Någon som vet vad jag har för ficklampa? (BILD)

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad jag har för ficklampa? (BILD)

Har en äldre Nicronlampa som börjat glappa och försöker hitta info om den går att laga men då jag inte ens hittar någon info om den exakta modellen det rör sig om så är det lite svårt.

Bifogar bild på mitt exemplar:

Den närmaste jag sett på Google säljs av Erlandsonsbrygga och dom kallar den för "NICRON ALU +" men det står att den lampan har 5 dioder men min har bara en. Så trots likheterna är det inte samma.
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Belysni...

Det finns inget nummer på lampan eller inuti vad jag kan se.
Jag lyckas inte skruva på huvudet alls så vet inte om det går att öppna den där, kanske krävs väldigt mycket våld.
Känns konstigt om den inte ska gå att öppna framtill för hur ska man annars komma åt om man behöver byta dioden.

Övrig info, knappen sitter baktill (på alla nya modeller sitter knappen på sidan) och den drivs av 3 x AAA.
Drygt 13cm lång och väger ca 130g utan batterier.

Har ingen info var den köptes eller till vilket pris då det är ett loppisfynd.

Permalänk
Medlem

Är en kinalampa, knappt värt att laga, skulle köpt en sån här och varit nöjd ruskigt stark lampa
https://www.amazon.se/FC12-Tactical-Flashlight-Rechargeable-W...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Köp en maglite, made in USA, skippa att stödja diktaturen Kina om du kan?

Annars så är Convoy från Aliexpress mycket prisvärda om du kan vänta på frakt och vill ha en Kina lampa.

Men de är troligen en g90 lampa du har, sådan här:
https://www.amatrix.com.my/NICRON-G90-Power-Bank-Rechargeable...

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Är en kinalampa, knappt värt att laga, skulle köpt en sån här och varit nöjd ruskigt stark lampa
https://www.amazon.se/FC12-Tactical-Flashlight-Rechargeable-W...

Menar du att det är en "kinakopia" på en av Nicrons lampor eller bara att Nicron är ett kinesiskt företag?
Är inte i behov av köpråd på ficklampor utan bara intresserad av vad det här faktiskt är för modell (förutsatt att det inte är en kopia förstås för då är det ointressant).
Jag är en sån där som brinner för att laga saker istället för att köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Men de är troligen en g90 lampa du har, sådan här:
https://www.amatrix.com.my/NICRON-G90-Power-Bank-Rechargeable...

Nu måste du ha länkat fel?
Det där är ju någon högteknologisk produkt med inbyggd powerbank

Permalänk

Kan det möjligen vara denna?

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en Nicron G50 baserat på Nicrons hemsida från 2015, men tyvärr är produksidan för G50 inte arkiverad.

Tillägg: Jag hittade en produktsida för G50 från 2017, men den är nog tyvärr av begränsad nytta eftersom instruktionerna är en bild som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Kan det möjligen vara denna?

Inte exakt samma, den där är mycket smalare.
Min har tre AAA och den där bara ett AA, huvudet på den där är 29mm brett på min är huvudet 35mm brett
Det kanske är så illa att det här är en kopia, att nån bara tryckt en Nicron-logga på en random lampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ser ut att vara en Nicron G50 baserat på Nicrons hemsida från 2015, men tyvärr är produksidan för G50 inte arkiverad.

Tillägg: Jag hittade en produktsida för G50 från 2017, men den är nog tyvärr av begränsad nytta eftersom instruktionerna är en bild som inte fungerar.

Tack!
Den där är det nog, väldigt lik.
Hittade fler bilder när jag sökte på G50 på Google och dom är extremt lika
Om man bortser från att den här länken visar en lampa med två kinesiska tecken efter loggan så är den närmast identisk tror jag
NICRON G50 CREE XP-G R5
https://www.aliexpress.com/item/32748367514.html

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Tack!
Den där är det nog, väldigt lik.
Hittade fler bilder när jag sökte på G50 på Google och dom är extremt lika
Om man bortser från att den här länken visar en lampa med två kinesiska tecken efter loggan så är den närmast identisk tror jag
NICRON G50 CREE XP-G R5
https://www.aliexpress.com/item/32748367514.html

Mitt råd är, buy quality, cry once.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket namn just din lampa har så betvivlar jag mycket starkt att de säljer reservdelar till dem.
Har den börjat blinka/flimmra är det mest troligen knappen/brytaren på den som behöver bytas.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

OK, jag läste inte hela din text, försök att skriva mera kompakt, tack!

När min Wolf Eyes MC-E Explorer ficklampa blev dålig gjorde jag följande.
Felsökte lampan, hittade felet och kan ej laga det själv.
Jag mailade Wolf Eyes och de ville ha flera bilder för att se serie nr samt identifiera lampan etc.
Fick pris på en ny tail switch 215-ish kronor, 2-3 veckor senare har jag nu en fungerande lampa igen.

Kan du inte felsöka den själv så är det troligen helt kört om du ej känner någon duktigt individ som kan göra det år dig.
Har du riktigt tur är det bara en dålig lödning eller nått mekaniskt glapp som kan limmas eller tejpas etc.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverrygg:

Mitt råd är, buy quality, cry once.

Jag följer vägen "varför betala mer än man måste".
Betalade 5 kronor för en ficklampa som glappar, kan jag få den att sluta glappa så har jag fått en fungerande ficklampa för 5 kronor i annat fall får jag avgöra om den är bra nog som nödlampa eller om den får åka till återvinningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

OK, jag läste inte hela din text, försök att skriva mera kompakt, tack!

När min Wolf Eyes MC-E Explorer ficklampa blev dålig gjorde jag följande.
Felsökte lampan, hittade felet och kan ej laga det själv.
Jag mailade Wolf Eyes och de ville ha flera bilder för att se serie nr samt identifiera lampan etc.
Fick pris på en ny tail switch 215-ish kronor, 2-3 veckor senare har jag nu en fungerande lampa igen.

Kan du inte felsöka den själv så är det troligen helt kört om du ej känner någon duktigt individ som kan göra det år dig.
Har du riktigt tur är det bara en dålig lödning eller nått mekaniskt glapp som kan limmas eller tejpas etc.

Hur skulle jag kunna få min text mer kompakt tycker du?
Tycker att jag fattade mig ganska kort

Permalänk
Skrivet av Splithorizon:

Köp en maglite, made in USA, skippa att stödja diktaturen Kina om du kan?

Annars så är Convoy från Aliexpress mycket prisvärda om du kan vänta på frakt och vill ha en Kina lampa.

Men de är troligen en g90 lampa du har, sådan här:
https://www.amatrix.com.my/NICRON-G90-Power-Bank-Rechargeable...

Har kört två maglite led på jobbet och båda har blivit kass, dessutom extremt dålig batteritid även med litiumbatteri. En sak till, "glaset" blir repigt som tusan så ljusbilden blir diffus och tråkig. Så min erfarenhet är att det är överskattat skit.

Bytte till en Ledlenser T2 som är hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hur skulle jag kunna få min text mer kompakt tycker du?
Tycker att jag fattade mig ganska kort

Det tycker inte jag, i dagens snabba samhälle så är det färre och färre som orkar eller ens bryr sig om att läsa långa texter eller titta på långa utdragna YT videos.

Lagom låg post skulle vara typ.

Hej jag köpte en Nicron lampa på loppis som visade sig vara glapp. Lampan drivs av 3 x AAA och har 1 LED.
Någon som vet vad denna modell heter, jag vill försöka hitta reservdelar så jag kan laga den.
Eller om du har andra tips på hur jag kan laga felet?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Skrivet av Splithorizon:

Skrev jag att Mag-lite är bästa lampan på jorden? NEJ.
Sa jag att det kanske inte är najs o stödja en diktatur med slavliknande arbetsförhållanden? JA
Mag-Lite är bland de billigaste alternativen jag vet som ikke är Kina lampor så därför valde jag att nämna dem.

Ledlenser:

Where is Ledlenser manufactured?
To ensure that our bright ideas see the light of day, we've clearly divided up our tasks: Design and development happens in Germany, while production happens in China.

Ska du ha en Kina lampa kan jag personligen anse de finns bättre alternativ än Ledlenser.
Oavsett så spelar det mindre roll, köp det du vill ha och är nöjd med, alla har olika tycke och smak.

Själv försöker jag så gott det går att undvika att skicka mina pengar till Xi Jinping.

Okej! Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Splithorizon:

Det tycker inte jag, i dagens snabba samhälle så är det färre och färre som orkar eller ens bryr sig om att läsa långa texter eller titta på långa utdragna YT videos.

Lagom låg post skulle vara typ.

Hej jag köpte en Nicron lampa på loppis som visade sig vara glapp. Lampan drivs av 3 x AAA och har 1 LED.
Någon som vet vad denna modell heter, jag vill försöka hitta reservdelar så jag kan laga den.
Eller om du har andra tips på hur jag kan laga felet?

Du missar nog grejen med forum. Det du gör nu är bara att sprida en dålig vibe, detta forum klarar sig utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Du missar nog grejen med forum. Det du gör nu är bara att sprida en dålig vibe, detta forum klarar sig utan det.

Ja ungefär lika dåligt som att hoppa på mig o klaga hur dåliga Mag-Lite är utan anledning, ger lite dålig vibe.
Speciellt när det missade poängen helt med tanke på vad jag skrev om.

Min tanke var inte att slå någon på fingrarna eller klaga, kanske lät som det.
Jag missade att läsa viktig info i första posten pga den var lite väl lång.
Så jag ville tipsa hur det kan gå att få det så fler läser hela posten och får all vital info för att svara ordentligt.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Menar du att det är en "kinakopia" på en av Nicrons lampor eller bara att Nicron är ett kinesiskt företag?
Är inte i behov av köpråd på ficklampor utan bara intresserad av vad det här faktiskt är för modell (förutsatt att det inte är en kopia förstås för då är det ointressant).
Jag är en sån där som brinner för att laga saker istället för att köpa nytt

Det jag menar är att det finns en kategori som hamnar i "kina-skit". varor som säljs i bulk från alibaba/aliexpress/ebay och tillverkas i några få fabriker.
även om nicron låter seriöst så ser det ut som att företaget hamnar i denne kategori.

Men ajg kan mycket väl ha fel också

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Det tycker inte jag, i dagens snabba samhälle så är det färre och färre som orkar eller ens bryr sig om att läsa långa texter eller titta på långa utdragna YT videos.

Lagom låg post skulle vara typ.

Hej jag köpte en Nicron lampa på loppis som visade sig vara glapp. Lampan drivs av 3 x AAA och har 1 LED.
Någon som vet vad denna modell heter, jag vill försöka hitta reservdelar så jag kan laga den.
Eller om du har andra tips på hur jag kan laga felet?

Snyggt komprimerat
Jag skrev det först som brödtext i ett stycke sen gjorde jag en styckesindelning som kändes bra men det kanske var för "seriöst" för ett sånt här forum
Tack för din feedback ska försöka ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Har kört två maglite led på jobbet och båda har blivit kass, dessutom extremt dålig batteritid även med litiumbatteri. En sak till, "glaset" blir repigt som tusan så ljusbilden blir diffus och tråkig. Så min erfarenhet är att det är överskattat skit.

Bytte till en Ledlenser T2 som är hur bra som helst.

Ska vi snacka Maglite som märke så tycker jag dom var överlägsna förr när man använda vanliga glödlampor, har exempelvis fortfarande kvar min D6 som jag gissningsvis ägt ca 20 år.
Tror den har livstidsgaranti men hittills har den fungerat i ur och skur
Givetvis inte lika stark som moderna LEDlampor men kvaliteten är som en stridsvagn.

Permalänk
Medlem

Stan Carley, hur har det gått med lampan, lyckats hitta vad som kan vara fel på den?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Stan Carley, hur har det gått med lampan, lyckats hitta vad som kan vara fel på den?

Glappet verkar sitta i kopplingen mellan huvudet och kroppen fast det känns som att huvudet inte går att ta loss så går det att pressa bakåt ungefär en halv millimeter.
Trycker jag hårt framtill på huvudet så fungerar lampan som den ska men efter några minuter så börjar den blinka för att sen slockna och behöver då bli intryckt igen.
Trodde länge att bakänden inte tryckte in batteripacket ordentligt men visar sig inte var felet.
Överväger om det är en lödning som släpper och om lampan då möjligtvis kan bakas likt ett grafikkort

Hittar inte någon info om ifall huvudet ska gå att ta loss eller öppnas för att exempelvis byta dioden, så gissar att den är limmad och inte går att laga utan uppvärmning.

Permalänk
Medlem

Spännande, det är inte så att du tror det kan gå att limma huvudet igen och få det bra på så vis?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |