The Build 2023 - 7800X3D 4090 Budget 45k

Permalänk
Medlem

The Build 2023 - 7800X3D 4090 Budget 45k

Hej!

Spånar på en ny gamingrigg som jag sparat till ett tag. Ska köra 4K gaming och vill få ut det bästa som går för stunden. Skulle gärna få inspel på nedanstående. Vill köpa från webhallen med deras config då jag gjort det förut och är nöjd. Har lite spelutrymme upp till 45k...

Vad bör jag tänka på? Annat minne, 64?
Annat 4090?`
AIOn verkade mest prisvärd...alternativ?
Datorlådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facklan:

Hej!

Spånar på en ny gamingrigg som jag sparat till ett tag. Ska köra 4K gaming och vill få ut det bästa som går för stunden. Skulle gärna få inspel på nedanstående. Vill köpa från webhallen med deras config då jag gjort det förut och är nöjd. Har lite spelutrymme upp till 45k...

Vad bör jag tänka på? Annat minne, 64?
Annat 4090?`
AIOn verkade mest prisvärd...alternativ?
Datorlådan?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/358198,352280,358613,358595,351399,236123,341253,345922,354920,318999?name=7800X3D

Nätaggregat bör du byta till ett som har en 12pin VHPWR kontakt med nuvarande nätaggregat så måste man använda en adapter.

Några exempel som Webhallen har i lager
Corsair RM1000x Shift - ATX 3.0 2749 kr
ASUS TUF Gaming 1000W - ATX 3.0 2390 kr

I övrigt ser paket helt okej ut ifall du ska köpa allt från Webhallen det enda som du kanske vill tänka på är att X670 inte stödjer PCI-e Gen 5 för grafikkortet. Spelar dock ingen större roll idag då RTX 4090 bara stödjer PCI-e Gen 4

Det är ett bra chassi du valt.

RAM 32GB räcker för gaming.

Inga synpunkter på kylaren är en bra AIO.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ah tack för info om nätagget, hade ingen aning om det Byter direkt.

Gällande moderkortet, skulle du rekommendera något annat? Antar att PCI-e Gen 5 handlar om att framtidssäkra för ev. byte till 5000-serien sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facklan:

Ah tack för info om nätagget, hade ingen aning om det Byter direkt.

Gällande moderkortet, skulle du rekommendera något annat? Antar att PCI-e Gen 5 handlar om att framtidssäkra för ev. byte till 5000-serien sen?

Ja dock så tror jag inte att PCI-e Gen 4 blir ett problem för RTX 5000 serien kanske RTX 6000-7000 serien så kommer PCI-Gen 5 ge ett litet prestanda hopp över PCI-e Gen 4 handlar om ca 3-5%

Idag så funkar RTX 4090 utmärkt med PCI-e Gen 3 x16 man tappar ca 2-3% prestanda jämfört med PCI-e Gen 4

Ifall du vill ha PCI-e Gen 5 x16 för grafikkort slot så duger B650E moderkort utmärkt för en Gaming PC man får PCI-e Gen 5 x16 för grafikkortet och 1x PCI-e Gen 5 x4 för M.2 SSD mer än så behöver man inte för en vanlig gaimg pc

ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI 3790 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara särskilt stor skillnad mellan chipsets heller? Lite klurigt tycker jag. B650 verkar vara lite mer för pengarna, givet ovan setup? 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facklan:

Verkar inte vara särskilt stor skillnad mellan chipsets heller? Lite klurigt tycker jag. B650 verkar vara lite mer för pengarna, givet ovan setup? 👍

B650 bör funka utan större problem

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Bygga själv?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Tips om du ska beställa från Inet, så har Asus en del cashback-deals på TUF-serien och några STRIX-delar (bla AIO).
Ger lite pengar tillbaka som man kan ha till andra saker

https://promotion.asus.com/en/nordics/23q2-tuf-gaming-cashbac...

(Webhallen gäller tyvärr inte dealen på)

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Men kommer inte bygga själv, de dagarna är förbi 😅 har fastnat för webhallen för att det har fungerat väldigt bra i många år. De har lyckats bygga upp förtroendet helt enkelt. 💪

Permalänk
Medlem

Windows kan du ju köpa på nätet för 100 kr (webhallen installerar om du ber dem utan nyckel).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Aha ok! Det ska jag kolla med dem, bra tips!

Permalänk
Medlem

Bumpar denna en sista gång, bytt lite grejer enligt tips och tog bort OS då jag redan har en retailversion tydligen

Sista funderingen var kring minnen egentligen, värt att gå upp?

Permalänk
Medlem

Asus nätagget har inget läge där fläkten inte körs vid låg last om jag minns rätt, något att ta i beaktande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Asus nätagget har inget läge där fläkten inte körs vid låg last om jag minns rätt, något att ta i beaktande.

Aldrig förstått grejen med detta. Man har ju minst 3 chassifläktar och 1-3 CPU-fläktar igång hela tiden ändå.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facklan:

Bumpar denna en sista gång, bytt lite grejer enligt tips och tog bort OS då jag redan har en retailversion tydligen

Sista funderingen var kring minnen egentligen, värt att gå upp?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/358198,358613,358595,236123,354920,318999,358670,353847,353660

Ser bra ut.
Vet dock inte vilka som tillverkar ASUS nätagg, men hade siktat in mig på Seasonics nätagg.
Har du möjlighet är det la lika bra att leta upp minnen med CL30 t.e.x.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Aldrig förstått grejen med detta. Man har ju minst 3 chassifläktar och 1-3 CPU-fläktar igång hela tiden ändå.

Det är ju inte direkt så att 4 20db fläktar låter lika mycket som 10 20db fläktar. Desto färre ju tystare blir det ju, så varför inte ha med det i beaktande?

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver ha en hårddisk med heatsink. Det finns redan på moderkortet. Så du kan spara en slant där.

Har du plats för en 360 AIO så kör det medan du ändå är i farten.

Ser bra ut annars.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt komponenter för ett bygge med samma CPU och samma GPU, till ungefär samma budget. Spenderade mycket tid på att hitta rätt grejer för mig, till bästa pris.

Tycker ditt bygge ser bra ut. Tänkte att jag postar mitt här, så kanske du får nån ny idé eller nåt.

Det jag gick på, annat än kompabilitet etc:
*Vill ha modulärt ATX 3 PSU från tillverkare med bra rykte.
*Vill gå ifrån SATA. Endast m2, där jag har en plats ledig för framtida expansion.
*Vill ha SPDIF på mobot.
*Vill inte använda vattenkylning av något slag. Behövs inte för 7800x3d.
*Krämar på extra med RAM-minnet. Multitaskar ofta med webläsare, media, och spel samtidigt.
*Skiter lite grand i estestiken: allt ska in i ett snyggt North ändå (förhoppningsvis, om inte Fractal konkar och försvinner innan jag får leverans).
*Kör Win10 OEM från ebay eller nåt.
*Bygger själv.

Blev såhär.

Permalänk
Avstängd

Rent allmänt har jag spanat in Dan Cases C4-SFX som är på G. Ren luftkylning med 4090, och raka puckar.

https://www.youtube.com/watch?v=XiCwDRzLHDk

Har inte varit inne på mITX tidigare, men skaffar man en 7800x3d som inte drar mycket effekt i spel lär den kylas utmärkt här mha 120mm Noctua luft, och en 4090FE med 2 Noctua fläktar som blåser kall luft på den bör innebära att de inbyggda bullriga fläktarna i en FE inte behöver snurra så mycket?

Permalänk
Medlem

@Facklan Lustigt. Är på G att köpa från Webhallen också, något liknande. Får jag fråga hur du gör med betalning eller om någon annan känner för att svara? Betala med kort nu och vänta på leverans av 7800X3D?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag har inte superbrottom med beställningen så tänkte lägga den när processorn kommer in i lager, enda deadline jag siktar emot är egentligen Diablo 4 i sommar. Får se om det går ihop hoppas det.

Tack för alla tillkommande tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det är ju inte direkt så att 4 20db fläktar låter lika mycket som 10 20db fläktar. Desto färre ju tystare blir det ju, så varför inte ha med det i beaktande?

Mitt 10 år gamla corsair nättagg är fortfarande typ den tystaste delen i min rigg. Men visst vill man pröjsa 400 spänn till för nolldrift-läge så:
https://www.webhallen.com/se/product/357346-Corsair-RM1000x-S...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Uppdatering kring builden (Då CPU ej finns i lager än roar jag mig med att peta). CPU är placeholder för 7800X3D.

Blivit ganska orolig kring boot-problemen med AM5, verkar i stort sätt vara slumpen som avgör om man får problem med överdrivet långa boot tider med EXPO-minnen? Bytte därför till den enda minnet jag kunde hitta på webhallen som är certat av ASUS.

Kan tänka mig att byta moderkort, men samtliga tillverkare verkar ha dessa biosrelaterade problem med EXPO...suck. Någon som vet mer eller testat kombon?

Dessutom gick jag över på luftkylning då jag läst så mycket bra kring Dark Rock 4 Pro.

Annan fråga, är det värt att köpa lådan utan fläktar och satsa på någon egen combo med supertyst ninjakvalitet?

Permalänk
Medlem

Inet är ju ok oxå, fast dyrare på framförallt GPU:
https://www.inet.se/datorbygge/b1376995/inet

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering! Har fördjupat mig i både boot tider, minnen, chipset, Pcie5 och det senaste dramat med ASUS som bränner X3D chip (något överdrivet, yes). Slutade med stor osäkerhet kring ASUS men mest baserat på spretig status kring deras bios? Verkar så osäkert hur det faller ut med EXPO. Så valde bort PCIEgen 5 och satsar på ett "tråkigt" midrange moderkort, typ som att köpa mellanmjölk Tar också lite enklare minnen men det är bland de enda som är på MSIs QVL lista, knäpper på säkerhetsbältet helt enkelt. Nätagget från Corsair får stå för det lite nyare och vågade...känns lite olustigt med plattformen och det som rapporteras när man ska bränna 40k. Känns det som en bra väg att gå, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Har ännu inte köpt då dramat med 7800x3d som "exploderar" eskalerat. Känns svårt att lita på AMD över lag just nu då AM5 inte direkt inger förtroende. Om ni hade gjort en Intel build på detta istället, vad sägs om nedanstående?