Ni med 6950XT, nöjda? (vs 3090)

Permalänk

Ni med 6950XT, nöjda? (vs 3090)

Jag står i valet och kvalet på att köpa nytt grafikkort. Sitter nu med ett 1080 TI så prestandalyftet kommer bli bra oavsett. Spelar i 1440p 144hz, mestadels WoW men annars är det mycket Battlefield, Warzone II, kommer bli en del Diablo 4 snart.

Har beställt 7800x3D som ska paras med grafikkortet.

SÅHÄR. Jag har en första generations G-syncskärm (som vad jag vet inte har stöd för Freesync, Acer XB270HU), vilket gör att ett AMD-kort inte låter lika sexigt. Jag tror dock jag kan leva utan detta men var skon klämmer för mig är när jag spelar in spelklipp. Just nu funkar Shadowplay otroligt bra både kvalite och prestandamässigt. Har försökt titta på motsvarande AMD relive men inte lyckats bilda mig någon uppfattning.

6950XT säljs nytt för 7800kr och vad jag jämför med är ett begagnat RTX 3090 då jag får stöd för G-sync samt nvidias (bättre?) inspelningsteknik. DLSS verkar fränt men gäller att man spelar rätt spel för att det ska vara relevant vilket gör det mindre aktuellt.

Några tankar om dem som köpt 6950XT? Testat mjukvaran för inspelning/streaming, hur blir kvaliteten/prestandaförlusten i spel? Några andra fördelar ni märkt med 6950XT?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Om du någon gång vill använda GPUns kraft till något annat än spel är det nVidia som gäller. Encode är bättre, stöd för applikationer som Photoshop etc är bättre. Min erfarenhet (som AMD själva bevisat senaste månaderna) är att AMDs drivrutiner är betydligt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om du någon gång vill använda GPUns kraft till något annat än spel är det nVidia som gäller. Encode är bättre, stöd för applikationer som Photoshop etc är bättre. Min erfarenhet (som AMD själva bevisat senaste månaderna) är att AMDs drivrutiner är betydligt sämre.

Citat från din länk:

"While rare, given the gravity of this gremlin, hopefully AMD (and Microsoft) will be working to quickly clear up this one. It’s not exactly clear where the fault lies here, but as Tom’s and PC World point out, this has been a problem for a while now – and there’s no way Windows should be kicking in an update, when another update is already underway, because clearly that’s a recipe for chaos."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Om du inte är ute efter raytracing skulle jag rekommendera 6950. G sync funkar med amd med normalt, både nvidia och amd brukar stöda båda standarder numera.

Permalänk
Medlem

Hot take: när man lägger dessa pengar på ett grafikkort är en funktion som raytracing något som bör fungera bra. Ska du bara spela 1440p så kan du köpa ett betydligt billigare (och strömsnålare) grafikkort som gör jobbet tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Jag står i valet och kvalet på att köpa nytt grafikkort. Sitter nu med ett 1080 TI så prestandalyftet kommer bli bra oavsett. Spelar i 1440p 144hz, mestadels WoW men annars är det mycket Battlefield, Warzone II, kommer bli en del Diablo 4 snart.

Har beställt 7800x3D som ska paras med grafikkortet.

SÅHÄR. Jag har en första generations G-syncskärm (som vad jag vet inte har stöd för Freesync, Acer XB270HU), vilket gör att ett AMD-kort inte låter lika sexigt. Jag tror dock jag kan leva utan detta men var skon klämmer för mig är när jag spelar in spelklipp. Just nu funkar Shadowplay otroligt bra både kvalite och prestandamässigt. Har försökt titta på motsvarande AMD relive men inte lyckats bilda mig någon uppfattning.

6950XT säljs nytt för 7800kr och vad jag jämför med är ett begagnat RTX 3090 då jag får stöd för G-sync samt nvidias (bättre?) inspelningsteknik. DLSS verkar fränt men gäller att man spelar rätt spel för att det ska vara relevant vilket gör det mindre aktuellt.

Några tankar om dem som köpt 6950XT? Testat mjukvaran för inspelning/streaming, hur blir kvaliteten/prestandaförlusten i spel? Några andra fördelar ni märkt med 6950XT?

Jag röstade 6950 men i 1440p kan 4070 fungera lika bra om du nu vill ha shadow play.

Lämnar du datorn långa stunder i idle och/eller har 2 skärmar kan du få problem med bilden och hög effekt

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/10xk1s5/which_amd_cards...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Blueie:

Om du inte är ute efter raytracing skulle jag rekommendera 6950. G sync funkar med amd med normalt, både nvidia och amd brukar stöda båda standarder numera.

På nyare skärmar stämmer detta. Men tror att på första generationens gsync funkar inte freesync. Någon får gärna rätta mig men har inte lyckats hitta någonting som säger annat

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av dubcat:

Hot take: när man lägger dessa pengar på ett grafikkort är en funktion som raytracing något som bör fungera bra. Ska du bara spela 1440p så kan du köpa ett betydligt billigare (och strömsnålare) grafikkort som gör jobbet tillräckligt bra.

1440p med hög framerate måste man nog gå på 6950/6900/3090/4070ti. Raytracing skiter jag fullständigt i men DLSS är intressant

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

1440p med hög framerate måste man nog gå på 6950/6900/3090/4070ti. Raytracing skiter jag fullständigt i men DLSS är intressant

Visst. Om hög frame rate också är en faktor så är det high end som gäller. Men min poäng om RT tycker jag ändå står fast. Så i valet mellan dessa två kort så är det 3090 för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnilssonn:

1440p med hög framerate måste man nog gå på 6950/6900/3090/4070ti. Raytracing skiter jag fullständigt i men DLSS är intressant

Beror på vad hög framerate man anser vara hög?

Mitt RX 5700@XT klarar av +100FPS, high settings 1440P i de flesta spel. Visst inte i de där dåliga kodade AAA-spel från Sony.. men 95% av de andra PC-spelen klarar mitt 5700 grafikkort av att köra på 1440P och hålla över 100FPS 99% av gångerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Citat från din länk:

"While rare, given the gravity of this gremlin, hopefully AMD (and Microsoft) will be working to quickly clear up this one. It’s not exactly clear where the fault lies here, but as Tom’s and PC World point out, this has been a problem for a while now – and there’s no way Windows should be kicking in an update, when another update is already underway, because clearly that’s a recipe for chaos."

Ja. Din poäng är? Menar du att Microsoft implementerade en bugg i windows efter AMDs kvalitetskontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

På nyare skärmar stämmer detta. Men tror att på första generationens gsync funkar inte freesync. Någon får gärna rätta mig men har inte lyckats hitta någonting som säger annat

Jag har den skärmen och gsync fungerade inte med 6900xt så det funkar knappast med 6950

Dock inget som störde mig.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Jag har den skärmen och gsync fungerade inte med 6900xt så det funkar knappast med 6950

Dock inget som störde mig.

Tack för svaret! Har också tänkt på att en vanlig framecap borde göra jobbet tillräckligt bra

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk

Majoriteten har röstat på AMD-kortet. Ingen har kommenterat/flikat in med hur inspelningsmjukvaran känns/presterar? Någon som har koll och känner att dem vill dela med sig?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

På nyare skärmar stämmer detta. Men tror att på första generationens gsync funkar inte freesync. Någon får gärna rätta mig men har inte lyckats hitta någonting som säger annat

Är det en modern skärm som kör "G-sync" utan modul så stämmer det, för då är det egentligen Freesync som körs, vilket nVidia valt att lägga in städ för på senare år.
Däremot fungerar bara nVidias kort på de skärmar som sälj med G-sync-modul, eftersom det är nvidias egen (låsta) teknik.

OT jag tycker dock personligen att 7900XTX hade varit ett bättre val än båda dessa kort, men förstår att det kan vara utanför budget

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Majoriteten har röstat på AMD-kortet. Ingen har kommenterat/flikat in med hur inspelningsmjukvaran känns/presterar? Någon som har koll och känner att dem vill dela med sig?

Kör själv ett XFX 6950XT och är väldigt nöjd.
Tyst, svalt och inget coilwhine.

Menar du inspelningsmjukvaran från AMD adrenaline? Den gör sitt jobb och är valfri att installera.

Jag tycker du ska köra AMD kortet. Ruskigt mycket råprestanda och jag personligen skiter fullständigt i raytracing (den gör ett OK jobb där) och dlss är ju också en sån grej som för mig är helt ointressant. Ska tilläggas att det inte är många spel som stödjer det heller.

Sedan får du ett nytt kort med garanti. Känns mer tryggt.

Jag rekommenderar dig att köpa XFX kortet och inget annat. Finns för 7800kr idag på Komplett.

Permalänk
Medlem

Jag kan kommentera kring hur jag tänker, men allt beror ju helt på vad du kommer använda det till. Speciellt avseende RT, DLSS (men då borde du ta ett Nvidiakort ur 4000-serien), streaming/instant replay, produktivitet annan än gaming etc.).

Jag tycker att AMD är ett mer "prisvärt" kort på praktiken, men allt verkar bara funkar bättre med Nvidia i praktiken. Det är svårt att formulera, men det är min kommentar.

För de spel du pratar nämner, kanske främst Warzone 2, tror jag nog jag hade valt AMD ändå. Om du inte ska köra raytracing så verkar AMD ett bättre val, om man kan leva med lite buggiga drivare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Är det en modern skärm som kör "G-sync" utan modul så stämmer det, för då är det egentligen Freesync som körs, vilket nVidia valt att lägga in städ för på senare år.
Däremot fungerar bara nVidias kort på de skärmar som sälj med G-sync-modul, eftersom det är nvidias egen (låsta) teknik.

OT jag tycker dock personligen att 7900XTX hade varit ett bättre val än båda dessa kort, men förstår att det kan vara utanför budget

Tack för förtydligandet angående G-sync!

Gällande 7900XTX har jag sneglat på, tyvärr är priset inte alls tilltalande då det finns enstaka RTX 4080 för 14.5K. Men ja det är lite utanför min budget atm

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Jag står i valet och kvalet på att köpa nytt grafikkort. Sitter nu med ett 1080 TI så prestandalyftet kommer bli bra oavsett. Spelar i 1440p 144hz, mestadels WoW men annars är det mycket Battlefield, Warzone II, kommer bli en del Diablo 4 snart.

Har beställt 7800x3D som ska paras med grafikkortet.

SÅHÄR. Jag har en första generations G-syncskärm (som vad jag vet inte har stöd för Freesync, Acer XB270HU), vilket gör att ett AMD-kort inte låter lika sexigt. Jag tror dock jag kan leva utan detta men var skon klämmer för mig är när jag spelar in spelklipp. Just nu funkar Shadowplay otroligt bra både kvalite och prestandamässigt. Har försökt titta på motsvarande AMD relive men inte lyckats bilda mig någon uppfattning.

6950XT säljs nytt för 7800kr och vad jag jämför med är ett begagnat RTX 3090 då jag får stöd för G-sync samt nvidias (bättre?) inspelningsteknik. DLSS verkar fränt men gäller att man spelar rätt spel för att det ska vara relevant vilket gör det mindre aktuellt.

Några tankar om dem som köpt 6950XT? Testat mjukvaran för inspelning/streaming, hur blir kvaliteten/prestandaförlusten i spel? Några andra fördelar ni märkt med 6950XT?

Angående streaming, inspelning etc skulle jag lyssna till experterna.

Alla funktioner AMD erbjuder finns direkt i deras drivrutinspaket, inget krav på inloggning eller extra grejer som ska installeras till sidan av. Det finns bara där och fungerar bra.

Och angående drivrutinera är det väl hugget som stucket. När AMD senast hade problem med drivrutiner så hade nvidia själva det https://www.tomshardware.com/news/nvidia-hotfix-eliminates-hi...

Och nVidia är ökänt sämre med flera skärmar inkopplade till datorn. Det är mångårigt problem vid det här laget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Angående streaming, inspelning etc skulle jag lyssna till experterna.

https://www.youtube.com/watch?v=4dXxAkgC5Vk

Alla funktioner AMD erbjuder finns direkt i deras drivrutinspaket, inget krav på inloggning eller extra grejer som ska installeras till sidan av. Det finns bara där och fungerar bra.

Och angående drivrutinera är det väl hugget som stucket. När AMD senast hade problem med drivrutiner så hade nvidia själva det https://www.tomshardware.com/news/nvidia-hotfix-eliminates-hi...

Och nVidia är ökänt sämre med flera skärmar inkopplade till datorn. Det är mångårigt problem vid det här laget.

Har inte haft ett enda besvär med flera skärmar ihop med flera olika nvidia kort i olika hertz och upplösning

Permalänk
Medlem

Jag har ett Red Devil 6950 XT och jag är nöjd. En dator med RTX 3070 går fläktarna ordentligt upp i varv när Doom (2016) körs. Med samma inställningar på mitt 6950 XT går fläktarna fortfarande i låg hastighet och kylningen fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet, tvärtmot vad vissa skriver här, en gammal G-syncskärm (med modul) kommer inte fungera som Freesync. Sedan har väl AMDs encoding blivit väldigt bra först med RDNA3 och AV1?

På andra sidan Atlanten verkar ett 6950 XT vara ett fullgott alternativ till 4070, men jag tycker inte det med svenska priserna (dom är ju prissatta lika här). Får du ett beggat 3090 för liknande pengar tycker jag det är ett bättre köp än ett nytt 6950 XT, och bättre än ett nytt 4070 för den delen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niolator:

Jag har ett Red Devil 6950 XT och jag är nöjd. En dator med RTX 3070 går fläktarna ordentligt upp i varv när Doom (2016) körs. Med samma inställningar på mitt 6950 XT går fläktarna fortfarande i låg hastighet och kylningen fungerar bra.

Du kan ju inte säga så utan att nämna vad den andra modellen är