Batteridrivet verktygspaket för boende i radhus

Permalänk
Medlem

Har kört igenom ett par märken i jobbet, Jobbar med Ventilation/Plåtslageri så mycket Knack/Slagskruvdragare, Borrmaskin, Borrhammare/Slagborr, Cirkelsåg, Tigersåg, Sticksåg, Multiverktyg och Plåtkap.

Har kört Hilti, Milwaukee, Makita, DeWalt, Bosch och lite Panasonic.

Alla har väl sina för och nackdelar men skulle jag köpt för privat bruk så hade jag gått på Milwaukee, tycker dom håller högst klass efter Hilti, t.om bättre på vissa maskiner.

Skulle jag ranka efter egen preferens så:
1. Hilti
2. Milwaukee
3. DeWalt
4. Bosch
5. Makita
6. Panasonic

För hemmabruk kommer du nog bli nöjd med vilket som dock, men ser du Milwaukee för bra pris så skulle jag kört dom!

Permalänk
Musikälskare

Milwaukee är bra grejer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag kör en mix, Makita 12V på några verktyg då dessa är lite mindre och lättare än 18V systemet samt Ryobi 18 på vissa.
Använder nästan bara 12 volts prylarna.

Permalänk
Inaktiv

Milwaukee om du vill ha något bra och Ryobi om du vill spara lite och inte använder grejjerna så ofta

Edit. 18V eller mer såklart

Permalänk
Medlem

Skulle gärna haft blå Bosch eller Makita men gjorde mitt vägval för några år sedan och det blev Ryobi One+. Är faktiskt rätt nöjd med det valet även om Julas Red Series nog skulle gått lika bra. Driver ju ingen industri här hemma.

Har detta i Ryobi:
Tigersåg
Cirkelsåg
Sticksåg
2 skruvdragare (en borstlös)
Bandslip
Multimasin
Gräsklippare
Trimmer
Häcksax
Elhyvel
4st 4Ah-batteri
2st 1,5Ah-batteri

Anslut bästa maskinen att ha på batteri är häcksaxen. Har klippt sladden tre gånger med den gamla! Sedan har jag ett antal sladdrivna verktyg med som antagligen kommer bytas ut med tiden.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

1.Hilti, men då gäller det enbart bilmaskiner.
2.Festool är överlägsna på det mesta, framförallt skruvdragare mm.
3.Makita, jättebra och lite billigare än festool.

https://www.hornbach.se/shop/Verktygspaket-MAKITA-DLX4163TX1-...

Detta är ett bra och billigt paket, är väl slag skruvdragaren som inte är nödvändig.

Hemma är batteri systemet bara makita, gräsklippare, häcksax gräsröj, proppmaskin och skruvdragare, alla samma batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

1.Hilti, men då gäller det enbart bilmaskiner.
2.Festool är överlägsna på det mesta, framförallt skruvdragare mm.

Hilti är dock erkänt bäst på skruvautomater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Milwaukee är bra grejer

Kör själv Milwaukee grejer, men är otroligt missnöjda med deras batterier. Alt. har de haft en asdålig batch.
Hade personligen två batterier som tvär dog inom några veckor ifrån varandra, känner andra som också haft batterier som har dött plötsligt..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Kör själv Milwaukee grejer, men är otroligt missnöjda med deras batterier. Alt. har de haft en asdålig batch.
Hade personligen två batterier som tvär dog inom några veckor ifrån varandra, känner andra som också haft batterier som har dött plötsligt..

Någon som kör deras 12V? Är de så bra som de verkar?
Är lite sugen på en liten och smidig slagskruvdragare för när man inte behöver styrkan i den större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Någon som kör deras 12V? Är de så bra som de verkar?
Är lite sugen på en liten och smidig slagskruvdragare för när man inte behöver styrkan i den större.

18V batterierna, som har gett upp.
Har en 12V skruvdragare, giillar den. Stark är den, men skulle hellre ha 2Ah batterier, istället för de 4Ah jag har.
12V används till "småfix" och 18V till de grövre grejerna, handcirkel, mutterdragare, tigersåg m.m.

Men nog är det kvalitetsskillnad på 18V jämfört med 12V skruvdragare. När man håller i dem. men 12V gör sitt jobb...
Angående ett tidigare inlägg om borstfri jämfört med borstar. Att byta elektroniken i en Milwaukee om den ger upp på en borstfri, tror jag vem som helst klarar av, skitenkelt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Väcker lite liv i tråden.

Äger trädgårdsredskap i Ryobis one + serie. Var inne på att köpa en ny skruvdragare och då Ryobi. Tyvärr råkade jag vara hos grannen här om dagen och då få hantera en Makita-skruvdragare... Nu blev man ju ruskigt sugen på en sådan istället. Att det aldrig ska vara lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Väcker lite liv i tråden.

Äger trädgårdsredskap i Ryobis one + serie. Var inne på att köpa en ny skruvdragare och då Ryobi. Tyvärr råkade jag vara hos grannen här om dagen och då få hantera en Makita-skruvdragare... Nu blev man ju ruskigt sugen på en sådan istället. Att det aldrig ska vara lätt

Kikade på en Ryobi så sent som igår när min gamla Bosch säckade ihop just för att jag har lite trädgårdsredskap i One+ serien och redan har batteri och ville komma lindrigt undan i stunden, kikade då på Ryobi rdd18x men fick ganska enhälligt rådet att gå på Makita ddf484 istället. Båda dessa kostar typ lika mycket om man köper bara skruvdragaren. Jag gick på ddf484-RTJ paketet i slutändan, 3500kr för skruvdragare, laddare och två st 5Ah batterier. Med en adapter går det att använda Makita-batterierna i Ryobi-maskinerna också, men inte tvärtom.

Kikar man på Amazon och andra online-butiker kan man nog komma billigare undan också, men jag behövde bli klar med det jag höll på med nu i påsk så fick hosta upp. Har du dessutom Hornbach i närheten prismatchar dom med ytterligare avdrag så det inte blir så blodigt.

Hittils kan jag säga att jag är nöjd, men har inte hunnit härja alltför mycket ännu.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Väcker lite liv i tråden.

Äger trädgårdsredskap i Ryobis one + serie. Var inne på att köpa en ny skruvdragare och då Ryobi. Tyvärr råkade jag vara hos grannen här om dagen och då få hantera en Makita-skruvdragare... Nu blev man ju ruskigt sugen på en sådan istället. Att det aldrig ska vara lätt

Jag kör själv Ryobi och har mycket erfarenhet av Makita och Hilti i jobbet och sen då även luftverktyg i jobbet.
(kör även luft privat)
Men valet slutade i Ryobi pga deras ENORMA utbud för samma batteri.
MEN jag anser att Ryobi HP är det enda som duger och dem spöar ju faktiskt vissa premiummärken i vissa kategorier men för en bättre peng.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith
Vad landade du i för något 🙂?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Väcker lite liv i tråden.

Äger trädgårdsredskap i Ryobis one + serie. Var inne på att köpa en ny skruvdragare och då Ryobi. Tyvärr råkade jag vara hos grannen här om dagen och då få hantera en Makita-skruvdragare... Nu blev man ju ruskigt sugen på en sådan istället. Att det aldrig ska vara lätt

Vänta tills du provar en 36v från Hikoki (fd Hitachi) då

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Kikade på en Ryobi så sent som igår när min gamla Bosch säckade ihop just för att jag har lite trädgårdsredskap i One+ serien och redan har batteri och ville komma lindrigt undan i stunden, kikade då på Ryobi rdd18x men fick ganska enhälligt rådet att gå på Makita ddf484 istället. Båda dessa kostar typ lika mycket om man köper bara skruvdragaren. Jag gick på ddf484-RTJ paketet i slutändan, 3500kr för skruvdragare, laddare och två st 5Ah batterier. Med en adapter går det att använda Makita-batterierna i Ryobi-maskinerna också, men inte tvärtom.

Kikar man på Amazon och andra online-butiker kan man nog komma billigare undan också, men jag behövde bli klar med det jag höll på med nu i påsk så fick hosta upp. Har du dessutom Hornbach i närheten prismatchar dom med ytterligare avdrag så det inte blir så blodigt.

Hittils kan jag säga att jag är nöjd, men har inte hunnit härja alltför mycket ännu.

Skrivet av mattera:

Jag kör själv Ryobi och har mycket erfarenhet av Makita och Hilti i jobbet och sen då även luftverktyg i jobbet.
(kör även luft privat)
Men valet slutade i Ryobi pga deras ENORMA utbud för samma batteri.
MEN jag anser att Ryobi HP är det enda som duger och dem spöar ju faktiskt vissa premiummärken i vissa kategorier men för en bättre peng.

Jag tilltalas verkligen av utbudet så Ryobi har. Får ta en sväng förbi en affär och klämma/känna lite. Men det som slog mig initialt var att kvalitetskänslan redan när man plockade upp skruvdragaren var hög hos Makita. Har hittills inte känt det samma hos Ryobi (men kan inte säga något dåligt om dem heller) men jag ska definitivt spana in deras HP-serie mer noggrant.

Skrivet av BergEr:

Vänta tills du provar en 36v från Hikoki (fd Hitachi) då

Säg inte sådär! Vet inte om min ekonomi tillåter att jag försvinner ner i ytterligare ett kaninhål...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Jag tilltalas verkligen av utbudet så Ryobi har. Får ta en sväng förbi en affär och klämma/känna lite. Men det som slog mig initialt var att kvalitetskänslan redan när man plockade upp skruvdragaren var hög hos Makita. Har hittills inte känt det samma hos Ryobi (men kan inte säga något dåligt om dem heller) men jag ska definitivt spana in deras HP-serie mer noggrant.

Säg inte sådär! Vet inte om min ekonomi tillåter att jag försvinner ner i ytterligare ett kaninhål...

Prova en festool först, så lär du sedan köpa en sådan. Magisk precision och handhavande, men saknar trädgårdsredskap helt i sortimentet.

Permalänk
Medlem

En liten notis i det hela är att DeWalt som flera priser har gått ner sig väldigt mycket på senare tid. De har gått från en lite mer pro till konsument (som en säljare sa).

Sen så har det börjat dyka upp DeWalt-märkning på saker som annars har andra märken. Dvs man har köpt in sig på varumärket och helt enkelt säljer samma saker under flera flaggor.

Ryobi duger väl fint för hemmapulare men deras största styrka är att de har så oerhört brett sortiment men FRAMFÖRALLT går det att hitta billiga batterier ganska ofta.

Som alla andra tillverkare så bör man nog känna på de olika modellerna inom samma tillverkare. Instegsmodellerna kan det ju vara lite si och så med ibland men man skall kolla på utbudet innan man bestämmer sig.

Makita (som jag för övrigt gillar) är lite luriga med sina betäckningar på tex skruvdragarna. Högre siffra betyder inte per automatik att de är bättre, snarare tvärt om i flera fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Prova en festool först, så lär du sedan köpa en sådan. Magisk precision och handhavande, men saknar trädgårdsredskap helt i sortimentet.

Men festool för hemmabruk känns så himla överdrivet?
Det är dem bästa verktyg jag använt, deras sänksågar är magnifika!
Men för hemmabruk? Känns väldigt "overdo it" så man kan visa och skryta för grannen att man rullar festool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Jag tilltalas verkligen av utbudet så Ryobi har. Får ta en sväng förbi en affär och klämma/känna lite. Men det som slog mig initialt var att kvalitetskänslan redan när man plockade upp skruvdragaren var hög hos Makita. Har hittills inte känt det samma hos Ryobi (men kan inte säga något dåligt om dem heller) men jag ska definitivt spana in deras HP-serie mer noggrant.

Jag gillar också verkligen Makitas grejer, kör det som sagt primärt på jobbet och jag är även den som köper in dessa.
Men jag måste ge Ryobi HP att deras grejer ligger riktigt bra i handen jämfört med vissa Makita grejer.
Annars skulle jag väll säga att Ryobi har tagit vissa små genvägar för att hålla nere priser på HP verktygen också.
Tex så är gradskivan i plast som man ställer djupet deras HP-cirkelsåg, dock rejäl plast som inte kommer spricka eller gå sönder. Men där har Makitan tex som jag har på jobbet den i metall.
Så det är ju lite sådana småsaker.
Däremot så spöar min HP cirkelsåg den dyrare Makitan som jag har på jobbet.

Permalänk
Medlem

Slagskruvdragare är ett måste för alla som bygger altan. Används inte för att de kan få i grövre skruv (vilket de kan) utan för att de inte anstränger handleden. En vanlig borrskruvdragare så måste handleden hålla emot kraften hela tiden. Efter 1500 skruv så känns det!

Sen vilket märke som är bäst är väl som att diskutera religion... Men en tumregel som vanligt är att man får vad man betalar för.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För hemmabruk känns ryobi som jag själv har helt överlägset. Just pga utbudet. Dom har allt från skjuvdragare till campinglampor. Inget har gått sönder än och då bygger jag egna saker och mecker rätt mycket bil. De älsta sakerna är 9 år gamla nu. De batterierna börjar bli lite trötta nu men maskinerna jobbar vidare.
Ryobi har även vissa saker som glänser över konkurrenterna. Deras spikpistol är i en klass för sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Men festool för hemmabruk känns så himla överdrivet?
Det är dem bästa verktyg jag använt, deras sänksågar är magnifika!
Men för hemmabruk? Känns väldigt "overdo it" så man kan visa och skryta för grannen att man rullar festool.

Beror väl på hur mycket man använder grejerna och hur mycket man uppskattar att det verkligen är bra när man nyttjar det.

Så egentligen precis som med allt annat, vem BEHÖVER ett RTX4090 för privatbruk, eller en bli som kostar mer än 200K. Listan kan göras lång. Frågeskaparen i detta fallet kanske ska börja renovera sitt hem och kommer under årens lopp att sätta 25K skruv. Då vet jag inte om 5K för en skruvdragare är så mycket mer omotiverat än en som kostar 3,5K om det gör att varje tillfälle känns något bättre eller roligare.

Permalänk
Medlem

Jag har goda erfarenheter av Bosch Professional 18V Maskiner.
De kanske inte alltid hamnar i #1 i test, dock vad jag ser är det alltid med och tävlar i top 3.
Samt många av deras maskiner och batterier tillverkas utanför Kina.

Amazon har ofta bäst priser på Bosch Professional's grejjer.
Leta ordentligt, ibland kan den varianten med L-Boxx vara billigare än i kartong och ibland tvärtom.
Paketet med batterier i är än så länge när jag tittat alltid dyrare än maskin + separata batterier från Amazon.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk

Var inne på mitt lokala Jula idag och klämde på Ryobis HP-modeller. Samt de få Makita-saker de hade. Ryobi kändes faktiskt riktigt bra, vilket ju bara gör valet svårare.

Det är väl alltid svårt att avgöra bara genom att känna utan att de är igång. Tåls att funderas på ett tag till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@tBiorrith
Vad landade du i för något 🙂?

Äh, det har inte blivit nåt ännu. Jag tänkte invänta Black Friday, men när det väl blev BF glömde jag bort det.
Jag är dock fortfarande mest inne på Makita, men även Milwaukee har fångat mitt intresse. Jag har förut sett det som ett amerikanskt märke, men de har verkligen börjat segla upp i Sverige också tycker jag.
Snart är det skatteåterbäring, så den kanske blir ett stork verktygspaket då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Slagskruvdragare är ett måste för alla som bygger altan. Används inte för att de kan få i grövre skruv (vilket de kan) utan för att de inte anstränger handleden. En vanlig borrskruvdragare så måste handleden hålla emot kraften hela tiden. Efter 1500 skruv så känns det!

Sen vilket märke som är bäst är väl som att diskutera religion... Men en tumregel som vanligt är att man får vad man betalar för.

Kan bara hålla med, en slagskruvdragare är otroligt mycket skönare att använda. Bara ljudet som är nackdelen skulle jag säga.

Skulle rekommendera ett Makita-kit med en borrskruvdragdragare och en slagskruvdragare, t.ex. DLX2189TJ.

Permalänk

När det kommer till kanttrimmer eller gräsklippare slår jag ett slag för bensindrivet.

Batteridrivet i all ära men om man inte hinner klippa typ var och varannan dag så är bensindrivet oslagbart när gräset är väldigt tjockt.

Med lite trädgård behöver du ingen värsting direkt utan du kan komma undan rätt billigt för både klippare å trimmer.

Och kostar typ 80:- om året eller nått i soppa om du har som jag ca 90-100kvm trädgård och olja typ 100-200:- om året

Och då om du sköter service kan du ha dem i typ 20+ år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Äh, det har inte blivit nåt ännu. Jag tänkte invänta Black Friday, men när det väl blev BF glömde jag bort det.
Jag är dock fortfarande mest inne på Makita, men även Milwaukee har fångat mitt intresse. Jag har förut sett det som ett amerikanskt märke, men de har verkligen börjat segla upp i Sverige också tycker jag.
Snart är det skatteåterbäring, så den kanske blir ett stork verktygspaket då.

Milwaukee är bra skit men kostar också därefter. Spontant skulle jag placera Mw som nummer tre, efter Festool och Hilti, men alla märken har starkare och svagare sidor. Festools sågar är väl de flesta snickares våta dröm men Hilti tillverkar världens kanske bästa borrmaskiner. Milwaukees starkaste sida jämfört med dessa två är bredden.

För en hobbysnickare är Mw overkill deluxe.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Makita om du har råd.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull