Hur förlänger man livslängden på batteriet till en surfplatta (Samsung Galaxt Tab)?

Permalänk

Hur förlänger man livslängden på batteriet till en surfplatta (Samsung Galaxt Tab)?

Sitter och funderar över, med bakgrund av att det är så svårt att på ett enkelt sätt byta batteriet till en surfplatta, hur man förlänger livslängden på batteriet?

Min laptop, som för övrigt aldrig lämnat min fastighet, har jag ansluten till elnätet dygnet runt året runt. Mest med bakgrund av att jag bor på landet och strömavbrott är inte alltför ovanliga. Och som bekant är det inte så där särdeles bra för en dator att bli helt strömlös när man sitter och jobbar med den, och dessutom klart irriterande. Samtidigt som jag tycker att det är alldeles för tidskrävande att hålla på och ladda batteriet var- och varannan dag. Så därför står den ständigt på laddning. Och det har hitintills funkat perfekt. Och datorn är väl mellan 7 - 10 år gammal kan jag tänka.

Men nu har jag fått en surfplatta som är helt ny men har några år på nacken (Samsung Galaxy Tab A SM-T515 2019) som jag funderar över vilket som egentligen är bäst för längsta möjliga livslängd på batteriet?
Antingen ladda batteriet fullt och sedan använda plattan tills jag är nere på säg 10% och sedan ladda fullt igen och hålla på så eller... låta den stå på laddning dygnet runt året runt?

Tänk om det vore lika enkelt att byta batteri på en surfplatta och smartphone som det är på en laptop (HP ProBook).

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tror du kommer långt med att inte tänka så mycket på det, men att installera ett program som begränsar laddningen till max 80%.
Med tanke på att det är en platta så lär du sällan komma ner under 20% utan att tänka på det.
Med andra ord kommer du då ligga mellan 20-80% hela tiden, vilket kommer öka livslängden på batteriet.

Permalänk
Medlem

Kolla om din platta har "protect battery" i batteri inställningarna. Det gör att batteriet bara laddar till 85% och därmed förlänger livsängden om den är inkopplad i laddaren hela tiden. Har ingen Samsung själv så ingen aning om det är en funktion som finns i alla deras plattor.

Permalänk
Medlem

Att vänta tills batteriet nästan är helt urladdat innan man laddar var något som gällde äldre batterityper, med moderna batterier så vill man istället hålla laddningen på en "lagom" nivå för att det ska må som bäst. Så du kan som sagt begränsa så att den inte laddar för mycket, men även försöka undvika att ladda ur batteriet helt. Att ladda ofta är inget problem alls utan något som är rekommenderat.

Något annat som påverkar livstiden är värme, men det brukar vara ett större problem på laptops än surfplattor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EU-Maggan:

Sitter och funderar över, med bakgrund av att det är så svårt att på ett enkelt sätt byta batteriet till en surfplatta, hur man förlänger livslängden på batteriet?

Min laptop, som för övrigt aldrig lämnat min fastighet, har jag ansluten till elnätet dygnet runt året runt. Mest med bakgrund av att jag bor på landet och strömavbrott är inte alltför ovanliga. Och som bekant är det inte så där särdeles bra för en dator att bli helt strömlös när man sitter och jobbar med den, och dessutom klart irriterande. Samtidigt som jag tycker att det är alldeles för tidskrävande att hålla på och ladda batteriet var- och varannan dag. Så därför står den ständigt på laddning. Och det har hitintills funkat perfekt. Och datorn är väl mellan 7 - 10 år gammal kan jag tänka.

Men nu har jag fått en surfplatta som är helt ny men har några år på nacken (Samsung Galaxy Tab A SM-T515 2019) som jag funderar över vilket som egentligen är bäst för längsta möjliga livslängd på batteriet?
Antingen ladda batteriet fullt och sedan använda plattan tills jag är nere på säg 10% och sedan ladda fullt igen och hålla på så eller... låta den stå på laddning dygnet runt året runt?

Tänk om det vore lika enkelt att byta batteri på en surfplatta och smartphone som det är på en laptop (HP ProBook).

Helt klart bäst är det att sätta laddbegränsning och jobba med ett lite tajtare intervall, t ex 20-80% än 0-100%.
Få enheter löser "laddkabel alltid i" tyvärr utan det brukar bara betyda att man jobbar i intervallet 97-100% eller något liknande, något som sliter mer än 3% på annan nivå i batterispannet (t ex 47-50% har samma mängd energi men jobbar i ett intervall som sliter mindre på batteriet).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hej,

Som andra redan nämnt, ställ på laddningsbegränsning om det finns. Osäker på omdet finns på den Androidversion du har på din Tab A, men har du version 13 och det alternativet inte är nerlåst, så finns det under Batteri och enhetsvård -> klicka på Batteri som bör finnas längst upp i menyn -> scrolla ner till "Fler batteriinställningar > scrolla ner till "Skydda batteriet" och slå på den switchen. Försök sedan att inte gå under 25% utan håll det där emellan.

I övrigt vill jag tillägga (och anledningen till att jag svarade) att det kan vara vettigt att stänga av plattan mellan varven då den inte används. Över tid blir det ju betydligt färre laddcykler för batteriet, något som kanske kan vara vettigt om det dessutom är en begadnad pladda

Lade till lite.
Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring