Permalänk
Medlem

Installera win 10 på ny dator?

Hej!

Har bara installerat win 10 från usb sticka. Har en gammal ssd m.2 från en HP dator med win 10 liggande. Bygger ny dator, kommer använda mig av moderkort h670m-itx/ax, ASRocK. Känner moderkortet av min ssd och kan installera win 10 på datorn, eller måste jag på något sätt flytta win 10 från ssd till en usb stickA?

Mvh Nicklas

rättning
Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Rekordmedlem

Sätter du in en ssd med operativsystem och en usbsticka med installationsfilerna och vill installera om så kanske du kan behöva välja att boota från usb i bios för att starta ominstallationen,
Det beror på hur förvalen i bios är, om bootordningen har usb eller ssd först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicjor:

Hej!

Har bara installerat win 10 från usb sticka. Har en gammal ssd m.2 från em HP dator med win 10 liggande. Bygger ny dator, kommer använda mig av moderkort h670m-itx/ax, ASRocK. Känner moderkortet av min ssd och kan installera win 10 på datorn, eller måste jag på något sätt flytta win 10 från ssd till en usb stick?

Mvh Nicklas

Du kan inte använda en installation på en SSD som installationsmedium, till det behöver du skapa en USB-sticka. Dock kan det ju hända att datorn bootar rakt av från din SSD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!