Permalänk
Medlem

Döpa om en asus-biosfil

Mitt asusmoderkort har en biosuppdatering men det krävs att man byter filnamn genom ett windowsprogram.
Sökte alternativ, hittade https://github.com/iAmSomeone2/bios_renamer_for_asus

Installerade cargo och rustc.
Men sen förstår jag inte Build Executable kapitlet, dels för att jag inte vet vad repo är.

Chansade på spara Cargo.toml filen och körde den, fick då som svar

Citat:

TOML parse error at line 8, column 1
|
8 | <!DOCTYPE html>
| ^
Could not parse the line

Så hur löser vi detta? Någon som kan översätta guiden till dummyspråk - gärna i videoformat.

Permalänk
Medlem

Lustigt, har aldrig behövt använda 'BIOSRenamer.exe' för att uppdatera BIOS.

Det enda den gör är att korta ner filnamnet, i mitt fall från ROG-STRIX-Z390-F-GAMING-ASUS-2004.CAP till SZ390F.CAP. Har uppdaterat BIOS ett flertal gånger utan att byta namn på filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lustigt, har aldrig behövt använda 'BIOSRenamer.exe' för att uppdatera BIOS.

Det enda den gör är att korta ner filnamnet, i mitt fall från ROG-STRIX-Z390-F-GAMING-ASUS-2004.CAP till SZ390F.CAP. Har uppdaterat BIOS ett flertal gånger utan att byta namn på filen.

Samma här! Men har inte haft en Asus-bräda på många år 🤷

Permalänk
Medlem

Har aldrig behövt döpa om filen på mina asus. Uppdaterar alltid inifrån bios och då ska det inte behövas.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Möjligtvis vill TS uppdatera via BIOS Flashback, då kan BIOS-filen behöva ha ett visst namn. Men är det bara en vanlig BIOS-uppdatering så krävs det som sagt inte.

Skrivet av faber:

Installerade cargo och rustc.
Men sen förstår jag inte Build Executable kapitlet, dels för att jag inte vet vad repo är.

Chansade på spara Cargo.toml filen och körde den, fick då som svar
Så hur löser vi detta? Någon som kan översätta guiden till dummyspråk - gärna i videoformat.

repo = repository, d.v.s. hela Git-projektet. Det enklaste är att bara klicka på den gröna Code-knappen och välja "Download ZIP" för att ladda ner hela repot som en zip-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Mitt asusmoderkort har en biosuppdatering men det krävs att man byter filnamn genom ett windowsprogram.
Sökte alternativ, hittade https://github.com/iAmSomeone2/bios_renamer_for_asus

Installerade cargo och rustc.
Men sen förstår jag inte Build Executable kapitlet, dels för att jag inte vet vad repo är.

Chansade på spara Cargo.toml filen och körde den, fick då som svar
Så hur löser vi detta? Någon som kan översätta guiden till dummyspråk - gärna i videoformat.

Tror att du bara behöver döpa om den om du skall köra bios flash-back.
Annars behöver du bara leta reda på filen från UEFI och köra.

Permalänk
Medlem

du behöver ju inte döpa om filen med ett program igentligen. det är väl bara o klicka på filen o byta namn som alla andra filer. Programmet hjälper väl bara att döpa om till rätt namn. Men det står ju i BIOS update instruktionerna vad filen ska heta.
Och namnbytet gäller väl bara som andra sagt igentligen om du behöver göra headless BIOS flashback.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det gick bra att lägga filen på usb och köra uppdateringen likt som ni svarat.

Är lite deppig att den nollade alla mina biosinställningar för fläktarna som nu låter som en storm.
Så om någon annan noob ska ge sig på att uppdatera och läser detta så tänk på att spara dina gamla inställningar under profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Det gick bra att lägga filen på usb och köra uppdateringen likt som ni svarat.

Är lite deppig att den nollade alla mina biosinställningar för fläktarna som nu låter som en storm.
Så om någon annan noob ska ge sig på att uppdatera och läser detta så tänk på att memorera dina gamla inställningar först.

haha uppdaterade bios igår och blev också tvungen att kirra med alla fläktinställningar igen, fan helt säker på att mina sparade bios-profiler brukade finnas kvar efter bios-uppdateringar, jaja nästa gång får man väl fota alla sina settings =P.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Det gick bra att lägga filen på usb och köra uppdateringen likt som ni svarat.

Är lite deppig att den nollade alla mina biosinställningar för fläktarna som nu låter som en storm.
Så om någon annan noob ska ge sig på att uppdatera och läser detta så tänk på att spara dina gamla inställningar under profil.

Inte säkert att alla inställningar är kompatibla med nytt bios så det kan bli problem som gör att man måste nollställa och manuellt göra alla inställningar ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror att du bara behöver döpa om den om du skall köra bios flash-back.
Annars behöver du bara leta reda på filen från UEFI och köra.

Ja, precis.

Och OM man faktiskt ska använda "flashback"-funktionen går det ju även att söka fram vad som är rätt filnamn för moderkortet och helt enkelt byta namn på filen själv. Är ju inte så att man nödvändigtvis behöver ett särskilt program från tillverkaren för att byta namn på en fil.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Det gick bra att lägga filen på usb och köra uppdateringen likt som ni svarat.

Är lite deppig att den nollade alla mina biosinställningar för fläktarna som nu låter som en storm.
Så om någon annan noob ska ge sig på att uppdatera och läser detta så tänk på att spara dina gamla inställningar under profil.

Spelar ingen roll, de nollas i alla fall vid en update.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Finns program för Asus bios på vinafix.net och badcaps forums för att spara detta i en ini fil alt. spara backup, dom flesta har tagit bort alla dessa verktyg men där finns rätt program för ändamålet.

Samma med hp bcu och dell och msi m.fl men för just asus så finns det där bl.a, kostar nån tia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizman2:

Finns program för Asus bios på vinafix.net och badcaps forums för att spara detta i en ini fil, dom flesta har tagit bort alla dessa verktyg men där finns rätt program för ändamålet.

Samma med hp bcu och dell och msi m.fl men för just asus så finns det där bl.a, kostar nån tia.

Betala en tia för att byta namn på en fil? 😲

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Betala en tia för att byta namn på en fil? 😲

Nej för att göra backup av custom settings för att sedan applicera dessa efter att man uppgraderat bioset, som personen ovan skriver så skrivs bioset över vid en update så slipper personen fota alla inställningar nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizman2:

Nej för att göra backup av custom settings för att sedan applicera dessa efter att man uppgraderat bioset, som personen ovan skriver så skrivs bioset över vid en update så slipper personen fota alla inställningar nästa gång.

Man kan ju spara inställningarna som en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizman2:

Nej för att göra backup av custom settings för att sedan applicera dessa efter att man uppgraderat bioset, som personen ovan skriver så skrivs bioset över vid en update så slipper personen fota alla inställningar nästa gång.

Okej, det är väl mer rimligt (förutsatt att det fungerar okej)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

haha uppdaterade bios igår och blev också tvungen att kirra med alla fläktinställningar igen,

Sitter du och ställer in alla fläktar manuellt då istället för att använda typ Asus Q-Fan?

Framgår inte hur gammalt moderkort du har visserligen, men de första iterationerna av det där dök väl upp runt 2005 såvitt jag kan minnas. Dagens BIOS har ju betydligt mer avancerade auto-inställningar av fläktarna, där varje fläkt testas som en del av att ställa in en optimal fläktkurva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Sitter du och ställer in alla fläktar manuellt då istället för att använda typ Asus Q-Fan?

Framgår inte hur gammalt moderkort du har visserligen, men de första iterationerna av det där dök väl upp runt 2005 såvitt jag kan minnas. Dagens BIOS har ju betydligt mer avancerade auto-inställningar av fläktarna, där varje fläkt testas som en del av att ställa in en optimal fläktkurva.

Tror användaren menade att fläktarna snurrade max under eller precis efter bios upgrade, det sker för att moderkortet skall försäkra sig om att det inte kan bli överhettat eller brickas och således vara ett fabriksfel under uppgraderingen vid eller under första booten av en bios upgrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sitter du och ställer in alla fläktar manuellt då istället för att använda typ Asus Q-Fan?

Framgår inte hur gammalt moderkort du har visserligen, men de första iterationerna av det där dök väl upp runt 2005 såvitt jag kan minnas. Dagens BIOS har ju betydligt mer avancerade auto-inställningar av fläktarna, där varje fläkt testas som en del av att ställa in en optimal fläktkurva.

Jag använder Qfan, men väljer manuellt beroende på temperatur.

Silentläget e för högt för mig.

Jag vill inte att fläktarna ska gå över 40-50% förens cpu e runt 75c & eftersom AMD cpu kan hoppa upp och ner fort i temp, så får man titta på moderkortetstemperatur, vilket blir typ hela chassits temp, för det tar ett tag av runt 75c CPU temp, innan moderkortet går över 55c.

Så jag försöker hålla ner ljudnivån så länge som möjligt & mina noctua fläktar går sällan över 1200rpm heller efter timmar av Warzone :).

Asus prime b450 plus har jag.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizman2:

Tror användaren menade att fläktarna snurrade max under eller precis efter bios upgrade, det sker för att moderkortet skall försäkra sig om att det inte kan bli överhettat eller brickas och således vara ett fabriksfel under uppgraderingen vid eller under första booten av en bios upgrade.

Ne tyvärr menade jag profilinställningarna i bios, då alla sparade såna försvann, inte bara fläktinställningar, men cpu-virtualisering & ram settings osv.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW