AMD bekräftar framtida Zen 6-processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar framtida Zen 6-processorer

Via en anställds Linkedin letar sig de första uppgifterna om arkitekturen Zen 6 ut. På menyn står tillverkning på 2 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt.

Då hoppar jag över 5800x3d och väntar på denna 🙂

Permalänk
Medlem

Kul att projekt och utveckling har börjat, men inte så förvånande att 5 efterföljs av 6

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Kul att projekt och utveckling har börjat, men inte så förvånande att 5 efterföljs av 6

Haha, jag blir bara glad att de inte kör någon rövare och ba "äh, vi hoppar direkt till 18, det låter ju skoj!".

Permalänk
Medlem

Jag som knappt hunnit uppgradera till 5800X3D än :\ ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det fungerar väl som Intels gamla Tick–tock modell från 2007? Att AMD kommer därefter optimera Zen 6 på 2 nanometer med nya releaser, då kan det bli intressant.

Permalänk
Medlem

Det som är riktigt intressant är att försöka förutspå var x86/x64-arkitekturens konkurenter kommer befinna sig vid samma tidpunkt.
Tex ARM? Kan de köra Windows/Chrome så pass väl att de helt kan ta över bärbara?
Och RISC-V CPUerna? Hur många sådana ser vi i serverrummen 2026?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag som knappt hunnit uppgradera till 5800X3D än :\ ...

Jag gick från 3800XT till 5800X3d, enorm skillnad i tex Darktide. På riktigt
Gör som Nike: -"Just do it"

Permalänk
Medlem

Jaha. Efter Zen 5 kommer Zen 6... vilket avslöjande!

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Jaha. Efter Zen 5 kommer Zen 6... vilket avslöjande!

STOPPA PRESSARNA! Eller vänta, nu ... de har ju redan stoppats!

Permalänk
Medlem

Glömde bort att det är Zen 4 som är senaste, trodde det var Zen 5 som var lanseringen i höstas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Riktigt trevligt.

Då hoppar jag över 5800x3d och väntar på denna 🙂

Zen 6 är nog ungefär 3 år bort

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Vangen:

Glömde bort att det är Zen 4 som är senaste, trodde det var Zen 5 som var lanseringen i höstas.

Av någon anledning vill min hjärna också gärna tänka att det är Zen 5 som är senast, som att det passar bättre med Ryzen 7000 på något vis? Ibland hittar huvudet på alla möjliga dumheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Av någon anledning vill min hjärna också gärna tänka att det är Zen 5 som är senast, som att det passar bättre med Ryzen 7000 på något vis? Ibland hittar huvudet på alla möjliga dumheter

Kanske kan vara för att sockeln heter AM5?

Permalänk

Ryktas om minst 20% IPC ökning från Zen 4 till Zen 5. Fast behöver man nytt system så hade jag kört Zen 4 ändå då de kör samma sockel. Processorerna går iallafall inte upp i pris som Nvidias grafikkort varje generation.

Permalänk
Medlem

Är jag för Zen för att hinna dra en rolig oneliner i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Kanske kan vara för att sockeln heter AM5?

Vi har ju DDR5 också.

Undrar var vi är 2030. Då jag siktar på att göra ett totalbyte av allt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är jag för Zen för att hinna dra en rolig oneliner i tråden?

Vi har plats för zena ankomster också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är jag för Zen för att hinna dra en rolig oneliner i tråden?

Ja 14 minuter efter solen stod i Zen-IT.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av PajN:

Kanske kan vara för att sockeln heter AM5?

Haha men ja, såklart! Där har vi det.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja 14 minuter efter solen stod i Zen-IT.

Tur att man är lite zenil, då minns man ändå inte avtalad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Haha men ja, såklart! Där har vi det.

Tur att man är lite zenil, då minns man ändå inte avtalad tid.

Också för DDR5 och 5N

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Också för DDR5 och 5N

PCI Express 5.0 har vi med. Mycket femmor nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

PCI Express 5.0 har vi med. Mycket femmor nu!

Hade de inte skippat Ryzen4000/Ryzen6000 hade det kunnat vara något helt annat… 5 femmor!

AM5
DDR5
5nm
PCIe5
Ryzen 75000

Permalänk
Medlem

Har en känsla av det kommer heta Zen/Ryzen hela vägen till x86 mött vägens ände. Om vi inte får ngn katastrof release på vägen.

Finns ingen anledning att byta namn på ett vinnande koncept, Skulle Nvidia släppa Geforce o börja kalla de någe nytt? Nja

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hade de inte skippat Ryzen4000/Ryzen6000 hade det kunnat vara något helt annat… 5 femmor!

AM5
DDR5
5nm
PCIe5
Ryzen 75000

Ryzen 6000 finns. Men tror det bara är laptops och sånt.

Ryzen 4000 finns till både laptop och desktop, men den var inte så intressanta modeller .
Några exempel.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090877
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090823

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Poor that guy. Tveksamt om han får jobba kvar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.