Microsoft tjatar på Windows-användare med lokala konton

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Om du startar Windows-installationen på en dator utan tillgång till Internet ska det dyka upp som val.

Nej, även om man har avaktiverat sina nätverkskort/urtagna ur systemet så menar microsoft att man får helt enkelt skaffa internet och fortsätta installationen.

OOBE/BYPASSNRO har dom tagit bort i senaste utgåvan så det funkar inte.

Däremot finns en det en rad kommandon man kan köra för att få ett lokalt konto men det var inte super enkelt att hitta. snart tas väl OOBE bort helt :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Betalar herr Gates er för att skriva den här dyngan?

Windows 11 börjar mer och mer bli dålig idé på dålig idé - tidigt tecken på att 12an kommer bli bra?

Jag tror (och hoppas) att de är sarkastiska

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

När de väl tar bort supporten för Windows 10 så blir det väl slutligen dags att byta till Linux, tack vare Steamdeck mm. så verkar ju Linuxstödet för spel bli bättre.

Permalänk
Medlem

Samma anledning som gjorde att jag slutade använda OSX kommer nog snart göra att jag överger Windows också
För mig är dator i första hand en skrivmaskin med skräm, jag har i 99% av mitt arbete inget intresse av internetanslutning och vill inte ha ett Appel/MS-Konto "som är bra att ha om man vill köpa program".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ronnylov:

Betyder inte att man inte skulle kunna ha en fristående inloggning i spelet.

Det får du ta med MS;) Jag tycker också det borde fortsätta vara ett Mojang-konto men MS insisterar såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Linux fungerar inte mitt 4G modem i datorn när jag testa Linux på en Lenovo dator så det är inget alternativ för mig

Totalt utanför ämnet men jag blev nyfiken på vad för 4G modem som inte har stöd i linux eller är det en äldre erfarenhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lembritt:

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Jag har flera MS konton men jag vill inte länka ihop dem för att underlätta spioneri så jag fick senast idag en påminnelse efter att jag startat om efter en uppdatering, "nu gör vi klart konfigureringen av enheten ...."

men den klickade jag som vanligt bort och hoppas slippa se tills nästa omstart dvs efter nån uppdatering om några månader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Jag stör mig också på den pop-up:en. Nu har dem ändrat rutan också från "Nu gör vi klart konfigurationen" till "Nu SKA vi slutföra konfigurationen".

Märks tydligt att Microsoft vill tvinga en till saker mer och mer, det är ganska respektlöst.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja det är faktiskt helt valfritt. 😊

Du kan ju ha alla deras tjänster och ha lokalt konto....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Köper man vilken annan PC som helst så kommer den förinstallerad i 99% av fallen med Windows men man valde aldrig att bli en kund till Microsoft. Man köpte en dator från Dell, Hp, Lenovo etc.
Och många, väldigt många, har ingen avsikt att ha molntjänster från Microsoft. när de köper valfri dator på Elgiganten.

Det innebär att Windows fungerar mer och mer som adware.

Det lär nog vara 99-100% av dessa datorköp som inte hade gjorts om operativsystemet inte varit just Windows. Vill kunden ha Apple köper den Apple, vill kunden ha Google köper den en Chromebook exempelvis. Räcker att kolla senste Steam Hardware Survey-siffrorna för att se att antalet linuxanvändare fortfarande ligger en bra bit under 1%, men alla Steam Decks gör rätt mycket inom denna sub-procent dock.

Folk accepterar Linux i mobilen men i datorn är det fortfarande en minoritet som har det som förstaval.

Skrivet av Broken-arrow:

jupp får detta på mina två pro licenser och tydligen kan inte heller MS räkna till 3, utan kan ta vecka eller mer innan ser det nästa gång.

Oj, lite osäker på om jag får det på mina Pro-licenser. Bägge mina Home's (Win10+11) får denna ibland men osäker på hur det faktiskt ser ut med mina Pro-licenser faktiskt. Ska hålla lite koll. Men det är just låååångt emellan. Använder mina datorer lite flytande, kan använda 2-3 datorer under en dag, lite beroende på var och hur så de smälter ihop litegranna.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Samma anledning som gjorde att jag slutade använda OSX kommer nog snart göra att jag överger Windows också
För mig är dator i första hand en skrivmaskin med skräm, jag har i 99% av mitt arbete inget intresse av internetanslutning och vill inte ha ett Appel/MS-Konto "som är bra att ha om man vill köpa program".

Förstår inte varifrån ni får att det finns krav på ett Apple-ID för att använda macOS/OS X. På jobbet har vi Mac-datorer som används med Google Workspace och de flesta användare är inte inloggade med något Apple-ID på sina datorer.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Klart MS vill ha så mycket data som möjligt. Chat GPT3 tränas högst sannolikt på OneDrive data, dvs vår data blir svar åt andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om du startar Windows-installationen på en dator utan tillgång till Internet ska det dyka upp som val.

Tror inte det gör det längre, men gjorde det förr ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nej, även om man har avaktiverat sina nätverkskort/urtagna ur systemet så menar microsoft att man får helt enkelt skaffa internet och fortsätta installationen.

OOBE/BYPASSNRO har dom tagit bort i senaste utgåvan så det funkar inte.

Däremot finns en det en rad kommandon man kan köra för att få ett lokalt konto men det var inte super enkelt att hitta. snart tas väl OOBE bort helt :/

Skrivet av Northbane:

Tror inte det gör det längre, men gjorde det förr ja.

Ahaaa! Då är enda sättet att göra det utan fulhack att göra så men börja med Windows 10 utan Internet och sedan uppdatera till 11.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Sedan något år tillbaka när Ms började bli riktigt jobbiga köpte jag en home license av NTlite så jagkan skala bort precis allt jag inte vill ha i Windows 11. Bäst spenderade 40€ på länge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Tack o lov så finns det folk som kan powershell och brukar lägga upp scripts för att ta bort all bloat.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Betalar herr Gates er för att skriva den här dyngan?

Windows 11 börjar mer och mer bli dålig idé på dålig idé - tidigt tecken på att 12an kommer bli bra?

Ja, betalar inte herr Torvalds dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Klart MS vill ha så mycket data som möjligt. Chat GPT3 tränas högst sannolikt på OneDrive data, dvs vår data blir svar åt andra.

Chat GPT-3 är väl lite gammal skåpmat numera va?😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Åt ena sida håller jag med de flesta, det är jobbigt och onödigt. Åt andra sidan, om jag minns rätt (var ett tag sen, korrigera mig gärna om du vill) så kan man knappt använda MacOS utan att vara inloggad med en Apple konto? Ingen Apple entusiast klagar på detta. Och visst är MS inte Apple, men i slutändan....

Det behöver du inte och om du nu väljer att göra de så är det inte en reklambyrå som du möts av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vi vänder på det - Varför vill/måste man ha ett?

För att synca inställningar, lösenord och slippa nyckel. Automatisk backup till OneDrive är också smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har flera MS konton men jag vill inte länka ihop dem för att underlätta spioneri så jag fick senast idag en påminnelse efter att jag startat om efter en uppdatering, "nu gör vi klart konfigureringen av enheten ...."
https://content.invisioncic.com/m311494/monthly_2021_12/20211211_164533.thumb.jpg.a332efc3cc9a0c8415ba93aded8fc0c3.jpg
men den klickade jag som vanligt bort och hoppas slippa se tills nästa omstart dvs efter nån uppdatering om några månader.

Jag tror den dialogen stängs av genom att inaktivera "Ge förslag på hur jag kan slutföra konfigurationen..." i Inställningar - System - Meddelanden och åtgärder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För att synca inställningar, lösenord och slippa nyckel. Automatisk backup till OneDrive är också smidigt.

Ja fast man betalar ju med sin användardata. Och den är betydligt mer värdefull än några GB lagring..

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag tror den dialogen stängs av genom att inaktivera "Ge förslag på hur jag kan slutföra konfigurationen..." i Inställningar - System - Meddelanden och åtgärder.

Tack, ska testas!

I engelskspråkig är sökvägen typ lika, System, Notifications och längst ner Additional settings och där ser både welcome experience och nämnda slutföra konfiguration gå att bocka ur här. Om någon nu letar i engelskspråkigt då.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är väl jättebra?
Förstår inte problemet, är ju bara att logga in.

Det går väl lite tillbaka till vad ett OS ska vara. Ska det vara den stabila men öppna grunden som användaren själv får välja att bygga på eller ska det vara tillverkarens möjlighet att kontrollera så mycket som möjligt av användarens miljö för att kunna bygga upp allt högre murar runt sitt eget lilla ekosystem?

Permalänk
Medlem

...ännu en anledning till att vara kvar på Windows 10. Kommer det inte något bättre än Win11 innan 10'an blir förlegat så är det nog droppen som får bägaren att rinna över för Linux.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så jag kan alltså vara väldigt glad över att jag slipper skiten? Skönt

Skrivet av Dem8n:

Det är väl jättebra?
Förstår inte problemet, är ju bara att logga in.

Om man vill bli övervakad av Microsoft, japp, jag håller med. Är medveten om vad man kan stänga av i Windows 11.

Skrivet av Xverminator:

Ska man inte spela så finns det Linux Mint som fungerar nästan lika bra som Desktop os idag.

9 av 10 spel som jag spelar nu för tiden (Wolfenstein-serien, Dishonored-serien, The Division 2, FlatOut (yepp, ettan), No Man's Sky, Cyberpunk 2077, plus många fler), spelar jag via Linux. Linux är i dagsläget det (snart) perfekta systemet när det kommer till spel via ett annat system än Windows (kolla bara på Steam Deck som använder sig av Arch). Det har vi Valve att tacka för. Och vem är Valves grundare om inte den legendariska Gabe Newell, som tidigare har arbetat med just Windows hos Microsoft (dock de äldre versionerna, men ändå).

Linux Mint Cinnamon är för övrigt (enligt mitt egna tyckte) den enda Linux-dist. som är bäst anpassad för vana Windows-användare som vill testa eller gå över helt till Linux. Använde det själv när jag ville gå över från Windows till Linux, och det var Linux Mint Cinnamon som fick mig att stanna kvar (slående lik Windows på många sätt) och senare vilja byta till EndeavourOS efter att ha lärt mig mer om Linux.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Betalar herr Gates er för att skriva den här dyngan?

Windows 11 börjar mer och mer bli dålig idé på dålig idé - tidigt tecken på att 12an kommer bli bra?

98 bra - ME kass - 2000 bra - XP bra - Vista kass - 7 bra - 8 kass - 10 bra - 11 kass.

Enda lilla hickan är väl 2000/XP, annars tycker jag statistiken talar för det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har noll användning av ett MS konto så kommer ha fortsatt lokalt konto, ser inga fördelar alls med MS konto...

Stöldspårning, synkronisering, backup och återställning är bara några fördelar.

Man behöver inget speciellt ms eller Outlook konto. Jag använder min vanliga Gmail som MS-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

98 bra - ME kass - 2000 bra - XP bra - Vista kass - 7 bra - 8 kass - 10 bra - 11 kass.

Enda lilla hickan är väl 2000/XP, annars tycker jag statistiken talar för det

Sök på YouTube efter Windows Cement, du kommer gilla de klippet
(CE-ME-NT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Sök på YouTube efter Windows Cement, du kommer gilla de klippet
(CE-ME-NT)

Haha, ja, den var ju faktiskt rätt lustig... och faktiskt mitt i prick om Vista

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!