Microsoft tjatar på Windows-användare med lokala konton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Ibland dyker det upp rätt sjuka kommentarer på SweC.

Permalänk
Medlem

Microsoft borde kalla sin tjänst för Microsoft konton för Microsoft 1984, så dom är tydliga med vad syfte med desssa "onlinekonto" är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CymbalCrasher:

Ibland dyker det upp rätt sjuka kommentarer på SweC.

omfg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Man kanske vill ha sin data lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om du startar Windows-installationen på en dator utan tillgång till Internet ska det dyka upp som val.

Det går inte på senare versioner av Windows 11, då står det istället nånting i stil med "du måste ha en Internetuppkoppling för att fortsätta med konfigurationen", det går att ta sig förbi genom att knappa in ett kommando i cmd, men ändå, blir förbannad

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dem8n:

Det är väl jättebra?
Förstår inte problemet, är ju bara att logga in.

Vore det inte bättre att låta användarna välja helt själva utan störande pop-ups likt de vi hade för 20 år sen?

Skrivet av Broken-arrow:

Vill gärna bli av med detta otyg.

https://i.imgur.com/5qi1EM0.jpg

AutoUnattend.xml

Skrivet av Lembritt:

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Vi vänder på det - Varför vill/måste man ha ett?

Permalänk
Medlem

Microsoft vill verkligen inte att jag ska använda Windows.

Börjar de med denna smygreklam i 10:an tvingas jag kanske flytta till SteamOS, fast jag engentilgen inte känner för att byta pga inkompatibilitet med vissa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Installera O&O ShutUp10++ och Optimizer och stäng av all Microsoft malware(förutom de ni vill använda), problem solved!

https://www.reddit.com/r/OptimizedGaming/comments/su6cq7/wind...

Jo, Shutup10 är något av en välsignelse, gör den sortens konfiguration smidig och enkel.

Det måste väl gå att konfigurera bort den där sortens skit för företagskundernas skull, finns nog rätt många dylika som inte köper tvång på MS-konto och liknande. Man kan nog våga anta att det kommer förbli konfigurerbart också.

Annars får jag väl slå ett till slag i raden för LTSC, oerhört skönt att i princip helt slippa förhålla sig till all skit MS försöker trycka ner i halsen på användarna. Det är Windows precis som jag vill ha det, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Det går inte på senare versioner av Windows 11, då står det istället nånting i stil med "du måste ha en Internetuppkoppling för att fortsätta med konfigurationen", det går att ta sig förbi genom att knappa in ett kommando i cmd, men ändå, blir förbannad

Jag har inte provat det själv ännu men tänkt när jag får tid men Rufus ska kunna inaktivera kravet om man skriver Windows-ISO'n till USB och inte kör installationen direkt från Windows: https://www.howtogeek.com/836157/how-to-use-windows-11-with-a...

https://rufus.ie/en/

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

De har tjatat på att registrera mitt mojang minecraft-konto till ett microsoftkonto. Men jag vill inte. Kör ju Linux så varför skulle jag ens behöva det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ronnylov:

De har tjatat på att registrera mitt mojang minecraft-konto till ett microsoftkonto. Men jag vill inte. Kör ju Linux så varför skulle jag ens behöva det?

För att MS har köpt Mojang

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För att MS har köpt Mojang

Betyder inte att man inte skulle kunna ha en fristående inloggning i spelet.

Permalänk

Åt ena sida håller jag med de flesta, det är jobbigt och onödigt. Åt andra sidan, om jag minns rätt (var ett tag sen, korrigera mig gärna om du vill) så kan man knappt använda MacOS utan att vara inloggad med en Apple konto? Ingen Apple entusiast klagar på detta. Och visst är MS inte Apple, men i slutändan....

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ugh. Typ samma i mac, jäkligt svårt om man inte vill ha ett apple-konto. Sugen på att köra Linux 100%. Funkar inte riktigt på Macen än, dock.

Asahi Linux ska ha kommit ut som stabil för någon månad sen iirc. Har MacBook Air som skoldator tyvärr. Om det är något jag HATAR så är det påtvingade saker och BLOATWARE vilket är varför jag också avskyr Windows. (Förutom 7:an) men det komiska är att på windows kan man iaf ta bort det. Du kan inte ALLS ta bort t.ex Apples förinstallerade Podcast app även om du aldrig har tänkt använda det. Flera GB är låsta.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vill gärna bli av med detta otyg.

https://i.imgur.com/5qi1EM0.jpg

Tryck fortsätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Intressant, har inte övervägt att köra utan så vad är det du inte kan göra om du inte skaffar ett apple konto?
Appstore kan jag förstå men vad annat i OSet är låst?
Om apple nu prisar sig själva (i PRsammanhang ) som privacy-focused så ska det ju gå att använda burken väl utan ett sådant konto.

Inget större bekymmer, precis som i Windows. Men den naggar om det här och var, ungefär som beskrivs i artikeln. Man råkar klicka på grejer så går det inte utan apple-id. Gav upp och letade fram mitt gamla. Var ganska bökigt, då man behövde bekräfta kontogrejer "med din iphone". Problemet är att jag inte haft iphone på 10 år 😜. Men lyckades till slut få dem att skicka sms istället. Så nu har jag apple-id på burken.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kör Linux, så löses alla problem. Det finns en meme som säger:
Windows kräver tålamod,
Apple kräver pengar,
Linux kräver skills.
Det finns INGENTING som Linux inte klarar av, vissa saker görs otroligt mycket bättre. Behöver du hjälp så finns en engagerad gemenskap. Och om det är något som faktiskt är kompatibelt med allt så är det Linux. Kör Manjaro eller Ubuntu (Rekommenderar PopOS! Men bytte pga mitt Intel Grafikkort, till Manjaro). Hantering av diskar och allt där emellan har underlättat rejält. Jag tänker inte skriva en bok, Linux är kortfattat bäst och man har full kontroll självt, vilket är allt jag sökte och som ni verkar söka.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Åt ena sida håller jag med de flesta, det är jobbigt och onödigt. Åt andra sidan, om jag minns rätt (var ett tag sen, korrigera mig gärna om du vill) så kan man knappt använda MacOS utan att vara inloggad med en Apple konto? Ingen Apple entusiast klagar på detta. Och visst är MS inte Apple, men i slutändan....

Finns inga krav på att vara inloggad med applekonto för en Mac. Däremot får man en störig liten röd notifieringsikon för systeminställningarna. Men man måste inte ha systeminställningsikonen öht i dockan så det syns inte mer än så.

Men det är en stor skillnad dock.
Köper man en dator från Apple så är man direkt kund och gör ett aktivt val att köpa en dator från Apple.

Köper man vilken annan PC som helst så kommer den förinstallerad i 99% av fallen med Windows men man valde aldrig att bli en kund till Microsoft. Man köpte en dator från Dell, Hp, Lenovo etc.
Och många, väldigt många, har ingen avsikt att ha molntjänster från Microsoft. när de köper valfri dator på Elgiganten.

Det innebär att Windows fungerar mer och mer som adware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vore det inte bättre att låta användarna välja helt själva utan störande pop-ups likt de vi hade för 20 år sen?

Vi vänder på det - Varför vill/måste man ha ett?

Valfrihet är självklart för mig, då jag redan valt bort Microsoft privat. Gillar inte hur dom hanterar sina användare, som dessutom köper deras produkt. Lägger hellre pengar på ett OS jag gillar.

För att samla sina licenser hos Microsoft, så allt är samlat och man tappar inte bort dom.
Sen kan man även integrera med Office, Onedrive, Outlook osv. Eller jag vet inte...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Tryck fortsätt.

Känns inte så lockande. För det första är redan datorn "konfigurerad" för länge sen (kommer ju upp redan i installationsprogressen att windows konfigureras eller liknande), för det andra jag vill inte ha verken konto eller annan tjänst installerad från ms.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Det går inte på senare versioner av Windows 11, då står det istället nånting i stil med "du måste ha en Internetuppkoppling för att fortsätta med konfigurationen", det går att ta sig förbi genom att knappa in ett kommando i cmd, men ändå, blir förbannad

Det går även att skriva no@thankyou.com och då kommer man till en skärm där det står att inte går att skapa ett konto, tryck nästa och därefter ska man slussas vidare till att skapa ett lokalt konto.

Scolla ner till Bypass 2.
https://www.ghacks.net/2023/01/26/how-to-bypass-the-microsoft...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av anders190:

"Påminn mig om 3 dagar" eller vad nu motsvarande ruta är för mig på någon av mina Home-licenser får bort den i ett par dagar/veckor. Men störande nag-screen likväl. Då båda är laptops som sällan startas om är den rätt sällsynt för mig.

jupp får detta på mina två pro licenser och tydligen kan inte heller MS räkna till 3, utan kan ta vecka eller mer innan ser det nästa gång.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Kör Linux, så löses alla problem. Det finns en meme som säger:
Windows kräver tålamod,
Apple kräver pengar,
Linux kräver skills.
Det finns INGENTING som Linux inte klarar av, vissa saker görs otroligt mycket bättre. Behöver du hjälp så finns en engagerad gemenskap. Och om det är något som faktiskt är kompatibelt med allt så är det Linux. Kör Manjaro eller Ubuntu (Rekommenderar PopOS! Men bytte pga mitt Intel Grafikkort, till Manjaro). Hantering av diskar och allt där emellan har underlättat rejält. Jag tänker inte skriva en bok, Linux är kortfattat bäst och man har full kontroll självt, vilket är allt jag sökte och som ni verkar söka.

På Linux fungerar inte mitt 4G modem i datorn när jag testa Linux på en Lenovo dator så det är inget alternativ för mig

Skrivet av Broken-arrow:

Känns inte så lockande. För det första är redan datorn "konfigurerad" för länge sen (kommer ju upp redan i installationsprogressen att windows konfigureras eller liknande), för det andra jag vill inte ha verken konto eller annan tjänst installerad från ms.

Det är inga problem. Bara trycka fortsätt och sedan nej på frågorna som kommer upp så kan du gå igenom den utan att göra några ändringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

I en annan del av communityn är man emot sideloading på telefoner och vill bli hårt styrd av Apple/Google - där man är tvungen att logga in för att kunna göra något mer än det basala. Ambivalensens centrum.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ogillar denna propaganda starkt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är inga problem. Bara trycka fortsätt och sedan nej på frågorna som kommer upp så kan du gå igenom den utan att göra några ändringar

Typisk MS anda alltså. Helt enkelt en missvisande pop-up, som ska få dig tro att den kommer göra massa dumt om man trycker på fortsätt. Varför inte direkt ha en knapp som säger aldrig?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Åt ena sida håller jag med de flesta, det är jobbigt och onödigt. Åt andra sidan, om jag minns rätt (var ett tag sen, korrigera mig gärna om du vill) så kan man knappt använda MacOS utan att vara inloggad med en Apple konto? Ingen Apple entusiast klagar på detta. Och visst är MS inte Apple, men i slutändan....

Det finns även en förvånansvärt stor skara folk som gillar att klä ut sig till djur, men det är samma där - det är irrelevant, jag är inte dom.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Finns inga krav på att vara inloggad med applekonto för en Mac. Däremot får man en störig liten röd notifieringsikon för systeminställningarna. Men man måste inte ha systeminställningsikonen öht i dockan så det syns inte mer än så.

Men det är en stor skillnad dock.
Köper man en dator från Apple så är man direkt kund och gör ett aktivt val att köpa en dator från Apple.

Köper man vilken annan PC som helst så kommer den förinstallerad i 99% av fallen med Windows men man valde aldrig att bli en kund till Microsoft. Man köpte en dator från Dell, Hp, Lenovo etc.
Och många, väldigt många, har ingen avsikt att ha molntjänster från Microsoft. när de köper valfri dator på Elgiganten.

Det innebär att Windows fungerar mer och mer som adware.

Håller med i princip. Samtidigt - "Och många, väldigt många, har ingen avsikt att ha molntjänster från Microsoft. när de köper valfri dator på Elgiganten." Vad innebär "väldigt många"? Det är lite slarvigt sagt utan belägg? De som inte vill ha molntjänster bygger snarare själv eller köper via Webhallen och liknande, skulle jag i så fall ville påstå (utan att ha ngn källa till det heller). Nej, jag tror det är bara folk som hänger tex här som är emot det, ngn "som köper på Elgiganten" klagar kanske, men bryr sig inte så länge det fungerar?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Det finns även en förvånansvärt stor skara folk som gillar att klä ut sig till djur, men det är samma där - det är irrelevant, jag är inte dom.

Ja, som jag svarade ovan, folk som hänger här är inte de som klagar (alltför mycket) om MS bloatware...

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför skulle man inte vilja?

Man får välja på det eller få notiser då helt enkelt.

Skrivet av Lembritt:

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Betalar herr Gates er för att skriva den här dyngan?

Windows 11 börjar mer och mer bli dålig idé på dålig idé - tidigt tecken på att 12an kommer bli bra?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮