Nvidia ökar inte produktionstakten för Geforce RTX 4000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det tråkiga är att AMD är lika goda kålsupare och vem säger att Intel är bättre, klart dom vill ha del av kakan.

Det kan man verkligen säga när partnertillverkade korten 7900XTX och 7900XT från Asus släpptes för 17000 sek resp 15000 sek. Referensmodellerna gick på 15000 resp 13000.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

I princip hela 6000-serien har ju reats kraftigt, bara 6950 xt har ju sjunkit, varför kan då inte 3000-serien göra detsamma?

Nvidia har betydligt större del av marknaden. Väldigt många tittar inte ens på AMD. Speciellt i USA bland folk som inte är super insatta så är AMD inte ens något som man tittar på. Lite som iPhone köpare inte tittar på Android mobiler när de ska köpa nu iPhone utan bara jämför med vad de har.

Traditionell marknadsekonomi säger att när utbudet ökar och efterfrågan sjunker så ska priset sjunka men när de nästan har monopol behöver de inte sänka ändå.

Skulle inte förvåna mig om de hellre körde dem till tippen för att hålla uppe priserna på 4000 serien än att sänka 3000 serien.

Då kan de väl skriva av dem som förlust och få mindre skatt dessutom.

Men kanske jag är överdrivet pessimistisk.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så det är grafikinställningarna som är intressanta, inte att spela spelen?
.
..
OK.

Ja jag vill ha hela upplevelsen... annars varför ens bry sig om grafikkort?
Ett 970 kan köra allt utan problem i lägsta inställningarna och lägsta upplösning

Varför kommenterar du ens i denna tråden då om du inte bry dig om grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du ska inte lita blint på vad försäljarna säger. Kolla vad tex Inet hade för vinst förra året och återkom. Att deras vinstmarginal på just GPU:er skulle vara obefintlig låter inte sannolikt, även om dom vill att vi ska tro det.

Inet hade vinstmarginal på 6.5% 2021. Så det är ingen särskilt stor vinstmarginal de har.

Och då var det ett rekordår, de brukar ligga under 5%.
https://bizzdo.se/foretag/5565918884/Inet-AB

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Så det är grafikinställningarna som är intressanta, inte att spela spelen?
.
..
OK.

absolut! jag lirar gtx 970, bf2042 på lägsta inställningar 720p med stabila 45fps typ! eller fortnite 720p 60fps. det är en jäkla upplevelse må jag lova! rekommenderas starkt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu har vi sett dessa inlägg sedan 30-serien släpptes, "guuud vad jag jag är som fick till MSRP!". Men ärligt talat; jag vet inte om 8000 tusen för 10 GB VRAM är något att vara glad över. Det är inte orimligt är att vi kommer se 3070 och 3080 som grafikkorten som åldrades sämst. Jag tror begagnatmarknaden för 3080 kommer fullständigt haverera inom kort.

Så kan det vara, men det håller fortfarande mer än väl för de spel och inställningar jag spelar med och antagligen kommer det väl hålla fram tills i alla fall 50-serien kommer. Och håller det tills 50-serien släpps tycker i alla fall jag att jag fått valuta för pengarna i jämförelse med vad korten kostar idag. Köper jag då t ex ett 5080-kort (eller vad som) kan mitt 3080 få åldras hur dåligt det vill efter det...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja att sänka priserna på 30-serien finns ju inte på kartan. Då måste de erkänna att priserna varit för höga och så kommer det minska försäljningen av 40-serien. Bättre att manipulera marknaden istället. Det känns liksom hederligare.

Skrivet av SuperSverker:

Ja för man kan ju inte sänka priset på utgående sortiment...

VA? SÄNKA PRISERNA? MEN DET KOSTAR JU FÖR R&D FÖRSTÅR NI INTE DET! KOSTNADEN FÖR TILLVERKNING HAR GÅTT UPP JÄTTEUBERSUPERDUPERMYCKET! HUR SKA STACKARS NVIDIA KLARA SIG OM DE MÅSTE SÄNKA PRISERNA HELA TIDEN?

Kappa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du ska inte lita blint på vad försäljarna säger. Kolla vad tex Inet hade för vinst förra året och återkom. Att deras vinstmarginal på just GPU:er skulle vara obefintlig låter inte sannolikt, även om dom vill att vi ska tro det.

Jag hittar bara att deras resultat för förra året halverats från året innan och vinstmarginalen verkar inte vara särskilt hög. Men det spelar ju ingen roll vad deras vinst är, det är ju inte som att de endast säljer grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Målet är vidöppet för AMD att plocka marknadsandelar. Men de verkar inte intresserade. Kanske dedikerade grafikkort inte är lukrativt längre?

En annan möjlig förklaring är ju att deras tillverkningskapacitet är sådan att de redan säljer i princip alla grafikkort de kan få ut, och då vore det ju vansinne att sänka priserna istället för att bara tjäna mer på korten man säljer p.g.a. att alternativen kostar ohemult mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Folk har inte råd med lyxkonsumtion i samma utsträckning som tidigare. Vi har levt i en bubbla de senaste 20-åren. Nu kommer verkligen ikapp med höga räntor, dyr mat, dyr energi etc.
Detta kunde omöjligt förutspås när korten utvecklades och produktionen bokades.

Folket är fattigare ni helt enkelt, därav blir mycket teknikprylar ståendes kvar på butikshyllorna.

Om folket är fattigare är det kanske inte så smart att dubblera priset på samma SKU jämfört med för 3 generationer sedan. Även om folk varit lika rika eller fattiga som för 5 år sedan så är det klart man drar öronen åt sig som konsument när en produkt som skall vara i SKU nu är dubbelt så dyr. Så nej. Förklaringen är inte enbart att folk har blivit fattigare utan den viktigaste biten är att Nvidia blivit girigare och helt verkar ha tagit bort efterfrågan som en variabel i prissättningen av sina produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Inet har 23st 3080 för 9500kr. Vem kommer köpa dom för det priset. Måste sänkas till under 7000 om det inte ska bli e-waste. Man kan ju säga att 30 serien kommit i kapp. Var ett ganska omvänt läge när dom kom.

Företag och försäljare bryr sig inte om miljön.. det är en PR-sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om folket är fattigare är det kanske inte så smart att dubblera priset på samma SKU jämfört med för 3 generationer sedan. Även om folk varit lika rika eller fattiga som för 5 år sedan så är det klart man drar öronen åt sig som konsument när en produkt som skall vara i SKU nu är dubbelt så dyr. Så nej. Förklaringen är inte enbart att folk har blivit fattigare utan den viktigaste biten är att Nvidia blivit girigare och helt verkar ha tagit bort efterfrågan som en variabel i prissättningen av sina produkter.

För att spekulera så skulle det kunna vara så att Nvidia räknat ut att de klarar sig utan gamermarknaden. Isf hellre deponi än priser under msrp, oavsett om korten lanserades 2020. "Antingen köper gamermarknaden våra kort, eller så finns det ingen marknad.". Vilket inte låter helt uppåt tapeten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det är ingen som tvingar någon köpa nvidia..
Nog fan ville jag också köpa ett nvidia kort istället för att lida med amd's drivers när jag byggde en dator igen efter några or afk..
Men här sitter jag med ett amd kort och kassa drivers för jag ville inte hosta upp 15k+ för ett mid range kort.

Tror helt ärligt att amd's största problem är deras äckliga drivrutiner och ryktet dessa gett dem.
Detta ligger som en våt filt över dem, prestandan är det verkligen inget fel på för priset.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Tror helt ärligt att amd's största problem är deras äckliga drivrutiner och ryktet dessa gett dem.
Detta ligger som en våt filt över dem, prestandan är det verkligen inget fel på för priset.

Hmm, förutom något ologiskt förfarande vid uppdatering en gång så har jag inte haft nåt problem med Windows11 eller AMDs drivrutin (loggar in ca 20 min var tredje dag för ett PBEM Planetfall. Föredrar helt klart hur den fungerar i Linux för mina modesta behov (dvs helt osynlig, inget extra handhavande kring något), där har den inte så dåligt rykte heller vad jag vet. Kanske blir varse om nu inte Senua 2 kommer till Linux eller funkar ok med proton.

Edit, visst ja, Ninja är MS numer så all bets on proton

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

VA? SÄNKA PRISERNA? MEN DET KOSTAR JU FÖR R&D FÖRSTÅR NI INTE DET! KOSTNADEN FÖR TILLVERKNING HAR GÅTT UPP JÄTTEUBERSUPERDUPERMYCKET! HUR SKA STACKARS NVIDIA KLARA SIG OM DE MÅSTE SÄNKA PRISERNA HELA TIDEN?

Kappa.

Ja. Tänkte inte på det. Sen är det såklart också så att det är en naturlag att marginalen i procent räknat ska gå upp upp upp på varje ny produkt. Annars är man inget riktigt företag. Så med allt det i åtanke så är det ju självklart att det ska bli dyrare för oss. Det är ju meningen att företagen ska ha alla pengar och vi konsumenter är endast ett verktyg för att de ska nå dit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

För att spekulera så skulle det kunna vara så att Nvidia räknat ut att de klarar sig utan gamermarknaden. Isf hellre deponi än priser under msrp, oavsett om korten lanserades 2020. "Antingen köper gamermarknaden våra kort, eller så finns det ingen marknad.". Vilket inte låter helt uppåt tapeten.

Ja de klarar väl sig bra även om de helt droppar gamermarknaden så tills det finns konkurrens på riktigt eller tills någon myndighet trycker till dem så lär vi se de priser vi ser tyvärr. Får väl hoppas att Battle Mage är bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förklaringen är inte enbart att folk har blivit fattigare utan den viktigaste biten är att Nvidia blivit girigare och helt verkar ha tagit bort efterfrågan som en variabel i prissättningen av sina produkter.

Det är helt enkelt mycket lönsammare att sälja färre kort men till högre marginal när kretsstorleken drar iväg

Skrivet av trattjaevel:

Tror helt ärligt att amd's största problem är deras äckliga drivrutiner och ryktet dessa gett dem.

AMD's största problem är att de har begränsad kapacitet och att CPU:er ger betydligt bättre avkastning (mindre yta) än GPU:er. Med kontrakterade volymer till konsoler och egna CPU:er så är det eventuell överbliven kapacitet som går till GPU:er. De kan helt enkelt inte tävla mot Nvidia även om de hade velat det.

Permalänk
Medlem

En sak jag undrat över ett tag är. Är det rimligare ekonomiskt att slänga gamla produkter t.ex 2000serien lite längre fram 3000 serien och skriva av det som förlust å kvitta mot något? än att sänka priserna och sälja produkterna till förlust?. Sett att vissa butiker inte sänker priser på "gamla" produkter, och sen är dom borta. Vet inte hur det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

En sak jag undrat över ett tag är. Är det rimligare ekonomiskt att slänga gamla produkter t.ex 2000serien lite längre fram 3000 serien och skriva av det som förlust å kvitta mot något? än att sänka priserna och sälja produkterna till förlust?. Sett att vissa butiker inte sänker priser på "gamla" produkter, och sen är dom borta. Vet inte hur det fungerar

Dom används till garanti ärenden .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En annan möjlig förklaring är ju att deras tillverkningskapacitet är sådan att de redan säljer i princip alla grafikkort de kan få ut, och då vore det ju vansinne att sänka priserna istället för att bara tjäna mer på korten man säljer p.g.a. att alternativen kostar ohemult mycket.

Det är ju en möjlighet att så är fallet. Men jag har för mig att även AMD skjuter upp waferallokering från TSMC nu. Beteendet tyder på att AMD försöker att få upp marginalerna likt Nvidia. Allt för aktieägarna och nästa kvartalsrapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Dom används till garanti ärenden .

Ja det låter ju rimligt. Tänkte inte på det. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är ju en möjlighet att så är fallet. Men jag har för mig att även AMD skjuter upp waferallokering från TSMC nu. Beteendet tyder på att AMD försöker att få upp marginalerna likt Nvidia. Allt för aktieägarna och nästa kvartalsrapport.

Den klassiska "låt oss bromsa oss ur den här uppförsbacken".

Permalänk
Medlem

fatta vad försäljningen skulle gå igång om dem droppade alla priser med 200$ på 3000 och 4000 serien
jag sitter redan på ett 3090 och skulle köpt ett 4080 om priserna var vettiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fatta vad försäljningen skulle gå igång om dem droppade alla priser med 200$ på 3000 och 4000 serien
jag sitter redan på ett 3090 och skulle köpt ett 4080 om priserna var vettiga

Men vinsten skulle vara sjukt låg, nu vet ingen av oss vad marginalerna är på korten men om 4080 kostar 1000$,
NVidia har 300 $ profit och sedan sänker med 2-300$ så skulle dem behöver sälja 3 ggr så många kort för att göra samma vinst. Detta skulle leda till att deras vinst skulle sjunka så marknaden är relativt mättad pga 3000 serien och alla mining gpuer på marknaden.

Det skulle också döda deras 3dje parts säljare som är bundna på långa kontrakt med fasta priser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Tänkte inte på det. Sen är det såklart också så att det är en naturlag att marginalen i procent räknat ska gå upp upp upp på varje ny produkt. Annars är man inget riktigt företag. Så med allt det i åtanke så är det ju självklart att det ska bli dyrare för oss. Det är ju meningen att företagen ska ha alla pengar och vi konsumenter är endast ett verktyg för att de ska nå dit.

äh, sluta klaga och köp lite Nvidia-aktier, så kan du få tillbaka pengarna.

Fattiga människor gnäller istället för att bara bli rika. Latmaskar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men vinsten skulle vara sjukt låg, nu vet ingen av oss vad marginalerna är på korten men om 4080 kostar 1000$,
NVidia har 300 $ profit och sedan sänker med 2-300$ så skulle dem behöver sälja 3 ggr så många kort för att göra samma vinst. Detta skulle leda till att deras vinst skulle sjunka så marknaden är relativt mättad pga 3000 serien och alla mining gpuer på marknaden.

Det skulle också döda deras 3dje parts säljare som är bundna på långa kontrakt med fasta priser

Nu är inte Gross Margin = vad ett individuellt kort kostar med utvecklingskostnader inräknat osv osv, men Nvidias ligger nu på ca 63%. Något säger mig att marginalerna är större än så. Jag förstår ditt resonemang och på något plan stämmer det i fallet Nvidia. Men det jag genuint inte fattar är varför AMD inte vill åt marknadsandelar. För det är inte bara spelmarknad här, Nvidia dominerar på alla områden när det kommer till dedikerade GPUer (gaming, enterprise, AI osv). AMD borde rimligtvis ge upp kortsiktig större vinst för att försöka säkra en större andel för framtida ännu större vinster. Investera i mjukvaran och samarbeta och stötta mjukvaruföretagen för att utnyttja hårdvaran bättre. Kräver stora kortsiktiga investeringar. Men ja just det, det är aktiebolga vi pratar om här...så nej.

Men det är som många kanske är inne på i tråden, spel och dedikerade GPUer kanske inte är en prioritet för AMD längre (och därmed så har Nvidia liten konkurrens och kan sätta priser fritt) och grafikkorten är bara en biprodukt av deras konsol och APU-satsning. Tråkigt för oss som bygger våra burkar själva, för det börjar bli en dyr hobby (även om jag även använder datorn för produktion). Vi får väl hoppas på att Intel ger det ett rejält försök i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men vinsten skulle vara sjukt låg, nu vet ingen av oss vad marginalerna är på korten men om 4080 kostar 1000$,
NVidia har 300 $ profit och sedan sänker med 2-300$ så skulle dem behöver sälja 3 ggr så många kort för att göra samma vinst. Detta skulle leda till att deras vinst skulle sjunka så marknaden är relativt mättad pga 3000 serien och alla mining gpuer på marknaden.

Det skulle också döda deras 3dje parts säljare som är bundna på långa kontrakt med fasta priser

jag tror nvidia har rätt saftiga marginaler på korten helt ärligt

Permalänk
Medlem

plånboksvänligt, tillåt mig skratta. Jag försöker leta efter nått att uppgradera dotterns GTX 660 med, RX 6400 känns inte heller det som en prisvärd eller plånboksvänlig uppgradering...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

plånboksvänligt, tillåt mig skratta. Jag försöker leta efter nått att uppgradera dotterns GTX 660 med, RX 6400 känns inte heller det som en prisvärd eller plånboksvänlig uppgradering...

köp nåt beg ? ett gtx 660 är ju lätt att ersätta för en billig peng idag. eller köp ett 1660 xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

plånboksvänligt, tillåt mig skratta. Jag försöker leta efter nått att uppgradera dotterns GTX 660 med, RX 6400 känns inte heller det som en prisvärd eller plånboksvänlig uppgradering...

RX 6400 eller RTX A2000 är väl de alternativ om man vill ha ett strömsnålt kort.
Där det senare alternativet kostar ganska mycket.

Annars är RX 6600 ett ganska stort steg upp i prestanda och finns kort i prisklass runt 3000kr.
RTX 3050 finns i liknande prisklass.
Om man inte behöver CUDA eller något annat Nvidia Specifikt så är nog RX 6600 ett bättre val.
Men jämfört med GTX 660 så är även ett RTX 3050 en stor uppgradering.

Observera att det finns både RX 6600 utan XT som är den billigare varianten och RX 6600 XT med högre prestanda.

Som det ser ut nu.
Vill man ha något bättre än RX 6600 XT så får man vara beredd att antingen vänta eller slänga upp en lite större summa.
Annars kan ju begagnat vara ett alternativ också.