Regeringen stöder EU-förslag om massövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vad kommer det sig att svensk media är så tysta om det här? Menar inte bara specialsiter som sweclockers.com utan gammelmedia.

Skrivet av AlbinLoan:

De pratar ju inget relevant till vad som faktiskt händer i världen, bara massa BS som vanligt (i Sverige då). Knappt ingen AI, ingen BRICS och inte heller hur många vaccinsjuka människor som trillar in världen över. Inte heller angående topic.

Har läst om det på svt.se och såg ett inslag på SVT häromdagen. Intervju med Jon Karlung t.ex.

Så tyst i media är det inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Har läst om det på svt.se och såg ett inslag på SVT häromdagen. Intervju med Jon Karlung t.ex.

Så tyst i media är det inte.

Det har jag missat. Jag ser ingenting om varken BRICS, vilket kanske kommer påverka vår ekonomi extremt mycket framöver, AI eller om ovan topic någonstans förutom på internet. Men Whitepilledoomer har rätt. Svensk media är extremt tysta om detta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

Lol, jag dör. Pinsamt men inte förvånande. Man kan tycka att folk som ska stifta lagar inom ett område ska vara kunniga inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Lol, jag dör. Pinsamt men inte förvånande. Man kan tycka att folk som ska stifta lagar inom ett område ska vara kunniga inom området.

Kunniga? Tänkte på den där riksdagsledamoten som köpte två prostituerade och betalade ett av kvinnornas bröstoperation med egen kontokort/swish utan att förstå att sådant kan spåras. Vem som helst med IQ överstigande deras skostorlek skulle ABSOLUT inte göra ett sådant betalning med kort/swish(minns nu inte vilket det var). Ungefär där är ribban för riksdagsledamöter i det här landet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Lol, jag dör. Pinsamt men inte förvånande. Man kan tycka att folk som ska stifta lagar inom ett område ska vara kunniga inom området.

Skrivet av Yasko:

Kunniga? Tänkte på den där riksdagsledamoten som köpte två prostituerade och betalade ett av kvinnornas bröstoperation med egen kontokort/swish utan att förstå att sådant kan spåras. Vem som helst med IQ överstigande deras skostorlek skulle ABSOLUT inte göra ett sådant betalning med kort/swish(minns nu inte vilket det var). Ungefär där är ribban för riksdagsledamöter i det här landet...

Ja det är för att folk inte engagerar sig, då väljs dårar in oavsett parti. Sedan kan jag tycka att det inte handlar om kunskap i varje enskilt ämne som krävs för att föreslå lagar, detta skall hämtas in när det behövs.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja det är för att folk inte engagerar sig, då väljs dårar in oavsett parti. Sedan kan jag tycka att det inte handlar om kunskap i varje enskilt ämne som krävs för att föreslå lagar, detta skall hämtas in när det behövs.

Exakt. Om fler faktiskt engagerade skulle mer kompetens komma in i den politiska sfären. Det är dock så också att som politiker kan man inte lära sig precis allt, de flesta är ändå vanliga medborgare och därmed lekmän på de flesta områden. Men samtidigt så bör man själv se till att man är påläst och så insatt det bara går när det gäller stora frågor som denna. Att enbart förlita sig på inhyrda konsulter som ska förklara för politikerna inför beslut är vanskligt då sådana kan ha egna agendor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Att enbart förlita sig på inhyrda konsulter som ska förklara för politikerna inför beslut är vanskligt då sådana kan ha egna agendor.

Håller med helt, då Sverige är ett av de få länder som inte har reglerad lobbyism. Man behöver alltså inte tala om att man verkar för det och det företaget när man råder politikerna. Också konstigt att man inte tar tag i detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Sen blir kunniga och insatta politiker mobbade (Elsa Widding) så det är nog inte så många som skulle palla att göra politisk karriär inom sitt område.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har inget att dölja. Ska vi få ordning på länder, städer och förorter så måste något göras.
Saft och bulle måste avslutas.

Rigga upp ett par kameror i lägenheten och posta gärna länkarna till videofeedsen här.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har inget att dölja. Ska vi få ordning på länder, städer och förorter så måste något göras.
Saft och bulle måste avslutas.

Problemet är att du inte vet om du har något att dölja framöver, det bestäms enhälligt av övermakten.

Eller detta:
Du är ett fan av kiss&bajs sex mellan vuxna, du surfar runt för att det gör dig hård etc. Absolut inte olagligt eller så, men moralistiskt så kan det vara ett problem. Det kan också bli ett verktyg för de som styr, att ta reda på detta och påverka dig.

Du kanske är en riksdagspolitiker eller du kanske bara har skrivit kritiskt om regeringen på något socialt forum eller textat din polare på fyllan. Om de påminner dig om dina omoraliska böjelser så kommer du att vika ditt motstånd.

Håller med om att vi måste agera, men att göra ett sådant stort ingrepp på integriteten är inte okej. I princip är det man säger är: Nu kommer vi att sprätta upp alla brev ni skickar. Det skulle bli ramaskri och det hoppas jag att detta blir.Den kommunikation som idag är hotfull har man redan koll på, tänker tillbaka på Jan Guillous när det gäller brevkommunikation:

"Om loppan är borta när du får brevet, så har det öppnats"

Naturligtvis hade det aldrig varit en loppa i brevet, men när det kom fram så var det en loppa i brevet. På så sätt visste man att säkerhetspolisen hade öppnat det, genialiskt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Video om detta från Henrik Jönsson

Permalänk

Får mig att tänka på detta klipp https://clips.twitch.tv/SpicyBusyTigerRitzMitz--KfHWRjaisrBNj... AI'n är ju fantastisk att upptäcka naket innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Video om detta från Henrik Jönsson
https://youtu.be/1aL9CttmNes

Mycket bra video! Gick in i tråden för att länka men den bollen var du flera dagar före på.

Jag har försökt hålla mig ifrån allt som kan härledas till politik detta året då jag ledsnat på hur sinnessjuka våra politiker är och hur tydligt det är att dom representerar någon helt annan än folket.
I beslut efter beslut så drar dom åt snaran runt oss medborgare och för oss bakom ljuset med rena lögner för att "rättfärdiga" sina handlingar, och ingen reagerar.

Man undrar ju vad det är dom har i kikaren.

Skrivet av Valonen:

Problemet är att du inte vet om du har något att dölja framöver, det bestäms enhälligt av övermakten.

Eller detta:
Du är ett fan av kiss&bajs sex mellan vuxna, du surfar runt för att det gör dig hård etc. Absolut inte olagligt eller så, men moralistiskt så kan det vara ett problem. Det kan också bli ett verktyg för de som styr, att ta reda på detta och påverka dig.

Du kanske är en riksdagspolitiker eller du kanske bara har skrivit kritiskt om regeringen på något socialt forum eller textat din polare på fyllan. Om de påminner dig om dina omoraliska böjelser så kommer du att vika ditt motstånd.

Håller med om att vi måste agera, men att göra ett sådant stort ingrepp på integriteten är inte okej. I princip är det man säger är: Nu kommer vi att sprätta upp alla brev ni skickar. Det skulle bli ramaskri och det hoppas jag att detta blir.Den kommunikation som idag är hotfull har man redan koll på, tänker tillbaka på Jan Guillous när det gäller brevkommunikation:

"Om loppan är borta när du får brevet, så har det öppnats"

Naturligtvis hade det aldrig varit en loppa i brevet, men när det kom fram så var det en loppa i brevet. På så sätt visste man att säkerhetspolisen hade öppnat det, genialiskt.

Precis så! Det var inte så att någon för 15 år sedan kunde hamna i blåsväder för att dom påstod att en man har penis och en kvinna vagina.
Nu däremot om det grävs fram så blir det blåslampa omgående!
Vad som är okej om 5-10 år är därför helt omöjligt att sia i.

Men att så många tänker/tycker som personen du citerade är lite vad som gjort mig att försöka "skita i om det går åt helvete". På någon nivå tycker jag vi förtjänar vad som kommer. Jag har så länge försökt väcka intresse för "stora" politiska frågor hos folk i min omgivning och på nätet utan att knappt få något gehör så jag har lite gett upp på Sverige och svenskarna. Människor vill inte tänka ett steg längre, som folk är vi alldeles för bekväma för att bry oss om framtida generationer. Man får nog vara glad att man fått uppleva ett fritt internet i kombination med demokrati med allt vad det innebär.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Tydligen finns det en person som förstår vad Chat Control faktiskt är och kommer säga nej till förslaget:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderata-eu-toppen-tomas-t...

Ni som tycker att detta inte har tagits upp i "vanlig" media, hur menar ni? Jag har läst åtminstone två artiklar om detta på svt.se och en stor del av det spelades väl i expressen/aftonbladet, är det någonstans som det borde ha kommit upp men inte har gjort det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Tydligen finns det en person som förstår vad Chat Control faktiskt är och kommer säga nej till förslaget:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderata-eu-toppen-tomas-t...

Det finns fler, exempelvis: https://www.vansterpartiet.se/nyheter/vansterpartiet-sager-ne...

Citat:

Ni som tycker att detta inte har tagits upp i "vanlig" media, hur menar ni? Jag har läst åtminstone två artiklar om detta på svt.se och en stor del av det spelades väl i expressen/aftonbladet, är det någonstans som det borde ha kommit upp men inte har gjort det?

Det har varit väldigt tyst, ett förslag som innebär ett sånt stort intrång i allas integritet och rätt till privatliv, och omöjliggör privat kommunikation, borde tas upp mycket, nu är det någon enstaka artikel här och där varav merparten inte verkar förstå eller knappt tar upp konsekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns fler, exempelvis: https://www.vansterpartiet.se/nyheter/vansterpartiet-sager-ne...
Det har varit väldigt tyst, ett förslag som innebär ett sånt stort intrång i allas integritet och rätt till privatliv, och omöjliggör privat kommunikation, borde tas upp mycket, nu är det någon enstaka artikel här och där varav merparten inte verkar förstå eller knappt tar upp konsekvenserna.

Jag formulerade mig dåligt, jag menade "en person som kan göra något åt saken" inte bara "en person". Vänsterpartiet har väl varit emot det hela från början, dom brukar ju vara lite mer för integritet iaf. Dock är det lite förvånande att en M skulle vara mot förslaget, det känns ju lite som deras "play book", särskilt eftersom M-regeringen är för förslaget.

Håller med om att det kanske borde vara större, men det är andra stora nyheter som dominerar löpsedlar, framsidor och nyhetsflödet i stort just nu. Och man kan nog ge sig fan på att det är en del av taktiken i att ta upp förslaget nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Jag formulerade mig dåligt, jag menade "en person som kan göra något åt saken" inte bara "en person". Vänsterpartiet har väl varit emot det hela från början, dom brukar ju vara lite mer för integritet iaf. Dock är det lite förvånande att en M skulle vara mot förslaget, det känns ju lite som deras "play book", särskilt eftersom M-regeringen är för förslaget.

Jo, det känns lite som om vissa delar av politiken har blivit lite mer oförutsägbara på sistone, kanske mest tydligt inom EU-politiken. Vi har haft KD-folk som (kanske inte så förvånande, men mot partiets linje) röstat mot aborträtt, men också en KD:are som vill legalisera cannabis, exempelvis. Det kanske beror på att de blir allt mer rädda för att inte få så mycket uppmärksamhet eller så, ogenomtänkta utspel ger ju det i alla fall. Tyvärr kan jag inte säga att det förvånar mig att S kommer med ett sånt här förslag.

Citat:

Håller med om att det kanske borde vara större, men det är andra stora nyheter som dominerar löpsedlar, framsidor och nyhetsflödet i stort just nu. Och man kan nog ge sig fan på att det är en del av taktiken i att ta upp förslaget nu.

Fast vad är de stora nyheterna nu? Det känns mest som samma nyheter varje dag om inflation och bistra tider med ungefär samma bilder på en sammanbiten finansminister som inte tänker göra ett skit åt situationen. Söker jag exempelvis på DN så finns det två artiklar om chat control. En ledare som är rätt kritisk och en artikel från deras "inhouse nörd" Linus Larsson som tar upp lite tekniska problem men som mest handlar om att förslaget är kontroversiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det känns lite som om vissa delar av politiken har blivit lite mer oförutsägbara på sistone, kanske mest tydligt inom EU-politiken. Vi har haft KD-folk som (kanske inte så förvånande, men mot partiets linje) röstat mot aborträtt, men också en KD:are som vill legalisera cannabis, exempelvis. Det kanske beror på att de blir allt mer rädda för att inte få så mycket uppmärksamhet eller så, ogenomtänkta utspel ger ju det i alla fall. Tyvärr kan jag inte säga att det förvånar mig att S kommer med ett sånt här förslag.
Fast vad är de stora nyheterna nu? Det känns mest som samma nyheter varje dag om inflation och bistra tider med ungefär samma bilder på en sammanbiten finansminister som inte tänker göra ett skit åt situationen. Söker jag exempelvis på DN så finns det två artiklar om chat control. En ledare som är rätt kritisk och en artikel från deras "inhouse nörd" Linus Larsson som tar upp lite tekniska problem men som mest handlar om att förslaget är kontroversiellt.

Tänkte mest på kriget som pågår och tar upp mycket plats på svt iallafall, vilket är förståeligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Tänkte mest på kriget som pågår och tar upp mycket plats på svt iallafall, vilket är förståeligt.

Jo men det finns ju kategorier, inrikes, utrikes, politik exempelvis. Kriget hamnar inte i samma kategori som detta och således borde det inte göra att det inte kommer några artiklar om detta, även om kriget förstås dominerar totalt sett. Samtidigt har ju krigsrapporteringen gått ner ganska kraftigt på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det finns ju kategorier, inrikes, utrikes, politik exempelvis. Kriget hamnar inte i samma kategori som detta och således borde det inte göra att det inte kommer några artiklar om detta, även om kriget förstås dominerar totalt sett. Samtidigt har ju krigsrapporteringen gått ner ganska kraftigt på senare tid.

Dock har tidningar ett ändligt antal journalister och ändligt med plats att lägga artiklar på. Men ja det borde helt klart vara en större grej, om man faktiskt vill att folk ska veta vad förslaget gör. Men vad vet jag jag tycker ju att man ska ha folkomröstning om Nato.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Dock har tidningar ett ändligt antal journalister och ändligt med plats att lägga artiklar på. Men ja det borde helt klart vara en större grej, om man faktiskt vill att folk ska veta vad förslaget gör. Men vad vet jag jag tycker ju att man ska ha folkomröstning om Nato.

Tja, det är ju lätt att ha åsikter om vad journalister borde fokusera på förstås, men samtidigt har det ju typ varit hundra gånger mer artiklar om Floridas guvernör än om detta förslag som ändå påverkar alla svenskar ganska kraftigt. Inte för att man ska ignorera DeSantis galenskaper, men proportionerna känns lite sneda.

Angående folkomröstningar så kan det absolut vara en bra metod för en del saker, men politikerna är ju inte intresserade av sådana om de inte har opinionen med sig liksom. Hade de vetat att vi hade röstat mot EMU så hade de inte haft någon folkomröstning om det exempelvis, vilket blev tydligt när Göran Person efteråt besviken talade ut om att ha en ny omröstning om några månader för att få önskat resultat. Är detdemokrati? Fortsätta med nya omröstningar om samma sak tills man får det svar man vill ha?

Just angående Nato så har ju opinionen varit emot en anslutning sedan Nato bildades typ, fram tills förra våren när det vände av ganska naturliga skäl. Men jag tror inte politikerna litar på denna kortvariga våg av "natovänlighet", skulle de sätta igång processen med en folkomröstning så kan ju kriget ta slut innan den hinner genomföras och då kanske det inte finns en majoritet för längre, eller så är de oroliga för att en mer omfattande debatt kanske vänder opinionen. Bättre då att bara besluta.

Permalänk
Medlem

Att stå utanför NATO gagnar bara ryssen som kräver det för att få kontroll över östersjön. Deras internettroll jobbar för fullt för att få oss att byta åsikt och bli rädda.
Det går inte att visa svaghet genom att vara "neutral" mot ryssarna.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det är ju lätt att ha åsikter om vad journalister borde fokusera på förstås, men samtidigt har det ju typ varit hundra gånger mer artiklar om Floridas guvernör än om detta förslag som ändå påverkar alla svenskar ganska kraftigt. Inte för att man ska ignorera DeSantis galenskaper, men proportionerna känns lite sneda.

Angående folkomröstningar så kan det absolut vara en bra metod för en del saker, men politikerna är ju inte intresserade av sådana om de inte har opinionen med sig liksom. Hade de vetat att vi hade röstat mot EMU så hade de inte haft någon folkomröstning om det exempelvis, vilket blev tydligt när Göran Person efteråt besviken talade ut om att ha en ny omröstning om några månader för att få önskat resultat. Är detdemokrati? Fortsätta med nya omröstningar om samma sak tills man får det svar man vill ha?

Just angående Nato så har ju opinionen varit emot en anslutning sedan Nato bildades typ, fram tills förra våren när det vände av ganska naturliga skäl. Men jag tror inte politikerna litar på denna kortvariga våg av "natovänlighet", skulle de sätta igång processen med en folkomröstning så kan ju kriget ta slut innan den hinner genomföras och då kanske det inte finns en majoritet för längre, eller så är de oroliga för att en mer omfattande debatt kanske vänder opinionen. Bättre då att bara besluta.

Huvet på spiken, som man brukar säga.

Permalänk
Skrivet av Nr42:

Att vara med i NATO gagnar bara jänkarn som kommer kräva att få ha militärbaser och atomvapen i landet. Deras internettroll jobbar för fullt för att få oss att bli rädd och byta åsikt om vår neutralitet.
Man visar inte styrka genom att gå med i NATO, möjligen gör man sig till en större måltavla.

Exakt. Ukraina och Georgien är ju inte med i NATO, och de har ju klarat sig hittills. Faktum är att bara NATO-länder tenderar att bli invaderade.

Vi bör definitivt lyda en person som skriker om kärnvapen och ge han vad han vill. På så sätt blir världen säkrare. Det leder till färre sådana fall i framtiden när han inser att det funkar.

Och som vi sett så är Norge och Danmark fulla av Amerikanska kärnvapen och baser. Usch!

/s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whitepilledoomer:

Exakt. Ukraina och Georgien är ju inte med i NATO, och de har ju klarat dig hittills. Faktum är att bara NATO-länder tenderar att bli invaderade.

Vi bör definitivt lyda en person som skriker om kärnvapen och ge han vad han vill. På så sätt blir världen säkrare. Det leder till färre sådana fall i framtiden när han inser att det funkar.

Och som vi sett så är Norge och Danmark fulla av Amerikanska kärnvapen och baser. Usch!

/s

Det handlar inte om att lyda någon annan utan om att se till vår situation. Hur stor är risken att Ryssland invaderar oss om vi går med eller inte, och hur stor är risken att vi blir indragna i andra konflikter om vi är med eller inte?

Eu är inte en försvarspakt men det är en union som vi är med i tillsammans med några av världens mäktigaste militärmakter, så vi hade förstås fått stöd därifrån oavsett Nato-medlemskap, precis som vi hade stött andra EU-länder (minst) om något sånt hade hänt dem. Däremot kanske Frankrike och Tyskland hade sett till sig själva först vid en storskalig invasion eller liknande, men ärligt talat är det helt osannolikt. Ryssland klarar inte av Ukraina så att de skulle ge sig på EU i stort är förstås inget som kommer att ske. Så vad är det vi försvarar oss mot? Kina har visat vissa tendenser på en "expansiv internationell politik" på senare tid, men Kina är beroende av väst så de kommer agera väldigt försiktigt. De kan förstås fortsätta bete sig i sitt närområde så länge de inte går för långt, men att de skulle ge sig in i någon större konflikt på Rysslands sida är extremt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Exakt. Ukraina och Georgien är ju inte med i NATO, och de har ju klarat dig hittills. Faktum är att bara NATO-länder tenderar att bli invaderade.

Vi bör definitivt lyda en person som skriker om kärnvapen och ge han vad han vill. På så sätt blir världen säkrare. Det leder till färre sådana fall i framtiden när han inser att det funkar.

Och som vi sett så är Norge och Danmark fulla av Amerikanska kärnvapen och baser. Usch!

/s

Av de ca. 160 länder i världen som inte är med i Nato hur många är det som blir invaderade just nu och skulle det ha hjälpt dessa om dom var med i Nato?

Vem är den ensamma personen som skriker om kärnvapen? Är det Putin du menar och varför skulle vår neutralitet vara att lyda honom?

Saxat från chatgpt (för att jag är lat) så ta med en nypa salt:
____

The following NATO member countries have U.S. military installations:

Belgium
Bulgaria
Croatia
Czech Republic
Denmark
Estonia
Germany
Greece
Hungary
Iceland
Italy
Latvia
Lithuania
Luxembourg
Netherlands
Norway
Poland
Portugal
Romania
Slovakia
Slovenia
Spain
Turkey
United Kingdom

It is worth noting that the size and scope of the U.S. military presence in each of these countries may vary widely.
______

Mitt inlägg ville lite sarkastiskt visa på en annan sida på samma mynt. Ditt inlägg... låt oss säga att det lämnar mycket att önska.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Nr42:

Det faktum att det inte skickades tillbaka dit där det hör hemma (Ylvas ägare) direkt det lades fram är galet. Men visst är det väl bra att juristerna inser att det är galet. Scanna barns mobiler där de sparat bilder på sig själva (kom igen, det är så...) och skicka till Chat Control-kontoret låter som motsatsen till att stoppa barnporr, och dessutom skapa en massa säkerhetshål.

Och då har vi inte ens nämnt det faktum att Ylva inte bryr sig ett dugg om barn. Hon vill ha ändamålsglidning.

AI som kan scanna saker, kan även skapa bilder och text. Inte vill jag att EU ska sitta och ha den makten över meningsmotståndare.