Köp av Widescreen TV

Permalänk

Köp av Widescreen TV

Ska beställa en 32" Widescreen TV i slutet av månaden och hittade Centrum eCom15
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45362
Undrar om det är en bra TV med bra bild, kostar 4990:- och är i en prisklass som jag har råd med. Alla synpunkter och förslag är välkommna.

Är detta paket bra ? alltså bra bioljud ?
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45694

Tackar på förhand.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

TVn låter ju lite väl billig, men jag förstår dig, jag har heller inte så stor kassa...:(

Kvaliteten lär ju inte vara samma som på de tv apparaterna för 10 000, mitt råd är att provtitta för att se bildkvaliteten, lite svårt hos netonnet kanske...

Permalänk

Mitt råd, som jag också har fått från andra, är att spara pengarna (om du har möjlighet till det). TVn kommer du ha i säkert 5-6+ år vilket gör att du lika gärna kan köpa en riktigt bra från början. Så resonerar jag och jag får "stå ut" med en vanlig 28"...kollar ändå bara på TVut nu så det kvittar om TVn är 100 eller 50 hz. Det kan du också tänka på, vad du helst kommer att använda TVn till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Mitt råd, som jag också har fått från andra, är att spara pengarna (om du har möjlighet till det). TVn kommer du ha i säkert 5-6+ år vilket gör att du lika gärna kan köpa en riktigt bra från början. Så resonerar jag och jag får "stå ut" med en vanlig 28"...kollar ändå bara på TVut nu så det kvittar om TVn är 100 eller 50 hz. Det kan du också tänka på, vad du helst kommer att använda TVn till.

Kan högst lägga 9000:- ennbart TV'n men behöver en i slutet av månaden då min tv flimmrar och har blivit suddig i bilden, TV-spelsnarkoman som jag är så börjar jag bli väldigt less på det hela och behöver en ny tv att kunna titta på film på, titta på DVD på datorn är ingen höjdare riktigt. Antar att jag får köpa ljudpaketet senare istället

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Re: Köp av Widescreen TV

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Ska beställa en 32" Widescreen TV i slutet av månaden och hittade Centrum eCom15
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45362
Undrar om det är en bra TV med bra bild, kostar 4990:- och är i en prisklass som jag har råd med. Alla synpunkter och förslag är välkommna.

Är detta paket bra ? alltså bra bioljud ?
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45694

Tackar på förhand.

Centrum är skit, håll dig borta från det om du inte vill bli ledsen sen. Och nej, man får inte "bra bioljud" med ett högtalar/recieiver-paket som kostar 3000 kr.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk

Jo fick det berättat för mig för en stund sedan, vad ska man jälva för märke/modell på en 32" Widescreen då ? Det är TV'n jag behöver först och främst igentligen. Har redan en Audio Pro Prologic 5.0 förstärkare som jag kan göra på ett tag till.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Jag köpte en billig 32" Sharp 100hz som jag inte var nöjd med. Sålde den efter ca 5 månader till förmån för en Sony 32" 50hz:

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/64346/de...

Som jag är mycket nöjd med. Där finns länk till en privat och en professionell rescension. Dessutom har Power och Elgiganten bra pris på dom just nu.

Vad du än gör så se till att du har öppet köp där du handlar om du skulle ångra dig!

Du kan även kolla den här sidans forum:

http://www.minhembio.com/

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Sony KV-32LS60S är en bra tv för den pengen. Erfarenheten jag haft är Sonys Wega apparater är att det förekommer geometrifel. Köper du en sådan är det viktigt att du får kolla igenom tv´n innan köp. Jag har dock inte kikat i servicemenyn på den.
Jag äger även jag en Sharp som ovanstående sade. Jag kan inte påstå att jag är 100% nöjd med denna.

Hade jag köpt en ny tv idag inom denna prisklass hade jag inte köpt en 100Hz. Jag gillar inte artefakter som uppstår med denna teknik. Generellt tycker jag 50Hz bilden är skarpare och naturligare. En 100Hz bild är ju inte lika flimmrig men ser du tex på fotboll blir du illamående. Är sändningen digital så fungerar 50Hz precis lika bra som 100Hz. Ser du först och främst på analog tv ska du köpa en 50Hz. Diskussioner om 50Hz vs 100Hz kan du läsa i http://www.dvdforum.nu

Är du sugen på att komma undan billigt är Philips 32PW5407 den bästa tv´n som är billig. Kliver du upp en bit i pris tycker jag du ska kika på Philips 32PW6506 och Philips 32PW6516. Är det 100Hz som gäller för dig kan Philips 32PW8506 vara ett klokt val. Köper du en Philips måste du akta dig för dimpelare. Studera tv´n noga innan köp. Ta gärna med dig egen utrustning till butik, såsom dvd och scartkabel mm.

Kika också på Panasonic TX-32DK20 och Panasonic TX-32PL10 (100Hz).

Saker som är intressanta vid köp är tex: antalet scartingångar, det tar snabbt slut. Ett + är om mer än 1 tar RGB. Hur fungerar autozoom läget. Mycket viktigt för man kan bli tokig på detta. Programmerbar fjärrkontroll?
Finns det olika bildminnen som går att använda? Mycket bra att kunna spara sina inställningar. Hur bra är kontrast och skärpa när du använder RGB genom scart? Ett helsike att behöva ändra om man inte är nöjd med grundinställningen. Även svideo bör du kika på. Behövs detta så måste du säkert ändra tillbaka när du ser "vanlig tv". Dvs onödiga inställningar fram och tillbaka som man blir tokig på.
Picture in picture? kan vara kul att ha. Modeller i denna prisklass har inte 2 tuners, kan vara bra att tänka på. Är bilden centrerad från början. Kika på testbilden. Onödiga ändringar i servicemeny är inte att föredra. Finns det möjlighet att slå av bildförbättringsfunktioner? Dessa kan ofta förstöra istället för att försköna.

Så för att sammanfatta:

Hur är bildkvalitén på resp. signaler? Dvs composit, svideo och RGB.

Hur fungerar autozoomfunktionerna?

Möjlighet till att spara egna inställningar i "bildminne"?

Vilka signaler tar scartingångarna?

50Hz eller 100Hz?

Kika även om det går att "centrera RGB" eftersom bilden kan bli förskjuten med denna signal.

Om ändingar görs i servicemeny måste alla inställningar skrivas ner.

Forumet på http://www.minhembio.com/ som det tidigare är länkat till existerar inte längre. Forumet når du på http://www.prisjakt.nu/forum istället.

Är du sugen på större bild så får du en widescreenprojektor för drygt 8000 :- . Panasonic PT-AE100E. Kan vara ett tips eftersom du kommer att drömma efter större bild snart. Denna kan du se på tv med om du har en separat tv-tuner.... eller en video. Prisjakt på denna finner du här: http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thre...

Lycka till

edit: Sony KV-32FX68 är ett intressantare val än Sony KV-32LS60S. Ligger iofs drygt 800:- över budget.
Funderade du på Panasonic så bör du även titta på Panasonic TX-32PK25. Även denna över din budget.

Permalänk

Har bara en fråga angående ditt inlägg, dimpelare, är det områden som är mörkare än resten av bildytan eller vadå ?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Vad menas med att TV tillverkade av Sony visar geometrifel?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Snurrig_kille:
Dimpelare är vertikala linjer som syns tydligt med hög ljusstyrka. Många Philipsapparater har haft just detta problem. Annars är det suveräna maskiner. Så köper du en Philips så var noga med att studera den innan köp.

Yago:
Geometrifel visar sig ofta på platta bildrör. Det är viktigt att ha en symmetrisk bild, annars blir det bara jobbigt eftersom man stör sig på felet hela tiden. Geometrifelen brukar visa sig som en "ledsen mun". Dvs. bilden är inte riktigt rak. Köper du en Sony tv med bildröret "FD Trinitron Wega" betyder det att bilden är platt både horisontellt och vertikalt. Det är när man har dessa typer av bildrör som det kan uppstå geometrifel. Dessa fel går ibland att justera i servicemenyn. Det brukar även gå att kalibrera bort de värsta felen med THX-optimizer. (finns på Starwars Episode 1 dvdn). Sony brukar säga att en 5mm gräns får man tolerera. Vissa säger att det är upp till serviceteknikerna att avgöra. Jag har även hört 7 mm. Som du hör är buden olika så det gäller att få ett exemplar som har minimalt med geometrifel. Kolla på alla exemplaren i butik.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är, ska du se mkt på TVut, köp en tv med s-video ingång! Bättre bild, mindre störningar.

Permalänk

Ska åka in till Elgiganten idag och kolla på en PHILIPS 32PW6506 , verkar som ett bra köp och kostar 7995:-

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Har varit runder lit enu på olika butiker och kollat på TV apparater, slutade med att jag kom hem med en Sony KV-32LS35E 32" Widescreen med Trinitron Wega Bildrör, helt platt.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Kalle:

Servicemenyn du pratar om, finns den på alla nyare tv-apparater från Philips och Sony? Hur når man den i så fall och vad kan man göra där?

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Kalle: Ok, tack så mycket för beskrivningen.

Snurrig_kille: Hur mycket kostade den?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
Kalle: Ok, tack så mycket för beskrivningen.

Snurrig_kille: Hur mycket kostade den?

Den kostade 7990:- på Power

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Re: Kalle:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoboDuCk
Servicemenyn du pratar om, finns den på alla nyare tv-apparater från Philips och Sony? Hur når man den i så fall och vad kan man göra där?

Servicemenyer finns på alla TV-apprater, och blir bara mer och mer avancerade i takt med priset på apparaten. Sony slår nog alla rekord.
Hur man tar sig in i serviceläge är hemligt, då man kan ödelägga hela appraten om man trycker fel. Kanske inte ödelägga den helt och hållet, men man kan tillverka stora problem, och jag tror inte de blir glada över att fixa det på garantin när du varit inne och pillat. Hur man tar sig in i serviceläget varierar mellan olika apparater, men det handlar om att trycka in vissa knappar i rätt ordning.
Det man kan göra i serviceläget är mycket. För det första kan man ställa in geometrin, och det är det allra vanligaste anledningen till att man är där och rotar. Vidare kan man ofta se hur många timmar apparaten har gått, eventuella felkoder om det varit något krångel, vad det finns för extrautrustning på apparaten. Kort sagt massa skoj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Har varit runder lit enu på olika butiker och kollat på TV apparater, slutade med att jag kom hem med en Sony KV-32LS35E 32" Widescreen med Trinitron Wega Bildrör, helt platt.

Bra val

Som jag skrev är jag mycket nöjd med min. Skriv gärna vad du tycker när du använt den ett tag. Jag tycker dessutom att det är mycket tungt ljud från tv:ns högtalare, nästan som en mindre stereo med den inbyggda basmodulen.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag aldrig satsa på en Widescreen TV på endast 32".
Bilden blir ju alldeles för liten när man tittar på program i 4:3 formatet som säkert 90% av alla program använder.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreaTioN
Personligen så skulle jag aldrig satsa på en Widescreen TV på endast 32".
Bilden blir ju alldeles för liten när man tittar på program i 4:3 formatet som säkert 90% av alla program använder.

Låt mig gissa att du _inte_ äger en widescreen-tv. Men du har sett dem på affärer och tycker inte att dem är något för dig. Kostar mycket gör dem oxå....

Hur många med widescreen använder sig av 4:3 formatet ??? Jag gör inte det iaf. Visst sändningen är i 4:3 men man kan ju ändå titta på den i 16:9 genom att den "drar ut" bilden (både horisontellt o vertikalt) Och NEJ bilden känns inte felaktig så man blir vimsig. Visst proportionerna är väl inte helt rätt men detta är inget man tänker på efter att ögat vant sig.

Sån liten del av sändningarna som idag är 16:9 och om alla kollar på 4:3 sändningar i just 4:3 format så skulle det inte säljas så många WS som det gör idag. 4:3 sändningar ses i 16:9...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AoZ
Låt mig gissa att du _inte_ äger en widescreen-tv. Men du har sett dem på affärer och tycker inte att dem är något för dig. Kostar mycket gör dem oxå....

Hur många med widescreen använder sig av 4:3 formatet ??? Jag gör inte det iaf. Visst sändningen är i 4:3 men man kan ju ändå titta på den i 16:9 genom att den "drar ut" bilden (både horisontellt o vertikalt) Och NEJ bilden känns inte felaktig så man blir vimsig. Visst proportionerna är väl inte helt rätt men detta är inget man tänker på efter att ögat vant sig.

Sån liten del av sändningarna som idag är 16:9 och om alla kollar på 4:3 sändningar i just 4:3 format så skulle det inte säljas så många WS som det gör idag. 4:3 sändningar ses i 16:9...

En dåres försvarstal! Det går ju inte alls att titta på vanliga utsändningar i 16:9 format! Eller visst går det, men hela nöjet blir ju förstört.
Ingenting man tänker på!? Haha vilken lögn!!!!!!

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Visst blir det skillnad motför en vanlig 4:3 tv, men jag tycker men får rätt hyffsade proportioner med smartzoom på sony tv:n. Dessutom kan du ju alltid flytta upp bilden så man alltid ser hela texten.

Men jag måste även hålla med CreaTion att en 36" skulle vara mer lämplig när det gäller ws apparater. Tyvärr är dom inte så billiga

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag tror Baalzamon fick med allt vad servicemeny innbebär, bra svar.

Jag personligen skulle aldrig köpa en 4:3 tv eftersom jag ser på så pass mycket film. Majoriteten av filmen ses med hjälp av en dvdspelare eller digitalbox. Tack vare digitalboxen sänds många program/filmer anamorfiskt. Dvs. anpassat för 16:9. Även program och filmer som sänds i det analoga nätet går att se med rätt propotioner eftersom dom visas i letterboxed. (svarta kanter uppe och nere). Med hjälp av tv´n kan man zooma ut bilden så att den får ett korrekt format. Det var därför jag tidigare nämnde att zoomfunktionen skulle fungera bra. Däremot om man ser sändningen i det digitala nätet så anpassas den automatiskt till din widescreen-tv. Detta gäller ju inte alla program, men fler program sänds i äkta bredbild nuförtiden.

Gillar man att titta på vänner mm. på kanal 5 så är det ju klart man ska ha en 4:3 tv. Men som jag tidigare nämnde så sänds allt fler program i bredbild. Nu handlar det ju som sagt om användningsområdet. Även program som sänds i 4:3 går att anpassas så att det passar en 16:9 tv på ett bra sätt. Många apparater har bra zoomfunktioner som skalar av bilden. Ett bra läge är tex. 14:9. Det går även att få ett helt korrekt format men det resulterar i svarta kanter på sidorna.

Sammanfattningsvis: Ser man mycket film med dvd eller tar emot tv-signalen genom en digitalbox så är widescreen det rätta valet. Visst vill man se programmet i sitt tänkta format och inte klippt i kanterna som de flesta reklamkanalerna tyvärr visar (pan & scan)
Är det uteslutande nyheter och amerikanska såpor är valet självjklart: 4:3...

Permalänk

Har en liten fråga bara, det är så att texten på TV'n hoppar, alltså hoppar precis som att den flyttars en milimeter upp och ned hela tiden, är detta normalt eller är det något man kan ställa in? har ingen manual så har inte en aning, vet inte varför det inte fanns med en manual i kartongen
Kanske bör säga att bildkällan är min Boxer (digital marksändning) och mitt PS2 både DVD och spel med vit text.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Uppstår detta fenomen även i de analoga sändningarna? Kanske du har en dålig scartkabel?

Hör av dig till butiken och säg att dom ska skicka en manual bums.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AoZ
Låt mig gissa att du _inte_ äger en widescreen-tv. Men du har sett dem på affärer och tycker inte att dem är något för dig. Kostar mycket gör dem oxå....

Hur många med widescreen använder sig av 4:3 formatet ??? Jag gör inte det iaf. Visst sändningen är i 4:3 men man kan ju ändå titta på den i 16:9 genom att den "drar ut" bilden (både horisontellt o vertikalt) Och NEJ bilden känns inte felaktig så man blir vimsig. Visst proportionerna är väl inte helt rätt men detta är inget man tänker på efter att ögat vant sig.

Sån liten del av sändningarna som idag är 16:9 och om alla kollar på 4:3 sändningar i just 4:3 format så skulle det inte säljas så många WS som det gör idag. 4:3 sändningar ses i 16:9...

Då kan jag ju börja med att säga att du har delvist rätt men ändå helt fel i ditt antagande, "Låt mig gissa att du _inte_ äger en widescreen-tv".

Jag har ägt en 32" Widescreen Tv för några månader sedan, därefter lämmnade jag tillbaka denna för att återgå till en 4:3 Tv istället.

Det här med att man inte märker någon skillnad är ju skitsnack enligt min mening. Bilden blir faktiskt såpass förvrängd så till den milda grad att jag just lämmnade tillbaka min Widescreen till förmån för 4:3 formatet.

Skall nämnas att även jag kollar en del på film, men jag vill ju fortfarande kunna se på vanlig TV också, och då når tyvärr inte en 32" widescreen upp till mina krav. Då krävs större storlekar så att man kan sätta bilden på 4:3 formatet när man ser på program som är i just 4:3 utan att få en pytteliten bild.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle
Uppstår detta fenomen även i de analoga sändningarna? Kanske du har en dålig scartkabel?

Hör av dig till butiken och säg att dom ska skicka en manual bums.

Alltså det är bara textnningen som så att säga "hoppar" rör sig någon millimeter upp och ned hela tiden, kan gå en på nerverna ibland tycker jag men annars så är TV helt suverän tycker jag.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Måste vara något fel på den, är det bara text-TV som hoppar, eller även menyerna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Måste vara något fel på den, är det bara text-TV som hoppar, eller även menyerna?

Märker det bara på Texten i alla fall, menyerna har jag inte märkt nåogt i , lite trisst att behöva lämna tillbaka den i fall det skulle vara något fel, tog bara en timme att få upp den på ovanvåningen , vill inte veta hur det ska gå att ta ned den.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB