Permalänk
Medlem

X34 till Alienware 34 värt?

Jag sitter med Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved 100Hz och funderar på att byta skärm. Men är lite lost på vilken skärm jag ska byta mig till. Skulle vara super nice om den har OLED eller QD-OLED. Så jag har tittat lite på Dell 34" Alienware AW3423DW.

Min fundering är, kommer det att bli någon skillnad? Båda är 34 tums, min har självklart några år på nacken med endast 100Hz men tänkte på själva bildkvalitén osv, samma upplösning på båda.

Är det någon som har bytt från en IPS till OLED som märker någon skillnad? Eller är det bättre att gå upp i storlek? Enda alternativ som pris är någorlunda okej är Samsung 49" G9 men det står VA, QLED paneltyp på den, så den biten förstår jag inte riktig. Är det två paneler? Uppskattar råd

Tack i förhand ^^

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Självklart kommer allt vara mycket bättre med en Qd-oled.

Men du kanske borde kolla in 38" Ultrawide ips skärmar också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Har föregående 34" från AW (IPS) och är grymt nöjd. Har en TV som är OLED och man märker skillnad, framförallt när det faller/speglar lite ljus i skärmen som OLED hanterar bättre än IPS även om det kanske märks mer pga ytbehandlingen.
Hade jag kunnat motivera mig själv hade jag tagit den nya versionen med QD-OLED alla gånger i veckan.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Självklart kommer allt vara mycket bättre med en Qd-oled.

Men du kanske borde kolla in 38" Ultrawide ips skärmar också?

Har sneglat lite på Ultrawide 38" den enda som jag tycker verkar vara vettig för spel är MSI skärmen men priset var lite för saftig. Eller har du andra rekommendationer?

Skrivet av MartinP74:

Har föregående 34" från AW (IPS) och är grymt nöjd. Har en TV som är OLED och man märker skillnad, framförallt när det faller/speglar lite ljus i skärmen som OLED hanterar bättre än IPS även om det kanske märks mer pga ytbehandlingen.
Hade jag kunnat motivera mig själv hade jag tagit den nya versionen med QD-OLED alla gånger i veckan.

Jo jag har också en OLED tv och är sjukt nöjd.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag sitter med Acer 34" Predator X34 G-Sync IPS Curved 100Hz och funderar på att byta skärm. Men är lite lost på vilken skärm jag ska byta mig till. Skulle vara super nice om den har OLED eller QD-OLED. Så jag har tittat lite på Dell 34" Alienware AW3423DW.

Min fundering är, kommer det att bli någon skillnad? Båda är 34 tums, min har självklart några år på nacken med endast 100Hz men tänkte på själva bildkvalitén osv, samma upplösning på båda.

Är det någon som har bytt från en IPS till OLED som märker någon skillnad? Eller är det bättre att gå upp i storlek? Enda alternativ som pris är någorlunda okej är Samsung 49" G9 men det står VA, QLED paneltyp på den, så den biten förstår jag inte riktig. Är det två paneler? Uppskattar råd

Tack i förhand ^^

Att gå från IPS till Oled är som att ha torkat sig med Eldorado 1-lagers skitpapper hela livet och sedan köpa sitt första paket Lambi 3-lagers.

Jag har själv haft min AW nästan ett år och är mycket nöjd.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Att gå från IPS till Oled är som att ha torkat sig med Eldorado 1-lagers skitpapper hela livet och sedan köpa sitt första paket Lambi 3-lagers.

Jag har själv haft min AW nästan ett år och är mycket nöjd.

Haha så pass
Var som rädd att när det är samma upplösning så skulle det inte märka någon skillnad.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Du har ju en OLED så är väl bara att jämföra?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Du har ju en OLED så är väl bara att jämföra?

Fast en Qd-oled är inte samma sak, den är bättre på allt typ.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none