Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

@stgr Utveckla... Om det är så att tåg inte går när du vill eller stannar på alla platser du önskar, så har det inget med lokföraren att göra. De som beslutar detta brukar vara olika myndigheter som Region Skåne.

Att pendeltåg stanna på alla plaster är en komplicerad fråga. Jag vet inte hur många minuter varenda stopp tar, men det är några och det blir längre resa för de som åker långt. Sedan kan det vara fordon bakom som tåg som kan ha svårt att köra om och då får krypa bakom en pendeltåg.

Jag gissar på att det handlar om strejken.
https://www.svd.se/a/jlgyao/vild-strejk-hotar-pendeltrafiken-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Äkta gubbgnäll

Bära timmer plus byte till sommardäck = ryggvärk

Den som ändå kände att det var läge att byta till dubbdäck nu..två veckor bort än innan jag vågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Den som ändå kände att det var läge att byta till dubbdäck nu..två veckor bort än innan jag vågar.

Bor du långt upp? Är ändå nära polcirkeln

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Ja, det måste det vara och det är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bor du långt upp? Är ändå nära polcirkeln

Umeå, så inte så långt, men varit lite svajiga temperaturer på nätterna. Men nästan skottat fram hela altanen nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Umeå, så inte så långt, men varit lite svajiga temperaturer på nätterna. Men nästan skottat fram hela altanen nu iaf.

Hehe ja då bor vi på samma breddgrad. På rätt sida älven har det töat iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

För att visa så att man kan få en fördel och en nackdel på situationen just nu, fördel, grillen är framskottad som vanligt (Skottat fram den hela vintern.), nackdel, det där kommer att ta en stund att smälta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Berätta för en som tydligen har mindre fantasi.

Resultatet kan bli att om du ramlar medan du suger på det kan det komma ut i nacken och det blir en dålig dag för omgivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Återvinningsbara, bryts ner på mindre än tre mansåldrar vilket väl är minimitiden för ett plastsugrör.

Och? Jag kastar inga sugrör i naturen. Inte mina barn heller. Nu är det helt hopplöst att köpa någon typ av minitetra till skolutflykter eller ex. strandbesök. 50/50 om sugröret kan ta sig genom det lilla sigill som hindrar drickan från att läcka ut. De har dessutom en vidrig munkänsla. Sträva och allmänt obehagliga. Att de sedan inte tål vätska någon längre stund gör ju inte saken bättre...

För att ta gubbgnället ett steg längre. Jag gillar milkshake men det är ju kört nu. Går verkligen inte att dricka med papperssugrör.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag hoppas alla pendeltågförare får en extrem bitchslapp. För imorgon måste jag ta en taxi för typ 800kr för ni fittorn är dumma

Då gnäller jag tillbaka och ber dig lyfta blicken! Förarna har flaggat och varnat kring att bli utan tågvärdar i flera år, ändå struntar Regionen och MTR i detta. Denna strejk handlar alltså inte om lön som det vanligen brukar vara utan om ren arbetsmiljö.

Tråkigt att det drabbar dig (och väldigt många Stockholmare) personligen men enda rätta vägen fram för att de ska börja lyssna.

Helt rätt av förarna att gå ut i strejk!
https://vildstrejkpendeln.blogg.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Resultatet kan bli att om du ramlar medan du suger på det kan det komma ut i nacken och det blir en dålig dag för omgivningen.

Om man fortsätter suga på ett sugrör medans man ramlar så ser jag inget problem med att naturen får ha sin gång.

Bestick är livsfarliga av samma anledning antar jag?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Då gnäller jag tillbaka och ber dig lyfta blicken! Förarna har flaggat och varnat kring att bli utan tågvärdar i flera år, ändå struntar Regionen och MTR i detta. Denna strejk handlar alltså inte om lön som det vanligen brukar vara utan om ren arbetsmiljö.

Tråkigt att det drabbar dig (och väldigt många Stockholmare) personligen men enda rätta vägen fram för att de ska börja lyssna.

Helt rätt av förarna att gå ut i strejk!
https://vildstrejkpendeln.blogg.se/

https://cdn1.cdnme.se/5531684/8-3/flygbladbild_1_643b9b38ddf2b3212be26452.jpg

JÄVLIGT bra att det uppmärksammas! Lycka till för dom som åker kollektivt om det inte finns nån som kan köra tågen

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Och? Jag kastar inga sugrör i naturen. Inte mina barn heller.

Kränkt? Jag har bara påpekat att papperssugrör är återvinningsbara till skillnad från plast-dito. Jag har inte sagt att du eller dina barn är bovarna som skräpar ner med plast. Jag har inte heller anklagat någon annan för att göra det. Jag har bara påpekat att papperssugrör är mer återvinningbara än plastsugrör, må vara att de återvinns redan vid första användandet, innan det egentligen är läge för det genom att de upplöses i drycken eller i munnen på användaren. Jag har ingen åsikt om det, använder inte sugrör. Kaffe, té, öl, vin, någon gång lite juice är alla drycker som kan inmundigas utan att använda sugrör.
Men, bortsett från allt detta, även om papperssugrör inte är så lämpliga för att få i sig drickat så är de fortfarande mer återvinningsbara än plastsugrör, uppenbarligen mycket mer återvinningsbara.
Sedan kan jag hålla med om (hade inte en susning om det) att plastförpackade papperssugrör blir lite av en anomali. Vore bättre med pappersförpackade papperssugrör.
För några år sedan då jag köpte godisklubbor att ge till påskkärringar vid det traditionella besöken på skärtorsdagen så märkte jag att klubborna hade pappersemballage och pappersskaft. Jag frågade några ungar hur det var och fick till svar att man fick spotta ut en del papper eftersom skaften mjuknade lite väl mycket. I år lade jag märke till att man återgått till plastskaft och plastemballage (som enligt årets påskkärringar var ett rent helvete att få bort från klubborna). På min tid var det träskaft på klubborna. Det är glasspinnar fortfarande gjorda av.
En enkel googling visar att det finns bambusugrör, de växer ihåliga, är definitivt återvinningsbara men, som med metallsugrören, kan man ju naturligtvis göra sig rejält illa om man faller mens man dricker (går väl med alla sorters sugrör). Vad vet jag som aldrig använder sugrör men det vore kanske ett fall framåt Finns på Rekoshoppen, 12 st i bomullspåse för 9 kr, annars hittar man en uppsjö på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man fortsätter suga på ett sugrör medans man ramlar så ser jag inget problem med att naturen får ha sin gång.

Bestick är livsfarliga av samma anledning antar jag?

Jag kan gott tänka mig att barn på ett barnkalas kan bli knuffade när de dricker,
eller att de springer omkring med sugröret i munnen och drycken i handen.

Men du kanske är av annan åsikt?

Och bortsett från skräckfilmsscenariot, så finns det en uppenbar risk för tandskador.

Folk som går omkring och suger på bestick bedömer jag som mer ovanligt förekommande.

(Att 2 4 personer faktiskt likar ditt inlägg känns lite tråkigt.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Snusfri

När askkopparna står för nära uteplatsen på jobbet så det stinker gammal surfimp när man sitter ute på rasterna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När askkopparna står för nära uteplatsen på jobbet så det stinker gammal surfimp när man sitter ute på rasterna.

Det mysigaste är väl ändå en rejäl askkoppsbrand i en som inte har blivit tömd det senaste årtiondet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag kan gott tänka mig att barn på ett barnkalas kan bli knuffade när de dricker,

Och bortsett från skräckfilmsscenariot, så finns det en uppenbar risk för tandskador.

Folk som går omkring och suger på bestick bedömer jag som mer ovanligt förekommande.

(Att 2 personer faktiskt likade ditt inlägg känns lite tråkigt.)

Hade ungen inte haft ett metallsugrör så hade det nog fortfarande varit ett problem om hen faceplantar i ett glas.

Din not om tandskador känns dock mer relevant.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Som tur är detta problem ur världen för mig snart då jag byter jobb, men skall passa på att ta ut allt potentiellt gubbgnäll nu.

I järnhandeln där jag jobbar, så har vi ingen personal som jobbar på olika avdelningar, vi har enbart butiksförsäljare, kassaskötare, och B2B/B2C försäljare. Även butiksförsäljarna jobbar bakom skrivbord/disk, eftersom deras arbetsuppgifter innefattar en hel del datorrelaterade uppgifter.

Varenda jävla dag så kommer det in kunder som går in mellan hyllorna eller bara går planlöst fram och tillbaka i 20-30 minuter, för att sedan komma fram till någon av oss B2C/B2B försäljare och gnälla på hur vi inte har någon personal som direkt är framme och frågar vad dom vill ha, trots att hela fucking butiken är skyltad med meterstora plakat som informerar om tillvägagångssättet hos oss, dvs, gå fram till disken/din egen ansvariga säljare och be om det du vill ha ifall du inte hittar det/produkten är sådan att man själv inte kan ta den ur hyllan och gå till kassan.

Ingen har möjlighet, tid eller ork att springa efter dumma kunder i butiken när man har riktigt arbete att sköta.

Edit:
Måste gnälla än lite mer. Av någon orsak så tar kassapersonalens arbetstid ibland slut 17.00, fastän butiken är öppen 24/7, och kassan i praktiken öppen till klockan 19, och då sitter jag ensam i butiken från 17-19, och får konstant springa mellan mitt skrivbord och kassan i 2 timmar, och får inget vettigt gjort under hela den perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

(Att 2 personer faktiskt likade ditt inlägg känns lite tråkigt.)

Varför skulle man ge barn på ett barnkalas stålsugrör?

De flesta lyckas stoppa bestick i munnen utan att få tandskador, jag ser inte problemet.

Det är ju inte direkt så att stålsugrör är det enda alternativet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tror vi kan släppa sidospåret om sugrör.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Tror vi kan släppa sidospåret om sugrör.

Ja, det suger.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

"Personer som pratar i mobiltelefon ute bland folk i högtalaren med telefonen i handen framför ansiktet."

-Aldrig förstått detta och det är störande. Ofta pratar de onormalt högt också, nästan skriker.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

"Personer som pratar i mobiltelefon ute bland folk i högtalaren med telefonen i handen framför ansiktet."

-Aldrig förstått detta och det är störande. Ofta pratar de onormalt högt också, nästan skriker.

Satt på bussen med några kompisar, på väg hem. På sätet framför oss satt en man som pratade i sin mobil, just så som du beskriver, med telefonens högtalare på och mobilen en halv armlängd framför sig. Nästan skrek dessutom, antagligen för att han var irriterad på mig och kompisarna som inte direkt var tystlåtna. Plötsligt vände han sig om och sa till oss att vara tystare.
"Varför?", frågade en av kompisarna, den i gänget som är rappast i tungan.
"Jag pratar faktiskt i telefon och det är ett viktigt samtal!", svarade mannen.
"Då får du skaffa en mobiltelefonkiosk", sa kompisen. Alla såg frågande ut.
"Mobiltelefonkiosk?", sa mannen, "Finns det såna?"
"Visst", sa kompisen, "svarta, av plast, ser ut som sopsäckar. Man trär dom över huvudet och drar ner dem över axlarna."
Alla runt omkring började gapskratta (inte bara vi) och mannen skrek ilsket i sin telefon att "jag ringer dig när jag kommit av bussen."
När jag klev av två hållplatser senare var mannen fortfarande tyst men han hade tagit fram mobilen några gånger och sen stoppat den i fickan igen, hade tydligen svårt att avstå från att prata (skrika) i den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Tecken på mental sjukdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Tecken på mental sjukdom.

Det kan också vara så enkelt som att dessa människor hör dåligt och behöver den extra volymen för att förstå personen på andra sidan telefonen.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det kan också vara så enkelt som att dessa människor hör dåligt och behöver den extra volymen för att förstå personen på andra sidan telefonen.

Men sätt då luren till örat, stå inte med telefonen rakt ut från munnen!!!!!!😡😡😡😡😡

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Som tur är detta problem ur världen för mig snart då jag byter jobb, men skall passa på att ta ut allt potentiellt gubbgnäll nu.

I järnhandeln där jag jobbar, så har vi ingen personal som jobbar på olika avdelningar, vi har enbart butiksförsäljare, kassaskötare, och B2B/B2C försäljare. Även butiksförsäljarna jobbar bakom skrivbord/disk, eftersom deras arbetsuppgifter innefattar en hel del datorrelaterade uppgifter.

Varenda jävla dag så kommer det in kunder som går in mellan hyllorna eller bara går planlöst fram och tillbaka i 20-30 minuter, för att sedan komma fram till någon av oss B2C/B2B försäljare och gnälla på hur vi inte har någon personal som direkt är framme och frågar vad dom vill ha, trots att hela fucking butiken är skyltad med meterstora plakat som informerar om tillvägagångssättet hos oss, dvs, gå fram till disken/din egen ansvariga säljare och be om det du vill ha ifall du inte hittar det/produkten är sådan att man själv inte kan ta den ur hyllan och gå till kassan.

Ingen har möjlighet, tid eller ork att springa efter dumma kunder i butiken när man har riktigt arbete att sköta.

Edit:
Måste gnälla än lite mer. Av någon orsak så tar kassapersonalens arbetstid ibland slut 17.00, fastän butiken är öppen 24/7, och kassan i praktiken öppen till klockan 19, och då sitter jag ensam i butiken från 17-19, och får konstant springa mellan mitt skrivbord och kassan i 2 timmar, och får inget vettigt gjort under hela den perioden.

Folk är lata.. Jag själv gjorde en tabbe på Kjell & Co sist. Jag gick till butiken, innan jag tog kölappen så öppnade jag min telefon för att ha köplistan klar bara att visa upp. Under denna tid hann 2st andra kunder ta en kölapp. Inga problem om de också var förberedda som mig.
Men de hade inte ens börjat fundera på vad de ens skulle köpa, de vilja ha ett väldigt långt utdraget socialt samtal med den i kassan om vad de borde köpa för saker.. -Aldrig mer jag gör om detta misstag. Det är att ställa sig i kön direkt.

Annars företag är korkade. Jag måste åka ner till jobbet 3h restid och sitta med gammalt skärp istället för min proffsutrustning hemma, detta för att man jobbar mer effektivt på jobbet med en massa oväsen. -Ofan. Folk som inte delar företagets åsikter har sökt nya jobb.
*edit*
Jag är kanske yrkesskadad men i mina B2B relationer får kunder också ha väldigt långa sociala samtal om vad de borde köpa, diskutera vad deras kusin köpte etc, skillnaden är dock att dessa samtal kostar ca 1500kr/h exkl moms per påbörjad timma och kunderna då värdesätter min tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nej.

Mvh gubbe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk är lata.. Jag själv gjorde en tabbe på Kjell & Co sist. Jag gick till butiken, innan jag tog kölappen så öppnade jag min telefon för att ha köplistan klar bara att visa upp. Under denna tid hann 2st andra kunder ta en kölapp. Inga problem om de också var förberedda som mig.
Men de hade inte ens börjat fundera på vad de ens skulle köpa, de vilja ha ett väldigt långt utdraget socialt samtal med den i kassan om vad de borde köpa för saker.. -Aldrig mer jag gör om detta misstag. Det är att ställa sig i kön direkt.

Annars företag är korkade. Jag måste åka ner till jobbet 3h restid och sitta med gammalt skärp istället för min proffsutrustning hemma, detta för att man jobbar mer effektivt på jobbet med en massa oväsen. -Ofan. Folk som inte delar företagets åsikter har sökt nya jobb.
*edit*
Jag är kanske yrkesskadad men i mina B2B relationer får kunder också ha väldigt långa sociala samtal om vad de borde köpa, diskutera vad deras kusin köpte etc, skillnaden är dock att dessa samtal kostar ca 1500kr/h exkl moms per påbörjad timma och kunderna då värdesätter min tid.

Jag har varit med om liknande saker, men det är ju liksom så det är på Kjell. Jag har gått in på Kjell väl förberedd för att köpa en specifik sak och inte ställt en enda fråga men ändå har personen bakom kassan börjat förklara en massa saker och gått iväg flera gånger för att fråga någon mer erfaren kollega om saker som den sen berättat för mig, helt utan att jag bett om det. Som ifall USB-DVD-brännaren jag behövde också kunde bränna CD-skivor. Så vill jag inte få tio minuters mansplaining så går jag någon annanstans helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ron sa det bäst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3