är jag en person som nog aldrig lagt mer än 20-100 timmar totalt på något bilspel på plattskärm. Jag gillar idén med dem men blir oftat bara trött av att höra ljudet av motorer som väser medans man snurrar runt.

Edit: för att inflika till övrig diskussion så ställer jag mig på sidan att content saknas fortfarande.

Half-Life Alyx är i min värld det enda spel som kännts som en magisk upplevelse i VR. Alltså 10/10 men då är jag en HL-fan av rang också. Övriga spel är roliga i någon timme eller kanske 2, men annars är det mest tomma upplevelser utan något vidare bra story eller gameplay loop.

Då får jag också vara tydlig med att jag helt slutat spela AAA-spel på PC och spelar endast indiespel i övrigt. Nu ett par år senare med Quest2 så tycker jag att de flesta spelen bara är reskins av andra, precis som AAA marknaden. Finns inte mycket där som lockar tyvärr... Gissar på att nästa Valve spel i VR blir det man spelar och blir amazed av igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Argumentet håller inte? Tycker jag definitivt att det gör. Spel finns, men 90% är ju rent skräp enligt mig. Och jag är knappast ensam att bli yr (men kanske är överkänslig?) så det är ju bara sanningen. Jag spelar vanligtvis FPS och tycker inte VR direkt är representativt för den genren av spel. Därför är det svårt att veta vad man vill spela på det, då det skiljer sig mot ett vanligt FPS-spel på datorn. Men jag fastnade direkt för klurandet och uppdragen i The Last Clockwinder, trots att även det var otroligt fult.

Av de du föreslår har jag provat några stycken. Table tennis var trevligt, men sjukt tråkigt när man spelar mot en bot. Minigolf var oerhört kul och jag gillar atmosfären, men inget jag står och spelar med mig själv heller. Jag anser att VR mer är en gimmick för att spela tillsammans med folk, och det är svårt, då antingen den andra personen måste ha ett eget VR, eller tråckla av och på sig headsetet mellan omgångarna. Återigen, massa merarbete för att få spela några minuter.

Som sagt, jag verkar inte vara den enda som är förälder och tycker det är för mycket jobb att spela med denna pryl. Men det är ju kul att andra finner intresse i det.

Ja smaken är som baken du får så klart tycka så.
Jag tycker det låter som att VR inte är för dig heöt enkelt. Du vill sitta ner och spela FPS på skärm (själv gör jag det i princip aldrig igen) och hittar bara på anledningar om gimmick, tråcklande osv för att berättiga det.
Det stämmer helt enkelt inte jag spelar nästan dagligen och majoriteten av gångerna är det i VR.
Jag har iofs PCVR, PSVR2 och Quest att välja på som spelplattform så jag har mycket att välja på.
Det är imo samma "tråcklande" som PC gaming i övrigt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det är för omständigt. Flytta möbler, brist på bra spel. Alla jäkla sladdar, kvaliten….

Det som behövs är något litet och enkelt som man kan ha med sig. Jag tänker där man även kan ha polarna med sig i den digitala världen.

Omständigt nej
Flytta möbler - ditt problem, flytta eller möblera om
Brist på bra spel - inte då
Sladdar - det finns trådlösa alternativ
Kvaliten - på vad?
Litet enkelt ta med sig - Quest

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Sötast
Skrivet av Molotov:

Omständigt nej
Flytta möbler - ditt problem, flytta eller möblera om
Brist på bra spel - inte då
Sladdar - det finns trådlösa alternativ
Kvaliten - på vad?
Litet enkelt ta med sig - Quest

Tänk om livet vore såhär enkelt

Permalänk
Medlem

De borde testa logga in på recroom, ingen över 19 där inte....och gott om spelare...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk om livet vore såhär enkelt

Vem har sagt att det ska vara enkelt. Valet till enklare liv har väll dom flesta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har själv hållt på med VR sen 2016, när HTC Vive kom ut.

Ska erkänna att de första åren spelade jag inte våldsamt mycket, dels för att det var väldigt känsligt med FPS-drops, vilket man märkte väldigt tydligt, samt bristen på bra spel.

Våren 2021 bytte jag till ett Valve Index (det var väldigt många som idiotförklarade mig med motiveringen att Valve snart släpper ett nytt headset...) och jag spelar en hel del varje vecka, ibland upp till 25-30 timmar.

Detta kan jag göra dels på grund av att det finns bättre spel idag, samt att tekniken har utvecklats, framförallt på mjukvarufronten.
Asynchronous Reprojection gör att spelen flyter även med kraftiga FPS-drop, och jag kan spela med ner till 25-30 FPS utan att må dåligt.
Sen är det en inlärningskurva, mer för vissa än för andra, att vistas i VR. Vissa är mer känsliga helt enkelt.

Det spelet som jag har mest timmar i på VR-fronten är helt klart VRChat, där jag träffat hundratals härliga människor från hela världen. Det blir lite som en drog, man vet inte vad som väntar runt nästa hörn, och det finns alltid mer att utforska.
Spelet uppmanar dessutom aktiva spelare till att själva bidra till spelet genom att bygga världar och avatarer i Unity och Blender, så det har ju blivit några timmar där med, program som jag trodde att jag aldrig skulle komma att nyttja.

För övrigt, namnet till trots, så är VRChat tillgängligt för både VR och desktop - och det är gratis.

Jag känner flera tonåringar som spenderar oerhörda mängder tid i VR så min egna erfarenhet talar annat språk än statistiken, men eftersom vi inte vet något om hur statistiken tagits fram, så får man kanske ta det med en nypa salt.

Som många nämnt så är det ju en tröskel att kliva över, med ett VR-headset. Därför träffar man kanske lite oftare på äldre (20+) personer som spelar VR oftast.
Men egentligen inte konstigare och dyrare än en valfri konsol, att skaffa en Pico 4 eller ett Quest 2.

Sen förstår jag argumentationen om VR som utrymmeskrävande, jag har tur som bor själv, så det klagas inte ifall jag har vardagsrummet ommöblerat en vecka eller två.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har en båt för 250.000 som jag endast använder några gånger per år. Känner väldigt många i samma sits. Ser inga artiklar skrivna om det här.

Jämförelsen skulle fungera om båt tillverkarna tänkte lägga ner verksamheten för att deras produkter inte användes så mycket som de borde.

Allt ingår i "VR är en fluga" logiken. Man försöker hitta argument för att lägga ner "skiten".

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här är anledningen till att VR dog för mig:

https://schematron.org/image/psvr-wiring-diagram-5.jpg

Har även testat Quest 2, men där dödade den korta batteritiden istället spelupplevelsen.

Undrar varför ingen hade tänkt sig att lösa detta problem med en specialanpassad powerbank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Omständigt nej
Flytta möbler - ditt problem, flytta eller möblera om
Brist på bra spel - inte då
Sladdar - det finns trådlösa alternativ
Kvaliten - på vad?
Litet enkelt ta med sig - Quest

Att flytta möbler eller rita upp Guardian är dock en faktisk friktion som påverkar viljan att komma igång hos användare, på samma sätt som mobil-VR eller sladd-VR utgör friktion. Går att tycka vad man vill om saken men statistiken pekar tydligt på att det påverkar retentionen. Carmack nämner lite om behovet av "Instant VR" här: https://uploadvr.com/john-carmack-shares-instant-vr-vision/

Citat:

What would your phone be like if you had to set up and acknowledge guardian every time that you started it up? If you had to wait for your controllers to wake up before you could start doing inputs there? So getting to that point, not just light and cheap, but it should also be instant. You should just be able to like pull it up and put it on your head to just glance over there to look at something as easily as you would look at your watch.

Jag tror att det beryktade "Smart Guardian" med Quest 3:s djupsensorer kan göra rätt stor skillnad för detta. Automatisk mappning av rum etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Att flytta möbler eller rita upp Guardian är dock en faktisk friktion som påverkar viljan att komma igång hos användare, på samma sätt som mobil-VR eller sladd-VR utgör friktion. Går att tycka vad man vill om saken men statistiken pekar tydligt på att det påverkar retentionen. Carmack nämner lite om behovet av "Instant VR" här: https://uploadvr.com/john-carmack-shares-instant-vr-vision/

Jag tror att det beryktade "Smart Guardian" med Quest 3:s djupsensorer kan göra rätt stor skillnad för detta. Automatisk mappning av rum etc.

Ja jag är medveten om "problemet"
Men har man som jag en dedikerad yta är det i ga problem.
Guardian var varit buggigt men jag har inte behövt göra om den på flera månader nu.

Svaret var mer mot hur folk lägger fram det här som en i mängden mot klagomål bara för att berättiga deras icke intresse. Mitt mål är att ge en annan bild till folk som ännu inte provat. Nej sägarna ska inte få sista ordet

Vissa är ju tom pc gamers inget i oc gaming ör heller friktionsfritt så dessa personer tycker jag "borde vara smartare"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag är medveten om "problemet"
Men har man som jag en dedikerad yta är det i ga problem.
Guardian var varit buggigt men jag har inte behövt göra om den på flera månader nu.

Svaret var mer mot hur folk lägger fram det här som en i mängden mot klagomål bara för att berättiga deras icke intresse. Mitt mål är att ge en annan bild till folk som ännu inte provat. Nej sägarna ska inte få sista ordet

Vissa är ju tom pc gamers inget i oc gaming ör heller friktionsfritt så dessa personer tycker jag "borde vara smartare"

En entusiast kan ha överseende med en del tillkortakommanden, men det här är ett reellt problem för VR som massprodukt och även något som är lösbart och därför borde jobbas på.

Som någon nämnde tidigare kan jag känna igen mig i att om man är trött, sjuk eller dylikt så kan det kännas nästan övermäktigt att dra på sig ett VR-headset vilket det inte gör att sitta och såsa framför en PC eller mobiltelefon. Detta är talande för vilka trösklar som ändå finns där ännu.

Permalänk
Medlem

VR kommer alltid vara en dyr nischad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

En entusiast kan ha överseende med en del tillkortakommanden, men det här är ett reellt problem för VR som massprodukt och även något som är lösbart och därför borde jobbas på.

Som någon nämnde tidigare kan jag känna igen mig i att om man är trött, sjuk eller dylikt så kan det kännas nästan övermäktigt att dra på sig ett VR-headset vilket det inte gör att sitta och såsa framför en PC eller mobiltelefon. Detta är talande för vilka trösklar som ändå finns där ännu.

Det finns må ga saker som är jobbiga om man ör trött sjuk eller liknande. Tror inte att nått kommer ändra på det

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Undrar varför ingen hade tänkt sig att lösa detta problem med en specialanpassad powerbank?

Var väl iofs just det @Molotov tipsade om?

Testade bara hemma hos några vänner en eftermiddag för något år sedan och slogs av att enheten dog innan vi spelat klart.

Permalänk
Medlem

VR är fantastiskt i mina ögon. Däremot är "level of entry" högt för VR. Det krävs en ganska hög dos av dedikation för att starta igång en spelsession. Själv är jag VR-frälst, men det är långt ifrån varje dag jag startar upp headsetet. Det handlar inte om att jag uppskattar VR mindre än vanligt spelande. Tvärtom. Men det kräver betydligt mer dedikation från mig än att t.ex. starta upp senaste spelet på min Steam Deck (som befinner sig i sleep mode). Dessa hårdvaror är varandras motsatser när det kommer till "level of entry"

Behöver folk verkligen leva och andas VR på samma obehagliga sätt de flesta knarkar sina mobiler för att anse att något är populärt? Det tycker inte jag personligen. Det viktigaste är ju att det finns ett stort värde med produkten, vilket jag tycker att det gör.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC