Test: AMD Ryzen 7 7800X3D – spelprocessorn du väntat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är ju processorn man ska testa och inte grafikkortet.

Swec kanske kan göra nån poll på vilka upplösningar folk föredrar att cpuer speltestas i. Jag kan se logiken i 1440p och 4K då mitt intryck är att de upplösningarna är vanligast men det är inte alls säkert att det är en verklig uppfattning av Sweclockers klientel. Ja, de största skillnaderna mellan cpuer syns i 720p men som andra skrivit - är den upplösningen inte användbar för något är inte en graf med resultat i den särskilt användbar. Även om det blir 79 mot 82fps skillnad i 4K så är det något (det säger åt folk att skaffa ett bättre grafikkort istället/först).
Den här frågan är ju inte begränsad till Swec utan gemensam för varenda sida och yt-kanal som recenserar cpuer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tja!

Om Calle fick välja skulle han tillgodose varenda person här - men det är inte bara hans beslut utan han gör sitt yttersta under förutsättningarna som råder. Det innebär också att han inte kan visa hela sitt register av kunskap och kompetens utan man måste faktiskt lita på att människan vet vad han pratar om nu. Det må vara mycket kritik från gamla rävar i forumet men det finns också en stark vilja om förnyelse kring SweClockers i att behöva prova nya sätt.

Det innebär att vi testar, förnyar, tänker om, resursfördelar och även ”fått ökad personalomsättning” som de flesta märkt just för att hitta det bästa för SweClockers och alla läsare. Det är jäkla tufft att vara redaktör i ett öppet community som SweClockers, det ställer väldigt höga krav på stress, på en själv etc. Och det är enkelt att ställa krav bakom en skärm, men kom och hälsa på och se hur redaktionen jobbar istället, vilka utmaningar man tampas med så kommer du själva förstå kapaciteten som behövs.

Många pekar på att andra lyckas, men se gärna även hur många hårdvarusajter det finns kvar idag i Sverige och i världen. Alla har sina unika styrkor / utmaningar och SweClockers står starkt efter 24 år.

Du kan själv bidra, genom konstruktiva inlägg, genom att hämta in andra källor och diskutera. Vi är ett community, det innebär att man hjälper och stöttar varandra. Även från medlem till redaktör. Det är därför communityt finns - inte för att serva alla med de bästa och djupaste testerna i världen (även om det också hade varit nice).

SweClockers kan inte vara kvar på tidigt 2000-tal och behöver utvecklas för framtiden. Det går inte tillgodose alla viljor och nu åker ni som är vana vid djup-djupa recensioner på en del stryk. Kan intyga att Calle vet vad han pratar om och rekommenderar, vill man läsa på mer finns dussintals källor och det är så information bäst nyttjas.

Fortsätt ös in feedback och gör den konstruktiv. Kom med förslag. Även ni som tycker men helst inte skriver något, vi behöver allas feedback.

Finns det några fördelar med denna kortare recension - vad skulle det kunna vara på sikt om du funderar ett varv?

Jag tror ingen här ställer några krav på Sweclockers hur ni ska arbeta.
Men, det jag vill framföra är min åsikt, vad jag tycker, ni får naturligtvis göra vad ni vill av den informationen.
I min värld var detta årets viktigaste processor test, så men blir förvånad att det var så lite fakta skrivet, när jag vet hur ni testade processorer förr.

Jag är inte insatt i hur ni jobbar på Sweclockers, jag behöver inte veta det heller för att skriva vad jag tycker är fel.
O javisst jag sitter bakom ett skärm, men det gör ni för mig med.
Men jag sitter och skriver för att jag vill Sweclockers väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Jag tror ingen här ställer några krav på Sweclockers hur ni ska arbeta.
Men, det jag vill framföra är min åsikt, vad jag tycker, ni får naturligtvis göra vad ni vill av den informationen.
I min värld var detta årets viktigaste processor test, så men blir förvånad att det var så lite fakta skrivet, när jag vet hur ni testade processorer förr.

Jag är inte insatt i hur ni jobbar på Sweclockers, jag behöver inte veta det heller för att skriva vad jag tycker är fel.
O javisst jag sitter bakom ett skärm, men det gör ni för mig med.
Men jag sitter och skriver för att jag vill Sweclockers väl.

Utifrån det Calle själv skriver här i tråden och det som framgick i 7900 xtx videon med Jacob så ligger det ett väldigt tungt ansvar på honom.

Precis som många andra är inne på så hoppas jag att Edin m.fl ser till att Calle eller vem det är som testar får den hjälp och de resurser som behövs. Det är inte hållbart att vissa medarbetare ska behöva jobba extremt mycket övertid och? risk att springa in i väggen.

Väl mött

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara riktigt spännande om någon kunde ge en riktigt bra förklaring varför (nästan) alla spel ser en boost från väldigt stor cache medan i princip inget annat ser någon relevant vinst alls... Det är långt ifrån uppenbart varför och att det är så blev uppenbart redan vid lansering av i7-5995C.

En sak som nog är relevant för den förklaringen är exakt vilka fall stor cache påverkar.

Ställer tar man SweC tester och jämfört 7800X3D mot 13900KS finns ett par rätt tydliga trender.

1. 7800X3D har ett större försprång i genomsnittlig FPS jämfört med lägsta FPS, i 720p med 4090 är genomsnittlig FPS 14 % högre medan fördelen är 7 % i lägsta FPS

2. Sorterar man sedan de 12 testade titlarna efter uppmätt FPS kan man också notera att 7800X3D har störst fördel i titlar med väldigt hög FPS.

I den 3:e-del med högst FPS är fördelen för 7800X3D hela 19 % (d.v.s. faktiskt statistiskt relevant) .

I den 3:e-del med lägst FPS (d.v.s. där skillnad i prestanda är som mest kritiskt) är det jämt skägg, 0 % skillnad.

D.v.s det verkar att vid riktigt hög FPS (lägsta FPS på övre 3:e-delen är faktiskt >390 FPS i genomsnitt...) lyfter stor CPU-cache bort en relevant flaskhals. Men vid de mest tungdrivna titlarna (den lägre 3:e-delen har dock fortfarande en lägsta FPS på >140 FPS) verkar stor cache vara mindre viktigt.

Tittar man på de 3 mest tungdrivna titlarna har faktiskt 13900KS 8 % bättre lägsta FPS jämfört med 7800X3D,

Så de mest tungdrivna titlarna känns "logisk": de är begränsade av rå beräkningskraft, den är högre hos de 13000/7000 modeller med högsta single-core frekvens. Men vid högre FPS flyttas flaskhalsen från rå beräkningskraft till något annat. Det "något annat" gillar uppenbarligen stor CPU-cache, men vad är det???

Du lägger mycket energi på att förklara varför AMD alltid är sämsta alternativet. Frågan är vad som motiverar dig.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Skrivet av snorleffe:

Du lägger mycket energi på att förklara varför AMD alltid är sämsta alternativet. Frågan är vad som motiverar dig.

Permalänk

Kunde varit bra med test mot vanliga 8 kärniga emot denna också. Sen är tyvärr amds lite svagare i produktion denna generation.

Borde också ha test när ni "klockar" denna cpu (fanns del hämta med den 12 kärniga).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just Hardware Unboxed verkar ju hinna med helt galet mycket tester per tidsenhet.

Men undrar om HUB inte kapar en del hörn som inte borde kapas... Har nu hunnit kika på hyfsat med tester av 7800X3D. Har tidigare haft känslan att just HUB ofta haft "avvikande resultat", så tänkte göra en lite mer konkret jämförelse.

Cyberpunk är ett spel i som i princip alla som testat denna CPU haft med, så använde den som "mätsticka". Här är det uppenbart att just HUBs resultat avviker rätt mycket från många andra webbplatser. SweClockers, ComputerBase, Gamers Nexus, Linus Tech Tips och Eurogamer har alla uppmätt att 13900K har högre 1%-low i denna titel, HUBs resultat pekar i stället på det omvända.

Det är långt ifrån den enda gången just HUB fått avvikande värden. En förklaring har varit att de ibland använt andra CPU-modeller än övriga, andra GPUer än övriga. I detta fall handlar det om samma GPU (RTX4090) och resultaten skiljer på samma CPU-modeller övriga använder.

En fult förklaringen är att den statistiska osäkerheten är så pass stor att alla i praktiken har rätt. Fast stämmer det här betyder det att relativ prestanda mellan två CPU-modeller har en varians på +/- 10-15 % (d.v.s. vi kan överhuvudtaget inte säga något om vilken CPU som faktiskt är snabbast). Eller så finns det en högst relevant skillnad mellan HUB och alla övriga i vad man testar.

Eller så kapar HUB allt för mycket hörn för att kunna prestera mer data än de flesta andra, det gör i så fall HUBs resultat rätt poänglösa.

Har faktiskt ingen aning vad som är sant här!

Det är ett kardinalfel att jämföra recensioner mellan olika recensenter, vilket också alla recensenter av rang är väldigt tydliga med, antalet variabler är helt enkelt för stort. Jämför enbart test från samma recensent med samma test-bench.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tozz:

Det är ett kardinalfel att jämföra recensioner mellan olika recensenter, vilket också alla recensenter av rang är väldigt tydliga med, antalet variabler är helt enkelt för stort. Jämför enbart test från samma recensent med samma test-bench.

Här helt med på det om man prata om att jämföra absolutbelopp. Det går inte just p.g.a. att det finns skillnader i HW/SW-konfiguration. D.v.s går inte att jämföra FPS-värdet i spel A som site X fått med det site Y fått med CPU-modell S.

Hävdar du också att det inte går att jämföra relativa resultat mellan siter? D.v.s. att det inte heller är möjligt att jämföra kvoten mellan FPS-värdet i spel A hos site X uppmätt med CPU-modell S och T, kvoten hos samma spel och samma CPU-modeller hos site Y.

Om det är "ja" på det senare fallet: blir det då inte helt poänglöst att överhuvudtaget presentera benchmark-siffror för påståendet som då görs är att de ändå inte säger något mer än för de som har exakt samma HW/SW-konfiguration?

Och än mer, är det inte ens möjligt att se övergripande trender? En trend som verkar finnas hos alla förutom HUB är att det är klar fördel i 1%-low för 7800X3D över 13900K hos den 3:e-del av testade titlar med högst FPS medan det omvända gäller för den 3:e-del av testande titlar med lägst FPS.

Trots att SweC, LTT, GN och Eurogamer inte har ett speciellt stort överlapp finns just denna trend. Det kan vara slumpen, utan att förstå detaljerna bakom exakt vad som gillar en stor CPU-cache är det svårt att vara säker här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snorleffe:

Du lägger mycket energi på att förklara varför AMD alltid är sämsta alternativet. Frågan är vad som motiverar dig.

Kan göra dig lugn

Lägger inte speciellt mycket energi på detta. Har skrivit ett program som jag bara matar in alla testresultat, sedan presterar det programmet ett gäng metrics på relativ prestanda mellan olika CPU-modeller.

Varför göra det? Tycker det rent generellt är svårt att få grepp om trender genom att bara "eye-ball:a" siffrorna. Orsaken att jag specifikt pekade ut just trenden i 1%-low här var då många verkar just bara "eye-ball:at" siffrorna och dragit en slutsats som den data de baserar uttalandet faktiskt inte stödjer.

Har inte gjort någon hemlighet att jag helst skulle se både AMD och Intel lägga ned x86 och fokusera på något mer modernt (med glädje jag läser att företaget Jim Keller numera är CEO för jobbar på en high-end RISC-V design!).

Men i fallet CPU för PC-spelaned står det i nuläget bara mellan AMD och Intel. Läser typiskt alla kommenterar innan jag skriver min. Det som redan nämnts och jag håller med om finns ingen anledning att upprepa. Att det finns påstående som i alla fall jag inte tycker test-data befäster "slumpar sig" så att de oftare lyfter AMD och nedvärderar Intel, vilket då gör att min kommentar gör det omvända...

Om du anser att jag har fel, peka då gärna på var beräkningen / data är fel i stället. Är inte det en av poängerna med att kunna diskutera teknik på teknikforum?

För referens, senaste desktop Intel CPU jag köpt privat är i7-5775C. Efter det har det varit Ryzen 1600X, 3900X, 5600X, 5950X.
Mer än så har jag inte emot AMD, men ser fortfarande inte varför jag ska vara en del av deras PR-avdelning.

Utöver 5775C har jag haft/har fortfarande 6655U, 6770HQ samt 8559U. Alla dessa har eDRAM, 128 MB i alla förutom 6655U som har 64 MB. Är bara 5775C som används i en speldator, har gjort en hel del tester/mätningar för att få grepp om var en "stor cache" gör nytta.

Är relativt lätt att reda ut för icke-spel, men är långtifrån självklart för spel. Så jag vill genuint ha svar på den frågan, men inte alls haft tiden de senaste åren att kunna gräva i det.

Numera är 5775C en rätt kass spel-CPU, så kommer köpa en 7800X3D eller motsvarande om det känns som tiden finns. Men lär inte hända i närtid, så hoppas någon annan kan svara på det

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här helt med på det om man prata om att jämföra absolutbelopp. Det går inte just p.g.a. att det finns skillnader i HW/SW-konfiguration. D.v.s går inte att jämföra FPS-värdet i spel A som site X fått med det site Y fått med CPU-modell S.

Hävdar du också att det inte går att jämföra relativa resultat mellan siter? D.v.s. att det inte heller är möjligt att jämföra kvoten mellan FPS-värdet i spel A hos site X uppmätt med CPU-modell S och T, kvoten hos samma spel och samma CPU-modeller hos site Y.

Om det är "ja" på det senare fallet: blir det då inte helt poänglöst att överhuvudtaget presentera benchmark-siffror för påståendet som då görs är att de ändå inte säger något mer än för de som har exakt samma HW/SW-konfiguration?

Och än mer, är det inte ens möjligt att se övergripande trender? En trend som verkar finnas hos alla förutom HUB är att det är klar fördel i 1%-low för 7800X3D över 13900K hos den 3:e-del av testade titlar med högst FPS medan det omvända gäller för den 3:e-del av testande titlar med lägst FPS.

Trots att SweC, LTT, GN och Eurogamer inte har ett speciellt stort överlapp finns just denna trend. Det kan vara slumpen, utan att förstå detaljerna bakom exakt vad som gillar en stor CPU-cache är det svårt att vara säker här.

Nej, relativa värden lider så klart av samma problem, variablerna är för stora. Det gör det inte onödigt att presentera benchmark-siffror öht, men det kräver betydligt mer av läsarna att förstå staplarna (benchmarks tenderar att vara jobbigare än spelen, så 1% low är inte nödvändigtvis representativt av faktisk prestanda i spel heller). Men ja, du kan ju få ganska stora variationer om du inte matchar mycket 1:1 med recensentens system ifall du bara tittar på ett processortest, det var ju en väldigt stor grej när folk inte förstod minneskonfigurationens betydelse för infinity fabric t.ex. och fick betydligt mycket sämre resultat än staplarna visade.

Vad som gillar en stor cache är väl ganska välkänt, frekvent adresserat minne, men varför vissa spelmotorer/spel har större nytta av det än andra blir ju snabbt otroligt komplext. Att skriva cache-optimerad kod är som du säkert vet inget man gör bara hur som helst, speciellt inte i en industri som lider av kvalitetsproblem och orimlig tidspress. Det går att göra mjukvara väldigt optimerad för just stor cache (om problemet i sig inte kräver annat) men det vi ser i spel idag känns mer som slumpen mer än något annat (förutom kanske spel som Factorio som verkar ha väldigt dedikerade utvecklare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Personligen är jag nu bara mer imponerad av 7950X3D.

Och 4K:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Det ÄR meningsfullt att testa högre upplösningar, gpu-flaskhalsargumentet är relevant men jag spelar i 4K och därför är det den enda upplösning jag bryr mig om.

Då bör du kolla en GPU test med den GPU du har och ev de GPU:er du kan tänka dig uppgradera till.

Permalänk
Medlem

Jag står fast vid att det enda faktiskt relevanta är att testa dom upplösningar folk använder.

Om nu processorn spelar noll roll i 1600p/4k så behöver ju aldrig någon uppgradera och då är det helt meningslöst att ens byta CPU.

Vem bryr sig hur den presterar i 1080p? För när du väl spelar i 4k så spelar det ju ändå ingen roll enligt dom flesta här. Då är det ändå GPU som sätter gränsen.

Knappast så att nån köper denna eller annan high end tillsammans med ett 4080/90 och kör spel i 720p 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag står fast vid att det enda faktiskt relevanta är att testa dom upplösningar folk använder.

Om nu processorn spelar noll roll i 1600p/4k så behöver ju aldrig någon uppgradera och då är det helt meningslöst att ens byta CPU.

Vem bryr sig hur den presterar i 1080p? För när du väl spelar i 4k så spelar det ju ändå ingen roll enligt dom flesta här. Då är det ändå GPU som sätter gränsen.

Knappast så att nån köper denna eller annan high end tillsammans med ett 4080/90 och kör spel i 720p 😁

Tanken är väl att se hur processorn kommer prestera med RTX6090 eller liknande.

Skulle vara sjukt intressant att se hur sådana resultat faktiskt visade sig stämma (kolla gamla recensioner från kanske Haswell och framåt och kanske testa om dem med 4090 för att se om detta antagande stämde)

Skulle definitivt vara trevlig läsning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palusa:

Jag står fast vid att det enda faktiskt relevanta är att testa dom upplösningar folk använder.

Om nu processorn spelar noll roll i 1600p/4k så behöver ju aldrig någon uppgradera och då är det helt meningslöst att ens byta CPU.

Vem bryr sig hur den presterar i 1080p? För när du väl spelar i 4k så spelar det ju ändå ingen roll enligt dom flesta här. Då är det ändå GPU som sätter gränsen.

Knappast så att nån köper denna eller annan high end tillsammans med ett 4080/90 och kör spel i 720p 😁

Processorn spelar inte så stor roll i 4K idag, men kanske om 4 år när man har kvar sin CPU och har köpt ny GPU, och det är det man testar när man kör lägre upplösning än vad som vore aktuellt i dagsläget.

Enkelt sett så kan en CPU i regel orka med en viss framerate i ett spel, oberoende av grafikkortet, pga alla övriga beräkningar som den sköter om (fysik, ljud, AI osv, utöver att ge grafikkortet sitt jobb).
Säg då att du har en CPU som i ett spel orkar med omkring 90 fps. Du testar det spelet i 4K där grafikkortet orkar med 75 fps, och drar felaktigt slutsatsen att denna CPUn klarar av 75 fps i det spelet.

Sedan testar du den igen med ett nytt, snabbare grafikkort, och helt plötsligt får du 90 fps -- nu är du begränsad av processorn, och ser vilken prestanda den faktiskt klarade av i det spelet.

Hade du istället testat i 1080p så hade båda grafikkorten klarat av långt mer än 90 fps, och du hade direkt sett att processorn flaskhalsar vid 90 fps i detta spelet, så oavsett framtida uppgraderingar av GPU klarar inte processorn mer än så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Tanken är väl att se hur processorn kommer prestera med RTX6090 eller liknande.

Skulle vara sjukt intressant att se hur sådana resultat faktiskt visade sig stämma (kolla gamla recensioner från kanske Haswell och framåt och kanske testa om dem med 4090 för att se om detta antagande stämde)

Skulle definitivt vara trevlig läsning

Som nämnt typ 17 ggr i tråden så har Hardware Unboxed exakt den videon, och den är riktigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=Zy3w-VZyoiM

De testar med 2600X + 8600K samt ett RTX 4090, RTX 3080, RTX 3060 och RTX 1070.
Inte fullt lika gammalt som Haswell men de visar väldigt tydligt att idén fungerar bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Får en känsla mer av en annons än ett test, man kanske har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Vem köper en toppspecad spelprocessor för att köra i 720 eller 1080? 1440 och 4k är väl ändå det majoriteten kommer köra med en sån här processor så hur den klarar upplösningar från 90-talet är väl mindre intressant.

Jag gör det för jag vill gärna ha över 200 FPS hela tiden.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

่CPU är mest för 1080p när det kommer till hög prestanda gpu så man ser om man spelar 1080p eller 1440p så kan det hända att gpu inte maxa 100% men starkare cpu gör att man kan maxa prestanda av gpu dvs inga bottleneck

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag står fast vid att det enda faktiskt relevanta är att testa dom upplösningar folk använder.

Om nu processorn spelar noll roll i 1600p/4k så behöver ju aldrig någon uppgradera och då är det helt meningslöst att ens byta CPU.

Vem bryr sig hur den presterar i 1080p? För när du väl spelar i 4k så spelar det ju ändå ingen roll enligt dom flesta här. Då är det ändå GPU som sätter gränsen.

Knappast så att nån köper denna eller annan high end tillsammans med ett 4080/90 och kör spel i 720p 😁

Skulle väl vara SM i "Vem har högst FPS I CSGO"

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Kan göra dig lugn

Lägger inte speciellt mycket energi på detta. Har skrivit ett program som jag bara matar in alla testresultat, sedan presterar det programmet ett gäng metrics på relativ prestanda mellan olika CPU-modeller.

Varför göra det? Tycker det rent generellt är svårt att få grepp om trender genom att bara "eye-ball:a" siffrorna. Orsaken att jag specifikt pekade ut just trenden i 1%-low här var då många verkar just bara "eye-ball:at" siffrorna och dragit en slutsats som den data de baserar uttalandet faktiskt inte stödjer.

Har inte gjort någon hemlighet att jag helst skulle se både AMD och Intel lägga ned x86 och fokusera på något mer modernt (med glädje jag läser att företaget Jim Keller numera är CEO för jobbar på en high-end RISC-V design!).

Men i fallet CPU för PC-spelaned står det i nuläget bara mellan AMD och Intel. Läser typiskt alla kommenterar innan jag skriver min. Det som redan nämnts och jag håller med om finns ingen anledning att upprepa. Att det finns påstående som i alla fall jag inte tycker test-data befäster "slumpar sig" så att de oftare lyfter AMD och nedvärderar Intel, vilket då gör att min kommentar gör det omvända...

Om du anser att jag har fel, peka då gärna på var beräkningen / data är fel i stället. Är inte det en av poängerna med att kunna diskutera teknik på teknikforum?

För referens, senaste desktop Intel CPU jag köpt privat är i7-5775C. Efter det har det varit Ryzen 1600X, 3900X, 5600X, 5950X.
Mer än så har jag inte emot AMD, men ser fortfarande inte varför jag ska vara en del av deras PR-avdelning.

Utöver 5775C har jag haft/har fortfarande 6655U, 6770HQ samt 8559U. Alla dessa har eDRAM, 128 MB i alla förutom 6655U som har 64 MB. Är bara 5775C som används i en speldator, har gjort en hel del tester/mätningar för att få grepp om var en "stor cache" gör nytta.

Är relativt lätt att reda ut för icke-spel, men är långtifrån självklart för spel. Så jag vill genuint ha svar på den frågan, men inte alls haft tiden de senaste åren att kunna gräva i det.

Numera är 5775C en rätt kass spel-CPU, så kommer köpa en 7800X3D eller motsvarande om det känns som tiden finns. Men lär inte hända i närtid, så hoppas någon annan kan svara på det

Dold text

Är det inte stor risk det blir "diminishing return" även med risc?

Om man ser på intel och nividas senare generationer så har strömförbrukning skenat iväg kraftigt. Amd har lyckats hålla det lite lägre (inte lika bra som 5xxx generationen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nöjd att jag köpte min i5 13600k, mycket billigare itx bräda + processor kostnad.

Permalänk
Skrivet av palusa:

Jag står fast vid att det enda faktiskt relevanta är att testa dom upplösningar folk använder.

Om nu processorn spelar noll roll i 1600p/4k så behöver ju aldrig någon uppgradera och då är det helt meningslöst att ens byta CPU.

Vem bryr sig hur den presterar i 1080p? För när du väl spelar i 4k så spelar det ju ändå ingen roll enligt dom flesta här. Då är det ändå GPU som sätter gränsen.

Knappast så att nån köper denna eller annan high end tillsammans med ett 4080/90 och kör spel i 720p 😁

Säg att det kommer en cpu som är 100ggr snabbare än dagens, och att det enda grafikkort vi har är ett 4090. När vi testar CPUn så maxas 4090 kortet oavsett, så vi får samma fps som en 7800X3D kan ge. Enligt din metod så kommer den CPU grafen visa att den nya värsting cpun inte är värd att köpa för den är ju inte snabbare än en 7800X3D då.

Sweclockers test visar på prestanda skillnaden mellan CPUer när man tar bort andra flaskhalsar. Dvs vilket headroom som finns när du köper snabbare GPU i framtiden. Det är ett mer relevant test att göra då det visar på hur CPUn presterar, vilket jag förväntar mig av en CPU recension. En graf med 4K tester är intressant såklart, men 720p testet är mer intressant då det visar på relativ cpu prestanda, mot andra CPUer.

Argumentet att CPUn inte spelar roll i 1600p betyder att så länge du maxar GPUn så hjälper det inte att uppgradera CPUn. Inte att CPUn aldrig behöver uppgraderas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Edin:

Tja!

Om Calle fick välja skulle han tillgodose varenda person här - men det är inte bara hans beslut utan han gör sitt yttersta under förutsättningarna som råder. Det innebär också att han inte kan visa hela sitt register av kunskap och kompetens utan man måste faktiskt lita på att människan vet vad han pratar om nu. Det må vara mycket kritik från gamla rävar i forumet men det finns också en stark vilja om förnyelse kring SweClockers i att behöva prova nya sätt.

Det innebär att vi testar, förnyar, tänker om, resursfördelar och även ”fått ökad personalomsättning” som de flesta märkt just för att hitta det bästa för SweClockers och alla läsare. Det är jäkla tufft att vara redaktör i ett öppet community som SweClockers, det ställer väldigt höga krav på stress, på en själv etc. Och det är enkelt att ställa krav bakom en skärm, men kom och hälsa på och se hur redaktionen jobbar istället, vilka utmaningar man tampas med så kommer du själva förstå kapaciteten som behövs.

Många pekar på att andra lyckas, men se gärna även hur många hårdvarusajter det finns kvar idag i Sverige och i världen. Alla har sina unika styrkor / utmaningar och SweClockers står starkt efter 24 år.

Du kan själv bidra, genom konstruktiva inlägg, genom att hämta in andra källor och diskutera. Vi är ett community, det innebär att man hjälper och stöttar varandra. Även från medlem till redaktör. Det är därför communityt finns - inte för att serva alla med de bästa och djupaste testerna i världen (även om det också hade varit nice).

SweClockers kan inte vara kvar på tidigt 2000-tal och behöver utvecklas för framtiden. Det går inte tillgodose alla viljor och nu åker ni som är vana vid djup-djupa recensioner på en del stryk. Kan intyga att Calle vet vad han pratar om och rekommenderar, vill man läsa på mer finns dussintals källor och det är så information bäst nyttjas.

Fortsätt ös in feedback och gör den konstruktiv. Kom med förslag. Även ni som tycker men helst inte skriver något, vi behöver allas feedback.

Finns det några fördelar med denna kortare recension - vad skulle det kunna vara på sikt om du funderar ett varv?

Hej Edin!
Jag vill komma med lite feedback. Jag vet knappt i vilken ände jag skall börja. Men vi kör.

Jag tänker lite så här. Varför läser man en recension? Anledningarna kan vara många. Jag skulle gissa på att många går in på sweclockers när de vill ha köpråd. Andra går in för att de har ett stort intresse av hårdvara, och vill veta mer om den senaste tekniken. Det är nog lite olika klientel.

Men om vi går in på köpråds biten. Det är bra att ni summerar. Denna är bäst osv. Kort och koncist. Helt ok i mitt tycke.
När jag planerar att köpa nya datordelar så är jag personligen intresserad av vad jag får, kontra vad jag har.

Hur står sig mina gamla saker mot det senaste? Därför så är det hyperintressant med grafer där det finns många cpuer att jämföra mot. Det är ju kul och intressant att se sin gamla hur sin tex gamla Haswell eller Skylake propp står sig mot det nya AMD flaggskeppet.

Jag förstår att ni testar de senaste cpuerna mot intels senaste cpuer. Men det är nog ett försvinnande fåtal som sitter på en
I7 13900K och funderar på att byta till en AMD 7800X3D. Självklart skall dessa cpuer vara med! Men många vill garanterat också se hur äldre cpuer står sig mot den senaste. Rescensionen av AMD Ryzen 9 7950X3D var lysande ur denna aspekten. I den rescensionen framgår det tydligt hur cpuerna står sig mot varandra i spel, i olika upplösningar.

När vi pratar CPU speltester så anser jag att det kan varar i sin ordning att åtminstonde ha med några tester med grafikort som
den stora majoriteten faktiskt har. Kort som kostar vad som anses vara normala summor. Tex kanske ett Nvidia 3060.
Tester i upplösningar som de flesta använder. Tex 1440p eller 1080p.
Med ett sådan test ser man faktiskt vad man får om man äger ett normal grafikkort och uppgraderar till en AMD 7800X3D.

Som många andra så är jag väl medveten om metodiken med testa i 720p med ett RTX 4090. Jag motsäger mig inte det. Men jag anser fortfarande att någon eller några grafer som skrivet ovan hade varit uppskattat av många.

Så det jag ville belysa var alltså:
Vad får jag om jag köper denna, kontra det jag har?
Ha det gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

...
Som många andra så är jag väl medveten om metodiken med testa i 720p med ett RTX 4090. Jag motsäger mig inte det. Men jag anser fortfarande att någon eller några grafer som skrivet ovan hade varit uppskattat av många.

Så det jag ville belysa var alltså:
Vad får jag om jag köper denna, kontra det jag har?

Kortade ner citatet lite, men bra skrivet.

En sak som slagit mig är vikten, subjektivt, av bra lägsta-fps mer än högst avg. 0.1% och 1% lows är bra mycket viktigare för upplevelsen, men kan vara inkonsekvent och svårt att testa (särskilt på Windows då det kan vara svårt att isolera testfallet helt). Bästa CPUn för mig är den som till rätt pris, och med så lite stutters som möjligt, kan förse min GPU med data den som är bäst.

Sen som du var inne på med 1080p/720p-tester med overkill-GPU... Det blir TYDLIGARE grafer men jag tycker också det känns lite irrelevant och kanske viktigare ur sälj-synpunkt (för AMD att visa på att nya CPUn är x% snabbare än föregående) än relevant för slutkonsumenten.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Det tog tyvärr längre tid än vad jag önskat men nu är AMD Ryzen 7 7800X3D inlagd i alla standardtester i vår vanliga svit.
I min recension av Core i9-13900KS finns de senaste resultaten tillgängliga.

Permalänk

Enligt min test är denna CPU något sämre i Assassins Creed Odyssey än en överklockad 8700K från 2017.
Installerade nu även Windows 11 och då sjönk FPS'en ännu mer (från 109 till 98, average FPS).

overall score blev sämre för 7800x3D, antar det är pg.a den lägre minimum FPS:en..

I Shadow of the Tomb Raider såg det bättre ut dock, 90 FPS mer (ej testat i win 11 än)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Hedersmedlem

@Bemushroomed Något verkar lite knas isåfall.

https://www.youtube.com/watch?v=bgYAVKscg0M#t=6m31s

Där är den alltid inom 5% av 13900K (snabbare i 1080p, långsammare i 1440p och 4K), som knappast lär förlora till 8600K i något benchmark överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@Bemushroomed Något verkar lite knas isåfall.

https://www.youtube.com/watch?v=bgYAVKscg0M#t=6m31s

Där är den alltid inom 5% av 13900K (snabbare i 1080p, långsammare i 1440p och 4K), som knappast lär förlora till 8600K i något benchmark överhuvudtaget.

min överklockade 8600K stod sig riktigt bra mot 13900K i just detta spel när jag kollade runt senast, kunde faktiskt inte låta bli att häckla några på youtube med den CPU'n angående just detta haha.. jag kollade med just detta spel eftersom det finns inbyggd benchmark så det var lätt att hitta vad för resultat andra CPU's fick. Även om 13900K'n inte var långsammare så var det verkligen inte många FPS den hade i övertag.

Andra spel verkar visa vad man förväntar sig, te.x 90 FPS mer i Shadow of the Tombraider. Allting är uppdaterat (använder drivereasy för att se till att allting är up-to-date)...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

vad har ni för temperaturer?

jag körde benchmarken i Shadow of the Tomb Raider 3 ggr på raken, alt+tabbade sedan direkt ut och kollade i programmet Ryzen Master:

56C låter ju väldigt lågt? Jag har inte orkat satt i några fläktar i chassit än, har bara CPU-kylaren (billigast möjliga, Cooler Master Hyper 212 EVO V2, kostade 340:- eller nått på inet). Samt sitter det en fläkt i fronten som satt från början..

Mäter kanske AMD Ryzen Master åt helvete fel.. inte en aning såklart.

För att se så inget är fel (för låg prestanda) så jämförde jag med en på youtube, han har dock ett 3070 och 64 GB RAM (vs 3090, 32GB)

Dold text

Ser väl normalt ut.. hans 115 vs mina 160 med ett 3090. samma inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

jag körde benchmarken i Shadow of the Tomb Raider 3 ggr på raken, alt+tabbade sedan direkt ut och kollade i programmet Ryzen Master:

Kan säga att temperaturer går ner snabbare än du hinner tabba ut när load försvinner, vill du se vad temp faktiskt är måste du göra det medans loaden är aktiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |