Permalänk
Medlem

Intressant tråd, men vad för mängder ris är de vi snackar om här?

Kör en av de billigare riskokarna, Wilfa Inari riskokare RC5S. Tror jag har gått igenom 40-50kg ris vid det här laget sen jag köpte min riskokare 2020, inte en enda repa eller belägg som lossnat.
Jag är ju dock ganska försiktig och använder "plastskeden" som följde med.

Har även en non-stick stekpanna som jag har använt i princip varenda dag nu i några år, kan typ se 1 repa i den, vilket antagligen är från en av de få gånger jag kört ner en kniv där i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är alla asiater japaner då eller?
Låter som ett ganska trångsynt synsätt.

<Uppladdad bildlänk>

Sidodiskussion som ni vill dra i det längsta.

Det är framförallt fattiga länder där de äter mycket ris per capita. I snitt äter en person i Bangladesh mer än dubbelt så mycket ris som en person i Kina exempelvis, vilket sig är drygt 3 gånger mängden japaner äter i snitt. Då medellivslängd beror på så mycket annat lyckas Bangladesh ändå öka medellivslängden och ligger bättre till än t.ex. Indonesien som är rikare.

Bas eller stapelföda är inget att få panik över. Dåliga vanor kommer från annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det går både snabbare och blir godare i en kastrull, man kan reglera värmen perfekt i en kastrull.

Reglera värmen kontinuerligt efter hur förutsättningarna ändras med mängden kvarvarande vätska är ju precis vad en bättre riskokare gör automatiskt med fuzzy logic, som folk pratat om i tråden. De har också induktionsvärme så de är inte långsamma.

Då du bara kommer med generella påståenden som inte tydligt visar vad riskokaren inte kan gör att det framstår mindre som att du gör en faktisk jämförelse och mer som att du inte har koll på de bättre riskokarna men argumenterar emot dem för att du inte gillar konceptet. Det behövs helt enkelt lite mer detaljerade påståenden för att förklara din poäng, om den stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Reglera värmen kontinuerligt efter hur förutsättningarna ändras med mängden kvarvarande vätska är ju precis vad en bättre riskokare gör automatiskt med fuzzy logic, som folk pratat om i tråden. De har också induktionsvärme så de är inte långsamma.

Då du bara kommer med generella påståenden som inte tydligt visar vad riskokaren inte kan gör att det framstår mindre som att du gör en faktisk jämförelse och mer som att du inte har koll på de bättre riskokarna men argumenterar emot dem för att du inte gillar konceptet. Det behövs helt enkelt lite mer detaljerade påståenden för att förklara din poäng, om den stämmer.

För mig stämmer den, jag känner inte något behov av att förklara mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

För mig stämmer den, jag känner inte något behov av att förklara mer.

Okej, då kan jag inte göra annat än att utgå från att du inte testat någon av de bättre, då du sagt så många saker som tyder på att du inte vet hur de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Intressant tråd, men vad för mängder ris är de vi snackar om här?

Kör en av de billigare riskokarna, Wilfa Inari riskokare RC5S. Tror jag har gått igenom 40-50kg ris vid det här laget sen jag köpte min riskokare 2020, inte en enda repa eller belägg som lossnat.
Jag är ju dock ganska försiktig och använder "plastskeden" som följde med.

Har även en non-stick stekpanna som jag har använt i princip varenda dag nu i några år, kan typ se 1 repa i den, vilket antagligen är från en av de få gånger jag kört ner en kniv där i.

Troligen rätt lite! Föredrar egentligen havreris eller liknande. Även pasta, potatis. Men ibland så blir man sugen på ris, men lyckas aldrig speciellt bra med kastrull.

Non-stick är helt bannlyst i mitt kök. Kör rostfritt och svenskt gjutjärn (Skeppshult och Ronab) för hela slanten.

Skrivet av Petterk:

Hur har det gått för TS?

Edit: Ping @NodCommander

Inga nyheter är jag rädd! Det jag söker verkar inte finnas på den europeiska marknaden.

Jag är inte intresserad av påkostade maskiner med massa extrafunktioner jag aldrig kommer använda. Ju enklare desto bättre.

Det verkar som att jag får fortsätta med mina rostfria kastruller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Inga nyheter är jag rädd! Det jag söker verkar inte finnas på den europeiska marknaden.

Jag är inte intresserad av påkostade maskiner med massa extrafunktioner jag aldrig kommer använda. Ju enklare desto bättre.

Det verkar som att jag får fortsätta med mina rostfria kastruller.

Du har fått minst två tips som är helt rostfria – Steba DD1 Eco eller Instant Pot är multicookers med rostfria kärl. Du hade också fått tips om att "vanliga" riskokare kan komma med ett extra innerkärl i rostfritt. Tittat på någon av de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har fått minst två tips som är helt rostfria – Steba DD1 Eco eller Instant Pot är multicookers med rostfria kärl. Du hade också fått tips om att "vanliga" riskokare kan komma med ett extra innerkärl i rostfritt. Tittat på någon av de?

Jag söker inte efter multicookers, dom är för dyra och föredrar den enklare styrda varianten med magnet före en med mikrokontroller.

Jag har inte sett någon enklare/billigare variant länkats, men kanske har jag missat det? Problemet är ju i alla fall att det kommer med en PFAS-skål också som producerats i så fall, och det är just produktionen som är riktigt miljövidrig. Själva användandet är troligen rätt harmlöst, om än med dålig livslängd på materialet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag söker inte efter multicookers, dom är för dyra och föredrar den enklare styrda varianten med magnet före en med mikrokontroller.

Jag har inte sett någon enklare/billigare variant länkats, men kanske har jag missat det? Problemet är ju i alla fall att det kommer med en PFAS-skål också som producerats i så fall, och det är just produktionen som är riktigt miljövidrig. Själva användandet är troligen rätt harmlöst, om än med dålig livslängd på materialet.

Finns ju gott om vanliga riskokare med keramisk (PFAS-fri) beläggning. Skeden behöver du bara gräva med i rostfria innerkärlet när sådant finns.

Är inte drygt en tusenlapp en enklare/billigare variant?

Edit:

Alltså Yum Asia Kumo som jag tog upp tidigare i tråden marknadsförs som riskokare, går bra att använda rostfria innerkärlet (i sin tur i keramiskt belagda kärlet) för att koka ris, då det är en av de rekommenderade användningsområdena. Steba DD1 Eco och Instant Pot har riskokarläge även om de marknadsförs som multicooker (eller tryck-/ångkokare), kärlet i de är helt rostfri.

Permalänk

Haft denna i ca 2år nu och det har aldrig fastnat något, skålen har en en Ceramic Coating som gör att inget fäster.

https://www.amazon.se/gp/product/B075WWQY2Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Haft denna i ca 2år nu och det har aldrig fastnat något, skålen har en en Ceramic Coating som gör att inget fäster.

https://www.amazon.se/gp/product/B075WWQY2Y

Bra om det fungerar för dig, men den är keramiskt belagd... Och kanske 1000 Kr för dyr för att intressera mig!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841