SweClockers verkar köra spårning även när man tackat nej till det

Permalänk
Medlem

Att dessa problem har bekräftats och att det fortfarande inte har åtgärdats eller kommunicerats ut till medlemmarna på ett tydligare sätt än i denna tråden är väldigt dåligt hanterat i mitt tycke. Att lämna funktionaliteten igång trots att det har bekräftats att den inte fungerar som tänkt är också något förvånande.

Jag valde därför att göra en anmälan till IMY mot Geeks AB för hanteringen samt bifogade denna tråd som handlingar i anmälan. Jag hoppas att ett fungerade system implementeras samt att ni på Sweclockers i framtiden tar det på större allvar när forummedlemmar i all välmening upplyser er om problem i er hemsidas funktionalitet.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Att dessa problem har bekräftats och att det fortfarande inte har åtgärdats eller kommunicerats ut till medlemmarna på ett tydligare sätt än i denna tråden är väldigt dåligt hanterat i mitt tycke. Att lämna funktionaliteten igång trots att det har bekräftats att den inte fungerar som tänkt är också något förvånande.

Jag valde därför att göra en anmälan till IMY mot Geeks AB för hanteringen samt bifogade denna tråd som handlingar i anmälan. Jag hoppas att ett fungerade system implementeras samt att ni på Sweclockers i framtiden tar det på större allvar när forummedlemmar i all välmening upplyser er om problem i er hemsidas funktionalitet.

Bra gjort, även om det kanske inte känns så kul för de som jobbar med SweClockers.

Hur svårt kan detta vara att implementera? Det är i.o.f.s. lätt att säga när man aldrig har behövt göra det, men å andra sidan har jag jobbat med enterprise-system och känner igen snacket. "Det är svårt", "vi pratar med våra leverantörer", "vi jobbar på det" o.s.v. Hade det prioriterats så hade det inte gått nästan ett år utan att det fixats. Det känns som det som vanligt är kortsiktiga ekonomiska intressen som styr, så kanske anmälan får fart på det här.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Grundare
Skrivet av Phod:

Bra gjort, även om det kanske inte känns så kul för de som jobbar med SweClockers.

Hur svårt kan detta vara att implementera? Det är i.o.f.s. lätt att säga när man aldrig har behövt göra det, men å andra sidan har jag jobbat med enterprise-system och känner igen snacket. "Det är svårt", "vi pratar med våra leverantörer", "vi jobbar på det" o.s.v. Hade det prioriterats så hade det inte gått nästan ett år utan att det fixats. Det känns som det som vanligt är kortsiktiga ekonomiska intressen som styr, så kanske anmälan får fart på det här.

Äsch sluta spekulera i att det handlar om korta ekonomiska intressen när det överhuvudtaget inte är det som styr och driver Geeks / SweClockers. Kan bara beklaga att det tar sådan tid och förstår även hur viktigt det är.

Finns heller inget att skylla på utan vi jobbar på en långsiktig lösning. Det är snårigt och vi har till och med lyckats påverka några stora aktörer att göra förändringar då det finns stor okunskap inom området. Till och med de Cookie Management Platforms (CMP) vi kört har haft brister.

Ekonomin kanske inte är som vi hade önskat i läget som världen befinner sig i. Jobbar hårt för att hänga med och väljer bort kortsiktiga lösningar som hade gynnat intäkter. Ett exempel på sådant är programmatiska annonser som hade fyllt på våra annonser ordentligt men där vi inte kan garantera läsarnas integritet - som i princip alla aktörer idag hoppat på. Och kan vi inte hålla integriteten av någon anledning så ska det vara tydligt och ett medvetet beslut.

Har absolut noll intresse av att skicka vidare någon slags information till andra parter som man som läsare inte OK:at och inget i vår affär bygger heller på det. Och där vi använder externa tjänster idag med kakor handlar det om att det saknas alternativ som fungerar. Google Analytics vi använder nu överger vi inom kort.

Men det sagt, jag är inte insatt i det tekniska men tar upp det internt så ser jag till att det kommer ett svar eller medvetet beslut om vad vi gör och varför. Kul eller inte, tack för att ni bryr er om SweClockers och medlemmarna här. Vi bryr oss minst lika mycket och har även vi brister vi behöver jobba med.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Äsch sluta spekulera i att det handlar om korta ekonomiska intressen när det överhuvudtaget inte är det som styr och driver Geeks / SweClockers. Kan bara beklaga att det tar sådan tid och förstår även hur viktigt det är.

Nu är jag inte så insatt i hur er organisation fungerar, men för mig låter det som att du säger att det beror på inkompetens. Jag menar, för åtta månader fick ni reda på att hemsidan inte fungerar lagenligt och ni har kört på fullt blås för att fixa det sedan dess? Jag har aldrig varit med om att något system som inte fungerar lagenligt inte har fixats inom några dagar om det varit möjligt, eller i de fall att det varit ett tredjepartssystem som förhindrat det att leverantören inte varit utslängd inom ett halvår.

Sedan är transparensen från er sida kanske inte riktigt i nivå med vad man kan förvänta sig. "Vi jobbar på det", "det är svårt", "det är tekniskt" är ursäkter i mina öron. Vad är det som gör att ni inte kan skapa en interimslösning som blockerar några cookies? Det låter inte som rocket science för mig, även om det är en utmaning.

Jag har dock förståelse för att ni är en liten organisation som kanske inte har kompetens att lösa det här snabbt eller kommunicera bra, men kom igen... Det är er huvudsakliga inkomstkälla det handlar om. Jag blir på riktigt litet stressad när jag läser den här tråden, för i min värld är det här inte sådant som tar åtta månader.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Finns heller inget att skylla på utan vi jobbar på en långsiktig lösning. Det är snårigt och vi har till och med lyckats påverka några stora aktörer att göra förändringar då det finns stor okunskap inom området. Till och med de Cookie Management Platforms (CMP) vi kört har haft brister.

Ekonomin kanske inte är som vi hade önskat i läget som världen befinner sig i. Jobbar hårt för att hänga med och väljer bort kortsiktiga lösningar som hade gynnat intäkter. Ett exempel på sådant är programmatiska annonser som hade fyllt på våra annonser ordentligt men där vi inte kan garantera läsarnas integritet - som i princip alla aktörer idag hoppat på. Och kan vi inte hålla integriteten av någon anledning så ska det vara tydligt och ett medvetet beslut.

Har absolut noll intresse av att skicka vidare någon slags information till andra parter som man som läsare inte OK:at och inget i vår affär bygger heller på det. Och där vi använder externa tjänster idag med kakor handlar det om att det saknas alternativ som fungerar. Google Analytics vi använder nu överger vi inom kort.

Men det sagt, jag är inte insatt i det tekniska men tar upp det internt så ser jag till att det kommer ett svar eller medvetet beslut om vad vi gör och varför. Kul eller inte, tack för att ni bryr er om SweClockers och medlemmarna här. Vi bryr oss minst lika mycket och har även vi brister vi behöver jobba med.

Att döma av årsredovisningen verkar det snarare handla om långsiktiga ekonomiska intressen. Absolut inget fel i det, ligger förmodligen många års hårt arbete bakom, men det är inte direkt någon hobbyverksamhet som drivs.

Jag finner det också svårt att förstå hur detta kan vara så komplicerat. Av egen erfarenhet vet jag att vara helt compliant är en rejäl utmaning, men i SweClockers fall är det ju inte ens nära trots att ni haft ett år på er (mer i praktiken). Känslan är att utan denna tråd skulle ni inte ens vetat om problemet, vilket i sig är rätt märkligt när det inte krävs mer än ett par minuter för att enkelt göra ett test av sidan. Dessutom har väl er leverantör av Cookie Consent (CookiePro) verktyg som automatiskt monitorerar sina kunders siter och som borde larmat länge om detta. Bra alternativ till Google Analytics, som t.ex. Matomo, har funnits länge och verktyg för Cookie Consent har ni uppenbarligen redan, även om dom inte används på rätt sätt. Även om inget av de verktygen är perfekta så är inte min erfarenhet att dom skulle ha så stora problem att dom i praktiken var oanvändbara.

Jag har svårt att se att det skulle behövas så lång tid för att lösa detta om det hade varit en prioriterad fråga. Däremot har jag lite svårt att se att det skulle ligga något direkt uppsåt bako det hela, om inte annat med tanke på risken för böter. Nu är ju IMY i praktiken rätt tandlösa, men skulle dom vilja statuera ett exempel lär det vara rätt lågt hängande frukt att plocka. Vilket i sig känns väldigt onödigt.

Vem är Dataskyddsombud på SweClockers (Geeks AB) och ansvarar för dessa frågor? Sett till att IMY, något ironiskt i detta fall, specificerar "alla former av spårning och profilering på internet" som ett skäl att man måste ha ett Dataskyddsombud så lär ni omfattas av kravet. Det är väl lite av en gråzon, genomsnittsanvändaren är väl rätt anonym, men många är det inte då dom är kända genom namn, foto osv.

Permalänk
Grundare
Skrivet av improwise:

Att döma av årsredovisningen verkar det snarare handla om långsiktiga ekonomiska intressen. Absolut inget fel i det, ligger förmodligen många års hårt arbete bakom, men det är inte direkt någon hobbyverksamhet som drivs.

Jag finner det också svårt att förstå hur detta kan vara så komplicerat. Av egen erfarenhet vet jag att vara helt compliant är en rejäl utmaning, men i SweClockers fall är det ju inte ens nära trots att ni haft ett år på er (mer i praktiken). Känslan är att utan denna tråd skulle ni inte ens vetat om problemet, vilket i sig är rätt märkligt när det inte krävs mer än ett par minuter för att enkelt göra ett test av sidan. Dessutom har väl er leverantör av Cookie Consent (CookiePro) verktyg som automatiskt monitorerar sina kunders siter och som borde larmat länge om detta. Bra alternativ till Google Analytics, som t.ex. Matomo, har funnits länge och verktyg för Cookie Consent har ni uppenbarligen redan, även om dom inte används på rätt sätt. Även om inget av de verktygen är perfekta så är inte min erfarenhet att dom skulle ha så stora problem att dom i praktiken var oanvändbara.

Jag har svårt att se att det skulle behövas så lång tid för att lösa detta om det hade varit en prioriterad fråga. Däremot har jag lite svårt att se att det skulle ligga något direkt uppsåt bako det hela, om inte annat med tanke på risken för böter. Nu är ju IMY i praktiken rätt tandlösa, men skulle dom vilja statuera ett exempel lär det vara rätt lågt hängande frukt att plocka. Vilket i sig känns väldigt onödigt.

Vem är Dataskyddsombud på SweClockers (Geeks AB) och ansvarar för dessa frågor? Sett till att IMY, något ironiskt i detta fall, specificerar "alla former av spårning och profilering på internet" som ett skäl att man måste ha ett Dataskyddsombud så lär ni omfattas av kravet.

För att svara på bägge senaste inläggen. Vet inte varför det tagit så många månader om vi bestämt att göra en förändring eller om det var ett medvetet beslut att inte göra något åt saken då - men vi kan kommunicera bättre och det får vi reda ut internt.

SweClockers kör fortsatt Google Analytics med fler tjänster och det stämmer att de alla inte kan garantera att data lagras inom EU. Det är på utfasning inom kort men har inte allra högsta prio.

Problemet denna tråd handlar om åtgärdades för ett bra tag sedan, men vi är inte helt compliant än. Där har vi förmodligen gjort den riskbedömningen / prioriteten medvetet av olika orsaker.

Får reservera mig med att jag inte är sakkunnig och att sakkunnig får svara bättre.

Angående årsredovisningen som du nämner är det inget konstigt, påstår inte att detta är en hobbyverksamhet - däremot är bolaget starkt värderingsstyrt och inte drivet av korta ekonomiska intressen som var det som kommenterades kring initialt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från de senaste svaren hoppas jag att ni får extrema böter så att era prioriteringar ändras.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Grundare
Skrivet av johanandersson:

Från de senaste svaren hoppas jag att ni får extrema böter så att era prioriteringar ändras.

Ja, gör vårt bästa sen får man tycka vad man vill om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Ja, gör vårt bästa sen får man tycka vad man vill om det.

Fast ni har ju inte åstadkommit någon förändring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

[...] - men vi kan kommunicera bättre och det får vi reda ut internt.[...]

OK, nu ska jag vara fräck och utan att vara tillfrågad komma med ett tips. Om man ska komma med dåliga nyheter av något slags ska man vara saklig och öppen, inte svävande. Det man behöver säga är typ följande:

• Det här är läget.

• Det här har vi gjort.

• Det här tänker vi göra.

Jag tror stämningen i tråden hade varit mycket bättre om detta skett tidigare. Själv har jag behövt berätta för kunder berätta för kunder att det har runnit ner stora summor pengar i vasken, och en tidigare kollega till mig var tvungen att berätta att "Nu fattas det tiotals miljoner, men vi tror vi kan lösa det", och kunderna har tagit det bra.

Egentligen förstår jag nog varför det har tagit lång tid, och att de krav jag ställer i arbetet kanske inte är applicerbara här, men kommunikationen kunde ha varit mycket bätttre.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för svar!

Rekommenderar en genomkörning med t.ex. Compliance-kontrollen på

https://www.cookiebot.com/en/compliance-test/?domain=www.swec...

innan mötet för lite bättre underlag. Kan dock redan nu förvarna att resultatet av körningen inte är allt för smickrande. Sen ska man så klart alltid göra lite egna analyser och tolkningar av svaren man får från denna typ av tjänster som ibland kan vara lite väl alarmistiska.

Hur kan man utläsa ur resultatet man får att nej till vissa spårare är verkningslöst?

Jag ser exempelvis denna rad: "Locked until accepted by user: No"
Betyder den raden att ett nej till spårare är verkningslös?

Permalänk
Grundare
Skrivet av Phod:

OK, nu ska jag vara fräck och utan att vara tillfrågad komma med ett tips. Om man ska komma med dåliga nyheter av något slags ska man vara saklig och öppen, inte svävande. Det man behöver säga är typ följande:

• Det här är läget.

• Det här har vi gjort.

• Det här tänker vi göra.

Jag tror stämningen i tråden hade varit mycket bättre om detta skett tidigare. Själv har jag behövt berätta för kunder berätta för kunder att det har runnit ner stora summor pengar i vasken, och en tidigare kollega till mig var tvungen att berätta att "Nu fattas det tiotals miljoner, men vi tror vi kan lösa det", och kunderna har tagit det bra.

Egentligen förstår jag nog varför det har tagit lång tid, och att de krav jag ställer i arbetet kanske inte är applicerbara här, men kommunikationen kunde ha varit mycket bätttre.

Kan bara hålla med här, bra feedback. Här kommer kort sammanfattning då jag fått mer info.

Läget är
Vi är inte compliant och det som ligger utanför är vissa tjänster som är viktiga för sajtens funktion eller styrning. Det gäller nu integrationen av Youtube (videospelaren), Orvesto (spårar antalet besökare så att vi kan följa antal individer) och att vi loggar Adblock-graden. Dessa delar saknar medgivande i dagsläget.

Det finns ytterligare integrerade tjänster som eventuellt behöver ligga under consent, där det är gråzon (tolkningsbart) eller vi har mer research att göra. Exempelvis Twitter, Twitch, Google Recapcha etc.

Vi har i dagsläget ingen bra lösning för de som nekar alla kakor och då gäller det funktionen av sajten. Jobbar på i det tempo vi klarar av för att hantera och avhandla dessa frågor och ligger således inte i framkant av lagstiftningen. Även vissa av tjänsterna arbetar på lösningar från sina håll.

Ska även sägas att vi jobbar med andra säkerhets- och integritetsfrågor där vissa är viktigare ur kort perspektiv, just nu exempelvis med att byta servermiljö.

Detta är gjort
Vi korrigerade att Google Analytics och Google Ads sätter kakor utan consent för någon månad sedan vilket var det som initialt kommunicerades om i denna tråd. Att vi inte läcker data via annonser har varit extra viktigt att säkra upp.

Vi har haft en del personalomsättning som gjort att kommunikationen i denna tråd varit hackig och kass.

Tänker vi göra
Vi fasar snart ut Google Analytics och fortsätter arbetet med att bli compliant. Adblock-kakan ska vi ta bort helt. Vi testar andra CMP:er och följer även hur branschen gör, vilka steg som tas samt följer prejudikat.

Har fler beslut att ta inom närtid och får återkomma när detta är gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Hur kan man utläsa ur resultatet man får att nej till vissa spårare är verkningslöst?

Jag ser exempelvis denna rad: "Locked until accepted by user: No"
Betyder den raden att ett nej till spårare är verkningslös?

Du kommenterar ett inlägg från augusti så förhoppningsvis har senare inlägg besvarat din fråga redan. Men om jag minns rätt så var det i praktiken så att det kvittade vad mandå svarade - man blev spårad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du kommenterar ett inlägg från augusti så förhoppningsvis har senare inlägg besvarat din fråga redan. Men om jag minns rätt så var det i praktiken så att det kvittade vad mandå svarade - man blev spårad ändå.

Ja, det förstår jag. Personen länkade till en sökare av spårare som jag testade på annan nätplats för att se om spårarna struntar i vilket val man gör även där. Den enda raden som antyder just det är denna: "Locked until accepted by user: No". Alltså att spårarna måste godkännas av besökarna innan de får spåra och den är noterad med "No". Jag tolkar det så att säga nej till spårare är verkningslöst för de spårar ändå. Har jag rätt?

Måste poängtera att jag inte testat det på detta forum!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Kan bara hålla med här, bra feedback. Här kommer kort sammanfattning då jag fått mer info.

Läget är
Vi är inte compliant och det som ligger utanför är vissa tjänster som är viktiga för sajtens funktion eller styrning. Det gäller nu integrationen av Youtube (videospelaren), Orvesto (spårar antalet besökare så att vi kan följa antal individer) och att vi loggar Adblock-graden. Dessa delar saknar medgivande i dagsläget.

Det finns ytterligare integrerade tjänster som eventuellt behöver ligga under consent, där det är gråzon (tolkningsbart) eller vi har mer research att göra. Exempelvis Twitter, Twitch, Google Recapcha etc.

Vi har i dagsläget ingen bra lösning för de som nekar alla kakor och då gäller det funktionen av sajten. Jobbar på i det tempo vi klarar av för att hantera och avhandla dessa frågor och ligger således inte i framkant av lagstiftningen. Även vissa av tjänsterna arbetar på lösningar från sina håll.

Ska även sägas att vi jobbar med andra säkerhets- och integritetsfrågor där vissa är viktigare ur kort perspektiv, just nu exempelvis med att byta servermiljö.

Detta är gjort
Vi korrigerade att Google Analytics och Google Ads sätter kakor utan consent för någon månad sedan vilket var det som initialt kommunicerades om i denna tråd. Att vi inte läcker data via annonser har varit extra viktigt att säkra upp.

Vi har haft en del personalomsättning som gjort att kommunikationen i denna tråd varit hackig och kass.

Tänker vi göra
Vi fasar snart ut Google Analytics och fortsätter arbetet med att bli compliant. Adblock-kakan ska vi ta bort helt. Vi testar andra CMP:er och följer även hur branschen gör, vilka steg som tas samt följer prejudikat.

Har fler beslut att ta inom närtid och får återkomma när detta är gjort.

Tack för ett ordentligt svar på denna fråga! Jag hoppas att ni i slutändan får ordentlig ordning och reda på detta. Det är för min del inte något som jag bryr mig supermycket om, men då jag växt upp med SweClockers så håller jag tummarna för er framgång.

Glad påsk!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | Kingston Renegade 2TB NVMe SSD, PNY XLR8 2x2TB NVMe SSD, Seagate FireCuda 120 4TB SATA (total 11TB SSD) | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Vi har i dagsläget ingen bra lösning för de som nekar alla kakor och då gäller det funktionen av sajten.

Förslag: Stäng omedelbart av integrationerna som ni vet gör att ni inte följer lagen.

Av det konkreta du nämner ovan tycks inget direkt påverka forumet, marknaden eller nyhetsförmedlingen, mer än att vissa funktioner inte kommer att fungera - och det är knappast hela världen. Dags att visa att värderingarna ni styr efter inte är ”vi skiter i om vi gör något olagligt”?

Recaptcha kommer antagligen att behöva ersättas för att undvika spam. Jag föreslår att ni prioriterar det.

Om det faktiskt har lämnats in en anmälan till IMY så ser det inte så bra ut om man inte gör nånting åt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Ja, det förstår jag. Personen länkade till en sökare av spårare som jag testade på annan nätplats för att se om spårarna struntar i vilket val man gör även där. Den enda raden som antyder just det är denna: "Locked until accepted by user: No". Alltså att spårarna måste godkännas av besökarna innan de får spåra och den är noterad med "No". Jag tolkar det så att säga nej till spårare är verkningslöst för de spårar ändå. Har jag rätt?

Måste poängtera att jag inte testat det på detta forum!!

Det är nog rent tekniskt snarare så att siten kör spårarna trots att man inte borde, eller snarare inkluderar dom i sidan till webbläsaren. Detta beror ofta på att man exekverar sina skript i fel ordning, så att de skript som spårae redan hunnit köras när man väl kommer till kontrollen om dom ska köras. Minns dock inte detaljerna idag för hur det såg ut på Sweclockers då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är nog rent tekniskt snarare så att siten klt spårarna trots att man inte borde, eller snarare inkluderar dom i sidan till webbläsaren. Detta beror ofta på att man exekverar sina skript i fel ordning, så att de skript so blocksrs redan hunnit köras när man väl kommer till kontrollen om dom ska köras. Minns dock inte detaljerna idag för hur det såg ut på Sweclockers då.

OK!
Jag kör med blockerare för säkerhets skull ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

OK!
Jag kör med blockerare för säkerhets skull ändå.

Tyvärr krävs nog det just nu för att slippa bli spårad, men förhoppningsvis framöver kan man whitelista siten igen.

Permalänk
Medlem

Så här hade vi aldrig vågat tackla problemet. På min arbetsplats hade vi stängt av allt så fort det bara går och arbeta med att lösa ett problem i taget isolerat vid sidan om och sedan slagit igång en sak i taget igen. Lagstiftningen är tydlig med att man inte kan föra vidare ansvaret till en leverantör.

Maxstraffet för överträdelser mot GDPR är 200 miljoner kronor, eller 4 procent av ett bolags årsomsättning. Det högre beloppet gäller. För mindre allvarliga brott blir boten upp till 100 miljoner kronor, eller 2 procent av omsättningen.

Hoppas verkligen ni löser det så fort som möjligt.

Visa signatur

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med blockerare, funkar inte en sida då, så slutar jag frekventera sidan ifråga, det kan nog bli så även denna gång, livet går trots allt vidare även utan Sweclockers.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hållit Sweclockers högt och anser fortfarande att forumet är det bästa efter overclock.net, men detta behöver ni lösa omgående för att kunna bibehålla er relativt höga nivå av trovärdighet framåt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7700X - 32GB DDR5@6000CL36 - XFX RX 7900XTX Merc310 Black - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tyvärr krävs nog det just nu för att slippa bli spårad, men förhoppningsvis framöver kan man whitelista siten igen.

Exakt!

Permalänk
Grundare
Skrivet av improwise:

Ett litet tillägg - lite off topic från senaste sidan / SweClockers men relaterat till trådstarten:

Det finns nog en del missförstånd i tron om att man inte ska bli spårad alls om man tackar nej till kakor. Det stämmer inte riktigt. Så länge en aktör ser till att data lagras inom EU och det finns avtal som följer regelverket behövs inget samtycke.

Så då blir ju frågan om det blir någon skillnad för er som inte vill bli spårade överhuvudtaget. Hela syftet är väl att rensa upp rejält och få bort affärsmodeller som bygger på att sälja vår integritet etc då det senaste årtiondet spårat fullständigt. Om jag förstått det rätt.

Åter igen, jag är inte sakkunnig men försöker besvara så gott jag kan medan jag åker 8-timmarståg:).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Ett litet tillägg - lite off topic från senaste sidan / SweClockers men relaterat till trådstarten:

Det finns nog en del missförstånd i tron om att man inte ska bli spårad alls om man tackar nej till kakor. Det stämmer inte riktigt. Så länge en aktör ser till att data lagras inom EU och det finns avtal som följer regelverket behövs inget samtycke.

Så då blir ju frågan om det blir någon skillnad för er som inte vill bli spårade överhuvudtaget. Hela syftet är väl att rensa upp rejält och få bort affärsmodeller som bygger på att sälja vår integritet etc då det senaste årtiondet spårat fullständigt. Om jag förstått det rätt.

Åter igen, jag är inte sakkunnig men försöker besvara så gott jag kan medan jag åker 8-timmarståg:).

Kakorna / cookie consent är som begrepp rätt missvisande och rent tekniskt missvisande idag. Den övergripande frågan är att det vad jag vet krävs aktivt samförstånd (opt in) för att ha rätten att "spåra" oavsett teknik. Sen är verkligheten som ofta inte riktigt så enkel i praktiken beroende på om insamlad data är anonym, om den delas med tredje part, om det är motiverat, andra lagar (penningtvätt, bokföringslagar etc) osv.

Sen är det som bekant inom juridiken skillnad på att ha rätt och att få rätt i domstol etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

.. klipppt...

Tyvärr ser det ut att behövas.

För den som inte orkar leta, formulätet hos IMY hittas här https://e-tjanster.imy.se/sv/klagomal (via https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klag... )

typo
Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Vill man göra en databas över forumets foliehattar så kan man ju skanna av den här tråden i alla fall. Där blir ni spårade kakor eller EJ!

Klart regler och lagar ska följas men jag får intrycket av att de flesta i tråden skriver något i stil med

"jag tror..... GDPR....kakor.......adblock...omsättning(?!)....BÖTER!!!" utan att riktigt verka vara jurister eller rett ut vad som faktiskt gäller och var gråzonen finns. Men det är ganska lätt att gorma högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Klart regler och lagar ska följas men jag får intrycket av att de flesta i tråden skriver något i stil med

"jag tror..... GDPR....kakor.......adblock...omsättning(?!)....BÖTER!!!" utan att riktigt verka vara jurister eller rett ut vad som faktiskt gäller och var gråzonen finns. Men det är ganska lätt att gorma högst.

Vilken tur då att IMY är till just för att avgöra och klargöra vad som faktiskt gäller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

Får reservera mig med att jag inte är sakkunnig och att sakkunnig får svara bättre.

Det här tror jag har vart pudelns kärna, det har inte kommunicerats ett tydligt ägarskap för problemet, utan hänvisats till en difus "någon annan" Det smidiga vore ju då att omgående få denne annan att skapa en användare i forumet (om den inte redan är medlem) och reda ut de tekniska bitarna för de som är intresserade.
Och jag tror att det är viktigt att inte bli för defensiv, det är lätt att gå i försvar och svinga tillbaka. Det finns medlemmar som skriver obefogade och felaktiga saker, och en hel del som aktivt vill provocera, sedan finns de som är bekymrade och tar integritet på stort allvar. Och en stor hög med nyfikna och teknikintresserade som följer ärendet.

Permalänk
Medlem

Det har talats om böter och annat.
Sanningen är att IMY inte delar ut böter och det kommer inte att inleda en "tillsyn", det krävs mycket mer än att man missat att info skickas till utlandet eftersom Sweclockers kan visa att arbete pågår att förhindra detta. Om IMY skulle inleda en tillsyn så skulle den först rendera i åtgärder som skall vidtagas. Om de åtgärderna inte åtgärdas kommer de att sätta upp ett vite som måste betalas om inte man åtgärdar det som satts upp. Men jag är helt säker på att Sweclockers redan börjat åtgärda det och detta kommer IMY nöja sig med. Frågan är alltså en storm i en fingerborg i ett av de laglydigaste forumen i Sverige!