Permalänk

Tangentbord layouter i världen

Jag har börjat att kolla på ett gammalt tangentbord.
Razer Blackwidow Ultimate Battlefield 4 limited edition.
Troligtvis så kommer jag nog inte att lyckas att hitta ett med nordisk layout.
Men om jag lyckas att hitta ett tangentbord med en annan layout och sen ha möjligheten att byta ut dom enskilda tangenter till "nordiska" tangenter.
Jag skall givetvis höra av mig till razer först och se om dom råkar ha tangenter för den nordiska layouten.
Men vilka tangentbord ser ut som dom nordiska tangentborden där jag kan endast byta tangenter till nordisk layout.
Jag skall inte använda tangentbordet men det skall vara i bra och fungerande skick.

Battlefield 4 är min favoritspel och har varit det sedan release.
Jag köpte för många år sedan i Fredrikshamn (Danmark) en Razer Taipan Battlefield 4 edition för 149 danska kronor.
Jag har sett på Ebay att dom säljer för runt 600-650 kr i dagsläget. Men det är uteslutet att sälja för min del.
Sen så har jag en razer musmatta med battlefield 4 motiv på med tillhörande fodral.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Men om jag lyckas att hitta ett tangentbord med en annan layout och sen ha möjligheten att byta ut dom enskilda tangenter till "nordiska" tangenter.

Det måste vara en ISO-layout då. D.v.s. inte en "annan" layout utan exakt samma fast med andra tecken på knapparna. Är det ANSI kommer det aldrig gå.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det måste vara en ISO-layout då. D.v.s. inte en "annan" layout utan exakt samma fast med andra tecken på knapparna. Är det ANSI kommer det aldrig gå.

Tack för svar. Då vet jag vad jag ska leta efter.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Ser ut att endast finnas i ANSI (bajsig layout med enrads entertangent) så var förberedd att det kommer stöta på patrull.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det går inte att bara byta skalet mellan specialversionen och den vanliga versionen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det går inte att bara byta skalet mellan specialversionen och den vanliga versionen då?

Tangenterna sitter inte på samma vis på en ansi som på ett iso layout. Till exempel så har ANSI en såndär vidrig enrads enter-tangent.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tangenterna sitter inte på samma vis på en ansi som på ett iso layout. Till exempel så har ANSI en såndär vidrig enrads enter-tangent.

Det vet jag.
Det jag menar är att ta ett isotangentbord och helt enkelt flytta över topp-plattan från de specialdesignad e ansi tangentbordet.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Det går inte att bara byta skalet mellan specialversionen och den vanliga versionen då?

Skrivet av danedi:

Tangenterna sitter inte på samma vis på en ansi som på ett iso layout. Till exempel så har ANSI en såndär vidrig enrads enter-tangent.

Skrivet av SuperNova:

Det vet jag.
Det jag menar är att ta ett isotangentbord och helt enkelt flytta över topp-plattan från de specialdesignad e ansi tangentbordet.

Den iden är inte dålig alltså.
Jag googlade lite snabbt och BF4 tangantbordet verkar inte finnas med ISO layouten. Jag hittade den på Inet, och enligt bilderna så är det ingen ISO layout.
https://www.inet.se/produkt/6606816/razer-battlefield-4-blackwidow-ultimate-keyboard-mx-blue

Jag hittade även samma tangentbord som icke bf4 edition med ISO layout.
Det ser ut att vara exakt samma tangentbord förutom layouten och färgen på bakgrundsbelysningen.
Jag vet inte om det är svårt att flytta över led till det andra ISO tangentbordet. Jag har lite vana med lödstation iaf.
Eller så är det bara att köra med ANSI layouten och byta ut vissa tangenter så att det är så likt ISO layouten som möjligt med Å,Ä och Ö tangenter.
Tangentbordet skall dock inte användas. Men det skall vara fullt fungerande. Det är något som jag vill ha som ett samlarobjekt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag googlade lite snabbt och BF4 tangantbordet verkar inte finnas med ISO layouten. Jag hittade den på Inet, och enligt bilderna så är det ingen ISO layout.
https://www.inet.se/produkt/6606816/razer-battlefield-4-blackwidow-ultimate-keyboard-mx-blue

Bilder i svenska butiker visar ofta ANSI-layout p.g.a. det är vad tillverkarna tillhandahåller, men om det inte står något annat så är det alltid svensk ISO-layout som faktiskt gäller. D.v.s. du kan inte lita på att butiksbilderna stämmer gällande layout.