Mediaspelaren VLC får skarpare video med Nvidia-teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får du fram att det är 10 öre/timmen? Snarare 1 kr per dag om du tittar två timmar per dag med denna uppskalningsteknik. Om vi utgår att elpriset är 100öre/kWh och att grafikkortet drar 50W extra per timme i två timmar. Blir minst en 50 lapp per månad. Det är mycket och två timmar per dag är lite.

Seriöst? Gnälla om en extra 50 lapp i månaden, men är helt okej med att betala uppemot 200 spänn för en enkelbiljett för att se film på bio. Ännu dyrare om du har flickvän/fru och ungar som ska med.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Avstängd

Usch då! Inget för AMD??
Då får man ta bort VLC och köra annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Camper7:

Usch då! Inget för AMD??
Då får man ta bort VLC och köra annat.

AMD har inte lanserat någon sådan här (hårdvaruaccelererad) funktion ännu. De la ju bara till stöd för en teknik som NVIDIA lanserat nyligen.

Därtill så är detta ju en specialrelease, vanliga VLC har inte stöd för detta alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

För den som är intresserad hur bra versionen är med ett 3070 så kan jag meddela att den bara kraschar direkt på min maskin

Det verkar krascha för de flesta inklusive mig.

Permalänk
Medlem

Tänk så mycket flv content man kommer kunna titta på i 1080p.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Usch då! Inget för AMD??
Då får man ta bort VLC och köra annat.

Kör med mpv sedan länge, har aldrig gillat vlc:s gränssnitt och annat. mpv är trevligt minimalistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns och har funnits länge.
T ex: https://www.svp-team.com/

Ja, det är ganska bra; jag upplever det som något bättre än det jag sett "inbyggt" i TV-apparater, men får väl säga att jag inte har någon värsting-TV att jämföra med.

Jag gjorde lite test när Hobbit-filmerna kom ut på Blu-ray, använde mig av Interframe (framedoubling baserat på SVP tror jag, fast en äldre version) för att göra om 24fps till 60fps (tycker illa om 24fps material på en 60hz datorskärm), men då fick den ibland lägga till 2 interpolerade bildrutor efter varandra. Vore bättre att gå till 48fps, men det klarar inte min TV. Så jag gjorde om filmen till 25fps (på sant PAL-vis) och sedan dubblerade jag detta till 50fps, vilket gick bra att visa på TVn via min blurayspelare. Sänkte även ljudet med någon avisynth-grej så Saruman inte lät som Askungen.

Blev bra. Inte som på bio, men bra nog för mig. Det som störde mest var artefakter i närheten av skärmkanterna vid panoreringar, om man efter interpoleringen croppar och förstorar bilden slipper man en del av detta. Är man bild-nörd är hela processen säkert hjärtsnörpande, men jag ville bara se om jag kunde få det att likna bioupplevelsen lite. Hobbiten på bio är den bildmässigt bästa upplevelsen jag haft på bio.

Skrivet av Ricerunner:

Men eftersom lagring och processorkraft blivit så billigt så tycker jag verkligen det är dags för alla mediaskapare att börja filma och släppa allt i minst 4K60FPS och sluta göra saker suddiga med flit, det är stenålders cinematologi!.
Precis som vissa youtubers är duktig nog att göra, så man kan bevisligen göra så.

Ja, det är lite märkligt att folk får ont i ögonen om de spelar på mindre än 144fps, men tycker att 24fps är det optimala för film eller tv-serier.

https://mirillis.com/free-hd-video-player Splash video player har inte lika bra stöd för diverse format som VLC, men jag tycker den funkar riktigt bra ibland.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Kör med mpv sedan länge, har aldrig gillat vlc:s gränssnitt och annat. mpv är trevligt minimalistiskt.

Tack! Den ska jag kika på.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas stöd kommer även till RTX 2000-serien då jag har mitt RTX 2080 Super i TV-datorn, och RTX 3080 i speldatorn. Detta hade varit dunder då jag har en del äldre video-filer i lägre upplösning som förmodligen skulle dra nytta av detta på TVn.

Skrivet av Camper7:

Tack! Den ska jag kika på.

Jag gillar även PotPlayer, tror aldrig jag upplevt att PP inte kan spela upp en filmfil. Beroende vad du har för krav och preferenser kan det vara ett bra alternativ!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Finns en fork till MPC-HC där detta faktiskt fungerar - verkar bara krascha med VLC.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Finns en fork till MPC-HC där detta faktiskt fungerar - verkar bara krascha med VLC.

MPC-HC versionen fungerar väldigt bra, relativt sett till vlc versionen. VLC förvrängde bilden, flyttade den från mitten om man hade annat format än 16:9. Effekten i vlc versionen var minimal, knappt värt besväret att installera.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

MPC-HC versionen fungerar väldigt bra, relativt sett till vlc versionen. VLC förvrängde bilden, flyttade den från mitten om man hade annat format än 16:9. Effekten i vlc versionen var minimal, knappt värt besväret att installera.

Exakt, faktiskt positivt överraskad hur mycket skillnad det kan göra i vissa fall. Hoppas VLC får ordning på sin uppsättning och att den kanske potentiellt är snäppet vassare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Fläktarna snurrar upp ganska rejält på mitt MSI GeForce RTX 3080 Suprim X när jag använder funktionen, ungefär som om man spelar Red Dead Redemption 2. Då jag vill att datorn ska vara helt tyst när jag tittar på streams eller youtube, så hoppas jag de kommer med en mer energieffektiv version.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag hoppas det inkluderas lite bättre möjligheter till att använda funktionen när man vill ha den i specifika fall och inte en global inställning.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hehe, älskar referensen till Diskvärlden

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather