Permalänk
Medlem

Köpråd OLED-TV max 10 000 kronor

Hej!

Jag ska köpa ny tv. Jag vill ha en OLED 48 tum för max 10 000 kronor. Gärna en modell som har så bra ljusstyrka för de pengarna som möjligt. Jag kollar mest på film och sport, spelar inte spel.

Jag har kollar på den här modellen från LG OLED48A26LA men kom gärna med förslag och synpunkter:

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/lg-oled48a26la/102654...

Tack på förhand!

Visa signatur

<---Johan--->

Permalänk
Medlem

Kollat blocket?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/lg_c1_48_oled_4k_uhd/...

Köp C serien. A serien är lite mer budget och B serien typ mellanklass kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Köp C serien. A serien är lite mer budget och B serien typ mellanklass kanske?

Jag skulle snarare säga att just A, eller kanske B, är rätt eftersom det inte ska spelas. (men B finns väl inte i 48"..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan455:

Hej!

Jag ska köpa ny tv. Jag vill ha en OLED 48 tum för max 10 000 kronor. Gärna en modell som har så bra ljusstyrka för de pengarna som möjligt. Jag kollar mest på film och sport, spelar inte spel.

Jag har kollar på den här modellen från LG OLED48A26LA men kom gärna med förslag och synpunkter:

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/lg-oled48a26la/102654...

Tack på förhand!

Hade rekommenderat att dra och se på en i en uppljust butik. Modellerna innan 2023 har inte ljusstyrka som sina bästa egenskaper.
Dessutom går du nog miste om HDMI 2.1 och VRR med A2, trots att jag såg att du inte skall spela.
Sitter du i mörker så är den nog kanon, men i dagsljus? Not.
Däremot är det den enda Oled på 48tum som kostar under 10,000.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED A2 har inte problem med låg ljusstyrka. Den är fortfarande ljusstarkare än många av de basklassmodellerna som säljs och A2 har fortfarande ett bra reflexfilter. Gäller särskilt om TS har en äldre TV av basklass. A2 lär fortfarande vara ljusstarkare och ha bättre reflexfilter än det som redan finns på plats.

Befinner man sig i en situation där det är varierande dagsljus när man vill titta så är "dagsljus" en väldigt lös definition. Kan vara 100 lux från en mulen vinterdag genom svenska fönster. Eller 10.000+ lux från mitt på soliga dagen med panoramafönster. Finns ingen modern TV som har problem med den nedre delen av skalan och det finns heller ingen TV som kan bekämpa solen på den övre delen av skalan.

Men är det variationer och man vet med sig att det är problem med nuvarande TV, då kommer en ljusstark LCD ha mer muskler för att hantera situationen innan man måste ta till gardiner och persienner. Då är det 50-tummare som gäller och utbudet är lite mer begränsat än vid 55+ – men det finns modeller som klarar det i alla fall. Sedan får man som alltid se vad behoven är och sedan börja väga in budgeten.

Permalänk
Medlem

Trodde A2 var den klart ljussvagaste av i stort sett alla Oleds i 48"?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marcusOCZ:

Trodde A2 var den klart ljussvagaste av i stort sett alla Oleds i 48"?

Ja – relativt andra OLED-modeller är det framför allt på HDR det skiljer sig. Fast A2 är fortfarande en TV som orkar 300+ nit i SDR och 500+ nits i HDR vilket är högre mer än vad många basmodeller och särskilt äldre TV-apparater mäktar med.

Och landar man i de mer absoluta kraven, till exempel att hålla 120 nits för film i mörkt rum och 200 nits för ett mer upptänt rum eller ströljuskontrollerad dagsljusmiljö kommer i stort sett alla TV utom gamla plasma eller bildrör orka med.

Därför är det intressant vad som menas med just "ljusstarkt" både ur synpunkt vad man har och vad man definierar som ljusstarkt. Har ju hänt flera gånger här på swec där någon drar sig för att köpa en OLED pga av att de "...har ett ljust rum och behöver mycket ljusstyrka..." fast de idag sitter nöjda med en LG-plasma från 2010 vilken orkar kanske 110 nits ifall man skriker åt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Trodde A2 var den klart ljussvagaste av i stort sett alla Oleds i 48"?

Det betyder dock oavsett inte att den är ljussvag, bara mindre ljusstark än de dyrare modellerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Trodde A2 var den klart ljussvagaste av i stort sett alla Oleds i 48"?

Är den ljussvagst av alla 48" under 10 000kr då? För det är ju det som efterfrågas.
(det är den enda 48" OLED under 10k så den är både ljusstarkast och ljussvagast)

edit: man kan förstås få C2 för 10k om man är villig att invänta nästa rea dock.

Permalänk
Bildexpert 📺

Åh, kan vara värt att nämna: 48 och särskilt 42 tums OLED är ljussvagare relativt de större panelerna per konstruktion. Varje pixel är mindre och kan inte lysa lika mycket. Så vill man gå på OLED och mjölka marginalerna för ljusstyrka, gå på 55 tum.

Jakten på marginella förändringar av ljusstyrkan blir ofta en jakt på något som sällan märks i praktiken. Vill man ha något som upplevs drastiskt ljusstarkare behöver man tänka i termer av 50 till 100 procent ljusstarkare. Det är verkligen sak samma om två TV-apparater mäter 320 eller 370 nits i något test. Man uppfattar inte den skillnaden pga av hur pupillen fungerar och det är så mycket mer som avgör hur situationen hanteras, likt hur man använder gamma-inställningar hur modellen fungerar med energireglering etc.

Också därför den här jakten på nits bland OLED-modeller är lite bortkastad. Ja, man lär kunna märka skillnad om man byter mellan OLED A2 och något som OLED G2 eller Panasonic+Philips modeller om man drar alla ljusreglage på max. Annars blir skillnaden mest att man får samma resultat med OLED-ljusstyrka: 80 på A2-modellen medan G2-modellen är lika ljusstark med reglaget på 50 – som illustrerande exempel.

Så istället för något som når 300–400 nits i SDR, tänk något som når 500–700 nits och då är det en tydlig förändring som har praktisk betydelse för hur långt det behöver gå innan man måste dra för gardinerna. Fast den ljusstarkare TV:n kanske inte alltid har lika bra reflexfilter heller. Eller ger samma bildkvalitet i en optimal ljuskontrollerad miljö när ögonen väl kan ta till sig bildkvalitet.

osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja – relativt andra OLED-modeller är det framför allt på HDR det skiljer sig. Fast A2 är fortfarande en TV som orkar 300+ nit i SDR och 500+ nits i HDR vilket är högre mer än vad många basmodeller och särskilt äldre TV-apparater mäktar med.

Och landar man i de mer absoluta kraven, till exempel att hålla 120 nits för film i mörkt rum och 200 nits för ett mer upptänt rum eller ströljuskontrollerad dagsljusmiljö kommer i stort sett alla TV utom gamla plasma eller bildrör orka med.

Därför är det intressant vad som menas med just "ljusstarkt" både ur synpunkt vad man har och vad man definierar som ljusstarkt. Har ju hänt flera gånger här på swec där någon drar sig för att köpa en OLED pga av att de "...har ett ljust rum och behöver mycket ljusstyrka..." fast de idag sitter nöjda med en LG-plasma från 2010 vilken orkar kanske 110 nits ifall man skriker åt den.

Det är just en 42 tum LG PLASMA från 2010 som jag har idag. I ett rätt just rum vilket jag ändå tyckt fungerat helt OK.
Så det blir nog ett lyft oavsett. Vad säger ni om att A2:an bara har 60hz? Jag ser en del på sport och framförallt film.

Visa signatur

<---Johan--->

Permalänk
Medlem

CS 55" har varit nere under 10k på rea,
en mix av C2 komponenter och C1 design panel lite ospecificerat troligtvis C2 men utan att evo är aktiverat.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149790

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

CS 55" har varit nere under 10k på rea,
en mix av C2 komponenter och C1 design panel lite ospecificerat troligtvis C2 men utan att evo är aktiverat.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149790

Tack, kollar på den med. Dock osäker på om 55tum går in i min lägenhet. Jag vill verkligen köpa en OLED-tv annars finns det ju många olika LCD:er med 50-tum som säker har bättre ljusstyrka. Men som gammal plasmaägare tycker jag inte ens att nytillverkade LCD/QLED/NANOLED/QNED och allt vad de heter är i närheten av OLED när det gäller svärta och färg.

Visa signatur

<---Johan--->

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av johan455:

Tack, kollar på den med. Dock osäker på om 55tum går in i min lägenhet. Jag vill verkligen köpa en OLED-tv annars finns det ju många olika LCD:er med 50-tum som säker har bättre ljusstyrka. Men som gammal plasmaägare tycker jag inte ens att nytillverkade LCD/QLED/NANOLED/QNED och allt vad de heter är i närheten av OLED när det gäller svärta och färg.

He-he! Då lär du nog inte behöva dra A2 till max ljusstyrka särskilt ofta. Men när du väl gör det märker du att den har rätt mycket mer att ge.

Angående 60 Hz så finns det inget med 120 Hz-kapaciteten som idag har någon praktisk betydelse för sport och film.